چند نکته برای تقویت سلامت بینایی کودکمان در دوران شیردهی

چند نکته برای تقویت سلامت بینایی کودکمان در دوران شیردهی


منبع: نی نی بان

179

1398/10/9

18:45


چند نکته برای تقویت سلامت بینایی کودکمان در دوران شیردهی

 
 
چگونه سلامت چشم نوزاد خود را تضمین کنیم؟
مطالعات زیادی در مورد اثرات مثبت امگا3 بر روی سلامتی نوزادان صورت گرفته است. این مطالعات نشان می‌دهد که نوزادان برای رشد کامل خود باید امگا 3 کافی دریافت کنند. یکی از بخش‌های بدن نوزاد که تا حد زیادی برای رشد و تکامل به امگا3 نیاز دارد، چشم نوزاد و سیستم بینایی اوست. نوزادانی که در ماه‌های اول تولد، امگا3 کافی دریافت می‌کنند در مقایسه با سایر نوزادان از وضوح و دقت دید بالاتری برخوردار هستند. از آنجایی که شیر مادر تنها منبع غذایی برای شکل‌گیری اندام‌های کودک تا شش ماهگی است، بنابراین باید حاوی مقدار کافی امگا3 باشد. مقدار امگا3 موجود در شیر مادر بستگی به غذاهایی دارد که مادر به صورت روزانه مصرف می‌کند. برای سلامت چشم نوزاد و تقویت بینایی او، مادران باید امگا3 کافی دریافت کنند. اگر مقدار امگا3 رژیم غذایی مادر کافی باشد، رشد و تکامل سلول‌های بینایی نوزاد به درستی انجام خواهد شد.
 
امگا3 چیست؟
اسیدهای چرب، واحد سازنده مولکول‌های چربی هستند. مولکول‌های چربی برای رشد، تکثیر و فعالیت سلول‌ها، عضلات، اعصاب، اندام‌ها و هورمون‌ها لازمند. بعضی از انواع اسید چرب که به عنوان اسیدهای چرب ضروری شناخته شده‌اند، در بدن انسان تولید نمی‌شوند و حتما باید از طریق غذا یا مکمل دریافت شوند. امگا3 و امگا6 ، دو گروه اصلی اسیدهای چرب ضروری هستند.
 
امگا3 مورد نیاز بدن از چه راه‌هایی تأمین می‌شود؟
1)    دریافت امگا۳ با مصرف ماهی
ماهی بهترین ماده غذایی برای تأمین امگا3 به‌ویژه DHA (دوکوزاهگزانوئیک اسید) است. مقدار DHA رژیم غذایی روزانه، به‌طور مستقیم روی سطح DHA موجود در شیر مادر اثر دارد. ماهی‌های چرب آب سرد غنی از امگا3 هستند. ماهی قزل‌آلای پرورشی یکی از بهترین ماهی‌ها از لحاظ مقدار امگا۳ به شمار می‌رود. ۸۵ گرم از ماهی قزل آلا حاوی حدود ۱.۵ گرم امگا۳ است. هنگام مصرف ماهی باید توجه داشت از ماهی‌هایی استفاده شود که جیوه بالایی ندارند؛ ماهی‌هایی که حاوی مقادیر بالای جیوه هستند عبارتند از: کوسه ماهی، مارلین، اره ماهی، نیزه ماهی و ماهی‌های درخشان.
 
 

چند نکته برای تقویت سلامت بینایی کودکمان در دوران شیردهی


2)    دریافت امگا3 از منابع گیاهی
گردو و دانه کتان منابع گیاهی امگا3 هستند. ۳۰ گرم دانه کتان حاوی ۶.۳ گرم امگا۳ است. همین مقدار گردو حدود ۲.۷ گرم امگا۳ دارد. هر چند در گردو و روغن دانه کتان امگا3 وجود دارد اما مصرف آن به تنهایی برای مادران در دوره شیردهی کافی نیست؛ زیرا مقدار امگا۳ موجود در آن کم بوده و فاقد اسید چرب DHA است.
 
 

چند نکته برای تقویت سلامت بینایی کودکمان در دوران شیردهی


3)    دریافت امگا3 از طریق مکمل
مادران در دوره شیردهی باید هر هفته، دو وعده غذایی غنی از امگا3 مصرف کنند یا امگا3 را به‌صورت مکمل دریافت کنند. از آنجا که معمولا بیشتر خانواده‌ها به مقدار کم از ماهی استفاده می‌کنند، در اغلب موارد سطح امگا3 شیر مادر کافی نیست. از طرفی نوشیدن شیر گاو اگرچه می‌تواند برای مادر در دوره شیردهی مفید باشد اما مقدار امگا۳ موجود در شیر گاو نیز بسیار ناچیز است و نمی‌تواند نیازهای مادر را پوشش دهد. یکی از بهترین منابع برای تأمین امگا3 در دوران شیردهی، پودر شیر غنی شده است. پودر شیر غنی شده ، شیر بر پایه شیر گاو است که با املاح معدنی، ویتامین‌ها و ریزمغذی‌های مختلفی غنی شده است به گونه‌ای که خلأهای تغذیه‌ای شیر گاو را جبران می‌کند. همان‌طور که گفته شد، مهمترین کمبود شیر گاو ناچیز بودن مقدار امگا۳ در آن است. یکی از انواع شیرهای غنی شده موجود در بازار ایران ، ببمام است که مناسب با نیازهای مادران در دوره شیردهی تهیه شده است. مادران با مصرف روزانه تنها یک لیوان شیر غنی شده ببمام می‌توانند ۱۰۰ میلی‌گرم DHA (امگا۳) دریافت کنند. برای اینکه با این ماده غذایی بیشتر آشنا شوید، روی ببمام کلیک کنید.

چند نکته برای تقویت سلامت بینایی کودکمان در دوران شیردهی

تماس مستقیم
 02188735988

 
 

چند نکته برای تقویت سلامت بینایی کودکمان در دوران شیردهی

    cs@nutricia-mmp.com                
      

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو