حسین مظفر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در حاشیه نشست پاسداشت یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس و نکوداشت خادمان جهاد و شهادت در جبهه جهادگران ایران اسلامی در جمع خبرنگاران، درباره آخرین وضعیت FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: FATF یک گروه مالی است که بین الدولی است نه بین‌المللی.

وی افزود: هفت کشور با همدیگر جمع شده‌اند و تصمیم گرفته‌اند تا ریسک مالی کشورها را بررسی کرده و به دوستان‌شان توصیه کنند که با این کشور که ریسک مالی کمتری دارد همکاری کنند و با آن کشور معامله نکنند. اما بعدها مسئله تروریسم و مبارزه با آن به وظایف آن اضافه شد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: FATF به تعدادی از کشورها ۴۱ توصیه است که ایران اسلامی به ۳۹ توصیه آن عمل کرده است که این ۳۹ توصیه می‌توانست از طریق قوانین و سازوکارهای داخلی دنبال شود و مزایایی که در این توصیه‌ها و دستورکارها بوده است را عمل کرده و فقط دو توصیه آن مانده است؛ البته دو توصیه آخر FATF به ما، مربوط به دو کنوانسیون است.

وی افزود: برخی مخالفان می‌گویند که چرا مجمع تشخیص مصلحت نظام اینقدر بر این دو کنوانسیون زوم کرده است در حالیکه این جواب کاملاً روشن است، زیرا کنوانسیون‌های دیگر بین المللی بوده و سروته آن بسته است. ضمن اینکه بندها و مواد آنها هم مشخص است و کسی نمی‌تواند نه بندی به آن اضافه کند و نه بندی از آن کم کند. اما دو کنوانسیون باقی مانده FATF مربوط به گروه اقدام مالی است و هر لحظه می‌توانند درباره موضوعی تصمیم‌گیری کنند و برخی مواد آن را کم کرده و یا زیاد کنند. همچنین نسبت به برخی مواد تفسیر کرده و تصمیم‌گیری می‌کنند که امروز درباره سازوکار مالی صحبت کنند و یا درباره تروریسم و یا درباره موضوع موشکی.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: ممکن است این گروه بخواهد جمهوری اسلامی یاران را تحت فشار قرار دهد این در حالی است که ما تحت تحریم هستیم و در تحریم‌ها مجبوریم برخی روزنه‌ها را باز کرده و تحریم‌ها را دور بزنیم.

مظفر گفت: اگر ما عضویت این دو کنوانسیون را بپذیریم تمام سازوکارهای مالی، اقدامات و فعالیت‌های‌مان را باید به صورت آنلاین به نظام FATF طراحی شده است را منتقل کنیم که این پول چه مقدار و از کجا آمده و توسط چه کسی و برای چه کاری و به چه کسی داده شده است و دشمنان بلافاصله آن روزنه را می‌بندند که یک خود تحریمی است.

وی خاطرنشان کرد:‌ برخی دوستان که در مجلس و دولت هستند به مجمع تشخیص مصلحت نظام آمده و بحث‌های مفصلی کرده‌اند؛ آنها هنوز نتوانسته‌اند اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام را قانع کنند که اگر ما این دو کنوانسیون را بپذیریم وضع ایران بهتر خواهد شد و تحریم‌ها برداشته شده و مشکلات بیمه و بانکی حل شده و فروش نفت‌مان آزاد می‌شود. اما فقط می‌گویند اگر عضو این دو کنوانسیون نشویم ممکن است وضع‌مان بدتر شود و ایران در لیست سیاه قرار می‌گیرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ما به این سادگی در زمره گروه سیاه FATF قرار نمی‌گیریم چرا که وقتی ما ۳۹ توصیه را بدون هیچ مشکلی پذیرفته‌ایم چرا باید در بلک لیست قرار گیرد این در حالی است که ما در گذشته هم هیچ کدام از این توصیه‌ها را اجرایی نکرده بودیم هم در بلک لیست نبودیم و در لیست خاکستری قرار داشتیم.

مظفر گفت:‌ ممکن است در وضعیت فعلی باقی بمانیم چرا که برای رفتن به لیست سیاه FATF و لیست سفید FATF اجماع کشورها لازم است. این در حالی است که نمی‌توانند ایران را به لیست سیاه FATF ببرند چون برخی کشورها با آن موافقت نکرده‌اند که می‌توانم به روسیه، چین، هند و ترکیه اشاره کنم و به لیست سفید FATF نمی‌رویم که می‌توان به آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی اشاره کنیم که نخواهند گذشت این مسئله محقق شود.

وی تصریح کرد:‌ ما در مجمع تشخیص مصلحت نظام به این نتیجه نرسیدیم که دو کنوانسیون باقی مانده را تصویب کنیم اما مخالفتی هم به CFT نشده است و ممکن است راهکارهای مختلفی در این باره ارائه شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره جزئیات این راهکارها گفت: یکی از راهکارها ْآن است که این دو کنوانسیون همچنان در تعلیق نگه داریم تا ببینیم آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها چه می‌کنند؛ آیا آنها تحریم‌های جمهوری اسلامی را حذف می‌کنند، راهکار دوم هم آن است که ما به دنبال اعلام کنیم که ما در مسئله برجام تمام تعهدات خود را عمل کردیم و طرف مقابل عمل نکرد؛ اروپایی‌ها باید به یازده شرط خود عمل کنند یا اینکه ما شروطی را بگذاریم که تضمین لازم را از آنها بگیریم.

مظفر خاطرنشان کرد: ممکن است جمهوری اسلامی ایران به شرطی این دو کنفوانسیون باقی مانده را قبول کند که تحریم‌ها به طور کامل برداشته شود و باید به یقین برسیم که با تعیین برخی شروط و تصویب این کنوانسیون‌ها منافعی برای کشور حاصل شود وگرنه آن را در تعلیق نگه داشته و منتظر می‌مانیم تا رفتار آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها را ببینیم؛ آیا به تعهدات‌شان عمل می‌کنند؟

وی افزود:‌ نگاه ما به این دو کنوانسیون به هیچ وجه سیاسی نیست بلکه کاملاً به آن کارشناسی نگاه می‌کنیم و اینکه برخی افراد در این باره به مجمع اتهام می‌زنند را قبول ندارم.افرادی که در مجمع حضور دارند همگی مسئول بوده و عمری از فعالیت‌های‌شان می‌گذرد و همگی براساس مصالح نظام تصمیم‌گیری می‌کند.

مظفر در پایان گفت: روز چهارشنبه هفته جاری منتظر هستیم تا تصمیم‌گیری لازم را در این باره ببینیم.