آشنایی با قرص سرماخوردگی بزرگسالان Adult cold

منبع: آسان طب

225

1398/10/12

16:02


قرص سرماخوردگی بزرگسالان (Adult cold) را به جرأت می توان بعد از استامینوفن در رده ی پرمصرف ترین دارو در جهان قرار داد. با اینکه بیشترین کاربرد قرص سرماخوردگی بزرگسالان در فصول سرد سال می باشد اما گاها در فصول گرم نیز که افراد به علایم سرماخوردگی و یا آنفولانزا دچار می شوند به مصرف این دارو روی می آورند. اغلب افراد این موضوع را نمی دانند که این دارو خاصیت درمان کردن علایم سرماخوردگی را ندارد و صرفا باعث تسکین علایم سرماخوردگی می شود. در ادامه ی این مطلب به توضیح مشخصات کامل قرص سرماخوردگی بزرگسالان و نحوه ی کارکرد این دارو در بدن می پردازیم.

قرص سرماخوردگی بزرگسالان

مشخصات قرص سرماخوردگی بزرگسالان

قرص سرماخوردگی بزرگسالان یا ادالت کلد ترکیبی از داروهای استامینوفن، کلرفنیرامین و فنیل افرین می باشد که دارای اثرات ضد درد، آنتی هیستامین و منقبض کننده ی عروق است. این دارو به تسکین علایم سرماخوردگی مثل سینوزیت، عوارض آلرژیک سیستم تنفسی فوقانی، تب یونجه، عطسه، آبریزش، گرفتگی بینی، سردرد و تب کمک می کند. قرص سرماخوردگی بزرگسالان به سهولت و آسانی از سیستم گوارشی و از طریق خوراکی جذب بدن می شود و نیمه ی عمر حدودا ۴ ساعته دارد.

مکانیسم اثر قرص سرماخوردگی بزرگسالان

برای بررسی چگونگی عملکرد و مکانیسم اثر این دارو در بدن باید به شکل جداگانه کارکرد هریک از اجزای تشکیل دهنده ی آن را توضیح داد. جزء استامینوفنی این دارو به دلیل مهار کردن سنتزپروستاگلاندین ها موجب کاهش تب می شود. قسمت کلروفنیرامین این دارو با تاثیرات مثبت بر دستگاه گوارش، دستگاه تنفسی، عروق خونی و به وسیله ی رقابت با هیستامین ها باعث مهار کردن هیستامین و کاهش علایم آلرژیک می شود. ضمنا فنیل افرین نیز باعث انقباض طولانی مدت و سریع شریانچه ها می شود که این عمل باعث کاهش میزان ترشح مایعات و گرفتگی بینی می شود.

مقدار و نحوه ی صحیح مصرف دارو

قرص سرماخوردگی بزرگسالان

بهترین زمان مصرف قرص سرماخوردگی در بزرگسالان هر ۴ تا ۶ ساعت یکبار و به میزان ١ تا ٢ قرص است که باید توجه داشت در کل بیشتر از ١٢ عدد قرص سرماخوردگی بزرگسالان در روز مصرف نشود. در کودکان ۶ الی ١٢ سال هم با توجه به تشخیص و تجویز پزشک بهتر است هر ۶ ساعت یکبار یک قرص مصرف شود و در کل شبانه روز بیشتر از ۶ عدد قرص استفاده نشود. شایان ذکر است که مصرف این دارو برای کودکان زیر ۶ سال توصیه نمی شود. برای رسیدن به هدف درمانی کامل بهتر است که طبق تجویز پزشک و در زمان مشخص این دارو را مصرف کنید و از ٢ برابر کردن دوز مصرفی در صورت فراموش کردن یک نوبت از دارو، خودداری کنید.

انواع قرص سرماخوردگی

√ قرص ادالت کلد (Adult cold): ترکیب استامینوفن، فنیل افرین و کلرفنیرامین است که برای تسکین علایم سرماخوردگی مثل سرفه، آبریزش بینی، تب و گلودرد کاربرد دارد.

√ قرص کلداستاپ (Cold stop): قرص کلداستاپ حاوی ۵٠٠میلی گرم استامینوفن، ٣٠ میلی گرم پسودوافدرین و ٢۵ میلی گرم دیفن هیدرامین می باشد که دارای خواص مسکن، ضد آبریزش بینی و ضد آلرژیک است.

√ قرص کلداکس (Coldax): این قرص ترکیبی از داروهایی است که به شکل موقت باعث کاهش علایم معمولی سرماخوردگی مثل تب، علایم حساسیت و آلرژیک، سرفه و عطسه می شود.

√ داروی گیاهی آلتادین (Althadin): ترکیبی از ٢٢٠ میلی گرم گیاه ختمی، ١۵٠ میلی گرم عصاره ی خالص شیرین بیان، ٢ میلی گرم اسانس نعنا به همراه سایر مواد ضد التهابی. قرص آلتادین در رفع علایم سرماخوردگی مثل سرفه، گلودرد، التهاب مجرای تنفسی و تب مفید است.   

عوارض جانبی قرص سرماخوردگی بزرگسالان

مهمترین و بارزترین عارضه ی جانبی این دارو ایجاد حالت خواب آلودگی در فرد است. سرگیجه، سردرد، تاکیکاردی(افزایش ضربان قلب)، تحریک پذیری، بی قراری، افزایش اشتها و افزایش فشارخون از دیگر عوارض مصرف قرص سرماخوردگی بزرگسالان می باشد. به دلیل استفاده ی دوره ی کوتاه مدت از این دارو معمولا عوارض این دارو خطرساز نمی باشد مگر در موارد بیماری های خاص.

نکات مهم و احتیاطی

قرص سرماخوردگی بزرگسالان

√ افراد مبتلا به پرفشاری خون و بیماری های قلبی باید با احتیاط بیشتری این دارو را مصرف کنند زیرا این دارو خاصیت منقبض کنندگی عروق دارد و با تنگ کردن عروق باعث تشدید بیماری های قلبی می شود.

√ مصرف همزمان قرص سرماخوردگی با داروهای ضدافسردگی و کاهنده ی فشار خون توصیه نمی شود و تداخل دارد.

√ به دلیل ایجاد حالت خواب آلودگی بعد از مصرف این قرص بهتر است رانندگی نکنید.

√ بروز حالت تهوع، استفراغ، تعریق غیرعادی، کرامپ معده، کاهش اشتها، اسهال و غلیظ شدن ترشحات ریوی از علایم مصرف بیش از حد قرص سرماخوردگی (Overdose) است.

√ به دلیل اینکه این دارو شامل استامینوفن است ممکن است باعث مشکلات کبدی شود.

√ برای اجتناب از بروز مشکلات گوارشی این دارو را همراه با غذا میل کنید.

√ اگر به نارسایی کبدی، دیابت، اختلالات تیروئیدی و گلوکوم دچار هستید در مصرف این دارو با پزشک مشورت کنید.

√ بیماران مبتلا به مشکلات قلبی ممکن است در حین مصرف این دارو به تنگی نفس دچار شوند.

√ مصرف این دارو در دوران شیردهی و بارداری باید زیر نظر پزشک انجام پذیرد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو