خوردن پیاز در بارداری مفید است یا مضر؟

خوردن پیاز در بارداری مفید است یا مضر؟


منبع: آرگا

141

1398/10/13

13:38


تغذیه مناسب در دورن بارداری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و یکی از سولاتی که ذهن بسیاری از خانم های باردار را به خود مشغول می کند این است که خوردن پیاز در بارداری آیا مفید است یا مضر.

از غذا های گیاهی بسیار مفید در طول زندگی پیاز است که به روش های مختلفی از آن در پخت و پز استفاده می شود و در برخی موارد به صورت خام نیز در کنار سالاد یا غذا ها مورد استفاده قرار گرفته می شود و از فواید بسیار زیادی برای سلامت بدن برخوردار است اما همانطور که می دانید باید در دوران بارداری از مضر یا مفید بودن مواد غذایی مطلع باشید زیرا سلامت جنین به مادر مرتبط است، در این مقاله به مصرف پیاز در بارداری می پردازیم.

اثرات مصرف پیاز بر بدن در دوران حاملگی

همانطور که در مطالب گذشته شما را با مصرف سرکه سیب در بارداری، خوردن خاکشیر در بارداری، خوردن انار در بارداری و خوردن آویشن در بارداری آشنا کردیم، پیاز نیز به دلیل داشتن انواع معدنی و ویتامین های مورد نیاز بدن بهترین مواد غذایی مورد نیاز یک زن بارداری محسوب می شود اما هر چقدر فواید زیادی برای زنان باردار داشته باشد به خاطر داشته باشید مصرف هر ماده غذایی در حد اعتدال از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

مصرف پیاز در بارداری

پیاز از فواید شگفت انگیزی بهره مند است که در این مقاله شما را با فواید مصرف آن در دوران حاملگی آشنا خواهیم کرد:

تقویت سیستم ایمنی بدن:

پیاز به دلیل داشتن ویتامین ث و آنتی اکسیدان به بالا بردن تقویت سیستم ایمنی زنان باردار کمک می کند و همچنین پیاز دارای کورستین می باشد که سیستم ایمنی بدن را در برابر بیماری های مانند: سرماخوردگی یا آنفولانزا محافظت می کند.

فواید مصرف پیاز در بارداری

درمان یبوست:

پیاز دارای مقادیر فراوانی فیبر می باشد که به تنظیم حرکات روده کمک می کند، بنابراین مصرف پیاز خام در کنار غذا سبب جلوگیری از یبوست در دوران بارداری می شود.

رشد جنین:

اسید فولیک از اصلی ترین موادی است که در دوران بارداری باید آن را مصرف کرد زیرا برای رشد سالم جنین ضروری می باشد که این مواد به مقدار فراوان در پیاز یافت می شود و همچنین به کاهش افسردگی در دوران حاملگی نیز کمک می کند.

خوردن پیاز در بارداری

پیشگیری از ریزش مو:

از مشکلات بسیاری از زنان باردار ریزش مو می باشد که با کمک پیاز می توانید این مشکل را برطرف کنید زیرا، پیاز دارای ویتامین A و E می باشد که به برطرف کردن این مشکل کمک شگفت انگیزی می کند همچنین ویتامین C موجود در آن باعث از بین بردن لکه های پوستی می شود.

کاهش خطر بیماری قلبی:

از دیگر فواید مصرف پیاز در دوران حاملگی کنترل کلسترول بدن به دلیل کورستین در پیاز است که به نگه داشتن ضربان قلب در حالت طبیعی کمک می کند و فلاونوئیدها و ارگانوسولفور موجود در پیاز خطر ابتلا به بیماری قلبی را در زنان باردار کاهش می دهد و همچنین از بیماری ها قلبی و عروقی جلوگیری می کند.

خوردن پیاز در طی دوران حاملگی

درمان دیابت بارداری:

پیاز سرشار از انسولین می باشد که باعث می شود اختلال انسولین در کبد را درمان کند و در نتیجه به پایین آوردن قند خون کمک می کند و همچنین مصرف پیاز در دوران حاملگی باعث تنظیم سطح قند خون در خانم های باردار می شود.

اثر مثبت پیاز در دوران حاملگی

درمان فشار خون:

یک عدد پیاز متوسط بنا به گفته کارشناسان پنج درصد پتاسیم نیاز روانه یک فرد بالغ را تامین می کند و یکی از مواد مغذی معدنی است که به پایین آوردن فشار خون کمک شایانی می کند.

سلامت دهان و دندان:

 از مسائل بسیار مهم که بسیاری از خانم های باردار را به خود گرفتار می کند مشکلات دهان و دندان می باشد زیرا تغییرات هورمونی لثه ها را در برابر ایجاد پلاک، التهاب و خونریزی آسیب پذیر می کند که مصرف پیاز در این دوران باکتری هایی که باعث خراب شدن دندان می شوند را از بین می برد زیرا پیاز دارای خواص ضد باکتری است و سلامت دهان و دندان را بهبود می دهد.

فواید و عوارض خوردن پیاز

ضد عفونی کننده بدن:

مهمترین خواص پیاز ضد عفونی کنندگی بدن می باشد که در زمان بارداری باید عفونت خیلی سریع درمان شود زیرا سلامت جنین را به خطر می اندازد و باعث زایمان زودرس یا سقط جنین می شود و مصرف پیاز در این دوران به منظور درمان عفونت برای جنین عوارضی در پی نخواهد داشت و همچنین دارای خواص سم زدایی نیز می باشد که به دفع مواد سمی از بدن زنان باردار و از جریان خون آن ها کمک می کند و در نتیجه باعث باز شدن چهره و شادابی خانم های باردار می شود که بر زیبایی صورت جنین نیز تاثیر گذار است.

 نکات مهم در رابطه با مصرف پیاز

۱. پیاز قرمز و زرد را بیشتر مصرف کنید زیرا، پیاز زرد یازده برابر بیشتر از پیاز سفید آنتی اکسیدان دارد.

۲. پیاز پخته به میزان زیادی آنتی اکسیدان ها را کاهش می دهد بنابراین سعی کنید پیاز را به صورت خام مصرف کنید و حتی خرد کردن زیاد و بریدن آن سبب از بین رفتن درصدی از ویتامین C موجود در آن می شود.

۳. در زمان انتخاب پیاز حتما دقت کنید که پیاز های خشک و سفت انتخاب کنید که بو ندهد و جوانه نزده باشد در غیر اینصورت به جای فایده مشکلاتی را برای شما به وجود می آورد.

۴.پیاز باید دور از هرگونه له شدگی باشد زیرا پوست پیاز میکروب را جذب می کند بنابراین باید سالم و فاقد ترک خوردگی باشد.

۵. پیاز را در جای خنک و خشک نگهداری نمایید.

نکاتی در رابطه با مصرف پیاز

مصرف پیاز در دوران شیردهی

زنان در دوران شیردهی بهتر است پیاز را به صورت خام استفاده نکنند زیرا، سبب نفخ شکم کودک و تغییر طمع شیر می شود بنابراین در این دوران بهتر است مادران پیاز پخته مصرف نمایند.

درکل می توان گفت هر نوع ماده غذایی در صورتی که بیش از حد مصرف شود می توانید عوارضی را در پی داشته باشد و مصرف زیاد پیاز نیز سبب حساسیت معده و سوزش آن می شود بنابراین اگر در دوران بارداری از ناراحتی معده رنج می برید پیاز خام مصرف نکنید و همچنین مصرف زیاد آن ممکن است باعث اسهال در فرد شود و در برخی مواد ممکن است خانم های باردار با مصرف بیش از حد پیاز با مشکلات تنفسی و آلرژیک مواجهه شوند که در موارد شدید شوک آنافیلاکسی ایجاد می شود و برای زنان باردار خطراتی را به وجود می آورد، بنابراین در مصرف پیاز و هر ماده غذایی اعتدال را به خاطر داشته باشید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو