امواج مایکرو ویو در خدمت خانه

امواج مایکرو ویو در خدمت خانهPercy Spencer زندگی شهری و ماشینی امروز و کمبود وقت ما را ناچار کرده است که همانند بسیاری کشورهای دیگر از روشهای جدیدی که تکنولوژی برای پخت پز و تهیه غذا در اختیار ما قرار می دهد استفاده کنیم.

 بدون شک یکی از مهمترین دست آوردهای قرن بیستم در این باره اجاق های مایکرو ویو بوده است که با استفاده از امواجی مشابه امواج رادیویی به شما امکان گرم کردن یا پخت غذا را می دهد، دوست دارید بدانید که چگونه؟
قبل از هر چیز بهتر است راجع به اینکه این اجاق ها چگونه اختراع شدند صحبت کوتاهی داشته باشیم. اصلا" قرار بر این نبود که از امواج مایکرو ویو برای ساخت وسیله پخت و پز استفاده شود. بلکه در جریان جنگ جهانی دوم دو دانشمند، لامپی بنام مگنترون (Magnetron) را ساختند تا با نصب این وسیله روی رادارهای کشور انگلیس بتوانند هواپیماهای نازی ها را بهتر در صفحه رادار مشاهده کنند.
حدود سال ۱۹۴۵، فردی بنام Precy L. Spencer که به نابغه الکترونیک معروف بود توانست هنگامی که در آزمایشگاه خود مشغول کار بود، بصورت کاملا" تصادفی متوجه گرم شدن شکلاتی که در جیبش قرار داشت شود. او پس از بررسی دریافت که هنگامی که در جلوی یک لامپ مگنترون قرار می گیرد این اتفاق رخ می دهد و شکلات گرم می شود. خیلی سریع به خیابان رفت و از یک مغازه مقداری ذرت خرید و آنها را جلوی لامپ گرفت و مشاهده کرد که ذرت ها با سرعت بسیار زیادی پف میکنند، عینا" مانند حالتی که در دستگاه مخصوص popcorn، پفی می شوند. با همین آزمایش ساده بود که او توانست اولین اجاق مایکرو ویو را درست کند.
امواج رادیویی حول و حوش فرکانس ۲.۵ گیگاهرتز ویژگی خاصی از خود نشان می دهند. یکی از این ویژگی ها آن است که این امواج توسط موادی مانند آب، شکر، چربی و ... جذب می شوند و مستقیما" به سمت مولکول ها و حتی اتم های تشکیل دهنده این مواد می روند و با عث برخود نا منظم مولکولها و اتم ها شده و تولید گرما می کنند.
در واقع بدلیل قطبی بودن مولکوهایی مانند آب، برخورد امواج الکترومغناطیسی مایکرو ویو به آنها، این مولکوها را تحت تاثیر میدان های الکترو مغناطیسی خود قرار داده به چرخش وا می دارند و به دنبال گردش آنها و ایجاد اصطکاک عملا" حرارت بوجود می آید. بخصوص هنگامی که مولکوهای آب با سایر مواد مخلوط شده باشند حرارت تولید شده می تواند - بسته به چگالی سایر مواد – بیشتر از حالت تنها نیز باشد. بعنوان مثال نان با سرعت بسیار بالایی در یک اجاق مایکرو ویو گرم می شود چرا که مولکول های آب موجود در نان در محیط بسته تری – منظور چگالتری - هستند و حرکت آنها اصطکاک بیشتری ایجاد میکند.
ویژگی جالب دیگر این امواج آن است که بسیاری مواد دیگر مانند پلاستیک، شیشه، سرامیک و ... توانایی جذب این امواج را ندارند لذا چنانچه این مواد در معرض این امواج قرار گیرند اتفاق خاصی برای آنها رخ نمی دهد. همچنین فلزات خاصیتی شبیه به آنچه آینه برای نور دارد را دارند، یعنی امواج مایکرو ویو را منعکس می کنند. برای همین معمولا" نباید در محیط بسطه و محدود فلزات در مقابل این این امواج قرار گیرند چرا که بازتابش متوالی این تشعشع در محیط بسته میتواند تولید جرقه کند و خطرناک باشد.

بهترین های ایران
ویرایش و تلخیص:آکاایران