علت خونریزی بعد از مصرف قرص اورژانسی

علت خونریزی بعد از مصرف قرص اورژانسی


منبع: نی نی بان

250

1398/10/10

22:36


سوال مخاطب نی‌نی‌بان: من بعد از 7 روز از مصرف قرص اورژانسی خونریزی کردم. خونریزی کی قطع می شه؟ آیا پریودی به حساب می آید؟ در صورتی که 7 روز از پریودیم می گذره؟

علت خونریزی بعد از مصرف قرص اورژانسی

پاسخ دکتر فریبا الماسی، متخصص زنان، استاد دانشگاه و فلوشیپ جراحی لاپاراسکوپی:

یک تا دو هفته اول پس از مصرف قرص های اورژانسی پیشگیری از بارداری، خونریزی غیرعادی ایجاد خواهد شد و پس از آن سیکل قاعدگی به حالت قبل از مصرف قرص های اورژانسی باز خواهد گشت. بنابراین به احتمال زیاد خونریزی شما در چند روز آینده قطع می شود و این خونریزی پریودی محسوب می شود.
 
مهمترین مطالب در این باره:
یکی از مشکلاتی که قرص های اورژانسی ایجاد می کند، به هم ریختگی دوره قاعدگی است که در بیشتر زنان با مصرف این قرص ها ایجاد می شود. در این مقاله به پرسش هایی که در مورد مصرف قرص های اورژانسی و پریود شدن برای خانم ها ایجاد می شود، پاسخ می دهیم.

اثرات جانبی قرص های اورژانسی چیست؟
قرص های اورژانسی هیچ اثر جانبی طولانی مدت و جدی ندارند، به طور کلی این قرص ها با داشتن پروژسترون جهت جلوگیری از بارداری در زنان استفاده می شود و اثرات جانبی خطرناک ندارد.
برخی از زنان پس از مصرف این قرص ها، احساس سر درد، سرگیجه و خستگی دارند و یا ممکن است در ناحیه شکم دچار درد شوند. در رابطه با اثرات جانبی قرص اورژانسی و پریودی دیده شده است که برخی با مصرف این قرص ها دچار لکه بینی شده و یا خونریزی های غیرطبیعی دارند و تا رسیدن به دوره قاعدگی بعدی، پریود طبیعی خواهد شد. حتی ممکن است این قرص های اورژانسی، باعث برهم ریختگی نظم قاعدگی شود و قاعدگی را دیرتر و یا زودتر کند.

خطرات قرص های ضد بارداری
قرص های ضد بارداری می توانند خطر بیماری های قلبی-عروقی مانند لخته های خون، تشکیل لخته درون سرخرگ های قلب (DVT)، لخته خون در ریه، سکته مغزی یا حمله قلبی را افزایش دهند.
قرص های ضد بارداری همچنین با افزایش فشار خون، تومورهای خوش خیم کبد و برخی از انواع سرطان ها در ارتباطند.

علت خونریزی بعد از مصرف قرص اورژانسی

 
آیا خونریزی بعد از مصرف قرص اورژانسی طبیعی است؟
خونریزی بعد از مصرف قرص اورژانسی در صورت عدم بارداری، طبیعی هست و علت طولانی شدن آن هم عدم تعادل در هورمون هاست، چون با مصرف این نوع قرص، هورمون زیادی به بدن وارد می شود و در نظم آنها و عملکرد تخمدان ها اختلال ایجاد می کند.
برخی از خانم ها پس از مصرف قرص ضدبارداری خونریزی خفیفی را تجربه می کنند. این خونریزی سه روز پس از مصرف قرص ها قطع می شود. اگر خونریزی قطع نشد یا شدیدتر شد، به پزشک مراجعه کنید. خونریزی شدید نشانه وجود مشکلات جدی تری است.

بعد از مصرف قرص های اورژانسی، چه موقع باید منتظر پریود بعدی باشیم؟
همانطور که گفته شد، در رابطه با قرص های اورژانسی و پریودی اثرات جانبی وجود دارد. شما باید بعد از مصرف قرص های اورژانسی در ماه بعد، پریود نرمال و طبیعی داشته باشید. اما گاهی اوقات قرص های ارژانسی زمان چرخه پریودی را دچار اختلال کرده و ممکن است دوره بعدی شما یک هفته زودتر و یا دیرتر از موعد خودش برسد. در برخی از زنان هورمون هایی که در این قرص ها وجود دارد باعث می شود خونریزی های غیر منتظره داشته باشند که این امر نرمال نیست و باید به پزشک متخصص زنان مراجعه شود. اگر دوره بعدی پریود شما دیر شده است شما بهتر است یک تست بارداری بدهید.
محققان درباره تاثیر قرص اورژانسی و پریود زنان، سه آزمایش انجام دادند که نتایج متفاوتی بدست آمد و دیده شد با مصرف قرص های اورژانسی چرخه قاعدگی زنان تغییر می کند.
در اولین آزمایش دیده شد زنانی که قرص اورژانسی ۱.۵ میلی گرم لونورژسترل را در اول هفته سوم قاعدگی ماهانه دریافت کرده بودند؛ پریود آن‌ها زودتر از زمانی که انتظار داشتند، شد و حتی از زنانی که قرص دریافت نکرده بودند، زودتر بود. همچنین زنانی که قرص لونورژسترل با دوز کامل را در هفته چهارم قاعدگی ماهانه خود دریافت کردند؛ قاعدگی در زمان طبیعی خودش اتفاق افتاد، ولی بیشتر از حد معمول طول کشید.
مطالعه دوم نشان داد زنانی که دوز کامل قرص اورژانسی (۱/۵ میلی گرم لونورژسترل) را دو روز قبل یا بعد از تخمک گذاری (زمانی که تخمک آزاد می‌شود) دریافت کردند؛ پریود آن‌ها در زمان معمولی خودش اتفاق افتاد. در مطالعه سوم اثرات دو قرص ۰/۷۵ میلی گرم لوونورژسترل که به فاصله ۱۲ ساعت با فاصله از هم خورده شده بود، بررسی شد و دیده شد دوره قاعدگی کوتاه تر شد، ولی طول زمان پریودی مانند پریودی‌های نرمال قبلی بود.

قرص اورژانسی چگونه مانع از بارداری می شود؟
این دارو یک هورمون پروژسترون است که پیشگیری از بارداری را با ممانعت از آزاد شدن تخمک (تخمک گذاری) و تغییر دادن موکوس گردن رحم انجام می دهد، به طوری که احتمال برخورد اسپرم با تخمک کم شده (همان باروری) و یا اتصال تخمک به دیواره رحم (لانه گزینی) رامشکل می کند.
با استفاده از این دارو حاملگی قبلی متوقف نمی شود و یا باعث محافظت از شما در برابر بیماری های مقاربتی نخواهد شد (به عنوان مثال ، بیماری ایدز و ...).

میزان استفاده از قرص های اورژانسی چقدر باید باشد؟
به این نکته توجه داشته باشید که روش اورژانسی نباید بیش از ۲-۳ بار در سال استفاده شود و در یک سیکل قاعدگی هم فقط یک بار اجازه استفاده از این روش وجود دارد. اگر این نکته مراعات نشود عوارض قرص مثل قاعدگی نامنظم، افزایش می یابد و خانم ها مدت‌ زیادی نیاز به درمان دارند تا قاعدگی آنان به وضعیت عادی برگردد.
 

علت خونریزی بعد از مصرف قرص اورژانسی

 
 
موارد منع استفاده از قرص ضدبارداری
 

علت خونریزی بعد از مصرف قرص اورژانسی

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو