آکاایران: روش دوختن پرده تاشو

آکاایران:  

وسایل موردنیاز:

 

۱ـ پارچه و آستری

۳ـ یک تخته چوب باریک به طول برابر عرض پرده، عرض ۵سانتیمتر و قطر ۲‎/۵سانتیمتر

۴ـ تعدادی حلقه فلزی (سه عدد برای هر یک از جیب های حامل ترکه چوب).

۵ـ ماشین منگنه

۶ـ طناب پلی استرباریک

۷ـ گیره سنگین و قلاب

۸ـ چندپیچ حلقه ای

 

 

روش دوخت: روش دوخت این نوع پرده مانند ظاهر آن بسیار ساده است، این پرده ها از دولایه پارچه، پارچه اصلی و آستری، تشکیل شده است، برای اندازه گیری میزان پارچه اصلی مورد نیاز، ابتدا اندازه طول و عرض پرده آماده را با توجه به طول و عرض پنجره و فقط کمی بیش از آن در نظر بگیرید. عرض پارچه را به اندازه عرض مورد نظر برای پرده آماده به علاوه ده سانتیمتر جای دوخت از دوطرف در نظر بگیرید و طول پارچه را به اندازه طول موردنظر برای پرده به علاوه ۳۰سانتیمتر محاسبه کنید. این ۳۰سانتیمتر برای جای دوخت پایین پرده و روکش کردن تخته چوب مخصوص نصب پرده در بالای آن منظور می شود، برای محاسبه مقدار پارچه آستری ۴سانتیمتر به عرض مورد نظر برای پرده افزوده و طول آن را برابر با طول پارچه اصلی در نظر بگیرید. از پارچه آستری در حدود ۱۲سانتیمتر برای هریک از جیبهای حامل ترکه های چوبی که به پرده دوخته می شوند، موردنیاز است.

برای محاسبه فاصله میان جیبهای حامل چوب ابتدا ده سانتیمتر از طول مورد نظر برای پرده کم کنید. سپس تصمیم بگیرید پرده در حالت بسته چند تا بخورد. از باقیمانده طول ۶میلیمتر به ازای هر تای پرده کم کنید. در اینجا تعداد ۴ تا برای پرده در نظر گرفته شد. (۲۴=۶*۴) و جمعاً در حدود ۲‎/۵به ازای ۴ تا باید از طول پرده کم شود، سپس اندازه به دست آمده را بر دوبرابر تعداد تای پرده در حالت بسته به علاوه یک، تقسیم می کنیم، در اینجا برای ۴ تا خواهد بود ۹=۱+۲*،۴ این رقم که در شکل با حرف x نشان داده شده، فاصله اولین جیب از لبه پایین پرده خواهد بود، جیبهای بعدی با جیب اول دوبرابر این رقم فاصله خواهند داشت و میان این فواصل۶میلیمتر جای جیب را در نظر می گیریم.

 

 

طرز دوخت پرده


۱ـ پارچه اصلی را به صورتی که پشت پارچه به طرف شما باشد، بر روی زمین پهن کنید پرده را از دوطرف و لبه پایین ۵سانتیمتر به طرف بالا تا کنید و اتو بزنید. گوشه ها را به صورت مورب تو بگذارید و پس دوزی کنید.

۲ـ پارچه آستری را به صورتی که پشت آن در زیر و روی آن به طرف شما باشد، روی پارچه اصلی قرار دهید و آن را از دوطرف و لبه پایین به اندازه ای تو بگذارید که ۱۲میلیمتر از پارچه اصلی از هر طرف دیده شود، لبه های تو گذاشته شده را اتو کنید و آن را با پس دوزی به پارچه زیر بدوزید.

۳ـ جای جیبها را روی آستر پرده با مداد خط کشیده وعلامتگذاری کنید. دقت کنید این خطوط کاملاً با لبه پایین پرده موازی باشند.

۴ـ جیبهای حامل ترکه های چوبی را از پارچه آستری ببرید و هر یک را از عرض تا کرده اتو کنید، سپس لبه باز جیب را از طول با چرخ خیاطی بدوزید. یکی از عرض های جیب را نیز به همین ترتیب بدوزید و سر دیگری را بازبگذارید.

۵ـ از پایین پرده شروع کنید و جیبها را یکی یکی در امتداد خطوط علامتگذاری شده از طرف تا شده و فاقد دوخت جیب وبه صورتی که لبه دوخته شده جیب در پایین قرار بگیرد، با سنجاق ته گرد به آستر پرده متصل کنید. سپس آنها را از لبه تا شده با چرخ خیاطی به پرده بدوزید.

۶ـ ترکه های چوبی را به قطعات برابر با ۱۲میلیمتر کمتر از طول جیبها ببرید و هر یک را در یکی از جیبها قرار دهید، سپس سرباز جیبها را پس دوزی کنید و ببندید.

 

 

۷ـ نصب پرده:

 

تخته چوبی باید دقیقاً به موازات خط بالای پرده که ۱۰سانتیمتر بالاتر از بالاترین جیب است، قرار بگیرد. در غیر این صورت پرده پس از نصب، درست در امتداد خطوط پنجره قرار نخواهد گرفت.

یکی از وجوه باریک تخته را روی خط بالای پرده قرار دهید و آن با دقت دوبار به طرف لبه بالای پارچه بغلتانید، سپس سر پارچه را با چسب یا منگنه به چوب متصل کنید و آن را دوباره به طرف خط تعیین شده به عنوان لبه بالای پرده بغلتانید و باچندمنگنه در جای خود ثابت کنید. برای نصب پرده سه عدد پیچ حلقه ای را در امتداد حلقه های دوخته شده به پرده به تخته چوبی نصب کنید. سپس یک پیچ حلقه ای دیگر نیز در فاصله ۲‎/۵سانتیمتری لبه پرده از طرفی که طناب پرده آویزان می شود به تخته پیچ کنید، سپس سه رشته طناب هم اندازه ببرید و یک سر هر یک از آنها را به یکی از حلقه های فلزی که به پایین ترین جیب در پشت پرده دوخته اید، گره بزنید، طنابها را بعد از عبور از حلقه ها به یک مهره سنگین متصل کنید.

 

تخته چوبی را با استفاده از دوگونیای فلزی به دیوار بالای پنجره نصب کنید و با نصب یک قلاب به دیوار در وسط ارتفاع پنجره و در طرفی که رشته های طناب از پرده آویزان هستند، هنگام جمع کردن پرده طناب را به قلاب ببندید.

 

مطالب مرتبط:

  1. روش های ساده شستن پرده برای خانه تکانی عید
  2. اختراع نوین باتری تاشو با انرژی بیشتر +تصویر
  3. روش های صحیح شستشوی لباس
  4. روش پاک کردن لکه ها ؟
  5. آموزش تصویری چاپ و دکوپاژ روی گونی و پارچه
  6. نکات مهم خانه داری و تمیز کاری منزل
  7. چگونه لکه لوازم آرایشی از روی لباس را پاک کنیم
  8. آموزش درست کردن پروانه تزیینی (تصویری)
.

منبع : jazzaab.ir