نگران کوچکی خانه نباشید

انسان ذاتا زیبایی را دوست دارد و به دنبال زیبایی می‌گردد. به همین دلیل همه سعی می‌کنند محل زندگی و کار خود را به بهترین و زیباترین شکل ممکن تزئین کنند و صد البته خانه بسیار مهم‌تر است.

یکی از مهم‌ترین این نکات، انتخاب و چیدمان وسایل با توجه به محیط خانه است. این موضوع چنان اهمیت دارد که شاید این کار را بتوان اولین قدم در طراحی دکوراسیون مناسب دانست.

پس به خاطر داشته باشید با توجه به ابعاد سالن و اتاق‌ها، تمام اجزای خانه چه از نظر طرح و چه رنگ باید با هم سازگار باشند.

در این میان چیدمان و دکوراسیون خانه‌های کوچک شاید از نظر عده‌ای کار سخت و دشواری باشد، اما فراموش نکنید می‌توانید خانه کوچک خود را با رعایت همین اصول دکوراسیون تبدیل به یک خانه دلباز و زیبا کنید.

مبل‌های بزرگ نخرید

امروزه مبل یکی از اجزای اتاق نشیمن در خانه‌های ما شده است. قدم اول این‌که باید در خرید آن بسیاد دقت شود. اگر فضای سالن شما کوچک است به سراغ مبل‌های کوچک و ساده بروید.

شاید استفاده از یک نیم ست به جای یک دست مبل کامل، انتخاب خوبی برای این محیط کوچک باشد. به هر حال سعی کنید سراغ مبل‌هایی بروید که این امکان را به شما می‌دهند تا در صورت نیاز بتوانید آنها را براحتی جابه‌جا کنید.

طراحی مبل نیز بسیار مهم است، برای خانه‌های کوچک بهتر است مبلی را انتخاب کنید که پارچه ساده‌ای داشته باشد. مبل‌هایی با پارچه‌های شلوغ فضا را کوچک‌تر نشان می‌دهد.

موقع چیدمان هم سعی کنید مبلی را که اندازه بزرگ‌تری نسبت به بقیه دارد، به بزرگ”‹ترین دیوار سالن تکیه دهید، به این ترتیب فضا را بازتر نشان می‌دهید.

میزهای جادار مناسب‌ترند

برای تهیه میز مناسب مبل به خاطر داشته باشید میزهای سنگین و بزرگ را هرگز انتخاب نکنید و به جای آنها سراغ میزهای کوچکی بروید که دارای قفسه یا کشو هم باشد. به کمک چنین میزی می‌توانید به وسایل مورد نیاز خود نظم بیشتر بدهید.

قالیچه‌های کوچک انتخاب کنید

برای سالن‌هایی با متراژ کم، فرش‌های بزرگ اصلا مناسب نیست. وقتی فرش از این گوشه تا آن گوشه سالن را می‌پوشاند و کیپ تا کیپ دیوارها می‌شود، فضا کوچک‌تر به نظر می‌رسد. سعی کنید به جای این‌گونه فرش‌ها سراغ قالیچه‌های کوچک‌تر بروید. به این ترتیب سالن شما بازتر و بزرگ‌تر به نظر می‌رسد.

به کمک نور، اتاق را بزرگ‌تر کنید

نورکافی نه‌تنها می‌تواند یک گزینه مناسب و موثر در بزرگ نشان دادن اتاق‌نشیمن باشد، بلکه باعث دلباز شدن آن هم می‌شود. دقت داشته باشید باید در این‌گونه فضاها از لوسترهای کوچکی استفاده شود که حباب آنها مانع رسیدن نور به سطح اتاق نباشد.

همچنین توجه داشته باشید ارتفاع لوستر برای مکان‌های کوچک نباید خیلی زیاد باشد، چرا که فضا را کوچک‌تر نشان می‌دهد

رنگ در و دیوار هم مهم است

در مکان‌های کوچک باید دقت شود ”‹ رنگ درها و دیوارها تیره نباشد و بهتر است سراغ رنگ‌های سرد بروید چراکه این رنگ‌ها (مانند آبی، سبز، کرم و...) فضا را بازتر نشان می‌دهد. اگر طرفدار کاغذ دیواری هستید نیز یادتان باشد کاغذهای طرح‌دار مناسب فضاهای کوچک نیست.

یک قاب کوچک بس است

یکی از اصول مهم در تزئین اتاق‌های‌نشیمن با مساحت کم این است که نباید از قاب‌های زیاد روی دیوارها استفاده کرد و همچنین دقت کنید قاب‌های خیلی بزرگ گزینه مناسبی برای این فضاها نیست.

پس بهتر است به‌جای استفاده از چند قاب با شکل‌ها و رنگ‌های گوناگون، از یک قاب نه‌چندان بزرگ فقط برای یک دیوار استفاده کنید.

اتاق‌های رنگارنگ دلبازترند

استفاده از فرش، مبل و پرده‌هایی با رنگ‌های شاد، متفاوت و البته ساده و بدون طرح می‌تواند به بازتر جلوه‌دادن فضا کمک کند. بنابراین مراقب باشید با این فکر که همرنگ بودن همه اجزای اتاق‌نشیمن آن را زیباتر خواهد کرد فضای سالن و اتاق‌های خود را گرفته و کوچک نکنید.

پرده مناسب بخرید

انتخاب پرده مناسب برای فضاهای کوچک بسیار مهم است؛ پس قبل از تهیه پارچه به چند نکته توجه کنید. پارچه پرده‌ای ساده انتخاب کنید.

پارچه‌های گلدار فضا را کوچک”‹تر نشان می‌دهد. نکته بعدی انتخاب رنگ پارچه است. باید دقت داشته باشید رنگ‌های تیره هم برای سالن‌های کوچک مناسب نیست و فضا را دلگیر می‌کند. نکته آخر هم این که می‌توانید به کمک پرده‌های بلند و کشیده فضای کوچک سالن خود را بزرگ‌تر نشان دهید.

چند نکته کوچک

استفاده از آینه در فضاهای کوچک یکی از گزینه‌ها برای دلباز کردن فضاهای کوچک است. همچنین به خاطر داشته باشید قرار دادن کتابخانه و بوفه یا کمدهایی که فاقد در هستند و اجزای داخلی آنها نمایان است این فضاها را کوچک‌تر از آنچه هستند نشان می‌دهد. در ضمن افرادی که در این‌گونه خانه‌ها با فضای محدود زندگی می‌کنند بهتر است به خاطر داشته باشند از تزئینات اضافی دوری کنند تا فضای بازتری داشته باشند.

همچنین توجه کنید وسایل غیر ضروری که استفاده چندانی ندارد را از محیط خارج کنید تا فضای شما را محدودتر نکند و نکته آخر این‌که دقت داشته باشید اسباب و لوازم در فضاهای کوچک همیشه باید با نظم چیده شود.

 

 

بخش خانواده ایرانی تبیان

منبع : tebyan.net