جاذبه های گردشگری چهارمحال و بختیاری؛ بهشتی در غرب ایران

جاذبه های گردشگری چهارمحال و بختیاری؛ بهشتی در غرب ایران


منبع: همگردی

330

1398/10/17

13:32


مسافرت کردن آن هم در موقع تعطیلات و ایام عید یکی از عادت های بسیار خوب ما ایرانی ها است. اما، باید توجه داشته باشیم که سعی نکنیم مثل همه افراد استان های شمالی را برای مسافرت در این ایام انتخاب کنیم. علتش این است که سیل افرادی که هر ساله به سمت شمال کشور حرکت می کنند، بسیار فراوان است و باعث شده که بسیاری از مناطق طبیعی و بکر این خطه از کشور ما رو به نابودی بروند. در مطلب جاذبه های گردشگری چهارمحال و بختیاری تصمیم ما این است که شما را با دیدنی های چهارمحال و بختیاری آشنا کنیم. در دل فلات مرکزی، استان چهارمحال و بختیاری جای دارد و جز بخش های کوهستانی به شمار می آید. مساحت این استان چیزی در حدود 16 هزار و 332 کیلومترمربع بوده و به عنوان دومین استان کشور از نظر مساحتی شناخته می شود. با ما همراه شوید که سفری فراموش نشدنی به جاهای دیدنی چهارمحال و بختیاری در پیش داریم.

چهارمحال و بختیاری

سبز کوه

وجود آبشار تنگ زندان و همچنین چشم اندازهای طبیعی و مناظر بکر در منطقه سبز کوه سبب شده که این ناحیه به عنوان یکی از جاهای دیدنی چهارمحال و بختیاری شناخته شود. سبزکوه مساحتی بالع بر 62000 هکتار دارد و از تنوع گونه های جانوری و گیاهی زیادی برخوردار است. چشم انداز این منطقه، کوهستانی و جنگلی بوده و از نظر وضعیت آب و هوایی دارای سه وضعیت آب و هوایی مختلف بوده و در سه شهرستان لردگان، بروجن و اردل واقع شده است.

سبز کوه

تنگ صیاد

مطمئناً خیلی از شما دوست دارید که حیواناتی مانند شغال، گرگ، بز و پرندگانی مانند تهو و کبک را از نزدیک ببینید. مساحت تنگ صیاد 5400 هکتار بوده و بیشتر زمین های این منطقه از تپه ماهورها تشکیل شده اند. قسمت جنوبی این پارک، کوهستان هایی پر از صخره های سخت وجود دارند. برای دست یابی به تنگ صیاد باید از مسیر شهرکرد –اصفهان بگذرید.

تنگ صیاد

غار یخی چما

از ویژگی منحصر بفرد غار یخی چما این است که شما در هر فصلی از سال اگر به تماشای این غار بروید، از دیدن قندیل های یخ زده و حجم زیاد برف شگفت زده خواهد شد. چون، غار چما در زیر مقدار زیادی از برف های انباشته شده و در میان دره ای عمیق در همجواری روستای شیخ علیخان قرار گرفته است.

غار یخی چما

تالاب گندمان

مساحت تالاب گندمان 700 هکتار بوده و یکی از آبگیرهای حوضه آبریز آقبلاغ هست. افراد زیادی در زمان تعطیلات و برای گذراندن اوقات بیکاری به چشمه های اطراف این مورد از دیدنی های چهارمحال و بختیاری می آیند. مناظر زیبای اطراف تالاب گردشگران را شیفته خود کرده و آنقوت، مراغابی و کوکر از جمله پرندگان مهاجر و دائمی تالاب گندمان هستند.

تالاب گندمان

غار سراب

موانع طبیعی زیادی در غار سراب وجود دارند و همین امر سبب شده که نتوان بیشتر از 600 متر از آن را کشف کرد. از ویژگی این غار می توان به قندیل های آهکی دیدنی که تعداد آن ها هم خیلی زیاد هست و در دالان بلند آن قرار گرفته، اشاره کرد.

غار سراب

تالاب سولقان

برای رفتن به تالاب سولقان می توانید از مسیر شهرکرد-ایذه عبور کنید. اگر خوش شانس باشید، می توانید کوچ عشایر را در نزدیکی این محل ببینید.

تالاب سولقان

تالاب چغاخور

تالاب چغاخور مساحتی بالغ بر 2300 هکتار را در برگرفته است. انواع و اقسام پرندگان بومی و مهاجر مانند خروس کولیس، انواع مرغابی، الکل سفید، حواصیل و ماهی کپور در این تالاب حیات دارند. این تالاب دارای آب و هوایی مطبوع بوده و مهمترین مناظر را به روی چشمان گردشگران می گشاید. برای رسیدن به این مورد از جاذبه های گردشگری چهارمحال و بختیاری می توانید از مسیر شهرکرد-ایذه استفاده کنید.

تالاب چغاخور

چشمه کوهرنگ

چشمه کوهرنگ جز چشمه هایی بوده که جریان آب در آن زیاد است. از نکات جالب توجه این چشمه عشایر مهربان و خونگرمی هستند که در زمین های اطراف این چشمه روزگار می گذرانند. دیدن چادرهایشان و لباس های محلی زیبا و خوشرنگی که زنان، دختران، مردان و پسران روستا به تن کرده اند، می تواند برای کسانی که در شهر زندگی کرده اند، شگفت انگیز باشد. دامنه های زردکوه سرچشمه اصلی چشمه کوهرنگ هستند و در نهایت آب هایی که از این چشمه جاری می شوند، مسیر طولانی را می پیمایند و به زاینده رود می ریزند.

چشمه کوهرنگ

آبشار دره عشق

این آبشار نامش را از روستای دره عشق که از روستاهای شهرستان اردل است، عاریه گرفت. آبی که از آبشار دره عشق و از ارتفاع 100 متری جاری هست، بسیار زلال و شفاف است. رود کارون از نزدیکی این آبشار می گذرد. از دیگر زیبایی های کنار این آبشار انارستانی است که در جوارش قرار دارد.

آبشار دره عشق

چشمه سیاسرد

اهالی شهر بروجن معمولاً روزهای گرم سال را بیشتر در اطراف چشمه سیاسرد که منطقه ای خوش آب و هوا بوده، سپری می کنند. محوطه مناسبی هم برای اوقات فراغت و تفریح و سرگرمی در اطراف این چشمه و در کنار درختان بسیار قدیمی درست شده است که همین امر سبب گشته تا در بیشتر روزهای تعطیل سال شاهد جمعیت زیادی در این ناحیه باشیم که در حال تفریح و سرگرمی هستند.

چشمه سیاسرد

چشمه دیمه

این چشمه که به نام چشمه دیمه شناخته می شود، دارای آبی سرشار از خواص درمانی بوده و خوردن آبش برای درمان سنگ کلیه و پوسیدگی های دندانی بسیار موثر است. فاصله این چشمه تا مرکز استان 85 کیلومتر بوده و در 12 کیلومتری چلگرد واقع شده است. امکانات مناسب در اطراف این مورد از جاهای دیدنی چهارمحال و بختیاری برای گردشگران فراهم آمده و راه دست یابی به چشمه دیمه آسفالته هست.

چشمه دیمه

دشت لاله های واژگون

به همه همراهان مجله همگردی توصیه می کنیم که برای دیدن دشتی وسیع و پوشیده از پوشش گیاهی غنی و مناظری زیبا و دلنشین سری به دشت لاله های واژگون بزنند تا شاهد منظره ای زیبا از لاله های واژگون باشند.

دشت لاله های واژگون

چشمه برم

گردشگاه برم که در شهر لردگان قرار دارد، تمام زیبایی و محبوبیت خود را وامدار چشمه برم و تپه های اطراف این چشمه است. این منطقه فوق العاده زیبا بوده و مناظر دلنشینی و آرامش بخشی دارد. این چشمه منطقه ای عالی برای تفریح و گذراندن اوقات بیکاری بوده و جالب است بدانید یکی از سرشاخه های اصلی رود کارون همین چشمه است.

چشمه برم

کاروانسرای شلیل

کاروانسرای شلیل دارای سطح بالایی بوده و از مصالحی چون سنگ لاشه و تراش در ساخت آن استفاده شده است. این کاروانسرا در زمان پهلوی اول به عنوان یک پاسگاه نظامی عشایری استفاده می شد.

کاروانسرای شلیل

آثار سنگی صخره ای

بردگوری ها از آثار سنگی به جای مانده دوران مادها و ساسانیان بوده که امروزه در این استان برجای مانده اند. بردگوری که به آن سنگ گبری نیز می گویند، محفظه ای است که از سنگ در ساخت آن استفاده شده و زرتشتیان اجساد مردگان خود را در آن نگهداری می کردند، چون در دین زرتشت این اعتقاد وجود دارد که خاک مقدس است و نباید جسد مرده ای را در خاک دفن کرد. امروزه، این مورد از دیدنی های چهارمحال و بختیاری را که در دل صخره ها حفر شده اند و معمولاً طولی به اندازه 3.30 متر و ارتفاعی در حدود 1.20 متر دارند، می توان در مناطق مختلف این استان دید

آثار سنگی صخره ای

پیست اسکی کوهرنگ

برای اینکه به پیست اسکی کوهرنگ که 800 متر است، بروید باید خود را به شهر چلگرد برسانید. این پیست در بیشتر روزهای سرد سال در زمستان قابل استفاده بوده و از سه بخش خانوادگی، آقایان و بانوان تشکیل شده است.

پیست اسکی کوهرنگ

شیر سنگی

مجسمه های شیر سنگی که بر روی برخی از قبرها قرار گرفته اند، هر کدام نماد دلاوری و جنگ آوری دلاوران و جوانان بختیاری هستند. آن ها با تراشیدن این سنگ ها و گذاشتن آن ها بر روی این قبور یاد و خاطره آن جنگجویان را زنده نگه می داشتند و روزگار سختی که بر آن ها رفته بود را یادآور می شدند.

شیر سنگی

روستای سرآقاسید

معماری زیبای روستای سرآقاسید در کنار باغ های میوه و چشمه های پرآب، طبیعتی بکر و منظره ای بی همتا را به روی هر گردشگری باز می کند. جمعیت این مورد از جاذبه های گردشگری چهارمحال و بختیاری که خانه های خشتی دارد، دو هزار نفر است.

روستای سرآقاسید

فضاهای عشایری

عشایر برای اینکه دام هایشان را به چراگاهی مطلوب و مناسب ببرند، ییلاق و قشلاق می کنند. در فصل بهار و تابستان می توان مراسم و آیین های کوچ عشایر بختیاری را از نزدیک دید. کوچ آن ها بین 15 تا 20 روز طول می کشد.

فضاهای عشایری

طاق سنگی ها

این طاق های سنگی دارای نمای هلالی و قوسی شکل بوده و از معماری بی نظیری در ساخت آن ها استفاده شده است، چرا که زلزله هایی که در طی سال های متمادی در این منطقه رخ داده اند، نتوانسته ذره ای آسیب به آن ها وارد کنند. ارتفاع این طاق های قوسی 2.5 متر و عمق آن ها 7 متر بوده و دارای عرضی 3 متری هستند. در زمان های گذشته مردم از آن ها به عنوان کاروانسرا و در زمانی به عنوان پاسگاه و راهدارخانه جاده ها استفاده می کردند.

طاق سنگی ها

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو