آکاایران: ۸ حشره ای که لباس ها و پارچه ها را می خورند

آکاایران: ۸ حشره ای که لباس ها و پارچه ها را می خورند

خانه و خانه داری

سوسک فرش
سه نوع با ظاهر بسیار مشابه از این سوسک وجود دارد که فقط الگوی رنگی آن ها با هم فرق دارد. رنگ این حشره معمولا سیاه، سفید، قهوه ای و زرد یکدست یا خال خالی است. طول بدنش ۳ میلیمتر و لارو آن بیضی شکل و کشیده است و مویچه های مشکی یا قهوه ای رنگ دارد. سوسک فرش سیاه رنگ بدن مشکی یک دست با پاهای متمایل به قهوه ای دارد و طول بالغ آن از دو تا سه میلیمتر متغیر است. اما لارو آن زرد زرد کم رنگ، طلایی یا تیره است. لارو بدن مخروطی شکلی از سر تا دم دارد. سوسک فرش ماده، تخم های سفید نرمی در محل های پوشیده و مخفی می گذارد و تخم ها بعد از هشت تا پانزده روز تبدیل به لارو می شود. البته این روند در جاهای گرم سریعتر اتفاق می افتد! این سوسک در میان لباس ها، مبل، فرش و شکاف کفپوش ها تخمریزی می کند. سوسک فرش سالی چهار بار تولید مثل می کند و فقط یگ گونه از آن هست که سالی یک بار تخم ریزی می کند. فقط لارو این سوسک است که پارچه می خورد و بالغ آن کاری به پارچه و لباس ندارد. اما لارو خوش اشتها از همان لحظه ای که سر از تخم درمی آورد قاتل پارچه است و از الیاف طبیعی مثل پشم، موهر، خز، پر تغذیه می کند. این لاروها از جایی به جای دیگر حرکت می کنند و با اینکه اغلب روی پارچه ها می شود پیداشان کرد، اما می تواند در هر جای تاریک و مخفی مثل کانال کولر و دریچه های تهویه، داخل کمد و زیر ستون های چوبی هم زندگی کند.
بید کیس برینگ
اگر حشره کرم مانندی با پوسته سخت دیدید، بدانید که افتخار آشنایی با لارو این نوع بید را داشته اید! این لارو قسمت محفظه مسطحی در انتهای بدن خود بطول ۶ تا ۱۲ میلیمتر دارد. این همان موجودی است که لباس ها و پارچه هایتان را می خورد و سوراخ سوراخ می کند. این حشره از خز، فلانل، پارچه های چرک و کهنه و مو تغذیه می کند. بید بالغ بسیار ریز است و بندرت دیده می شود.
سوسک حمام
علاوه بر اینکه مواد دفعی این جانور دوست داشتنی ایجاد آسم می کند و ناقل بیماری هاست، به لباس ها و پارچه های خانه هم رحم نمی کند! سوسک جذب لکه های ناشی از تعرق و مایعات بدن، لکه ها و ذرات غذا و نوشیدنی و آهار لباس هم می شود. وقتی سوسک مشغول خوردن لکه های روی لباس و پارچه است، کم کم خود پارچه را هم می جود یا آن را ضعیف می کند تا براحتی سوراخ شود. علاوه بر همه این محاسن، مدفوع آن هم خودش ایجاد لکه می کند و نیاز به لکه بری خاص خود دارد.
ملخ
اگرچه این حشره به خوردن لباس مشهور نیست، اما جذب همان چیز هایی می شود که سوسک ها جذب آن می شوند و حین خوردن لکه های روی پارچه، ناخواسته الیاف پارچه را هم می برد و به آن آسیب می زند. البته معمولا متوجه این مشکل نمی شویم تا وقتی که موقع شستشو یا پوشیدن، لباس ناگهان پاره یا سوراخ می شود. مواد دفعی این حشره هم می تواند لباس های تمیز را لک کند و نیاز به شستشوی مجدد قبل از پوشیدن باشد.
جهنده آتش
این حشره همخانواده سیلورفیش است و ۶ تا ۱۲ میلیمتر طول و پوششی خال دار به رنگ نقره ای و قهوه ای دارد. این حشره بال ندارد و بدنی هویجی شکل و پنج پا دارد. شب فعال است و جاهای گرم مثل اتاق زیر شیروانی را ترجیح می دهد. وقتی منبع غذایی پیدا می کند، نزدیک آن می ماند و بویژه علاقه خاصی به پارچه نخی، کتان، ابریشم مصنوعی و پارچه های آهار زده دارد. لکه ها و باقیمانده مواد غذایی قندی هم برای این جانور فوق العاده جذب کننده است. اثرات آسیبی که به پارچه می زند مشخص و غیر عادی است و در حاشیه لکه ها قابل مشاهده است.
سیلور فیش
این حشره هم از خویشاوندان جهنده آتش است و شکل و قیافه اش بسیار به آن شبیه است اما با این تفاوت که کاملا نقره ایست. شبگرد است، جاهای تاریک و گرم را انتخاب می کند و به الیاف طبیعی مثل ابریشم، نخ، کتان و ریون حمله می کند. بقایای انسانی و لکه های مواد غذایی آن را به خود جذب می کند و در حال خوردن این بقایا به پارچه آسیب می زند و سوراخ های غیر عادی در آن ایجاد می کند.
موریانه
گرچه همه ما وقتی اسم موریانه می آید یاد چوب می افتیم، این حشره هم به همان شیوه ای که برای حشرات قبلی گفتیم به پارچه و لباس آسیب می زند و سوراخ هایی در پارچه ایجاد می کند.
بید تار تن
این گونه مینیاتوری بید که فاصله نوک دو بالش به ۱۲ میلیمتر می رسد، رنگ طلایی رنگ پریده ای دارد و در پرواز هم ضعیف است و بندرت جاهای تاریک را ترک می کند. حشره بالغ به پارچه های پشمی، کشمیر و موهر هیچ آسیبی نمی زند اما لارو آن بشدت مخرب است و لباس ها را می خورد و سوراخ می کند. بید مادر صد ها تخم سفید نرم می گذارد که به سطح داروه می چسبد و بسرعت تبدیل به لارو می شود. بسته به میزان رطوبت، گرما و مقدار غذا لارو ها از پنج هفته تا دو سال از پارچه تغذیه می کنند و بعد پیله ای به دور خودش می تند و دو و نیم هفته بعد بصورت یک بید بالغ از پیله بیرون می آید و این چرخه مرتب تکرار می شود و نسل های متعددی از این حشره در طول سال رشد می کند و تکثیر می شود.

.

منبع : pezeshk.us