افزایش سرعت و حافظه دستگاه در آنر ۹ایکس با EROFS و UFS

منبع: فوت و فن

152

1398/10/10

14:17


افزایش سرعت و حافظه دستگاه در آنر ۹ایکس با EROFS و UFS

آنر ۹ایکس چگونه حجم سیستم‌عامل اندروید را کاهش می‌دهد؟

برند آنر به تازگی از گوشی آنر ۹ایکس در ایران رونمایی کرده است. این گوشی با قابلیت‌های خوب و قیمت مناسب در بازار عرضه شده است. آنر ۹ایکس به دوربین ۳گانه ۴۸مگاپیکسلی، رَم ۶ گیگابایتی و حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایتی مجهز است. در کنار این قدرت سخت‌افزاری مناسب، آخرین نسل از فناوری‌های نرم‌افزاری نیز در این محصول به کار گرفته شده است تا بهترین تجربه را برای کاربر رقم بزند. از این قابلیت‌های نرم‌افزاری جدید ۹ایکس می‌توان به حافظه فلاش یکتا یا همان UFS 2.1 (Universal Flash Storage) و فایل سیستم اختصاصی آنر یعنی EROFS (Enhanced Read-Only File System) اشاره کرد. این دو قابلیت باعث می‌شود تا سرعت و قدرت دستگاه افزایش پیدا کند که در این بازه قیمتی در نوع خود بسیار جالب توجه است.

از eMMC به UFS: سرعت بالاتر، بهبود عملکرد

حافظه UFS استانداردی جهانی و فوق‌ پیشرفته برای گوشی‌های هوشمند است.

نقش حافظه فلاش در گوشی‌های هوشمند دقیقا مشابه عملکرد دیسک هارد (HDD) در رایانه‌هاست. این حافظه به‌صورت مستقیم، روی سرعت و عملکرد دستگاه و نحوه واکنش نشان‌دادن گوشی به درخواست‌های کاربر اثر می‌گذارد. به‌عنوان مثال وقتی اپلیکیشن‌ها را روی گوشی اجرا می‌کنید یا هنگام بازی و ذخیره‌سازی عکس‌ها حافظه فلاش به کمک‌تان می‌آید.

پیش‌تر، استانداردی در دنیای گوشی‌های هوشمند وجود داشت که کارت چندرسانه‌ای تثبیت‌شده (eMMC) نام دارد. این استاندارد که اکنون به نوعی استانداردی قدیمی محسوب می‌شود هنوز در بسیاری از گوشی‌های هوشمند مورد استفاده قرار می‌گیرد. آنر ۹ایکس جزء گوشی‌های تازه وارد در بازار است که از این فناوری قدیمی استفاده نمی‌کند و به‌جای آن از استاندارد UFS بهره می‌برد. استانداردی که با بهبودهای چشم‌گیر سخت‌افزاری و سطوح کنترل‌کننده‌های فلاش همراه است. در استاندارد قدیمی از حالت انتقال موازی برای داده‌ها استفاده می‌شد که اکنون و به لطف UFS این انتقال داده به صورت داده‌های سریالی انجام می‌شود. اولین نکته درباره این قابلیت این است که پهنای باند به طور قابل‌ملاحظه‌ای افزایش پیدا می‌کند و سرعت خوانش‌/نویسش به بالاترین حد می‌رسد.

نکته دوم به رابط نیم-‌دوبلکس (Half-duplex) استاندارد eMMC برمی‌گردد. این رابط در هر لحظه تنها اجازه خوانش یا نویسش می‌دهد و امکان انجام همزمان وجود ندارد. اما، در استاندارد UFS از رابط تمام-دوبلکس استفاده می‌شود که مزیت اصلی آن امکان خوانش و نویسش هم‌زمان و در لحظه‌ است که افزایش سرعت پردازش داده‌ها را سبب می‌شود.

مجموع بیشینه پهنای باند آنر ۹ایکس ۱۲۰۰ مگابایت بر ثانیه است و می‌تواند به سرعت مداوم ۹۶۲ مگابایت بر ثانیه در حالت خوانش و ۱۶۹ مگابایت بر ثانیه در حالت نویسش برسد. به لطف فناوری UFS 2.1 عملکرد ۹ایکس به طور چشم‌گیری ارتقا پیدا کرده است و فاصله بسیاری با گوشی‌های قدیمی که از استاندارد eMMC استفاده می‌کنند.

فایل سیستم EROFS: تغییر دهنده بازی، اجرای روان‌تر اندروید

هر روز گوشی‌های جدیدی با استاندارد UFS وارد بازار می‌شوند اما هم‌چنان ۹ایکس عملکرد بهتری از همه آن‌ها خواهد داشت و این بهتر بودن به خاطر وجود فایل سیستم اختصاصی آنر است که EROFS نام دارد. این فناوری باعث می‌شود که میزان سرعت خوانش از حافظه تصادفی به مقدار ۲۰درصد افزایش پیدا کند و میزان حافظه مصرفی سیستم ۱۴درصد کمتر شود.

ترکیب برنده EROFS و UFS 2.1 بیشترین سود را برای گیمرهای موبایلی دارد. اگر گیمر موبایلی باشید، ممکن است هنگام باز کردن نقشه بازی، وارد شدن به اتاق یا محیط‌های مختلف بازی لگ زدن را تجربه کرده باشید. به لطف دو فناوری مذکور، سرعت بارگزاری در بازی افزایش پیدا می‌کند و می‌توانید با خیال راحت و بدون لگ بازی کنید.

آنر ۹ایکس با رَم ۶ و حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایتی در ایران عرضه می‌شود . برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مشخصات محصول و نحوه خرید گوشی آنر ۹ایکس می‌توانید به سایت آنر فارسی مراجعه کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو