چگونه در یک‌ سال ۵۰ کتاب بخوانیم؟!

چگونه در یک‌ سال ۵۰ کتاب بخوانیم؟!


منبع: نمکستان

169

1398/10/17

14:42


کتاب ‌خوان ها را می توان در دسته های مختلفی قرار داد. یک عده که روزشان بدون خواندن کتاب شب نمی شود و عده ای دیگر به دلایل مشغله های متعدد شاید بتوانند یک ساعت در کل هفته را برای خواندن، وقت بگذارند.

کتاب ‌خوان ها را می توان در دسته های مختلفی قرار داد. یک عده که روزشان بدون خواندن کتاب شب نمی شود و عده ای دیگر به دلایل مشغله های متعدد شاید بتوانند یک ساعت در کل هفته را برای خواندن، وقت بگذارند. این افراد، برای خواندن رمان، داستان کوتاه، کتاب های علمی، فلسفی و غیره اگر چه لزوما دل نگران نمی شوند اما در ناخودآگاه خود بابت عدم اهمیت دادن به روند مشخص مطالعه زجر می کشند. درست مانند اینکه یک هفته غذا نخوریم، خواب کامل نداشته باشیم یا اینکه دائما کار کنیم و درپوشی محکم روی اوقات فراغت آخر هفته بگذاریم!

چگونه در یک‌ سال 50 کتاب بخوانیم؟!

با روی کار آمدن کتاب الکترونیک می توان این مقوله را تا حد بسیار زیادی حل شده دانست. کتاب دیجیتالی یا همان کتاب الکترونیک خودمان، حتی در زمان مرور یک نکته، خط کشیدن، نشانه گذاری و غیره مثل نسخه های چاپی به کار می آید و این موضوع بر کسی پوشیده نیست.

نمی توان از این نکته غافل شد که در بسیاری از موقعیت های مهم و شاید هم نسنجیده ناغافل به این فکر می افتیم که ای کاش کتاب مان را به همراه آورده بودیم؛ اما با وجود نسخه های دیجیتالی، این مقوله حل شده است؛ اما چطور می توانیم با کمک همین کتاب الکترونیک سرعت مطالعه را بالا ببریم و کتاب‌خوان واقعی باشیم که به جز اهمیت به تغذیه، خواب کامل و غیره، به تغذیه چشم ها و روح نیز هم اهمیت می دهد؟

کتاب

برای خواندن بیشتر، مهارت تمرکز عمیق را گسترش دهید.

شاید به لیست بلند بالای کتاب هایی که هر آدمی باید در زندگی اش بخواند، برخورد کرده باشید! بعد به این فکر کنید که چگونه می توان یک کتاب خوان (دوستدار آن) بود؛ به امور روزمره نیز رسیدگی کرد و در عوض، حجم بالایی مطالعه داشت؟ طبق یک نظریه اثبات شده هر کجا که سرعت بالا برود دقت کاهش می یابد و برعکس. این مسئله برای بسیاری از افراد که با کوچکترین سرعتی ممکن است مجبور به خواندن مجدد یک یا دو صفحه شوند، مشکل بزرگی محسوب می شود.

این مسئله به انتخاب مکان خاصی برای مطالعه یا ابزار عجیب غریبی مرتبط نمی شود و شما می بایست قدرت تمرکز خود را روی یک موضوع تقویت کنید. تا زمانی که تمرکز عمیق روی کتاب مورد نظرتان نداشته باشید، نمی توانید از خودتان انتظار داشته باشید که مثلا ۵۰ مورد را در یک سال تمام کنید.

به خودتان قول بدهید و به آن عمل کنید. حتی اگر خواندن کتاب الکترونیک نیز برایتان در یک محیط شلوغ سخت است هندزفری تان را در آورید و به کتاب صوتی مورد نظر گوش دهید. در این صورت متوجه خواهید شد که زمان زیادی گذشته است و شما فارغ از محیط و شرایط در یک دنیای دیگر زمان را سپری کرده اید؛ حس خوبی نیست؟

تنظیم لیست کتاب هایی که قصد خواندنشان را دارید.

گام بعدی این است که یک لیست شامل ۵۰ مورد کتاب از نوع داستان های آموزنده، تاریخی، علمی، فلسفی، رمان آموزنده، شعر کوتاه (فرقی نمی کند) و غیره تنظیم کنید. سعی کنید از هر مورد چند مورد در لیست خود (البته بسته به علاقه تان) بگنجانید. تنظیم یک ژانر یا یک موضوع خاص در حداقل ۳۰ یا ۴۰ مورد از این لیست شاید خسته کننده باشد. تنوع طلبی در این ماجرا، ذهن شما را مانند یک شخص، پراشتها خواهد کرد؛ بنابراین سعی خواهید کرد که برای شناخت بیشتر و دریافت اطلاعات جدید، نیمی از تمرکز و درآمد خود را برای سیراب کردن این روح بی انتها، اختصاص دهید.

کتاب دیجیتالی

تنظیم زمان خواندن برای تمام کردن یک کتاب در هفته

مانند دوران درس خواندن برنامه ریزی کنید. سعی کنید از هفته اول یک ساعت یا ۴۵ دقیقه را به مطالعه (در هر کجا) اختصاص دهید. اگر حمل و نقل آن برای‌تان سخت است، انتخاب کتاب الکترونیک در این شرایط بهترین گزینه ای است که به ذهن خطور می کند. برای اینکه بدانید، سرعت خواندن و تمرکز تان تا چه حد است تعداد کلماتی که خوانده اید را بر حسب ۱ دقیقه بشمارید.

اگر احساس می کنید که با این سرعت نمی توانید حجم مطالعاتی پیش رو را به سرانجام برسانید، باید در روز بعد تلاش خود را ارتقا دهید. البته باز هم متذکر می شویم که برداشت از کتاب مورد نظر و درک آن، از روزنامه وار خواندن اهمیت بالاتری دارد. هیچ نویسنده ای نمیخواهد آثارش بدون توجه به لایه های عمیق و پنهانی آن به اتمام برسند؛ حتی اگر امتیاز بالایی دریافت کنند.

کتاب الکترونیک

خواندن هر کتاب چم و خم خود را دارد.

هر کتابی که انتخاب می کنید ممکن است برای خواندن یک خط، به دقیقه ها فکر احتیاج داشته باشد؛ و دیگری ممکن است با یک یا دو مرتبه خواندن سریعاً درک شود؛ بنابراین نباید روی تمامی کتاب هایی که قصد خواندن‌شان را دارید، یک حساب باز کنید.

برخی از متون روند خطی ثابتی دارند. ممکن است تا ۵۰ صفحه خواننده را درگیر نکنند؛ بنابراین متوجه شوید که هدفتان از خواندن آن، چیست؛ و اگر کمکی به درک و نگرش شما نمی کند آن را نیمه تمام رها کنید. مشکلی پیش نخواهد آمد.

موضوع بعدی که باید حتما به آن توجه داشته باشید این است که اگر به دنبال خواندن رمان ها و داستان ها یا دیگر کتاب های ترجمه شده هستید، حتماً نسخه ترجمه شده مناسب و خوب آن را برگزینید. برخی ترجمه ها با اینکه ابداً بد نیستند، اما نتوانسته اند به مفهوم اصلی متن وفادار مانده و گاهی با پیچیدگی های جملات مختلف خواننده را دلزده خواهند کرد. پس به مترجم کتابها دقت کنید.

برای اینکه جمع بندی بهتری برای تهیه کتاب داشته باشید، حتما نظرات مختلف، انتقادها و ویژگی های مثبت آن را مد نظر قرار دهید و سپس به سراغ آن بروید. اشتباهات رایج در خرید گزینه هایی که عمدتاً ارزش خواندن ندارند و عملاً وقت تلف کردن محسوب می شوند برای بسیاری از ما پیش می آید. پس بهتر است که از آنها اجتناب کنیم. در صورتی که برای اختصاص وقت مطالعه نیازمند تهیه کتاب دیجیتالی هستید می توانید سری به سایت کتابچین زده و کتاب موردنظرتان را تهیه نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو