لکه بینی قهوه ای در بارداری، نشانه سقط است؟

منبع: نی نی بان

168

1398/10/12

11:15


وحشت نکنید! این موضوع می‌تواند امری کاملا طبیعی و عادی باشد. زمانی که شما باردار هستید، هر نشانه‌ یا علامتی از خونریزی می‌تواند کاملا نگران کننده و دلهره‌آور به نظر برسد. اما وحشت نکنید! لکه‌بینی در طول دوره بارداری یک اتفاق رایج و طبیعی است و می‌تواند بسیار عادی‌تر از شرایطی باشد که شما تصور می‌کنید در حال وقوع است و بیشتر اوقات جای هیچ‌‌گونه نگرانی خاصی در بر نخواهد داشت. حتی لکه‌بینی در ابتدای دوره بارداری هم می‌تواند متداول و کاملا عادی باشد. هر زمان متوجه آن شدید بهتر است یک نفس عمیق بکشید و با پزشکتان تماس بگیرید. 
 

لکه بینی قهوه ای در بارداری، نشانه سقط است؟

 
 البته طبیعی است که این اتفاق می‌تواند همراه با سایر مشکلات ناشی از بارداری موجب ناراحتی و نگرانی مادر باردار و در انتظار فرزند تازه شود. دکتر هال، موسس و رئیس ارشد مرکز پزشکی هال (The Hall Center) و نویسنده کتاب (Radiant Again & Forever) معتقد است « خونریزی در طول بارداری می‌تواند در موارد زیادی دیده شود و در عین حال کاملا طبیعی و بی‌خطر باشد». البته در موارد خاصی هم می‌تواند نشانه عیب و نقص در بارداری، سقط‌جنین، مشکلات وابسته به جفت و یا زایمان زودرس و نابهنگام و در نتیجه نوزاد نارس باشد. به هر روی، مهم‌ترین مسئله حفظ سلامت و ایمنی شما و نوزادتان است پس حتما با پزشک‌تان مشورت کنید تا اطمینان پیدا کنید موضوع خاص و نگران کننده‌ای در کار نباشد. اما بهتر است قبل از اینکه به بدترین اتفاقات ممکن فکر کنید، با دلایل رایج و شایع در ایجاد خونریزی‌های خفیف و بی‌خطر در طول دوره بارداری آشنا شوید. جنین در حال شکل‌گیری است یکی از اولین نشانه‌های بارداری خونریزی خفیف است. بد نیست بدانید، اگر شما هم در انتظار نتیجه مثبت بارداری هستید اما درست نزدیک به زمان عادت ماهیانه‌تان دچار خونریزی شده‌اید جای نگرانی خاصی نیست هنوز هم شانس زیادی برای بارداری دارید.
احتمالا این خونریزی به دلیل شکل‌گیری و کاشته شدن جنین به دیوارهای رحم است. لقاح در بین روزهای ۱۰- ۱۲ انجام می‌گیرد و به دلیل اینکه دوره لقاح جنین درست در میانه دوره ۲۸ روزه انجام می‌گیرد، شکل‌گیری و کاشت جنین ۱۰ تا ۱۲ روز بعد از آن انجام می‌شود پس این خونریزی می‌تواند با خون دوران قاعدگی اشتباه گرفته شود. باید توجه داشته باشید تفاوت بارز این دو زمانی مشخص می‌شود که این خونریزی بسیار خفیف‌تر است و تنها به مدت ۱ یا ۲ روز صورت می‌گیرد در حالی که طول دوره قاعدگی معمولا ۵ تا ۷ روز است.
شما یک قاعدگی خفیف خواهید داشت ممکن است عجیب به نظر برسد، اما امکان اینکه حتی در طول دوره بارداری هم عادت ماهیانه داشته باشید وجود دارد و این دقیقا همان دلیلی است که احتمالا شما هم دچار لکه‌بینی و خونریزی خفیف می‌شوید. خونریزی ممکن است در هفته ششم تا هفتم بارداری اتفاق بیفتد درست زمانی که یک خانم به صورت طبیعی و عادی عادت ماهیانه می‌شود و این اتفاق در ماه دوم بارداری رخ می‌دهد. دکتر هال توضیح می‌دهد «این دقیقا همان شرایطی است که در خانم‌های یائسه روی می‌دهد یعنی چند سال بعد از یائسگی مجددا عادت ماهیانه می‌شوند». پس وقوع شرایط یکسانی برای خانم‌های باردار هم امکان‌پذیر است، تقریبا در هفته هشتم بارداری مادر دچار خونریزی می‌شود و این موضوع به این دلیل است که بدن به قاعدگی و خونریزی در این زمان از ماه عادت کرده است.
اما باز هم بر عکس قاعدگی طبیعی این خونریزی معمولا خیلی خفیف و محدود به چند لکه و خون قهوه‌ای رنگ است. داشتن رابطه زناشویی در طول دوره بارداری داشتن رابطه زناشویی در طول دوره بارداری می‌تواند جالب، لذت‌بخش و کاملا ایمن و بی‌خطر باشد. اگر بعد از مقاربت دچار لکه‌بینی و خونریزی شوید جای نگرانی چندانی نخواهد داشت. معمولا کاملا طبیعی است که در طول و روند بارداری، بعد از مقاربت دچار لکه‌بینی شوید. این اتفاق به این دلیل طبیعی است که در طول بارداری دهانه‌رحم پرخون می‌شود. حرکات و ضربات ناشی از مقاربت می‌تواند موجب ایجاد لکه و خونریزی خفیف شود. این اتفاقی است که بیشتر خانم‌های باردار با داشتن رابطه زناشویی در طول بارداری تجربه می‌کنند و اغلب هم این خونریزی خفیف و محدود به لکه‌بینی است و معمولا نگران کننده نخواهد بود.
 
فرق بین لکه بینی و خونریزی چیست؟
لکه بینی خونریزی خفیفی است مشابه آن چیزی که احتمالا در اوایل یا اواخر قاعدگی مشاهده می کنید. رنگ آن می تواند از صورتی تا قرمز مایل به قهوه ای تغییر کند (رنگ خون خشک شده).
 

لکه بینی قهوه ای در بارداری، نشانه سقط است؟

 
 علل لکه بینی چیست؟
به دلیل افزایش میزان جریان خون دهانه رحم و بافت های اطراف، شما ممکن است بعد از پاپ اسمیر (آزمایش سرطان دهانه رحم)، معاینه داخلی و یا رابطه جنسی لکه بینی داشته باشید.
خونریزی مربوط به لانه گزینی: ممکن است شما خونریزی کم و خفیفی مربوط به لانه گزینی که احتمالا ۱۱ تا ۱۲ روز بعد از باروری اتفاق می افتد داشته باشید ) نزدیک به زمانی که شما متوجه رخ ندادن سیکل قاعدگی می شوید.)
ممکن است که علت آن لانه گزینی تخم بارور شده در دیواره رحم باشد، پدیده ای که معمولا ۶ روز بعد از قاعدگی اتفاق می افتد اما نمی توان به طور قطع مطمئن بود که خونریزی ناشی از لانه گزینی است. خونریزی خیلی خفیف بوده، در عرض ۱ تا ۲ روز تمام شده، و فقط تعداد کمی از زنان حامله این نوع از لکه بینی را دارند.
سقط خود به خودی یاحاملگی نابجا: لکه بینی می تواند جز علائم اولیه یک سقط خود به خودی یا حاملگی نابجا باشد به خصوص اگر با درد یا انقباضات ( کرامپ) شکمی همراه باشد. در حدود یک چهارم زنان حامله در اوایل حاملگی خونریزی یا لکه بینی دارند و در حدود نیمی از این افراد دچار سقط خود به خودی می شوند.
اما اگر سونوگرافی که از جنین شما در حدود هفته های ۷ تا ۱۱ انجام می شود نشان دهنده ضربان قلب باشد، شانس ادامه حاملگی شما بیشتر از ۹۰% است.
عفونتها: لکه بینی ممکن است به دلایل غیر مرتبط با حاملگی باشد. عفونتهای واژینال ( مانند عفونتهای قارچی یا باکتریال) یا عفونتهای منتقله از راه مقاربت ( مانند تریکومونا، گنوره ، کلامیدیا و یا هرپس) ممکن است باعث تحریک و یا التهاب دهانه رحم شوند. دهانه ملتهب رحم، مستعد خونریزی بعد از پاپ اسمیر یا رابطه جنسی است.
همچنین ممکن است به دلیل وجود پولیپ (یک نوع توده خوش خیم)، شما بعد از پاپ اسمیر یا نزدیکی جنسی خونریزی یا لکه بینی داشته باشید.
مشکلات جفت یا زایمان زودرس:
در سه ماهه دوم و سوم حاملگی، خونریزی یا لکه بینی می تواند نشانه یک مشکل جدی مثل جفت سر راهی، جداشدن جفت (که در این پدیده جفت از رحم جدا می شود) و سقط خود به خودی دیررس (بین ۱۳ هفتگی و اواسط حاملگی) یا زایمان زودرس (بین نیمه حاملگی و ۳۷ هفتگی) باشد.
زایمان طبیعی: ترشح موکوسی که بر اثر وجود خون تغییر رنگ یافته بعد از ۳۷ هفتگی به احتمال زیاد نشانه جدا شدن یک پلاک موکوسی در اثر نرم و گشاد شدن دهانه رحم و آماده شدن آن برای مراحل زایمان می باشد. در این مرحله نیز شما هر لکه بینی و یا خونریزی را باید به پزشک یا مامای خود اطلاع دهید.
علل ناشناخته:
در بعضی از موارد علت لکه بینی در نهایت نیز مشخص نمی شود. تنها کاری که پزشک در این موقع می کند تجویز دستورات احتیاطی شامل ورزش نکردن، خودداری از نزدیکی و خودداری از بلند کردن اشیاء سنگین و موارد دیگر است. 
 
توجه کنید
 
 

لکه بینی قهوه ای در بارداری، نشانه سقط است؟

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو