آشنایی با راهها و روش های تشخیص عسل طبیعی یکی از مسائل مهم و قابل توجهی است که اغلب ما تمایل به یادگیری آن داریم و ترجیح می دهیم با استفاده از روش هایی ساده و آسان طبیعی یا تقلبی بودن عسل خریداری شده را تشخیص دهیم. بر همین اساس در این مقاله سعی کرده ایم روش های کاربردی و امتحان شده در جهت تشخیص عسل خالص را گردآوری نماییم که هر یک از این روش ها می توانند در انجام این تشخیص بسیار موثر و نتیجه بخش باشند.

روش های تشخیص عسل طبیعی از تقلبی در منزل :

عسل یکی از مقوی ترین و خوشمزه ترین مواد غذایی طبیعی است که مرغوب ترین نوع آن از شهد گلهای طبیعی توسط زنبور عسل تهیه می گردد. عسل دارای خواص زیادی است که نع مرغوب آن دارای قیمتی بالاست. به همین دلیل موذرد توجه سودجویان قرا رگرفته  با تهیه عسل های تقلبی و ناخالص و عرضه ان به بازار تلاش برای کسب درآمد بیشتر دارند. عسل های تقلبی از تغذیه مصنوعی زنبور با مخلوط آب با شکر، شیره انگور و یا توت به دست می آید که نه تنها طعم و مزه عسل طبیعی را ندارد بلکه خواص موجود در عسل های طبیعی را نیز دارا نیست. با این تفاسیر شناخت راه های تشخیص عسل خالص و مرغوب از اهمیت فوق العاده ایی برخوردار است و یکی از نکات خانه داری مهم محسوب می گردد که در ادامه به بیان این روش ها در منزل می پردازیم.

آکاایران: تشخیص عسل طبیعی با پنج روش کاربردی و ساده

شکرک زدن عسل طبیعی

شکرک زدن عسل طبیعی که به آن رس زدن نیز می گویند به معنای رسوب کردن و کدر شدن عسل است. عسل طبیعی بعد از مدتی ته نشین می شود و همانند روغن نباتی سفت می شود که این حالت به دلیل وجود دیاستاز در وجود عسل طبیعی است. توجه داشته باشید که در شکرک زدن عسل دانه های شکرک بسیار ریزتر از شکرک زدن مربا است و این نوع شکرک ممکن است هنگم خوردن کمی زیری داشته باشد اما زیر دندان صدایی ایجاد نمی کند. اما شکرک حاصل از عسل های ناخالص شکرکی سفت و نبات مانند دارند. با این تفاسیر می توان عسل طبیعی را از روی شکرک زدن آن تشخیص داد.

تشخیص عسل طبیعی با پنج روش کاربردی و ساده -آکاتشخیص عسل طبیعی خانه داری

ریختن عسل در آب سرد

یکی از روش های امتحان شده برای تشخیص عسل، تست لیوان آب سرد است. بدین منظور لیوانی حاوی آب سرد تهیه نموده، سپس عسل را داخل لیوان بریزید و در صورتی که عسل به صورت عمودی وارد لیوان آب شد و در ته آن جمع شد و به راحتی حل نگردید و همچنین حالت چسبندگی داشت عسل شما طبیعی است اما در صورتی که هنگام ریختن عسل در آب حل شد بدانید که عسل شما از خلوص بالایی برخوردار نیست.

 سبک زندگی

تست رطوبت عسل خالص و طبیعی

برای انجام این تست، یک قطره عسل را بر روی حوله کاغذی  و یا دستمال کاغذی بریزید و در صورتی که عسل جذب دستمال کاغذی نشد بدانید که عسل طبیعی و خالصی دارید زیرا در عسل ناخالص و تقلبی رطوبتی وجود دارد که جذب دستمال کاغذی میشود.

تشخیص عسل طبیعی با پنج روش کاربردی و ساده -آکاتشخیص عسل طبیعی خانه داری

تشخیص عسل خالص با استفاده از نور

لازم است که بدانید عسل طبیعی هر میزان هم که روشن و شفاف باشد اما زمانی که در ظرف شیشه ایی قرار دارد نمی توان آن طرف شیشه عسل را مشاهده نمود که این خاصیت به دلیل کلوئیدی بودن عسل خالص است که نور طبیعی را از خود عبور نمی دهد و تصاویری که در آن طرف ظرف عسل مشاهده می گردد تصاویری مبهم و نامشخص است. از یان روش می توان برای تشخیص عسل طبیعی از تقلبی استفاده نمود.

 سبک زندگی

آزمایش برای تشخیص عسل طبیعی در منزل

یکی از آسان ترین روش ها برای تشخیص عسل آنالیز آن است که می توایند به راحتی آن را در منزل انجام دهید. برای این کار سه گرم یدید پتاسیم را با یک گرم ید و حدود ۵۰ گرم آب مقط مخلوط نمایید. (این مواد را می توانید از فروشگاه های لوازم آزمایشگاهی تهیه نمایید). حالا مقدار از عسل را درون ظرف شیشه ایی ریخته و چند قطره از مخلوط ذکر شده را به آن اضافه نمایید و خوب مخلوط نمایید. درصورتی که بعد از گذشت چند ثانیه رنگ عسل تان تغییر کرد و تیره شده این امر نشان می دهد که عسل شما تقلبی و ناخالص است و مطمئنا با شکر تهیه شده است. در این آزمایش رنگ عسل طبیعی تغییری نمیکند.

تشخیص عسل طبیعی با پنج روش کاربردی و ساده -آکاتشخیص عسل طبیعی خانه داری

روش های کاربردی و موثر در جهت تشخیص عسل طبیعی را ملاحظه نمودید با استفاده از این روش ها می توانید سلامت و خالص بودن عسل را تشخیص داده و این ماده غذایی و دارویی مقوی را با اطمینان مورد استفاده قرار دهید. در صورتی که این مطلب مورد توجه شما دوستان قرار گرفت، پیشنهاد می کنیم به بخش خانه داری مراجعه نموده و از دیگر مقاله ها و مطالب مهم و علمی در زمینه مسائل روزمره دیدن فرمایید.

منبع :

تشخیص عسل طبیعی با پنج روش کاربردی و ساده  | خانه داری