بهترین ویتامین ها برای بدنسازان

بهترین ویتامین ها برای بدنسازان


منبع: بیتوته

153

1398/10/14

11:56


بهترین ویتامین ها برای بدنسازان



بهترین ویتامین برای بدنسازی, بهترین ویتامین ها برای بدنسازی

بهترین ویتامین برای بدنسازی

 

زمانی که از باشگاه به خانه برمی‌گردید، رشد عضله و ترمیم آن در سلول‌های‌تان در حال روی دادن است. تولید سلولی و ترمیم بافت بستگی به ویتامین‌ها و مواد معدنی گوناگونی دارد. این ویتامین‌ها در یک رژیم غذایی متعادل وجود دارند اما ممکن است تصفیه‌ها و فرآوری‌هایی باعث شوند کمبودهایی به وجود بیاید و رشد و ریکاوری عضله را به تاخیر بیندازد.

در این مطلب بهترین ویتامین ها برای بدنسازی، عضله سازی و ریکاوری بدن را معرفی می‌کنیم.

کوبالامین یا ویتامین ب12 (Vitamin B12)

عملكرد‌های این ویتامین زیاد هستند، از جمله شركت در متابولیسم كربوهیدرات و نگهداری از بافت عصبی و تحریك عضلات توسط اعصاب و شركت در عملكرد انقباض و توازن و رشد عضلات نقش دارد. ویتامین 12B از غذاهایی با منشا حیوانی به دست می‌آید بنابراین آن دسته از ورزشكارانی كه یك رژیم گیاهی سخت را ادامه می‌دهند،‌ باید در رابطه با این مكمل‌های ویتامین 12B با یك پزشك مشورت كنند. برای برطرف كردن كمبود این ویتامین تزریقات 12B در بین ورزشكاران متداول است، به طوری كه آنان معتقدند كه 12B عملكرد را بهتر می‌كند.

 

بیوتین

گرچه تحقیقات تغذیه ورزشی بسیار کمی در مورد بیوتین انجام گرفته است، اما به خاطر عملکردهای مهمی که در متابولیسم آمینواسید و تولید انرژی از منابع مختلف دارد، جزء لیست 10 ویتامین برتر برای بدنسازان قرار می گیرد. این ویتامین همچنین تنها ویتامینی است که بدنسازان برای مصرف کافی از آن دچار مشکل می شوند.

 

دلیل اینکه بدنسازان ممکن است با بیوتین مشکل پیدا کنند این است که این ویتامین می تواند با ماده ای به نام آویدین  (Avidin) متوقف شود. آویدین در سفیده تخم مرغ خام یافت می شود و یکی از موادغذایی اصلی برای خیلی از بدنسازان است. درواقع، بدنسازانی که سفیده تخم مرغ خام می خورند یا تخم مرغ خود را قبل از خوردن خوب نمی پزند، اگر مقدار تخم مرغ مصرفی آنها بیشتر از 20 عدد در روز باشد، ممکن است با مشکلات رشد و کمبود بیوتین مواجه شوند. خوردن تخم مرغ خام همچنین می تواند منجر به عفونت های باکتریایی شود که خطرات و عواقب بسیار جدی برای سلامتی فرد دارد.

 

بهترین ویتامین برای بدنسازی, بهترین ویتامین ها برای بدنسازی

بهترین ویتامین ها برای بدنسازی

 

ویتامین A

ویتامین A یکی از ویتامین‌هایی است که اغلب فراموش می‌شود و معروف است که برای سلامت چشم مفید است اما سایر فواید آن نادیده گرفته می‌شود. ویتامین A برای ورزشکاران و بدنسازها مفید است زیرا تولید پروتئین را که برای رشد عضله ضروری است تقویت می‌کند. با افزایش تولید پروتئین، از میزان ویتامین A کاسته می‌شود، علتش هم این است که ویتامین A برای تجزیه‌ی پروتئین حین پروسه‌ی ترمیم عضله مورد نیاز است.

 

اگر هنوز قانع نشدید که چقدر به ویتامین A نیاز دارید و چرا یکی از بهترین ویتامین ها است، خوب است بدانید این ویتامین تاثیر مستقیمی بر تستوسترون دارد که قدرتمندترین هورمون بدن برای عضله سازی است. در مطالعه‌ای که روی ۱۰۲ نوجوان با تاخیر بلوغ انجام شد، مصرف مکمل ویتامین A و آهن توانسته بود منجر به بلوغی مشابه گروهی شود که هورمون تستوسترون دریافت کرده بودند.

 

این نشان می‌دهد کمبود ویتامین A می‌تواند تاثیر چشمگیری بر سلامت تولید تستوسترون در مردان در تمام سنین دارد. خلاصه اینکه ویتامین A با تحریک سلول‌های جوان جهت سریع‌تر بالغ و کامل شدن، نقش مهمی در ایجاد قدرت ساختاری ِ بیشتر در عضلات دارد.

 

اسكوربیك اسید (ویتامین C)

اگر گفته شود بسیاری از ورزشكاران از اهمیت ویتامین C در موفقیتشان واقف نیستند تعجب نكنید، نظیر همه ویتامین ها، ویتامین C هم نقش بسیار مهمی در تغذیه بدنسازها دارد: ویتامین C آنتی اكسیدانت سلولهای عضله را در مقابل ضایعات رادیكالِ آزاد محافظت می كند و باعث رشد و بازیافت بیشتر آن می شود.

 

ویتامین C در متابولیسم آمینو اسید بخصوص در تولید كلوژن هم موثر است كلوژن جزو اصلی تشكیل دهنده بافت پیوندی است یعنی بافتی كه استخوانها و عضله ها را بهم پیوند می دهد. این مسئله ممكن است تشخیص داده نشود ولی در افرادی كه با بلند كردن وزنه های سنگین تر و وارد كردن فشار بر روی بدن، اگر بافت پیوندی آنچنان كه باید و شاید سالم و قوی نباشد (نظیر آنان كه استروئید استفاده می كنند) آنگاه خطر آسیب دیدن خیلی زیاد می شود.

 

ویتامین C به جذب آهن كمك می كند، وجود آهن برای اتصال اكسیژن به هموگلوبین خون الزامی است بدون انتقال اكسیژن كافی در خون، عضلات از اكسیژن محروم شده و عملكرد آنها به میزان خیلی زیادی كاهش می یابد.

 

اسكوربیك به ساخت و آزاد شدن هورمون استروئید نیز كمك می كند. ویتامین C محلولترین ویتامین در آب است، و خیلی سریع در آب منتشرمی شود. از آنجایی كه یك سلول عضله بیشتر از آب تشكیل شده، هر چه بدن ورزشكار عضلانی تر باشد، ویتامین C بیشتری در عضلاتش پخش می شود و غلظت این ماده حیاتی در بافتهای بدن پایین می آید و به همین دلیل نیاز ویتامین C برای بدنسازان بالا می رود.

 

پس هم اینك رژیم غذایی خود را مطالعه كنید تا مطمئن شوید كه ویتامین هایی را كه گفته شد دریافت می كنید. به یاد داشته باشید كه اگر رژیم غذایی شما از نظر كالری، چربی و غیره بهترین رژیم باشد اما فاقد سطح مورد نیاز از این مواد حیاتی باشد. بی تردید رژیمی نادرست و آسیب رسان است.

 

بهترین ویتامین برای بدنسازی, بهترین ویتامین ها برای بدنسازی

قرص ویتامین برای بدنسازی

 

ویتامین دی 

هنگامی که بحث عضله‌ سازی و ریکاوری عضلات مطرح میشود اینطور مشخص شده است که ویتامین دی مهم‌ترین ویتامین در این زمینه می‌باشد.ویتامین دی از یک جهت منحصر به فرد می‌باشد و آن هم این است که بدن برای افزایش تولید آن باید در معرض نور خورشید قرار بگیرد.مطمئنا همه ما می‌دانیم که وجود ویتامین دی برای رفع انواع بیماری‌ها ضروری می‌باشد اما بسیاری از افراد در مورد نقش عضله‌ سازی و ریکاوری آن بی‌ خبر هستند.

 

هنگامی که بحث تستوسترون مطرح میشود ویتامین دی مهم‌ترین ویتامین می‌باشد که میتوانیم در مورد آن صحبت کنیم.حتی در برخی‌ تحقیقات مشخص شده است که مصرف ویتامین دی میتواند باعث افزایش قدرت انفجاری در بزرگسالان شود.ویتامین دی حتی میتواند باعث افزایش افزایش سنتز پروتیین شود که این امر نیز به واسطه تاثیر مستقیم آن روی تستوسترون می‌باشد.در تحقیقاتی‌ روی مردانی که از کمبود تستوسترون رنج می‌بردند دانشمندان پس از دادن ویتامین دی به آنها دریافتند که سطح تستوسترون آنها تا ۲۰% افزایش پیدا کرده بود.

 

علاوه بر تاثیر این ویتامین بر روی سطح تستوسترون و عضله‌ سازی ویتامین دی همچنین در بهبود سلامت استخوان‌ها نقش دارد.ویتامین دی در کنار کلسیم و منیزیوم فعالیت خود را انجام میدهد که این دو مورد نیز از مواد معدنی بسیار مهم در رشد استخوان‌ها هستند.

 

ویتامین B2 (ریبوفلاوین)

ویتامین B2 در تولید انرژی که از سه مرحله تشکیل شده، شرکت دارد و قدری هم با متابولیسم پروتئین مربوط است و یک نسبت قوی بین جرم بدون چربی بدن و B2 وجود دارد. مطالعات نشان داده که زن ها بیشترین احتیاج B2 را در سطح فعالیت نرمال دارند و علاوه بر آن ثابت شده که مکمل B2 تحریک پذیری ماهیچه ها را بالا برده و در تمرین ورزشکاران ماده اساسی است.

 

ویتامین E

ویتامین E یک آنتی اکسیدان قوی است و از غشای سلول ها محافظت می کند و از آنجا که بیشتر فرایندهای متابولیکی بدن که باعث رشد سلول های ماهیچه ای می شوند، به سلامت غشای سلولی وابسته اند، این ویتامین اهمیت به سزایی دارد. علاوه بر آن، آنتی اکسیدان ها به کاهش تعداد رادیکال های آزاد در بدن کمک می کنند و مانع تغییرات سلولی و تخریب آن و حتی سرطان می شود.

 

ویتامین B3

نیاز ورزشکاران به ویتامین B3 (نیاسین) بیش از دیگران است. اگر یک رژیم غذایی پایین از نیاسین داشته باشید، بدن می‌تواند این ویتامین را از آمینو اسیدی به نام تریپتوفان (به مقدار فراوان در گوشت بوقلمون و شیر) بسازد. بدنسازان با اسید نیکوتینیک (نوع شناخته‌شده نیاسین) که باعث گشاد شدنِ عروق و مویرگ‌ها می‌شود، آشنا هستند، اما این نوع نباید در طول انجام تمرین استفاده شود. مقدار بالای اسید نیکوتینیک، میزان توانایی بدن را کاهش می‌دهد.

 

ویتامین ب۶ (پیریدوکسین)

متابولیسم پروتئین، رشد و استفاده از کربوهیدرات‌ها همگی‌ زمانی‌ صورت می‌پذیرند که ویتامین ب۶ حضور داشته باشد.همانند تیامین تحقیقات نشان داده است که افزایش مصرف ویتامین ب۶ برای ورزشکاران قطعی‌ می‌باشد و ممکن است باعث افزایش عملکرد نیز شود.ویتامین ب۶ تنها مکملی است که در ارتباط به جذب پروتئین می‌باشد.یعنی‌ هرچه بیشتر پروتئین مصرف کنید نیاز بیشتری به ویتامین ب۶ نیز دارید.همین امر همراه با قابلیت ایجاد رشد عضلات ویتامین ب۶ دارای پیامد‌های ارزشمندی برای بدن سازان می‌باشد اگرچه که این امر به طور کلی‌ در تغذیه ورزشی ناشناخته و در مورد آن صحبتی‌ نمی‌شود.

 

آمپول نوروبیون چیست؟

آمپول نوروبیون (Neurobion) ترکیبی از ویتامین‌های ب۱، ب۶ و ب۱۲ است. از آمپول نوروبیون در بدنسازی برای افزایش انرژی، و یا برای رفع دردهای عصبی استفاده می‌شود.

 

بهترین ویتامین برای بدنسازی, بهترین ویتامین ها برای بدنسازی

بهترین ویتامین برای رشد عضلات

 

بیوتین (ویتامین H)

این ویتامین نقش مهمی در سوخت و ساز آمینواسیدها و ایجاد انرژی از منابع مختلف ایفا می كند. اما حضور این ویتامین در كنار ماده ای به نام آویدین (كه در هنگام فعالیت بدنسازان در بدن ایجاد می شود) مشكل آفرین است.

 

آویدین در سفیده خام تخم مرغ پیدا می شود. در حقیقت بدنسازانی كه سفیده تخم مرغ خام می خورند یا كسانی كه سفیده تخم مرغ را به اندازه كافی نمی پزند ممكن است مشكلی با كمبود بیوتین نداشته باشند. اما اگر مصرف سفیده تخم مرغ بیش از حد مجاز شود (در حدود۲۰ عدد در روز) می تواند به بروز نوعی عفونت باكتریایی به نام سالمونلا بیانجامد.

 

ویتامین B6

از جمله فعالیت‌های ویتامین ویتامینB6  (پیریدوکسین) شرکت در متابولیسیم پروتئین، رشد و بهینه‌سازیِ کربوهیدرات‌ها است. همچنین تنها ویتامینی است که به‌طور مستقیم در جذب پروتئین دخیل است. هرچقدر پروتئینِ مصرفی بیشتر باشد، مصرف این ویتامین هم باید بیشتر باشد؛ بنابراین کاربرد بسیاری در رشد دارد.

 

ویتامین B7  (بیوتین)

ویتامین B7 برای متابولیسم کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها در بدن بکار می‌رود. در فرایند گوارش، قندها با کمک ویتامین B7 به انرژی قابل مصرف تبدیل می‌شوند. برخلاف شایعاتی که رواج دارد، چربی‌ها برای عضله سازی ضروری‌اند. غشای سلولی، از جمله سلول‌های بافت عضله، فقط در حضور آنزیمی به نام استیل  Co-A که ویتامین B7 بخش مهمی از آن است می‌توانند عملکرد مناسبی داشته باشند. بی‌نظمی‌های سیستم عصبی و گرفتگی‌های عضلانی ناشی از اختلال در توانایی تنظیم قند می‌تواند نتیجه‌ی کمبود ویتامین B7 باشد.

 

پیریدوكسین (ویتامین A۶)

سوخت و ساز پروتئین، رشد و بهره گیری كربوهیدرات در قسمت هایی انجام می شود كه ویتامین B۶ حضور داشته باشد. مطالعه روی پیریدوكسین در اجرای ورزشهای قهرمانی نشان می دهد كه نیاز به این ویتامین در ورزشكاران بیشتر است. ویتامین B۶ نقش موثر دیگری هم دارد. B۶ تنها ویتامینی است كه رابطه مستقیم با جذب پروتئین دارد. هر چه بیشتر پروتئین بخوریم به پیریدوكسین بیشتری نیاز داریم.

 

گردآوری: بخش ورزشی بیتوته

 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو