اهمیت کاردیو در بدنسازی چیست؟

منبع: نبض ما

162

1398/10/17

17:24


کاردیو به هر تمرینی گفته می‌شود که ضربان قلب شما را افزایش می‌دهد و نفس کشیدن شما را عمیق‌تر می‌کند. تمرینات کاردیو (قلبی عروقی) بدن شما را وادار به عرق کردن می‌کند. در اینجا اهمیت کاردیو در بدنسازی و نقش بسزای آن حتی برای کسانی که به باشگاه نمیروند را توضیح میدهیم.

انجام تمرینات کاردیو، مزایای زیادی برای سلامتی افراد دارد. کاردیو در بدنسازی اهمیت زیادی دارد. کسانی که تمرینات کاردیو را انجام می‌دهند، علاوه بر کاهش چربی، تاثیرات شگفت آور دیگری را نیز بر روی بدن خود مشاهده میکنند، از جمله:

۱. بهبود سلامت قلب

نخستین تاثیری که تمرینات کاردیو به بدن فرد می‌رساند، بهبود شرایط قلب است. قلب، ماهیچه ای است که مشابه ماهیچه‌های دیگر بدن برای این که قوی ترشود، نیاز به ورزش دارد. اگر فرد به انجام ورزش نپردازد، ماهیچه‌های قلب با گذر زمان ضعیف می‌شوند و تضعیف قلب می‌تواند آثار سلامتی منفی زیادی با خود به همراه داشته باشد.

افراد می‌توانند با تمرینات منظم باعث پمپاژ قلب با سرعتی بیشتر شوند و افزایش سرعت پمپاژ قلب می‌تواند به حفظ سلامت و بهبود عملکرد قلب کمک کند. افراد زیادی هستند که از پس تمرینات ساده ای نظیر بالا رفتن از پله‌ها بر نمی‌آیند و علت اصلی این موضوع غفلت آنها از ماهیچه قلب است.

بهبود سلامت قلب از مزایای کاردیو در بدنسازی

۲. افزایش متابولیسم

کاردیو در بدنسازی به افزایش متابولیسم نیز کمک می‌کند. دلیل دیگری که باید به واسطه آن افراد به سراغ کاردیو بروند، آثار آن بر متابولیسم (سوخت و ساز) بدن است. تمرینات قلبی عروقی به غیر از افزایش سرعت تپش قلب، فرآیندهای دیگری را نیز تسریع می‌کنند، که با عنوان متابولیسم یا سوخت و ساز شناخته می‌شوند.

 هر چقدر جلسات کاردیو شدیدتر باشند، فرد افزایش بیشتری در سرعت سوخت و ساز خود مشاهده می‌کند. دویدن‌ فواصل طولانی و تمرینات کاردیو دیگر سوخت و ساز بدن را افزایش می‌دهند. افزایش سوخت و ساز به این معنی است، که فرد به راحتی بیشتری می‌تواند وزن خود را حفظ  یا کاهش دهد.

۳. بهبود وضعیت هورمونی

انجام تمرینات کاردیو وضعیت هورمونی بدن را به شکل قابل توجهی تغییر می‌دهد. این تمرینات هورمون‌ های ایجاد کننده “حس خوب” در بدن را ترشح می‌کنند. موضوعی که به کاهش آثار و درمان افسردگی و خستگی کمک می‌کند و موجب ترشح هورمون‌های کاهش اشتها می‌شود.

در اغلب موارد افرادی که به طور منظم در تمرینات کاردیو شرکت می‌کنند، نگرش مثبت تری به زندگی خود دارند، زیرا این افراد از مزیت‌های هورمون‌های کاهش دهنده استرس بهره میبرند.

۴. افزایش قابلیت بهبود بدن

برخی از تمرینات کاردیو، خصوصا شکل‌های با سرعت متوسط یا پایین تر، می‌توانند زمان بهبود بدن را نیز کاهش دهند. اگر به انجام یک جلسه سنگین در باشگاه پرداخته اید، از تردمیل برای یک پیاده روی آرام یا یک دوی نرم استفاده کنید. این موضوع به شما کمک می‌کند، سنگینی ایجاد شده درون عضلات در اثر تمرینات سنگین با وزنه را از بین ببرید. این نوع تمرینات به کاهش درد ماهیچه پس از بدنسازی کمک می‌کنند و باعث می‌شوند اکسیژن بیشتری به بافت‌های ماهیچه ای برسد. بدین شکل فرآیند ترمیم و بازسازی را بهبود دهد. برای فرد، این به معنی بازگشت سریعتر به باشگاه و تمرینات بیشتر در آینده خواهد بود.

اهمیت کاردیو در عضله سازی

ساخت توده‌های ماهیچه ای به وسیله ترکیبی از وارد کردن محرک‌ها و استراحت کافی امکان پذیر است. اگر به هر طریقی از این توازن منحرف شوید، بهترین نتایج ممکن را به دست نمی‌آورید. هرچقدر به میزان بیشتری ماهیچه‌های خود را تمرین دهید (با فرض این که ترمیم ماهیچه‌ها حاصل شده باشد و گرفتگی ماهیچه از بین رفته باشد)، قادر به ایجاد ماهیچه‌های جدیدتری در بدن خود خواهید بود. تمرینات کاردیو به شما کمک می‌کنند، این توازن را ممکن کنید. تنها کافی است در این تمرینات فشار بیش از حد به بدن وارد نکنید، تا بدین شکل فشار اضافی به ماهیچه‌ها وارد نشود و این موضوع مانعی برای بهبود آنها ایجاد نکند.

۵. مدیریت دیابت

در نهایت، برای افرادی که به دیابت دچار هستند، تمرینات قلبی عروقی (کاردیو وسکولار)، می‌تواند به مدیریت وضعیت آنها کمک کند. با انجام این تمرینات شما قدرت ماهیچه‌های خود برای استفاده از گلوکوز را افزایش می‌دهید. آنهایی که به صورت منظم به تمرین می‌پردازند، کنترل بهتری بر قند خون بدن خود دارند و تغییرات قند خون کمتری را تجربه می‌کنند. برای دیابت کاهش تغییرات قندخون اهمیت بالایی دارد، زیرا افراد مبتلا به دیابت حساسیت زیادی به تغییرات قند خون در بدن خود دارند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو