آکاایران: هفت نکته برای خانه تکانی شب عید

خانه و خانه داری, روی خط خبرگزاری ها

بوی نسیم بهاری به مشام می رسد و ایام زیبا و خجسته نوروز در راه است، در این روزهای شاد که به پیشواز عید می رویم وقت آن رسیده که به سنت دیرینه نیاکانمان دستی به سر و گوش خانه و کاشانه زنیم و به اصطلاح «خانه تکانی» کنیم. بنابراین خالی از لطف نیست که بیاییم و تجربیات خود را در این زمینه تکمیل کرده و نکات و فوت و فن های ظریف و با ارزش از اصول نظافت و خانه داری را به گنجینه اندوخته های خود بیفزاییم.

تمیز کردن آینه
فیکساتورهایی را که هنگام شستن شیشه پنجره به کار می برید، به سادگی روی آینه اسپری کنید و سپس با حوله نرم پاک نمایید. همچنین می توانید در آب سرد کمی سرکه بیفزایید و با پنبه روی آینه بکشید و با دستمال کاغذی پاک کنید. یک قاشق غذاخوری جوش شیرین در یک لیتر آب نیز محلول مناسبی برای شستشوی آینه ها است. برخی ها نفت سفید و الکل را برای شستن آینه توصیه می کنند. این مواد هر چند که نتیجه بخش تر از مواد دیگر هستند، ولی باید مراقب قاب آینه باشید، زیرا روی آن اثر می گذارند. در چنین مواردی باید پنبه را در اسید رقیق خیس کنید و خوب بچلانید و روی آینه بمالید و جلا دهید. به هر حال باید مراقب پشت آینه باشید تا مرطوب نشود، زیرا در این صورت آینه به طور غیرقابل جبران کدر خواهد شد. سرانجام یادآور می شویم که از کشیدن پارچه های خشن به هر عنوان روی آینه خودداری کنید، زیرا به مرور کدر می شود.

گل های مصنوعی
گل های مصنوعی ابتدا لطف و زیبایی خاصی دارند، ولی معمولا کمتر کسی به فکر گردگیری و شستشوی آنها می افتد. به این جهت به مرور زمان نه تنها طراوت خود را از دست می دهند، بلکه نمایانگر بی توجهی شما به نظافت خانه و وسایل آن می شوند. روی این اصل توصیه می کنیم که گاهگاهی گل های مصنوعی را نیز بشویید. روش کار چنین است: در یک سطل بزرگ آب نیم گرم پر کنید و کمی مایع ظرفشویی به آن اضافه نمایید و به هم بزنید. حال گل های مصنوعی را به طور وارونه در آن فرو ببرید و به آرامی تکان دهید. سپس بیرون بیاورید و در سطل دیگری که فقط محتوی آب نیم گرم است، فرو ببرید و جا به جا کنید. آنگاه به طور معکوس آویزان کنید تا آب آنها آرام آرام پایین بریزد و پس از خشک شدن کامل، سر جایشان در گلدان قرار دهید.

ظرف های شیشه ای با خط ها و نقش های طلایی و نقره ای

شستشو و لکه زدایی آنها خیلی مشکل است، زیرا این خط ها در ظروف شیشه ای معمولا دوام زیادی ندارند. سفارش می شود هرگز آنها را با آب خیلی گرم نشویید و مدت زیادی خیس نکنید. همواره بلافاصله بعد از استعمال آنها را با آب نیم گرم و مایع ظرفشویی شستشو دهید و با حوله نرم خشک کنید. هیچ وقت در پاکیزه کردن آنها سیم ظرفشویی به کار نبرید. پودرهای ظرفشویی نیز برای شستن آنها مناسب نیستند. اگر فقط برای تزئین از آنها استفاده می کنید، برای لکه زدایی پنبه را به الکل آغشته کنید و روی آنها بمالید. همچنین از اسپری های مخصوص شیشه اتومبیل استفاده کنید. اگر می خواهید این ظرف ها خیلی تمیز باشند و برق بزنند، یک قاشق غذاخوری محلول آمونیاک را در یک لیتر آب بریزید و به هم بزنید و این ظرف ها را مدت کمی در آن نگه دارید و بعد با آب نیم گرم و مایع ظرفشویی شستشو دهید.

بالش ها

روبالشی بیش از هر چیزی کثیف می شود و دست کم باید آن را هفته ای یک بار بشویید. هر روز نیز باید بالش را بتکانید و ماهی یک بار هم آن را یک روز در هوای آزاد قرار دهید تا هوا بخورد. حداقل سالی یک بار هم باید پرهای داخل آن را بشویید. جهت این کار یک کیسه پارچه ای دیگر فراهم کنید که کمی بزرگ تر از بالش باشد. آنگاه دوخت یک طرف بالش را شکافته و آن قسمت از بالش را وارد کیسه کنید و آن را داخل کیسه بتکانید تا پرها وارد کیسه شوند. سپس سر کیسه را بدوزید و حالا آن را دو بار در ماشین لباسشویی بشویید. برای اینکه تعادل ماشین به هم نخورد، معمولا باید دو کیسه پر از پر را با هم بشویید.

تمیز کردن وسایل برنجی

وسایل برنجی خانه را نیز به سادگی می توان شست و تمیز کرد. کافی است که ابتدا با آب گرم و مایع ظرفشویی آنها را بشویید. سپس یک قطعه لیموترش را به نمک و سرکه آغشته کنید و روی آنها بمالید. سپس با پودر سنگ الک شده (که در سیمان کاری به درد می خورد) یا پودر مل، با فلانل یا جیر جلا دهید. در این صورت وسایل برنجی درخشندگی خاصی پیدا خواهند کرد. به جای آنها می توانید به سادگی از جوش شیرین نیز برای پاک کردن اشیای برنجی استفاده کنید که در این صورت نیز باید حتما با پارچه فلانل جلا دهید. در مواردی که وسایل برنجی خیلی کدر شده اند، از آستون نیز برای پاکیزه کردن آنها می توانید کمک بگیرید. بعضی از افراد ترجیح می دهند که مخلوطی از سرکه و ماست را در پاکیزه کردن برنج به کار ببرند. در اینجا نیز نتیجه قطعی است.

نظافت روتختی ها
روتختی ها انواع مختلفی دارند: اگر روتختی نخی است، آن را با خیال راحت می توانید بشویید. این کار هم با دست و هم با ماشین لباسشویی امکان پذیر است. بعد از شستشو، در هوای آزاد آویزان کنید تا خشک شود. اگر دور آن ریشه دارد هنگام خشک شدن شانه کنید تا باز شود. در صورتی که جنس روتختی شما ابریشم طبیعی است، آن را فقط با دست و به ملایمت تمام بشویید. در این شستشو از پودر ظرفشویی کمک بگیرید و هرگز از صابون استفاده نکنید، زیرا قلیایی است و به نسوج آن آسیب می رساند. بعد از شستشو هرگز آن را نچلانید، بلکه روی یک سبد قرار دهید تا آرام آرام آب آن پایین بریزد و آنگاه روی طناب بیندازید. اگر روتختی شما از جنس ابریشم مصنوعی است، تا حد امکان خشکشویی کنید و اگر ناچارید با دست بشویید، با ملایمت تمام این کار را انجام دهید. در صورتی که روتختی شما پشمی است، در آب نیم گرم ابتدا کمی مایع ظرفشویی یا شامپوی پشم بریزید و خوب به هم بزنید. آنگاه روتختی را در آن خیس کرده و به آرامی توسط یک برس نرم بشویید، اما چنگ نزنید و نچلانید. در هر صورت تا آنجا که ممکن است، کمتر به پارچه دست بزنید. بعد از اینکه در مدت یک ربع ساعت آن را یکی دو بار پشت و رو کردید، آب شستشو را خالی کرده و روتختی را دو بار در آن آبکشی کنید، سپس دور از آفتاب یا هر منبع حرارتی دیگر خشک کنید.

لیوان ها و شربت خوری های کریستالی

در حالت کلی آنها را با مایع ظرفشویی و آب نیم گرم بشویید، اما در صورتی که خیلی کثیف شده اند، با مخلوطی از یک سوم سرکه و دو سوم آب بشویید و اگر نتیجه نگرفتید، با محلول آمونیاک نیز شستشو دهید. در این موارد سفارش می شود از روی دستکش معمولی ظرفشویی یک دستکش بزرگ از پارچه پنبه ای نیز بپوشید و دست ها را در محلول فرو ببرید و قسمت های مختلف این وسایل را خوب مالش دهید. هرگز برای شستن ظرف های کریستالی از پودر ظرفشویی استفاده نکنید، زیرا آنها را کدر می سازد.
تحریریه دنیای تغذیه

.

منبع :