رنگ سایه های مختلف از رنگ آبی در اتاقی کوچک به سبک ویلایی، حس تازگی و زندگی با احساس را رقم زده است. هنگامی که در طراحی خود سایه های گوناگون آبی سیر و روشن را به کار گیرید خواهید دید که به رنگ دیگری نیاز ندارید، مگر مقداری رنگ سفید به عنوان پوشش دهنده ی تضاد رنگی در مجموعه ی طراحی.

ترکیباتی منطقی و صحیح از طرح های شطرنجی و راه راه در زمینه ی رنگی آبی، محیطی با روح  به وجود می آورد که پاسخگوی سلیقه ی بسیاری از افراد خواهد بود. زمانی که می خواهید پارچه های مختلف با طرح مایه ی شطرنجی را به کار گیرید، آنها را در اندازه های متفاوت از مربع های بزرگ ساده گرفته تا شطرنجی های کوچک، در هم آمیزید تا ترکیبی بدیع فراهم آید. در این اتاق خواب از طرح گل دار به میزان کمی، آن هم بر روی بالش ها و پرده، استفاده شده تا فضای کلی اندکی لطیف تر جلوه کند. سکویی که پایین در گاهی پنجره تعبیه شده است، با گذاشتن چند بالشتک و تکه ای ابر مستطیلی روکش شده، به یک نشیمنگاه راحت تبدیل شده است. برای تهیه ی چنین مکانی ابری ضخیم به اندازه ی لبه  پنجره تهیه شده، روی آن با پارچه ی راه راه آبی و سفید هماهنگ با سایر پارچه ها پوشانده شده، سرانجام اطراف روکش را نواردوزی کرده اند تا زیباتر جلوه کند. رنگ سیاه قاب فلزی تخت در برابر سایه روشن های آبی وضوح بیش تری یافته . قاب فلزی تخت فرفورژه گرچه خیلی پرکار نیست، مارپیچ های آن اشاره ای به شیوه ی سنتی چیدمان اتاق دارد.

چیدمان این اتاق خواب بیانگر چگونگی استفاده از چند قطعه ی تزیینی با ارزش و قدیمی است که می تواند به اتاق موجودیت ببخشد و اتاقی ساده را به مکانی دلنشین و زیبا مبدل سازد. مجموعه ای از آینه های تزیینی قدیمی زینت بخش اتاق شده است و زیبایی آن ها با وجود دیوارهای کم رنگ و نیز طرح گل های ظریف بر لحاف نازک روتختی دو چندان می گردد. در مغازه های دست دوم فروشی به دنبال قاب آیینه های قدیمی در اندازه های گوناگون بگردید و آن ها را به صورت مجموعه ای بر روی یک دیوار نصب کنید تا طرحی ابتکاری پدید آورید. هر چه شکل ابعاد آینه ها ناهمگون تر باشد بهتر است؛ از یک یا دو عدد آینه با ساخت جدید و چند عدد آینه با قاب های تزیین شده با ورق طلا استفاده کنید. این ترکیب فضایی بسیار احساسی و خاطره برانگیز به وجود خواهد آورد. در ضمن، بنفش کم رنگ دیوارها پس زمینه ای ملایم برای آینه های به وجود آورده است. کف پوش ها با رنگ روشن تزیین یافته اند. از آن جایی که آینه ها انعکاس نور را در اتاق مضاعف می کنند، کنار یکدیگر قرار گرفتن مجموعه ای از این آینه ها، نور زیاد را به ارمغان می آورد.

رنگ های روتختی با آمیزه ای از سفید و آبی کم رنگ، تأثیر افزون تری در محیط ایجاد می کند. طرحی از گل های کوچک و ظریف بر لحاف پنبه دوزی و روبالش های گلدوزی شده، به فضای قدیمی ای که با بودن آینه ها به وجود آمده، رنگ و بوی تازگی و طراوت داده است. صندلی فلزی طرح قدیم را در برابر طرح جدید مشخص و بارز می سازد، خطوط راست آن تضادی زیبا در کنار قاب های آینه به وجود می آورد، همین طور با رنگ بنفش پرمایه و گیرای خود توجه بیننده را به این قسمت از اتاق جلب می کند. از سوی دیگر این صندلی تکی، به جای میز پاتختی کاربرد مناسبی در این اتاق خواب ویلایی پیدا کرده است. آیینه ها در بازتاب دادن نور طبیعی – یا حتی نور موضعی که بر آن ها تابانده شود – و گستردن آن در سطح یک اتاق بسیار ارزشمدند؛ به ویژه در اتاق هایی با مساحت کم، وجود چند قاب آینه سبب خطای دید می شود و احساس بزرگ تر بودن فضا را به بیننده منتقل می سازد.

دیوارهای سراسر سفید محیطی روشن و پرنور را تضمین می کنند، اما از سویی ممکن است اتاق خواب به فضای سرد بیمارستان تشابه یابد. یک ترفند کارآمد برای به دست آوردن فضایی دلخواه، آن است که دیوارها را شیری رنگ کنید و سپس سیمای اتاق را با انتخاب رنگ های روشن برای اسباب و اثاثیه، ملایم تر سازید. رنگ روشن چوب کمدها، رنگ کرم پرده ها و رنگ کرم پرده ها و رنگ شتری روانداز روی تخت، این نقش را انجام می دهند و فرشینه کف اتاق که رنگ کرم روشن دارد، یکنواختی و وسعت چوب های سفید کف اتاق را می شکند. بر روی پارچه های ساده، حتی کوچک ترین جزییات تزیینی، چشم را متوجه خود می سازد. گل های شماره دوزی شده بر روی لحاف ساده، جلوه ی آن را چند برابر می کند.

در این اتاق مربع های روتختی شامل تمام رنگ های رنگین کمان است و ترکیبی دلنشین را به وجود آورده است. در واقع تخت خواب کانون توجه و تمرکز دید در میانه ی اتاق به شمار می رود. وسایل چوبی خودرنگ نیز فضایی گرم و دعوت کننده را ایجاد کرده اند. اگر دوست دارید در اتاق خواب سیمایی کاملاً متمایز خلق کنید بهترین راه می تواند خریداری روتختی با پرجلوه ترین رنگ و نقش باشد؛ چون اگر زمانی نظرتان در مورد رنگ ها تغییر یابد، عوض کردن روتختی به مراتب آسان تر از این است که بخواهید دیوارها را دوباره رنگ آمیزی کنید! رنگ متعادل، خنثی و طبیعی کاغذ دیواری به شکل قابل ملاحظه ای با رنگ مبلمان جوبی ترکیب می گردد و پس زمینه ی ساده و موقری برای رنگ های شاد و خیره کننده ی روتختی به وجود می آورد. دیوار اتاق با کاغذ نقش دار پوشیده شده که اثری همانند کاغذ ابر و باد مخصوص خوشنویسی پیدا کرده است. اگر در نقاشی دیوارها و کار کردن با قلم مو مهارت زیادی ندارید، کاغذ دیواری های مانند این نمونه بهترین راهکار است؛ اما چنانچه خودتان در رنگ کردن تخصص داشته باشید می توانید به وسیله ی رنگ، چنین حالتی به دیوار بدهید. رنگ مایه های پرده بر گرفته از رنگ های روتختی است که نه زیاد مدرن و نه کاملاً سنتی است. طرح های گل دار در سرتاسر پرده، همخوانی ایده آلی با کل اتاق به وجود آورده است.

ایران آذین

تنظیم برای تبیان: کهتری

مقالات مرتبط

اتاق کار کوچولو ها

اتاق دو کاره

رفع مشکل اکثر خانم ها!

چی برای کجا؟

تنوع در دکوراسیون خانه

از نشیمن چه استفاده‌هایی می‌کنید؟

رنگ‌های شفا دهنده

منبع : tebyan.net