آکواریوم یا آبزیدان، فضایی مصنوعی برای زندگی آبزیان را فراهم می آورد که در آن انواع ماهی، جانوران دو زیست، پستانداران دریایی و گیاهان مختلف آبزی را نگهداری می کنند. این روزها علاقه افراد به آکواریوم افزایش بحدی افزایش پیدا کرده در کشورهای مختلف آکواریوم های بزرگی ساخته می شوند که رنج وسیعی از اکوسیستم زیر آب را در خود جای می دهند. این آکواریوم ها سپس به لیست جاذبه های توریستی آن کشور افزوده می شوند.مردم آنقدر به آکواریوم ها علاقمند شده اند که حتی شاهد آکواریوم های مجازی کامپیوتری با استفاده از تصاویر شبیه سازی شده هستیم.  در این آکواریوم های کامپیوتری می توانید ستاره دریایی، اسب آبی، و لاکپشت را در یک جا و در یک فضای 3D مشاهده کنید. در برخی از نسخه های این آکواریوم های کامپیوتری غواص و صندوقچه گنج هم پیدا می شود. اما اگر شما جزء علاقمندان به زندگی زیر دریایی هستید و از مشاهده ماهی ها لذت می برید، می توانید یک آکواریوم خانگی داشته باشید. جالب است بدانید که بیش از 60 میلیون نفر در سراسر دنیا در خانه های خود آکوریوم نگه می دارند و بیش از 40% این افراد بیش از یک آکواریوم دارند.

آکواریوم های مستطیلی از آنجایی که آب سطحی بیشتری در خود جای می دهند، برای خانه ها مناسب تر هستند.

جنس آکواریوم

آکواریوم های خانگی اصولاً از پنل های شیشه ای که با سیلیکون بهم وصل می شوند، درست می شوند. طی چند سال اخیر انواع آکرلیک و شیشه های لمینت نیز به بازارها عرضه شده اند و از آنجاییکه جنس مواد آنها بادوام تر و سبک تر است از محبوبیت بالایی برخوردار شده اند.

آکواریوم آکلریک

– اولین رقیب آکواریوم های شیشه ای است که بادوام و سبک است. به دلیل انعطاف پذیری بالا به هر شکلی حتی چند وجهی و U شکل نیز موجود می باشد. تنها ایراد آنها این است که خیلی سریع روی آنها خراش ایجاد می شود.

اکواریوم لمینت – این نوع آکواریوم از شیشه های مخصوص لمینت ساخته می شود و دارای مزایای هر دو نمونه شیشه ای و آکلریک می باشد.

آکواریوم های غول پیکر – آکواریوم های بزرگ باید از مواد مقاوم تر مانند فایبر گلاس و پلاستیک فشرده ساخته شوند که البته این مواد شفاف و نورگذر نیستند. در جاهایی که میزان فضا و وزن زیاد مهم نباشد از نوعی بتون فشرده و شفاف استفاده می کنند. البته در این حالت بتون باید با یک لایه روکش ضد آب عایق کاری شود تا نه در آن سوراخ ایجاد شود و نه به مرور زمان ناخالصی های بتون وارد آب شود. 

سایز

هر چقدر آکواریوم بزرگتر باشد، امکان نگهداری تعداد ماهی های بیشتری را به شما می دهد. یک آکواریوم کوچک و جمع و جور که برای مصرف خانگی مفید باشد در حدود 3 گالن (11.3 لیتر) آب در خود جای می دهد. البته اگر به اندازه کافی فضا در اختیار دارید می توانید آکواریوم بزرگتری را خریداری نمایید. مناسب ترین اندازه یک آکواریوم خانگی20 تا 30 گالن است. البته شاید با دیدن مخزن های کوچک نگهداری ماهی که بیش از 2 ماهی در خود جای نمی دهند، قدری هیجان زده شوید، اما مطمئن باشید که ماهی برای مدت زمان زیادی در این مخزن ها زنده باقی نمی مانند و چون فیلتر ندارند باید دائماً مراقب کیفیت آب داخل آن باشید.

شکل

علاوه بر سایز آکواریوم ها باید به شکل آکواریوم مورد نظر خود نیز توجه کنید. اشکال گوناگونی برای آکواریوم ها وجود دارد که از جمله رایج ترین آنها آکواریوم های مستطیلی و چند ضلعی هستند. اخیراً آکواریوم هایی به شکل گرد و آکواریوم هایی که داخل میز و حتی داخل دیوار نصب می شوند نیز روانه بازار شده اند. زمان انتخاب شکل و سایز باید ابتدا معین کنید که می خواهید آکواریوم را در کجای خانه خود جای بدهید. آکواریوم های مستطیلی از آنجایی که آب سطحی بیشتری در خود جای می دهند، برای خانه ها مناسب تر هستند. اگر محدودیت مکانی ندارید بزرگترین آکواریومی را که می توانید انتخاب کنید، چراکه آب آن برای مدت زمان زیادی با کیفیت باقی می ماند و می توانید تعداد ماهی های بیشتری را در آن جای دهید.

نشریه منزل

تنظیم برای تبیان: کهتری

مقالات مرتبط

طراحی متفاوت

قوطی های خوشمزه یا خطرناک!؟

لباس های زمستانی در فر!

یادگاری را کجا نگهداریم؟

چشم همه را متحیر کنید

طبیعت را احساس کنید

منبع : tebyan.net