آکاایران: آپارتمان های کوچک، فضای بزرگ

آکاایران: ۴۰ متر یا کمتر با یک عالم اسباب و اثاثیه، ساختمان که انباری درست و حسابی هم ندارد و عمق کمد دیواری هایش به زحمت دو وجب می شود. فضای پذیرایی خفه است و اصلاً نشیمنی موجود نیست. آشپزخانه هم درست در دل پذیرایی است و انگار مبل و ناهارخوری و بوفه با یخچال و کابینت ها و ماشین لباسشویی در حال آمیخته شدن است.

 

 

همه می گویند اینجا خانه عروسک هاست یا در خوشبینانه ترین حالت جای زندگی یک نفر است، اما حالا ۶ ۵ نفر با کلی اسباب و اثاثیه مجبورند میان لوازم قرار گرفته و تنگی جا را تحمل کنند. خیلی از افرادی که خانه های کوچک دارند و نمی توانند ولع شان برای خرید لوازم اضافه را کنترل کنند، فضای کوچک آپارتمان شان را به مغازه سمساری تبدیل می کنند که جای سوزن انداختن در آن نیست.

 

مبل های بزرگ و جاگیر، تلویزیون های بزرگ تر از ۲۱ اینچ، ناهارخوری هایی که نبودن شان بهتر از بودن شان است و سرویس خوابی که اتاق را بیشتر شبیه زندانی کوچک می کند. اینها انتخاب های اشتباهی است که بیشتر صاحبان آپارتمان های کوچک مرتکب می شوند و فضای دلگیر و بسته شان را خفه تر می کنند.

 

اما طراحی فضاهای کوچک، مهارتی است که در آن با استفاده از روش هایی ساده در انتخاب لوازم خانه می شود کوچک ترین فضاها را نیز بزرگ تر از آنچه هست، جلوه داد. البته گفته می شود بهترین شیوه برای به دست آوردن بهترین فضا، استفاده از رنگ هایی برای دیوارها و کف است که تضاد کمی با هم دارند.

 

مثلاً اگر از رنگ های روشن برای دیوارهای خانه استفاده می شود، بهتر است کف یا وسایل آپارتمان دارای سایه روشن های هماهنگ با دیوار باشند، اما اگر قرار است از رنگ های تیره استفاده کنید، حتماً کل اتاق باید با یک رنگ پوشش داده شود تا در حرکت چشم به دور اتاق وقفه ای به وجود نیاید و اتاق یکدست و یکپارچه به نظر برسد. توجه داشته باشید اگر رنگ های تیره را برای دیوارها انتخاب می کنید، حتماً از نوع رنگ های براق باشد تا تلالوی نور آن اتاق را بزرگ تر نشان دهد.

 

 

به این معنا که اگر از رنگ های روشن برای این کار استفاده می کنید، باید رنگ های مات را انتخاب کنید، چون رنگ های سرد فضا را بازتر از رنگ های گرم نشان می دهد. پس اگر می خواهید فضای کوچک آپارتمان تان بزرگ تر به چشم بیاید، باید پوشش کفی که انتخاب می کنید، ساده و کم طرح باشد. مثلاً استفاده از سنگ یا سرامیک با رنگ روشن و طرح ملایم بهتر از کف چوبی با بافت درشت یا موکت های تیره با پرزهای بلند است. این در حالی است که بهترین فرش برای فضاهای کوچک، فرش های رنگ روشن با پرزهای کوتاه است.

 

برای انتخاب کاغذدیواری این اصول را رعایت کنید: گفته می شود کاغذدیواری هایی با بافت و برجستگی کمتر که طرح های ملایم تری دارند، برای فضاهای کوچک مناسب ترند چون بافت های ضخیم و طرح های تند، دیوارها را به هم نزدیک و در نتیجه فضا را کوچک تر می کند.

 

انتخاب مبلمان متناسب با متراژ خانه نیز اهمیت زیادی دارد، چون خرید مبلمانی با پارچه های درشت بافت و ضخیم که طرح های بسته هم دارند، فقط فضا را کوچک تر تلاش می کنند. اما اگر واقعاً تمایل به استفاده از مبلمان بزرگ دارید، سعی کنید مبلمانی با رنگ های روشن، شفاف و طرح های ساده را در اولویت قرار دهید. اما یکی از رموز کار در بزرگ جلوه دادن آپارتمان، استفاده حداکثری از نور است که با خرید اشیای شفاف و براق میسر می شود.

 

پس بکوشید در انتخاب میز و صندلی ها به شیشه ای یا فلزی بودن آنها توجه کنید، چون در این اجناس نور به راحتی منعکس شده و عاملی برای بزرگ نشان دادن فضا می شود. اما اگر مجبورید یا دوست دارید از میز و صندلی های چوبی که رنگ تیره ای دارند استفاده کنید، فضای تیره را با قرار دادن یک گلدان یا ظرف بزرگ براق، کریستال یا شیشه ای جبران کنید.

 

 

بهره گرفتن از اشیا با ارتفاع زیاد هم حتماً کمک زیادی به شما می کند. پس بکوشید به جای خرید اسباب و اثاثیه عریض از انواع بلند آنها استفاده کنید. خانه های کوچک به طور معمول، اتاق خواب های کوچکی نیز دارند که قرار دادن تختخواب در آنها مهارت زیادی می خواهد. شاید خیلی از شما این روش را نپسندید، اما می شود مبلمانی را خریداری کرد که قابلیت تبدیل شدن به تختخواب را دارد.

 

این مبلمان را باید در اتاق نشیمن قرار داد. پس اگر با خوابیدن در اتاق نشیمن مشکلی ندارید، از این نوع مبلمان استفاده کنید. وقتی تمام این موارد را رعایت کردید و به جای خرید گلدان ها و مجسمه های بزرگ که فقط جایتان را تنگ تر می کند، چند تابلوی دلپذیر به دیوارها نصب کردید، آن وقت بهترین پیشنهاد برای بزرگ نشان دادن خانه تان، نصب آیینه های بزرگ روی دیوارهاست. این کار فضای خانه را چندبرابر کرده و با تلالوی نور در آیینه ها فضای خانه شما دلپذیر و رمانتیک می شود.

 


   علی عباسی

برگرفته از: روزنامه شرق ( www.sharghnewspaper.com )
گردآوری و تنظیم:گروه سبک زندگی آکا ایران
.

منبع : persianpersia.com