آموزش درست کردن مربا پوست پرتقال

آموزش درست کردن مربا پوست پرتقال


منبع: زیبامون

311

1398/10/10

14:13


در ادامه با زیبامون همراه باشید و اموزش درست کردن مربا پوست پرتقال خوشمزه و خوش رنگ رو یاد بگیرید.

آموزش درست کردن مربا پوست پرتقال

درست کردن مربا در خانه یکی از کارهایی هست که نه تنها نشون میده خانم خونه چقدر کدبانو و هنرمنده بلکه باعث میشه تا از محصولات تازه و سالم برای صبحانه، عصرانه و دسر استفاده کنید و از خوردن یه خوراکی خوشمزه و خونگی که با عشق و علاقه درست شده لذت ببرید.

درست کردن مربا با میوه های متنوع و خوش آب و رنگ، میتونه لذت خوردن اون میوه رو چندین برابر کنه و یا اینکه باعث بشه بچه ها به خوردن انواع میوه ترغیب بشن و از فواید موجود در تمام میوه ها بهره مند بشن.

اگر به درست کردن مربا علاقه مند باشید، حتما بارها اسم مربا پوست پرتقال رو شنیدید. این مربا با توجه به اسمی که داره، ممکنه از نظر خیلی ها که اون رو تست نکردن تلخ باشه، اما اگه مربا پوست پرتقال رو با حوصله و با توجه به یه دستورالعمل امتحان شده و حرفه ای درست کنید، نه تنها مربای تلخی نخواهید داشت بلکه از خوردن یه مربای متفاوت، خوش عطر، خوش طعم و خوش رنگ لذت خواهید برد.

در ادامه با زیبامون دات کام همراه باشید و به صورت مرحله به مرحله درست کردن مربای پوست پرتقال رو یاد بگیرید و بعد از خوندن این مطلب دست به کار بشید و این مربا رو برای خانواده و عزیزانتون درست کنید.

 

آموزش درست کردن مربا پوست پرتقال در خانه

پاییز و زمستون رو می تونیم به عنوان فصل مرکبات هم معرفی کنیم و این فصل از سال بهترین موقعیت برای درست کردن مربا پوست پرتقال هست. از اونجایی که مربای پوست پرتقال آماده که از کیفیت خوبی هم برخوردار باشه، معمولا دارای قیمت خیلی بالایی هست، بهترین کار این هست که خودتون در خانه این مربا رو درست کنید و از خوردن یک مربای خوش عطر و خوش مزه لذت ببرید.

برای درست کردن مربا پوست پرتقال می تونید از این دستورالعمل امتحان شده که در ادامه توضیح دادیم استفاده کنید:

 

چگونه تلخی پوست پرتقال را از بین ببریم؟

برای شروع این کار باید تعدادی پرتقال آماده کنید، پوست پرتقال رو به خوبی شست و شو بدید. قسمت بالایی پرتقال رو به شکل دایره ای  برش بزنید و جدا کنید. سپس با استفاده از چاقو نوک تیز، خط های عمودی  و تقریبا عمیق، با فاصله 2 سانتی متری روی پرتقال ایجاد کنید.

پوست پرتقال رو از محل هایی که برش ایجاد شده، جدا کنید. باید لایه داخلی و سفید رنگ پوست پرتقال رو به آرومی با استفاده از چاقوی تیز جدا کنید تا فقط لایه نارنجی رنگ پوست پرتقال باقی بماند. حالا می توانید پوست پرتقال رو به هر اندازه که تمایل دارید برش بزنید و خرد کنید و یا اینکه به شکل رول در بیارید و با خلال دندان نگهش دارید تا باز نشه.

 

مراحل درست کردن مربا پوست پرتقال

 

در مرحله بعد باید پوست پرتقال آماده شده رو در ظرف مناسبی بریزید و روی آن را با آب سرد پر کنید و در دمای اتاق نگهداری کنید. بهتره دو بار در روز آب ظرف رو عوض کنید. این کار باعث میشه تا تلخی پوست پرتقال به تدریج گرفته بشه. 

برای اینکه تلخی پوست پرتقال به طور کامل گرفته شود باید پوست های پرتقال رو درون قابلمه بریزید و روی ان را با آب پر کنید. قابلمه حاوی پوست پرتقال و آب رو بر روی شعله گاز قرار بدید و به محض اینکه آب جوشید، پوست پرتقال رو داخل آبکش ریخته و روی آن آب سرد بریزید. این کار رو دو تا سه بار دیگه انجام بدید تا تلخی پوست پرتقال به طور کامل گرفته بشه. 

 

مقدار آب و شکر مورد نیاز برای مربا پوست پرتقال چقدر است؟

اگرچه میزان شیرین بودن مربا پوست پرتقال کاملا سلیقه ای هست اما گفته میشه به ازای هر 500 گرم پوست پرتقال، 1.250 گرم آب و 1.250 گرم شکر نیاز هست. بنابراین میتونید میزان شکر و آب مورد نیاز برای مربای پوست پرتقال رو با این نسبت اندازه گیری کنید.

1. آب و شکر رو درون قابلمه متوسط بریزید و هم بزنید و سپس قابلمه رو بر روی شعله متوسط قرار بدید تا شکر در آب حل شده و شربت تقریبا به جوش بیاد.

 

2. بعد از اینکه شربت جوشید، باید بلافاصله شعله گاز رو خاموش کنید و پوست پرتقال رو درون شربت داغ بریزید. شربت باید به طور کامل پوست پرتقال رو پوشش بده. اجازه بدید پوست پرتقال به مدت یک روز در قابلمه حاوی شربت بماند. بهتره که هیچ پوششی برای قابلمه قرار ندید.

 

3. بعد از گذشت یک روز، قابلمه حاوی پوست پرتقال و شربت رو بر روی شعله ملایم قرار بدید و اجازه بدید تا بجوشه و به محض جوشیدن، شعله رو خاموش کنید. 

 

مربا پوست پرتقال

 

4. اگه دوست دارید مربا پوست پرتقالی که درست می کنید فوق العاده حرفه ای و خوشمزه و با کیفیت بشه باید روندی که در بالا توضیح دادیم رو 7 تا 10 روز تکرار کنید تا به تدریج اب و شک مربا قوام پیدا کنه و غلیظ بشه و یه مربا پوست پرتقال عالی داشته باشید. اما اگه صبرتون کمه و دوست دارید مربایی که درست می کنید زودتر اماده بشه، باید حرارت رو کم کنید و اجازه بدید تا شربت مربا بجوشه و غلیظ بشه.

 

5. بعد از اینکه شربت مربا به غلظت مناسبی رسید، باید در مرحله اخر مقداری گلوکز یا عسل اقاقیا به مربا پوست پرتقال اضافه کنید تا پوست پرتقال سفت و سخت نشه. گلوکز یا عسل اقاقیا رو درون مربا هم بزنید تا حل بشه و بعد حرارت رو خاموش کنید. اضافه کردن مقداری آب لیمو یا جوهر نمک هم کمک می کنه تا مربای شما شکرک نزنه. مربا پوست پرتقال شما اماده هست.

 

چگونه از مربا پوست پرتقال مراقبت کنیم؟

برای اینکه بتونید کیفیت مربا پوست پرتقال رو مثل روز اول حفظ کنید و برای مدت طولانی این مربا رو نگهداری کنید لازمه که با چند تا نکته مهم و ضروری در رابطه با مراقبت و نگهداری از مربا پوست پرتقال اشنا باشید. این نکات رو در ادامه بخونید:

 

  • مربا پوست پرتقال رو در ظرف شیشه ای استریل شده بریزید و روی مربا رو با شهد مربا بپوشونید، درب ظرف مربا رو محکم ببندید و در یخچال نگهداری کنید.

 

  • اگر شربت مربا پوست پرتقال زیاد بود میتونید باقی مونده این شربت رو در ظرف درب دار بریزید و در یخچال نگه داری کنید. از این شربت خوش عطر و خوش مزه میتونید برای مرطوب کردن کیک، شربت خنک تابستانی و تزیین کیک و شیرینی استفاده کنید.

 

مربا پوست پرتقال رولی

 

  • برای اینکه بتونید ظرف مربا رو برای مدت طولانی نگه داری کنید باید مربا رو در ظرف شیشه ای با درب فلزی بریزید، درب ظرف رو محکم ببندید و به شکل وارونه در قابلمه بزرگ بچینید. درون قابلمه را تا نیمه پر کنید و روی حرارت قرار بدید و اجازه بدید تا آب درون قابلمه بجوشه. اگر ظرف مربا شما 250 گرمی هست بهتره مدت زمان جوشیدن 40 دقیقه باشه و اگه ظرف 500 گرمی دارید باید اجازه بدید تا به مدت 80 دقیقه بجوشه. بعد از گذشت این مدت زمان، ظرف های مربا رو از داخل قابلمه خارج کنید و اجازه بدید کاملا خنک بشه و بعد میتونید به مدت یک سال این مرباها رو درون یخچال نگه داری کنید.

 

  • وقتی که شیشه مربا پوست پرتقال رو باز شد، باید بعد از استفاده از مربا، درب اون رو محکم ببندید و تا زمان تموم شدن مربا، ظرف رو درون یخچال نگهداری کنید.

 

  • مربای پوست پرتقال هم یک انتخاب عالی برای وعده صبحانه و عصرانه هست و هم میتونید به عنوان دسر بعد از غذا سرو کنید. علاوه بر این، مربای پوست پرتقال یک گزینه خیلی خوب و عالی در کنار چای و قهوه هم محسوب میشه و طعم و عطر دلنشینی رو برای نوشیدنی های شما ایجاد میکنه.

 

نون و مربا

 

خواص و فواید مربا پوست پرتقال

به همان اندازه که پرتقال دارای فواید سلامتی خیلی زیادی برای بدن هست، پوست پرتقال و مربای پوست پرتقال هم برای بدن مفید هستند. شاید اینطور تصور کنید که خوردن پوست پرتقال یه تجربه تلخ و بدمزه باشه اما مربای پوست پرتقال نه تنها خوشمزه هست بلکه فواید پوست پرتقال رو هم برای بدن به همراه داره.

  • پوست پرتقال تاثیر خیلی خوبی در کاهش کلسترول و فشار خون بالا داره.
  • ضد حساسیت هست 
  • ضد التهاب هست
  • باعث بهبود سلامت دهان می شود
  • سیستم ایمنی بدن رو تقویت میکنه
  • فعالیت ضد سرطانی در بدن داره
  • از سیستم تنفسی محافظت می کنه
  • سیستم گوارشی بدن رو بهبود میده
  • در کاهش وزن موثر هست

 

البته این موضوع رو در نظر بگیرید که این فواید برای پوست پرتقال مطرح هست و مربای پوست پرتقال هم درصدی از این فواید رو به همراه داره اما دقت داشته باشید به دلیل استفاده از شکر در تهیه مربای پوست پرتقال، ممکنه برای افرادی که دیابت و قند خون دارند مضر باشه و در صورت زیاده روی در مصرف این مربا، ممکنه با اضافه وزن و چاقی مواجه بشید. پس به اندازه نیاز و کافی از این مربا استفاده کنید.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو