مقایسه کامل موتور TU5 و EF7 (مشخصات + عکس)

مقایسه کامل موتور TU5 و EF7 (مشخصات + عکس)


منبع: تالاب

274

1398/10/17

09:06


مقایسه کامل موتور TU5 و EF7 (مشخصات + عکس)

مقایسه کامل موتور TU5 و EF7

این 2 موتور در محصوصلات پر تیراژ زیادی استفاده شده و نتیجه نسبتا خوبی در مقایسه با دیگر موتورهای قدیمی تر داشته اسـت . موتور EF7 کـه طراحی ان توسط مهندسین ایرانی و آلمانی انجام شده در انواع سمند و خودروی دنا و دنا پلاس و دنا پلاس توربو استفاده شده اسـت.

 

موتور EF7 بهترین موتور برای خودرو های دوگانه بـه نظر می رسد و نسبت بـه حجم موتور قدرت 115 اسب بخاری ان توانسته در مقایسه باهم رده هاي‌ خود یک سرو گردن جلو تر باشد.

مقایسه کامل موتور TU5 و EF7 (مشخصات + عکس)

بـه گزارش تالاب محصولات ایران ماشین  عمدتا با 2 موتور عرضه میشوند و برای تعداد زیادی از افراد تفاوت این موتورها و این کـه کدام یک می‌تواند عملکرد بهتری دارند جای پرسش اسـت بنابر این اگر علاقه‌مند هستید تا اطلاعات بیشتری از مشخصات موتور EF7 و موتور TU5 بدست آورید یا چنانچه می خواهید بدانید کـه کدامیک از موتورهای TU5 و EF7 می توانند انتخاب بهتری برای شـما باشند با ما همراه باشید.

 

ناگفته نماند کـه خودرو های میان‌رده کشور ما بـه موتورهای دیگری مانند XU7 و K4M نیز مجهز شده‌اند، اما موتورهای TU5 و EF7 در حجم گسترده‌تری از خودرو های حال حاضر بازار کشورمان مورد استفاده قرار گرفته‌اند

 

TU5 ،محبوب و پرشتاب

TU5 یکی از متداول‌ترین پیشرانه‌هاي‌ گروه خودروسازی پژو سیتروئن «PSA» محسوب میشود کـه در تعداد زیادی از محصولات اقتصادی و میان‌رده این شرکت مورد استفاده قرار گرفته اسـت.

 

این پیشرانه عضو کوچکی از پیشرانه‌هاي‌ سری TU شرکت PSA اسـت کـه نمونه اولیه ان درسال 1986 بـه‌جای موتورهای سری X در محصولات پژو سیتروئن مورد استفاده قرار گرفت.

 

موتور محبوب TU5

مقایسه کامل موتور TU5 و EF7 (مشخصات + عکس)

در کشور ما این موتور نخستین‌بار با پژو 206 تیپ 5 در معرض خریداران داخلی قرار گرفت و از همان بدو ورود با ویژگی‌هایي هم چون استهلاک کم، مصرف سوخت بهینه و توان خروجی قابل‌ قبول موفق شد نظر اغلب خریداران ایرانی را بـه سوی خود بکشاند.

 

TU5 بـه نوعی نمونه ارتقا یافته موتور TU3 محسوب میشود کـه پیش‌تر روی پژو ۲۰۶ تیپ دو امتحان خودرا پس داده بود، اما TU3 از مشکلات متعددی برخوردار بودو از نظر شتاب و قدرت نیز ضعف‌هاي‌ فراوانی داشت.

EF7 ، با دوام و نسبتا ملی

درسال 1383 ایران اتومبیل تصمیم گرفت تا در پروژه‌اي بـه نام EF7 زمینه طراحی و تولید موتور ملی را فراهم کند. پس از تحقیقات فراوان و همکاری با شرکت F.E.V کشور آلمان، ایران اتومبیل موفق شد در اسفند سال 1385 از نخستین نمونه موتور EF7 رونمایی کند. EF7 یک موتور چهار سیلندر خطی 16 سوپاپ اسـت کـه از لحاظ ساختار شباهت فراوانی با موتورهای K4M یا حتی TU5 دارد، اما در مقایسه با دو پیشرانه نام برده شده از تطبیق‌پذیری بیشتری با گاز طبیعی برخوردار اسـت.

 

 

مقایسه کامل موتور TU5 و EF7 (مشخصات + عکس)

درسال‌هاي‌ آغازین عرضه خودرو های مجهز بـه پیشرانهEF7؛ عده اي از مشتریان از بروز مشکلاتی در سیستم برق و بخش‌هاي‌ دیگر شاکی بوده و تعمیرکاران نیز بـه دلیل عدم آشنایی با برخی ویژگی‌هاي‌ ان درکنار کمبود قطعات یدکی بسیار ناراضی بودند؛ هرچند اکثر این مشکلات پس از سال 1392 حل شد و اعتراضات نیز تا حدودی فرونشست.

چه خودروهایی صاحب موتور TU5 و EF7 شدند؟

همان‌ طور کـه پیش‌تر نیز اشاره شد، در مقایسه موتور TU5 و EF7 نقش خودرو های داخلی بسیار پررنگ بوده و ایران‌اتومبیل در اغلب تولیداتش از میان این دو موتور یکی را برگزیده اسـت.

 

موتور TU5 کـه برادر بزرگ تر TU3 محسوب میشود، ابتدا بر روی ۲۰۶ تیپ ۵ سوار شده و ان را بـه یکی از محبوب‌ترین هاچبک‌هاي‌ بازار ایران تبدیل کرد. عملکرد TU5 روی تیپ ۵ بـه ‌قدری خوب بود کـه عده تعداد زیادی از علاقه‌مندان حوزه اتومبیل، هنوز هم ان را یکی از بهترین خودرو های جاده‌هاي‌ ایران دراین رنج قیمتی می دانند؛ اما پس از ۲۰۶ تیپ ۵؛ ابهت TU5 نیز رو بـه افول گذاشته شد و بعد ها کـه بر روی خودروهایی نظیر پژو پارس، ۴۰۵؛ رانا و H30 Cross قرار گرفت، دیگر قادر بـه جلب رضایت صاحبان خود نشد. هرچند کـه مزایایی هم چون عملکرد نرم و کم صدا یا مصرف سوخت بهینه، همان‌ گونه بخشی از نظرات مثبت خریداران را برای این پیشرانه بـه همراه داشت.

 

نام موتور EF7 بـه نوعی با نام خانواده سمند گره‌خورده و اغلب دارندگان ماشین سمند، این پیشرانه رابا همین اتومبیل می‌شناسند. از آنجایی کـه EF7 نخستین موتور رسمی پایه گازسوز کشور اسـت و گاز سوخت اصلی برای احتراق این پیشرانه محسوب می شود، استفاده از ان بسیار مقرون بـه صرفه بوده و توجه خریداران زیادی را بـه خود جلب کرده اسـت.

 

مهمترین مزیت موتور EF7 همین قابلیت دوگانه‌سوزی ان اسـت و با صرف‌نظر از مواردی چون ایجاد مشکل برقی در مدل‌هاي‌ اولیه، می توان ان را یک پیشرانه قابل خاطرجمعی دانست.

مقایسه کامل موتور TU5 و EF7 (مشخصات + عکس)

ویژگی‌های فنی موتور EF7 و TU5

TU5 با 16 سوپاپ و حجم 1587 سی‌سی خود قادر بـه تولید 105 اسب بخار قدرت و 142 نیوتن‌متر گشتاور اسـت. این موتور در سدان سنگین وزنی هم چون پژو پارس عملکرد ضعیفی داشته و موجب شکایت برخی خریداران و رانندگان شده اسـت، اما شتاب و قدرت این موتور بر روی پژو 206 تیپ 5 بسیار مناسب بوده و حتی هنوز هم مثال‌زدنی اسـت.

مقایسه موتور TU5 و EF7

مقایسه کامل موتور TU5 و EF7 (مشخصات + عکس)

اما مقایسه موتور TU5 و EF7 کـه گویای شباهت این دو موتور دربخش سوپاپ اسـت، بـه ما میگوید کـه توان EF7 بیشتر از TU5 بوده و با حجم 1646 سی‌سی توان تولید 115 اسب بخار قدرت و 157 نیوتن‌متر گشتاور را دارد. همان‌ طور کـه اشاره شد، EF7 تا حدودی با اتومبیل سمند عجین شده ودر حال حاضر صاحبان این ماشین نیز از عملکرد موتورهای دوگانه‌سوز خود راضی بـه نظر می رسند. در مجموع مشخصات فنی EF7؛ برتری اندکی نسبت بـه TU5 داشته و نشان دهنده پیشی گرفتن ان در رقابت فعلی اسـت.

 

مقایسه کامل موتور TU5 و EF7 (مشخصات + عکس)

موتور TU5 یا EF7 کدام یک پیروز میدان خواهد بود؟

موتور ef7 بر روی دنا نتیجه خوبی داده است و در عملکرد توانسته مشتریان دنا و سمند را راضی نگه دارد.

 

البته سمند ها برخی موتور xu7 8 سوپاپ دارند که قدیمی تر است.

 

مقایسه موتور TU5 و EF7 بـه ما نشان میدهد کـه هر کدام از این پیشرانه‌ها دارای ویژگی‌هاي‌ منفی و مثبت متعددی بوده و نمیتوان یکی رابا اختلاف زیاد برنده رقابت مذکور خواند.

 

بـه عنوان مثال اکنون میدانیم کـه موتور TU5 بـه دلیل سابقه درخشان خود در ۲۰۶ تیپ ۵؛ تولید صدای کم و مصرف سوخت مناسب مورد توجه عده‌اي از خریداران و منتقدان قرار دارد.

 

این در حالی اسـت کـه موتور EF7 مشخصات فنی قویتری داشته و از آنجایی کـه یک دوگانه‌سوز مطرح در کشور محسوب می شود، علاقه‌مندان خاص خودرا بـه دست آورده اسـت. محبوب‌ترین عملکرد این پیشرانه نیز روی ماشین سمند بوده و حضور ان در جاده‌هاي‌ کشور بر روی همین ماشین نیز غیر قابل اغماض اسـت.

مقایسه کامل موتور TU5 و EF7 (مشخصات + عکس)

در واقع از مقایسه موتور TU5 و EF7 میتوان نتیجه گرفت کـه نکته اصلی در تولیدات داخلی، مسئله هماهنگ‌سازی پیشرانه‌هاي‌ مذکور با خودرو های مختلف بوده و اکثر نارضایتی‌هاي‌ کنونی نیز بـه دلیل کمبود این‌ چنین هماهنگی‌هایي در مدل‌هایي چون پژو پارس TU5 یا پژو 405 SLX اسـت.

 

همراه مکانیک

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو