انجام سونوگرافی در بارداری، چه دلیلی دارد؟

منبع: نی نی بان

117

1398/3/25

14:21


انجام سونوگرافی در بارداری به چه دلیل است؟ خانم‌های باردار بعد از انجام آزمایش خون و اطمینان از بارداری خود، به این موضوع فکر می‌کنند که چه زمانی باید برای انجام سونوگرافی اقدام نمایند و چرا؟ خانم دکتر مریم خادم متخصص زنان و زایمان به این موارد پاسخ و توضیحات تکمیلی را برای شما می‌دهند.

سونوگرافی در سه‌ ماهه اول
برخی از خانم‌ها بعد از گرفتن جواب مثبت فکر می‌کنند باید سونوگرافی انجام شود و حتی می‌خواهند جنسیت جنین را نیز بدانند اما در اصل اولین سونو باید بعد از گذشتن سه هفته از عقب افتادن پریود انجام گردد. در واقع در هفته هفتم بارداری. انجام این سونوگرافی نشان می‌دهد که آیا حاملگی داخل رحم است یا خارج آن؟ حاملگی پوچ است یا نه؟ و دیگر مشکلات با انجام این سونو مشخص می‌گردد.

سونوگرافی در سه‌ ماهه دوم
دومین سونو همراه با آزمایش غربالگری خون انجام می‌شود تا اگر اختلال و مشکلات ژنتیکی در جنین وجود داشته باشد مشخص گردد. این سونو در هفته ۱۱ الی ۱۳ حاملگی انجام می‌شود.
سومین سونوگرافی نیز برای مشخص کردن برخی اختلالات ژنتیکی در هفته ۱۸ تا ۲۰ انجام می‌شود و بسیار مهم است. جنسیت جنین نیز در این زمان مشخص می‌گردد، تشخیص بعضی از سندروم‌ها در این مرحله بسیار حیاتی است.

سونوگرافی در سه‌ ماهه سوم
چهارمین نوبت سونو در هفت‌ ماهگی برای اطمینان از رشد کافی و به‌ اندازه جنین صورت می‌گیرد. پنجمین و آخرین سونوگرافی نیز در هفته ۳۶ بارداری برای اطلاع یافتن از رشد جنین و نحوه‌ی قرارگیری آن برای مشخص کردن زایمان طبیعی و یا سزارین انجام می‌گردد. باید توجه داشت که در یک بارداری نرمال و کم‌خطر نباید دکتر در هر بار ویزیت مریض را سونو کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو