جدال دوباره بر سر تعریف «فیلم اول» در جشنواره فجر

منبع: آی سینما

343

1398/10/12

19:24


جدال دوباره بر سر تعریف «فیلم اول» در جشنواره فجر

آی سینما: حضور چند فیلم در بخش نگاه نو جشنواره سی و هشتم فیلم فجر که ساخته اول سازندگان‌شان نیستند، بار دیگر بحث اشکال در آیین نامه جشنواره را مطرح کرده است. رسانه‌ها از این که ملاک عمل برای حضور در این بخش داشتن پروانه ساخت سینمایی است، انتقاد می‌کنند. اما دبیر جشنواره و سازندگان فیلم‌های حاضر در بخش نگاه نو از این روند دفاع کرده‌اند.

ابراهیم داروغه زاده دبیر جشنواره فیلم فجر با حضور در شبکه پنج تلویزیون درباره این موضوع گفت: «شرایط پذیرفته‌شدن یا عدم پذیرش فیلم‌های اول فیلمسازان بر اساس قوانین سازمان سینمایی و آئین‌نامه جشنواره فیلم فجر صورت می‌گیرد و بارها پیش آمده که فیلم‌ها به دلیل نداشتن پروانه ساخت سینمایی از حضور در جشنواره محروم شده‌اند. امسال هم فیلم‌های پذیرفته شده در بخش نگاه نو، اولین فیلم‌های سازندگان‌شان بوده که دارای پروانه ساخت سینمایی بوده‌اند. بحث حضور فیلم‌اول در جشنواره فیلم فجر، متأثر از قوانین سازمان سینمایی است. در سازمان سینمایی و در خانه سینما هنوز بین فیلم ویدئویی و غیرسینمایی با فیلم سینمایی تفاوت قائل می‌شوند. فیلمساز می‌تواند فیلم ویدئویی با پروانه ساخت ویدئویی بسازد اما وقتی فیلم با پروانه ساخت سینمایی می‌سازد، این فیلم اولین فیلم سینمایی او محسوب می‌شود. اینجا هم بر اساس این که فیلم ارائه شده به بخش نگاه نو دارای پروانه ساخت سینمایی باشد، در جشنواره شرکت می‌کند.»  

او در ادامه توضیح داد: «چند مورد در فهرست اعلام شده در بخش نگاه نو، پیش‌تر فیلم ویدئویی با پروانه ساخت غیرسینمایی ساخته بودند و جالب آن که برخی از فیلم‌های پیشین این عزیزان به دلیل نداشتن پروانه ساخت سینمایی در جشنواره پذیرفته نشده بود. ما نمی‌توانیم فیلمی که پروانه ساخت ویدئویی دارد را انتخاب کنیم و استاندارد دوگانه در این زمینه وجود ندارد.» 

سالم صلواتی کارگردان فیلم «پدران» هم در دفاع از حضور در بخش نگاه نو به همین نکته اشاره کرده که فیلم قبلی‌اش هرچند بلند بوده اما به دلیل نداشتن پروانه ساخت سینمایی شانس شرکت در جشنواره را نداشته است. عباس امینی کارگردان فیلم «کشتارگاه» که با چهارمین فیلم بلندش به بخش نگاه نو آمده هم مشابه همین استدلال را آورده و گفته فیلم قبلی‌اش به دلیل نداشتن پروانه ساخت سینمایی حتی در جشن سینمای ایران هم امکان شرکت نداشته است.

منتقدان می‌گویند معنای فیلم اول را نمی‌توان با قوانین و مقررات اداری نظام ممیزی تغییر داد و کارگردانی که فیلم یا فیلم‌های قبلی‌اش اکران عمومی شده (ولو به شکل محدود در گروه هنر و تجربه) فیلم اولی به شمار نمی‌آیند. آنها انگشت اتهام را به سمت آیین نامه جشنواره فجر نشانه می‌روند که سال گذشته دبیر جشنواره گفته بود تغییر می‌کند اما تغییر نکرد و امسال هم به شیوه گذشته فیلم‌های بخش نگاه نو بررسی شدند.

9410

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو