چرا جشنواره مد و لباس فجر به سراغ استان گلستان و خراسان شمالی رفت؟

110

1398/10/13

15:27


باید منتظر ماند و دید این همه جاذبه و منابع تاریخ، جغرافیایی، طبیعی و فرهنگی دو استان گلستان و خراسان شمالی، چگونه دستمایه هنرمندان حوزه مد و لباس قرار می‌گیرد و نهمین جشنواره مد و لباس فجر، میزبان کدام گوشه از این گنجینه‌های ارزشمند خواهد بود.

چرا جشنواره مد و لباس فجر به سراغ استان گلستان و خراسان شمالی رفت؟

سرویس مد و لباس هنرآنلاین: موضوع مسابقه نهمین جشنواره مد و لباس فجر، معطوف به دو استان گلستان و خراسان شمالی است.

در این مطلب با نگاهی به جاذبه‌های فرهنگی، معماری و گردشگری این دو استان بر این نکته تاکید می‌کنیم که گلستان و خراسان شمالی آن‌چنان دارای جاذبه هستند که قادر خواهند بود هر هنر و هنرمندی را در معنا متوجه نمادهای خود کنند.

استان گلستان یکی از زیباترین شهرهای شمال کشور است که دارای جاهای دیدنی فراوان، جنگل‌های انبوه و پوشش گیاهی جنگلی  و آبشارهای فراوان بسیاری است.

گنبد قابوس  از سده چهارم هجری است که بر فراز تپه‌ای خاکی که نزدیک به ۱۵ متر از زمین بلندتر است قرار دارد. ارتفاع بنا به همراه پی آن نیز ۷۲ متر است و به‌واسطه اینکه در فهرست میراث جهانی یونسکو به‌عنوان پانزدهمین اثر تاریخی ایران قرار گرفته و بلندترین برج تمام آجری جهان است، از سایر جاذبه‌های ایران متمایزتر است.

آبشار کبود وال گلستان  در جنوب شهر علی‌آباد کتول قرار دارد و تنها آبشار خزه ایی کشور است که  از دامنه شمالی کوه هارون به ارتفاع 1780 متر سرچشمه می‌گیرد و شفاف و قابل آشامیدن است.

آبشار رنگو در ۱۵ کیلومتری جنوب‌غربی گرگان و در میان جنگلی به همین نام با محیطی سرسبز به همراه درختان بلند قرار دارد. این آبشار با وجود ارتفاع کم، ساختار نیم‌دایره‌ای جالبی دارد که باعث جذابیت آن شده است.

جنگل النگدره  از پارک‌های جنگلی برتر استان گلستان و ایران محسوب می‌شود که امکانات رفاهی نسبتاً خوبی برای گردشگران در آن وجود دارد که در پاییز از مشهورترین جاذبه‌های طبیعی ایران برای بازدید به شمار می‌آید.

پارک جنگلی النگدره از جمله پارک‌های طبیعی چهارفصل است و در هر زمانی از سال می‌توان از زیبایی‌های آن بهره‌مند شد. 

پارک جنگلی ناهارخوران تفرجگاهی قدیمی و نسبتاً معروف است که شهرت ملی دارد که در ۴ کیلومتری جنوب گرگان قرار دارد و با وجود موقعیت خوب و قرار گرفتن در دامنه‌های پر شیب و همچنین داشتن آب‌وهوای مناسب همه‌ساله گردشگران زیادی را از سراسر کشور به خود جذب می‌کند.

آبشار شیرآباد در ۶ کیلومتری جنوب شهر خان‌ببین و در میان جنگلی بسیار زیبا واقع شده‌است که شامل ۷ آبشار کوچک بزرگ است که در مسیر رودخانه‌ای خروشان و در میان جنگل‌های انبوه و بسیار زیبای شیرآباد جای خوش کرده‌اند.

روستای جهان نما در میان یکی از زیباترین و تماشایی‌ترین مناطق حفاظت شده استان گلستان و ایران قرار گرفته است.

پارک ملی گلستان یا جنگل گلستان، منطقهٔ حفاظت‌شده‌ای در شرق استان گلستان و غرب استان خراسان شمالی است. 

چشمه گل یکی از چشمه‌های زیبای ایران است که در استان گلستان، 5 کیلومتری جنوب شهرستان رامیان و جنوب شهر رامیان واقع‌شده و زیبایی کم‌نظیرش آن را به یکی از نقاط دیدنی و مجذوب‌کننده استان گلستان تبدیل کرده است. 

توشن، نام روستایی در ۲٫۵کیلومتری جنوب شهر گرگان واقع در استان گلستان است که در دهستان انجیر آب قرار دارد و دارای طبیعت بسیار زیبا است.

قلعه ماران در حدود ۷۶ کیلومتری از مرکز استان گلستان واقع‌شده، در واقع یک قله است. قله‌ای با ارتفاع حدود ۲۴۳۰ متر، که زمانی بر بلندای آن قلعه‌ای سنگی و غیر قابل‌نفوذ ساخته بودند. قلعه ماران گلستان نام‌های دیگری نیز دارد.

دیوار بزرگ جرجان یا دیوار بزرگ اسکندر یا دیوار سرخ که در متون قدیمی با نام مار سرخ نیز نامیده شده است، دیواری تاریخی است که از کنار دریای خزر در ناحیه گمیشان آغاز شده و تا کوه‌های گلیداغ در شمال شرق کلاله ادامه می‌یافته‌است. 

بازار نعلبندان و بازار روس‌ها با دو سبک متفاوت در دو شهر غربی و شرقی استان گلستان، از مراکز عمده اقتصادی به شمار می‌روند که در فاصله تقریباً ۱۰۰ کیلومتری از هم قرار دارند.

مسجد جامع گرگان از بناهای تاریخی و قدیمی‌ترین مسجد شهر گرگان است. این مسجد در کنار بازار اصلی نعلبندان این شهر قرار دارد و در عصر سلجوقیان ساخته شده و دارای مناره‌های کروی است که روی آن کتیبه‌ای به خط کوفی قرار دارد.

خانه امیر لطیفی در گرگان، ضلع شمالی مسجد جامع واقع شده و مربوط به دوره قاجار است و در تاریخ ۱۸ آبان ۱۳۷۸ با شمارهٔ ثبت ۲۳۹۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آبشار لاملیچ در استان گلستان واقع است. آبشاری است در جنوب روستای سر کلاته که به خراب شهر شهرت دارد. 

کاخ اختصاصی گرگان یا کاخ موزه گرگان یا کاخ سلطنتی گرگان مربوط به دوره پهلوی اول است.

کاخ شهر گرگان که یکی از ۱۲ کاخ خانواده پهلوی در کشور و محل اقامت این خانواده در منطقه بوده ‌است، پس از مرمت به کاخ‌موزه گرگان تبدیل شده است.

کاخ آقا محمدخان قاجار مربوط به اوایل دوره قاجار است و نخستین کاخ این دوره قلمداد می‌شود.

این عمارت تاریخی یکی از با ارزش‌ترین آثار تاریخی شهرستان گرگان است که از آن به‌عنوان تنها عنصر باقی‌مانده معماری دارالحکومه آقا محمدخان یاد می‌شود.

منطقه شکار ممنوع چلچلی ، منطقه‌ای زیبا با ۳۳,۱۰۰ هکتار مساحت در جنوب شرق گرگان قرار دارد و به آن نام کوه چلچلی داده‌اند.

به دلیل حفاظت و وجود جنگل‌های هیرکانی، اکوتون و ارتفاعات چلچلی، زیستگاه مناسبی برای انواع حیوانات در معرض خطر ازجمله مرال (گوزن قرمز)، قوچ و میش، خرس، شوکا، پلنگ، کبک دری و انواع پرندگان دیگر فراهم شده است. 

باغ و عمارتی قدیمی در ضلع جنوبی خیابان امام خمینی و قسمت غربی امام‌زاده بی‌بی هور و بی‌بی نور در محله شیرکش گرگان قرار دارد که به "باغ روس‌ها" معروف و زمانی کنسولگری روسیه بوده است.

روستای زیارت یکی از مناطق ییلاقی و زیبای استان گلستان است که در مجاورت مرکز این استان گرگان قرار گرفته است. 

و اما خراسان شمالی به‌عنوان دیار اقوام و فرهنگ‌ها در منطقه شمال شرق ایران قرار دارد که در شهرستان‌های هشت‌گانه آن جاذبه‌های تاریخی و طبیعی فراوانی وجود دارد.

عمارات معروف به آیینه‌خانه مفخم یکی از یادمان‌های برجسته دوره قاجار در شهر بجنورد و منتهی الیه شمالی خیابان شریعتی قرار دارد، در دوره قاجار بنای آیینه‌خانه همراه با آثار دیگری ازجمله عمارات مفخم، کلاه‌فرنگی، حوض‌خانه و سردر در باغ بزرگی قرار داشته و مجموعه دارالحکومه سردار مفخم را تشکیل می‌داده است.

خانه جاجرمی‌ها واقع در بجنورد، اوایل خیابان طالقانی شرقی، کوچه جاجرمی از بناهای اواخر دوره قاجاری است که به استناد کتیبه موجود در سال ۱۳۲۵ هجری قمری به دست استاد غلامرضا بنای ساخته شده است. این بنای کوچک و زیبا با پلان مربع به حدود ۶۰۰ متر مربع مساحت، نمونه ارزشمندی از معماری سنتی و حیاط مرکزی است. درب چوبی آن و تمام پنجره‌ها و نورگیرهای  به سمت حیاط باز می‌شود.

سنگ‌نگاره‌های پیش‌ازتاریخ که در دهستان بدرانلو از توابع بخش مرکزی شهرستان بجنورد و در حدود ۲۰۰ متری جنوب شرقی روستای نرگسلو علیا قرار گرفته است. محوطه بر لبه یک دره باریک سیلابی واقع شده است.

ساختمان بانک ملی از خانه‌های دوره پهلوی اول در شهرستان بجنورد در ابتدای خیابان امیری جنوبی است که با تلفیق معماری سنتی و فرهنگی ساخته شده است.

مجموعه تاریخی سبزه میدان واقع در میدان شهید، اوایل خیابان ۱۷ شهریور، متشکل از یک کاروانسرا، حمام، راسته بازار و چند قهوه‌خانه از آثار تاریخی دوره قاجار، امروز به یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری شهر بجنورد تبدیل شده است.

ارگ نارین قلعه از آثار به‌جامانده در شهر تاریخی بلقیس اسفراین با قدمتی ۱۲۰۰ ساله، دومین بنای خشتی و گلی ایران و یکی از قطب‌های گردشگری خراسان شمالی محسوب می‌شود.

محدوده شهر تاریخی بلقیس که در واقع اسفراین کهن محسوب می‌شود قدمتی حدود چهار هزار سال دارد و در سه کیلومتری جنوب غرب شهر کنونی اسفراین قرارگرفته و ۱۸۰ هکتار وسعت دارد، در این منطقه در طول قرن‌ها همواره مردمی زیسته و تمدن آفریده‌اند و سپس با هجوم و تجاوز اقوام مختلف تخریب‌شده و بار دیگر از درون خاکسترهای جنگ و نفرت جوانه شهری جدید سر برآورده است.

قلعه صلعوک دژی استوار بر جبهه جنوبی ارتفاعات سالوک است که قدمت آن به قرون۶-۷ هجری می‌رسد و در متون تاریخی مختلف از آن یاد شده است.

غارهای هنانه از مجموعه فضاهای دستکند تشکیل شده که برای ایجاد یک روستا با موقعیت تدافعی ویژه در دل کوه کنده شده است. این مجموعه معماری دستکند شامل فضاهای متعدد مسکونی، انبار، آغل و ... است که با اختلاف سطح و در سه طبقه ساخته شده‌اند. طبقه اول باربند یا محل نگهداری احشام طبقات دوم و سوم محل انبار آذوقه و اسکان مردم بوده است.

بنای تاریخی "چهارتاقی تیموری" در ۶ کیلومتری شهر شیروان واقع شده است. این بنای آرامگاهی به "عید خواجه" یکی از سرداران تیمور گورکانی منسوب است.

رباط قلی یکی از باشکوه‌ترین کاروانسراهای خراسان شمالی واقع در بخش سنخواست شهرستان جاجرم و در میان دشت وسیعی است که شهر سنخواست و روستاهای قلی، گازان و... در آن قرار دارند. این بنای تاریخی در سه کیلومتری شرق روستای گازان و سه کیلومتری جنوب روستای قلی واقع شده است.

حمام خزینه‌ای جاجرم با ۷۰۰ مترمربع مساحت در بافت تاریخی شهر (خیابان ۱۵ خرداد) و در کنار بقایای ارگ قدیم شهر معروف به نارین قلعه و مسجد جامع قرار گرفته و به دوره قاجار تعلق دارد.

قلعه جلال‌الدین یکی از آثار دوران تاریخی پس از اسلام مربوط به سده‌های ششم و هفتم هجری است که بین دو شهرستان گرمه و جاجرم در خراسان شمالی واقع شده است.

مسجد قاولق علیرغم اینکه هنوز در فهرست آثار ملی ایران قرار نگرفته است اما به عنوان یک جاذبه گردشگری فرهنگی- مذهبی شناخته شده است.

بش قارداش در زبان ترکی به معنای پنج برادر یکی از جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و گردشگری خراسان شمالی در چهار کیلومتری جنوب غربی بجنورد است.

روستای توریستی اسفیدان در ۴۵ کیلومتری جنوب شرقی ایران واقع شده است. این روستا بافت مسکونی جالب توجهی دارد به‌طوری‌که خانه‌ها به‌صورت پلکانی در دامان کوه ساخته‌شده‌اند بر همین اساس اسفیدان به "ماسوله خراسان شمالی" شهرت یافته است.

روستای زیبای گریوان از توابع دهستان آلاداغ بخش مرکزی شهرستان بجنورد و حدود ۱۸ کیلومتری جنوب شهر بجنورد و از ییلاقات بسیار زیبا و خوش آب و هوا در دامنه کوه سر به فلک کشیده و با شکوه سالوک است.

روستای تاریخی، سرسبز و زیبای رویین در فاصله ۲۷ کیلومتری شمال اسفراین واقع شده است. روستای هدف گردشگری و تاریخی هزارساله، بافت تاریخی ثبتی، در دل باغات و مناظری چشم‌نواز امروز به مقصد گردشگری شناخته‌شده در شهرستان اسفراین تبدیل‌شده است.

منطقه حفاظت‌شده گلیل و سرانی در فاصله ۸۵ کیلومتری شمال شرقی شهر شیروان در نوار مرزی ایران و ترکمنستان واقع شده و طبیعت بکر و دست‌نخورده دارد. کوهستان این منطقه پوشش گیاهی متنوع و جنگلی تنک و به ویژه ارس‌های کم‌نظیر دارد. انواع گونه‌های وحشی همچون قوچ، بزکوهی، غزال، پلنگ، گرگ و انواع پرندگان همچنین کبک، تیهو و غیره در آن زندگی می‌کنند.

روستای زیبای اسطرخی از توابع دهستان گلیان و بخش مرکزی در ۲۸ کیلومتری جنوب شهر شیروان بعد از روستای هدف گردشگری گلیان و در مرز شهرستان اسفراین قرار دارد.

حال باید منتظر ماند و دید این‌همه جاذبه و منابع تاریخ، جغرافیایی، طبیعی و فرهنگی چگونه دستمایه هنرمندان حوزه مد و لباس قرار می‌گیرد و نهمین جشنواره مد و لباس فجر، میزبان کدام گوشه از این گنجینه‌های ارزشمند خواهد بود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو