خوردن عرق نعنا در بارداری، خوب یا بد؟

خوردن عرق نعنا در بارداری، خوب یا بد؟


منبع: نی نی بان

130

1398/10/10

13:06


آیا می دانید که مواد کافئین دار ممکن است اثرات منفی بر روی جنین شما داشته باشد. می دانید که در مصرف عرق نعنا و یا چای نعناع می بایست ملاحظاتی را لحاظ کنید؟ اگر نه، در این مقاله هر آنچه را راجع به خوردن عرق نعنا در دوران بارداری باید بدانید باهم بررسی خواهیم کرد. اما آیا شما می توانید چای نعنا یا عرق نعنا را در دوران بارداری بخورید یا نه؟
 

خوردن عرق نعنا در بارداری، خوب یا بد؟

 
 فواید و مضرات عرق نعنا در دوران بارداری
اکثر چای های گیاهی جایگزین خوبی بجای نوشیدنی های کافئین دار در دوران بارداری برای مادران است. نوشیدنی های کافئین دار باعث افزایش تولد نوزاد کم وزن می شود.
نعنا یک گیاه هیبرید است که حاوی مقادیر زیاد متانول می باشد. این گیاه باعث کارکرد راحت عضلات معده میشود. زنان باردار معمولا دارای سندرم روده تحریک پذیر شده و یا سوء هاضمه هستند. عرق نعنا باعث درمان اختلالات معده میشود. مادران باردار نیز از بوی آن آرامش میگیرند.
خوب است بدانید که  پژوهشگران با مقایسه اثر ضد درد عرق نعناع با آسپرین در شماری از موش های آزمایشگاهی دریافتند، عرق نعناع آثار ضد دردی بیشتری از آسپیرین دارد.
 
فواید سلامتی عرق نعنا در زمان بارداری
عرق نعنا یا چای آن یک نوشیدنی تازه و باعث افزایش سلامتی شما در دوران بارداری می شود. بدلیل داشتن مقدار زیاد متانول این گیاه عملکرد هضم و جذب را راحتر کرده و درد های معده را بهبود می بخشد. بوی مطبوع آن به آرامش و ریلکس کردن مادر باردار کمک کرده و باعث کم شدن استرس او میشود.
 
فواید این گیاه شامل
1-بهبود عملکرد دستگاه گوارش:
عرق نعنا و یا قرص نعنا و یا چای نعنا برای درمان اختلالات دستگاه گوارش موثر است. زمانی که شما باردار هستید، شما ممکن است نفخ داشته باشید و یا سوء هاضمه. نعنا گیاهی است که عضلات ماهیچه را آرام میکند و باعث بهبود علائم درد یا التهابات می شود. گازهای اضافی در معده باعث نفخ و یا درد شکمی می شود. اما نعنا باعث هدایت این جریانات و ارتقا سلامت حرکات دوره در دوران بارداری میشود. اثرات آرامش بخش نعنا روی سلول های معده که بهبود اختلالات گوارشی مانند اسهال و یا یبوست انتهای بارداری و اختلالات معده و روده کمک میکند.
2-درمان حالت تهوع و استفراغ دوران بارداری:
این دو اختلال در بارداری بسیار شایع است. بوی مطبوع چای بعنوان یک آنتی اسپاسمودیک عمل میکند و باعث کاهش روند استفراغ، حالت تهوع و ویار صبحگاهی در دوران بارداری میشود. اگر این حالات را داشتید حنما چای نعنا را امتحان کنید.
3- درمان مشکلات تنفسی
این گیاه باعث کاهش اختلالات تنفسی میشود. مواد معطر آن باعث ریلکس شدن قفسه سینه و عضلات نای شده و به کاهش درد قفسه سینه کمک کرده و علائم سرماخوردگی و آنفولاتزا را در این افراد کاهش میدهد.
4-تقویت سیستم ایمنی
نعنا دارای خواص ضد باکتریال است. این گیاه کمک میکند مادر باردار از گرفتن عفونت های ویروسی در امان باشد. این عفونت های ویروسی شامل سرماخوردگی، سرفه، آنفولانزا و تب میشود. نعنا باعث تقویت سیستم ایمنی شما شده و به جنگ با عفونت ها کمک میکند.
5- کاهش استرس
در زمان شروع بارداری، بیشتر زنان احساس اضطراب دارند. چای نعنا یک آرامش بخش طبیعی است که باعث سرکوب استرس ذهنی میشود. خاصیت ضد التهابی و تسکین دهنده باعث کاهش دمای بدن و فشار خون می باشد. این اثرات باعث شل شدن عضلات و احساس راحتی شما میشود.

اثرات جانبی عرق نعنا در دوران بارداری
چای نعنا درای خواص آرام بخش، تسکین دهنده و کاهنده استرس است ولی دارای اثرات جانبی هم هست که شامل:
 

خوردن عرق نعنا در بارداری، خوب یا بد؟

 
پیش احتیاط برای مادر باردار
نوشیدن چای نعنا در طول فاز حساس بارداری می تواند باعث شل شدن رحم شود. بنابراین خطر سقط جنین را افزایش می دهد. اگرچه مدارک علمی هیچ گونه ارتیاطی را نشان نمی دهد. اما زنان با سابقه سقط جنین در مصرف نعنا در دوران بارداری احتیاط کنند. علاوه برآن مادران شیرده بهتر است در دوران شیردهی مصرف نکنند زیرا طعم شیر را عوض میکند و ممکن است شیرخوار شیر نخورد.
تداخل نامطلوب با سایرین
گهگاهی، نعنا اثرات منفی دارد زمانیکه با داروهای مصرفی شما تداخل کند. در دوران بارداری، شما باید ویتامین و سایر داروها را مصرف کنید، بنابراین قبل از نوشیدن چای نعنا با پزشک خود مشورت کنید.
القا آلرژی
اگر شما مستعد آلرژی هستید، باید از مصرف نعنا در دوران بارداری خودداری کنید. نعنا باعث افزایش واکنش های آلرژیک شده و آن را تشدید میکند. اگر شما مشکل تنفسی مانند آسم دارید از نوشیدن چای نعنا در دوران بارداری بپرهیزید.
مصرف زیاد نعنا و اثرات منفی
زیاد مصرف کردن آن بد است حتی اگر در غذا و یا نوشیدنی باشد. مصرف مازاد آن اثرات منفی بر سلامت جنین و بدن شما دارد.
نوشیدن زیاد آن در دوران بارداری نیز عوارضی مانند درد ماهیچه ها، گیجی، کاهش ضربان قلب و لرزش ناگهانی را بدنبال خواهد داشت.
 
بالاخره در دوران بارداری نعنا بخوریم یا نه؟
حتما قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید که اگر لازم دید مصرف کنید. پزشک باید داروهای شما را چک کند که تداخلی ایجاد نشود. قبل از مصرف حتما تعداد برگ های نعنا را بشمارید که در یک فنجان زیادتر از حد مجاز نشود.
 
مقدار مصرفی مجاز عرق نعناع در دوران بارداری
بطور ایده  ال، هر لیوان ماگ از چای نعناع باید حاوی یک گرم بیشنر نعناع و یا یک قاشق غذاخوری برگ نعناع نباشد. استفداه مجاز تقریبا با 150-160 لیتز آب برای جوشاندن باشد. باید بیشتر از 2 تا 3 لیوان در طول روز استفاده نشود
 
چگونه چای نعناع درست کنیم؟
طرز تهیه چای نعناع در بارداری به صورت زیر است:
 

خوردن عرق نعنا در بارداری، خوب یا بد؟

 
 مواد لازم:
  -  یک قاشق غذاخوری برگ نعناع خشک شده
  -  یک فنجان آب
  -  قند یا شکر
طرز تهیه:
1-یک فنجان آب را بجوشانید.
2-اضافه کردن یک قاشق غذاخوری برگ خشک شده نعناع به داخل آب
3-شعله را کم کنید، اجازه دهید به آرامی بجوشد.
4-قند یا شکر را اضافه کنید
5-ولرم میل کنید
هشدار: چای نعناع به شما آرامش میدهد اما از مصرف مازاد آن جدا خودداری کنید.
 
خلاصه اطلاعاتی از نعناع
 

خوردن عرق نعنا در بارداری، خوب یا بد؟

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو