علی‌اکبر قاضی نظام؛ هنر حاصل جمع تفکر، تخیل و تجسم است

منبع: سینما پرس

144

1398/10/10

23:46


سینماپرس: داور بخش فیلم‌نامه جشنواره آسوریک خطاب به هنرمندان فعال حوزه سینما گفت: سینما یعنی تصویر، تا زمانی که می‌توانید با تصویر حرف بزنید از نوشتن دیالوگ پرهیز کنید. هنر حاصل جمع تفکر، تخیل و تجسم است و برای یک کار هنری باید این سه اصل اتفاق بیفتد.

علی اکبر  قاضی نظام، مسئول کارگروه رفاهی کانون فیلمنامه نویسان سینمای ایران

سینماپرس: داور بخش فیلم‌نامه جشنواره آسوریک خطاب به هنرمندان فعال حوزه سینما گفت: سینما یعنی تصویر، تا زمانی که می‌توانید با تصویر حرف بزنید از نوشتن دیالوگ پرهیز کنید. هنر حاصل جمع تفکر، تخیل و تجسم است و برای یک کار هنری باید این سه اصل اتفاق بیفتد.

به گزارش سینماپرس، علی‌اکبر قاضی‌نظام روز سه شنبه در نشست تخصصی ساختار فیلم‌نامه کوتاه در دومین روز شصت و چهارمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان «آسوریک» در سینما اشراق زاهدان با تاکید بر اهمیت مطالعه افزود: باید به مثلث «بخوان،  بنویس و ببین» توجه کرد به گونه‌ای که این مثلث در برنامه هفتگی‌تان قرار بگیرد.

وی با تاکید بر اینکه کتاب‌هایی در زمینه فیلم‌نامه‌نویسی، داستان‌نویسی، نمایشنامه‌نویسی و کتاب داستان و قصه بخوانید، بیان کرد: جامعه ما از بی‌سوادی رنج می‌برد،  باید زمانی برای نوشتن بگذارید و زمانی را هم به فیلم دیدن اختصاص دهید. فیلم‌ را ببینید، نقدش را بخوانید و بعد باز آن فیلم را ببینید و دقت کنید به اینکه چه چیزهایی از آن به نظرتان نیامده است.  
داور جشنواره آسوریک در بخش دیگری از این نشست تخصصی گفت: دقت کنید که چالش و درگیری در فیلم‌نامه بین شخصیت‌های هم‌وزن باشد تا بتواند اثر را تماشایی کند.
فیلم‌نامه و نمایش‌نامه نویس سینما و تئاتر بیان کرد: هنر حاصل جمع تفکر، تخیل و تجسم است و برای یک کار هنری باید این سه اصل اتفاق بیفتد.

وی تصریح کرد: ایراد وارده بر فیلم‌نامه‌های ارائه شده به جشنواره آسوریک زاهدان این است که باید از علاقه‌مندان دعوت می‌کردند تا به مسائل بومی منطقه بپردازند.
قاضی‌نظام در بخش دیگری از این نشست تخصصی بیان کرد: «نگو و نشان بده» را ملکه ذهن خود کنید. آنگاه برای نوشتن یک صحنه تصویری تلاش خواهید کرد،  تحقیق یکی از مولفه‌هایی است که می‌تواند به نگارش فیلم‌نامه صحیح کمک شایانی کند. اگر طرح داستانی شما خوب باشد، همچنان فیلم‌نامه خوبی خواهید داشت.
شصت و چهارمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان «آسوریک» از ۹ تا ۱۲ دی ماه جاری در شهر زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان برپاست.

به گزارش ایرنا عضویت در شورای طرح و برنامهٔ گروه کودک ونوجوان،  برندهٔ دیپلم افتخار به عنوان بهترین فیلم‌نامه در هفتمین جشنوارهٔ بین‌المللی فیلم‌های کودکان ونوجوانان اصفهان به خاطر فیلم نیاز،  برندهٔ لوح بلورین بهترین فیلم‌نامه از سوی کانون فیلم‌نامه نویسان و بهترین فیلم‌نامه ازسوی منتقدان سینمایی به خاطر فیلم نیاز،  برندهٔ لوح بلورین و دیپلم افتخار بهترین فیلم‌نامه در پنجمین جشنوارهٔ فیلم دفاع مقدس به خاطر فیلم پایان کودکی،  برندهٔ دیپلم افتخار بهترین فیلم‌نامه از سوی کانون فیلم‌نامه نویسان به خاطر فیلم پایان کودکی و بهترین فیلم‌نامه نویسان از سوی منتقدان سینمایی به خاطر فیلم پایان کودکی از جمله عناوین و افتخارات علی‌اکبر قاضی‌نظام است.

شصت و چهارمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان آسوریک با حضور ۱۱ استان کشور در بخش‌های فیلم، فیلم‌نامه و عکس از ۹ دی ماه جاری در زاهدان آغاز بکار کرد.

به گفته حسین مسگرانی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان این جشنواره با حضور ۲۴۰ هنرمند و فیلمساز کشور به اجرا در آمد که یک اقدام ارزشمند در بهبود فضای فرهنگی سیستان و بلوچستان و معرفی شایسته از چهره واقعی استان است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو