لیدوکائین چیست و چه کاربردهایی دارد؟ + مزایا و مضرات آن

لیدوکائین چیست و چه کاربردهایی دارد؟ + مزایا و مضرات آن


منبع: زیبامون

355

1398/10/18

12:37


در این مقاله از زیبامون قصد داریم اطلاعات خوبی در رابطه با روش استفاده، فواید و مضرات ژل لیدوکائین v, در اختیار شما قرار دهیم. با ما همراه باشید.

لیدوکائین چیست و چه کاربردهایی دارد؟ + مزایا و مضرات آن

لیدوکائین (Lidocaine) رو میتونیم به عنوان یکی از مواد و یا داروهای بی حس کننده موضعی معرفی کنیم که معمولا نام آن در دندانپزشکی بیشتر به گوش می خورد! این ماده، باعث از کار افتادن سیگنال های عصبی در بدن میشه و کمک میکنه تا درد و ناراحتی در هر بخشی از بدن که مورد استفاده قرار می گیره، کاهش پیدا کنه و یا اینکه باعث ایجاد بی حسی در اعضای بدن میشه.

برای اینکه بدونید ژل لیدوکائین چی هست، چگونه مورد استفاده قرار می گیره و چه مزایا و مضراتی داره بهتون پیشنهاد میکنیم حتما در ادامه با زیبامون دات کام همراه باشید و این مقاله رو تا انتها بخونید و اطلاعات خودتون رو در رابطه با لیدوکائین افزایش بدید.

 

ژل لیدوکائین چیست؟

ژل لیدوکائین به عنوان یک داروی موضعی با خاصیت بی حس کننده موقتی برای استفاده بر روی پوست طراحی و تولید شده است. در واقع ژل لیدوکائین با ایجاد بی حسی موقت در پوست باعث میشه تا درد و ناراحتی که در اثر مشکلات پوستی ایجاد میشه، برای مدت زمان کوتاهی برطرف شده و این مشکل رو کمتر احساس کنید.

این ژل برای کاهش درد و ناراحتی های پوستی مانند آفتاب سوختگی، گزش حشرات، بریدگی های جزئی، سوزش ناشی از برخورد پوست با گیاهان سمی، خراش و سوختگی مورد استفاده قرار می گیره. از این ژل بی حس کننده برای درمان ناراحتی و خارش جزئی ناشی از بواسیر و برخی دیگر از مشکلات مربوط به ناحیه تناسلی (خارش اطراف واژن) و مقعد نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

 

ژل لیدوکائین

 

نحوه استفاده از ژل لیدوکائین چگونه است؟

اگر ژل لیدوکائین رو بدون نسخه و برای خود - درمانی تهیه کرده اید لازم هست قبل از استفاده تمام دستورالعمل هایی که بر روی بسته بندی و راهنمای این محصول نوشته رو بخونید و مطابق با این دستورالعمل از محصول استفاده کنید و یا سوالات خودتون رو از پزشک داروساز در داروخانه در رابطه با نحوه استفاده از این ژل بپرسید.

اما اگر ژل لیدوکائین بر اساس دستور برای شما تجویز شده باید این دارو رو به همان ترتیبی که پزشک توصیه کرده است مورد استفاده قرار دهید.

قبل از اینکه ژل لیدوکائین را بر روی پوست استفاده کنید لازم هست که پوستتون رو به طور کامل تمیز و خشک کرده و مقداری کمی از این ژل رو بر روی محل آسیب دیده بمالید. معمولا توصیه میشه که 2 تا 3 بار در روز از ژل لیدوکائین استفاده بشه. بعد از گذشت 5 تا 10 دقیقه اثرگذاری این ژل بر روی پوست شروع میشه و محلی که ژل لیدوکائین روی ان قرار گرفته، بی حس خواهد شد.

اگر قرار است از اسپری لیدوکائین استفاده کنید، باید قبل از مصرف، ظرف حاوی لیدوکائین رو تکون بدید و بعد مورد استفاده قرار دهید. قوطی اسپری لیدوکائین رو باید حداقل با فاصله 8 تا 13 سانتی متری از ناحیه آسیب دیده و پوست نگه دارید و بعد اسپری کنید. دقت داشته باشید که اسپری لیدوکائین  رو در نزدیکی چشم، بینی و دهان اسپری نکنید و اگر در این بخش ها قرار گرفت، سریع محل رو با آب بشویید و تمیز کنید.

مقدار مصرف این دارو بستگی به شرایط پزشکی شما داره پس لازمه به دستورالعمل پزشک توجه کنید و کمتر یا بیشتر از زمان تجویز شده، از این داروی بی حسی استفاده نکنید. اگر عفونت یا زخمی در پوست وجود داره باید قبل از استفاده از این ژل بی حس کننده، درمان بشه و هرگز بدون مشورت پزشک از ژل لیدوکائین استفاده نکنید.

 

محلول لیدوکائین

 

عوارض و اثرات جانبی ژل لیدوکائین چیست؟

ممکنه بعد از استفاده از ژل لیدوکائین قرمزی موقت پوست، سوزش و کمی تورم در محلی که این ژل رو استفاده کردید، احساس بشه. در صورتی که این اثرات ادامه دار باشه و یا شرایط پوستی بدتر بشه باید سریعا به پزشک مراجعه کنید. البته در بسیاری از موارد که این ژل توسط پزشک تجویز میشه، مطمئنا فواید این ژل بیشتر از عوارض اون هست و معمولا عوارض جانبی جدی هم به دنبال نخواهد داشت.

اما در موارد نادر ممکن هست استفاده از ژل لیدوکائین با مواردی همچون: تنفس آهسته و کم عمق، تشنج، رنگ پریدگی پوست، خستگی غیر معمول، تنگی نفس، افزیش، کاهش یا نامنظم شدن ضربان قلب رو به همراه داشته باشه.

ایجاد واکنش آلرژیک به ژل لیدوکائین بسیار کم اتفاق می افته اما اگه بعد از استفاده از این محصول دچار واکنش های الرژیک شدید، باید حتما به پزشک مراجعه کنید. ایجاد بثورات در پوست، بدتر شدن شرایط پوستی، خارش، ورم جدید یا شدیدتر، سرگیجه و مشکل در تنفس از جمله واکنش های آلرژیک به ژل لیدوکائین هستند.

از دیگر عوارض جانبی استفاده از ژل لیدوکائین میشه به موارد زیر هم اشاره کرد:

 

  • احساس سبکی، خواب آلودگی، تاری دید و گیجی
  • تغییر در بینایی
  • احساس عصبی و تحریک آمیز
  • زنگ زدن گوش
  • ناراحتی معده و استفراغ و حالت تهوع
  • احساس گرما یا سرمای غیر معمولی
  • احساس لرزش
  • درد قفسه سینه

 

خارش پوست

 

موارد مصرف ژل و کرم لیدوکائین چیست؟

 

  • برای جلوگیری از درد و یا بی حسی در محل درد مورد استفاده قرار می گیرد.
  • برای درمان علائم هموروئید یا بواسیر، خارش و سوزش مقعد و تحریک رکتوم مورد استفاده قرار می گیرد.
  • درمان مناسبی برای کاهش تحریکات پوستی هست.
  • برای ایجاد بی حسی موضعی در پوست بسیار موثر هست.
  • برای کاهش درد و بی حس شدن قسمتی از پوست و بدن موثر هست.
  • اسپری لیدوکائین مخصوص دهان، باعث ایجاد بی حسی در دندان و کاهش دندان درد خواهد شد.
  • از این ژل برای جراحی هایی که به بی حسی موضعی نیاز داره هم استفاده میشه.
  • به عنوان داروی بی حسی برای جراحی های سرپایی و ساده هم کاربرد دارد.

 

آیا استفاده از ژل لیدوکائین در دوران بارداری و شیردهی مجاز است؟

لیدوکائین یکی از محصولات دارویی بی حس کننده هست که استفاده از اون در دوران بادرای و شیر دهی ایمن بوده و خطری رو برای مادر و جنین به همراه نداره. اما با این حال لازم هست در رابطه با مصرف این ژل، حتما با پزشک خود مشورت کنید و بنا به تشخیص پزشک از این دارو استفاده نمایید.

اگر قرار هست از ژل لیدوکائین بر روی سینه استفاده نمایید باید دقت کنید که این ژل رو بر روی قسمتی از سینه که با دهان و دست نوزاد در ارتباط هست، قرار ندهید.

 

ژل لیدوکائین برای شقاق

همونطور که قبلا گفته شد، ژل لیدوکائین نوعی بی حس کننده موضعی هست و معمولا از این دارو برای کاهش درد و ناراحتی ناشی از شقاق، بواسیر و خارش مقعد هم مورد استفاده قرار می گیره. شقاق در واقع ترک و زخمی هست که در اثر یبوست، تغییرات اجابیت مزاج، کاهش خون رسانی به مقعد و ... ایجاد میشه و معمولا درد و ناراحتی خیلی زیادی هم به همراه داره. اگرچه این دارو تاثیری در درمان این مشکل نداره اما میتونه درد و خارش ناشی از این مشکلات رو تا حد زیادی کاهش بده.

از لیدوکائین برای شقاق به شکل های مختلفی از جمله کرم، پماد، اسپری و شیاف استفاده میشه که می تونید این محصلات رو از داروخانه تهیه کرده و مورد  استفاده قرار بدید. در هنگام استفاده از هر کدام از این محصولات لازم هست به دستورالعمل درج شده بر روی بسته بندی توجه کنید و مطابق با دستورالعمل از آن استفاده نمایید و یا اینکه سوالات خودتون رو حتما از پزشک داروخانه بپرسید تا با مشکلی در رابطه با مصرف این داروی موضعی مواجه نشوید.

برخی از کرم های لیدوکائین که برای شقاق تجویز می شوند، فقط باید بر روی پوست و نزدیکی مقعد مورد استفاده قرار بگیرند این محصولات معمولا به شکل پماد یا اسپری برای شقاق خارجی طراحی شده اند. 

برخی از محصولات لیدوکائین مخصوص شقاق با یک اپلایکاتور همراه هست و لازم هست این کرم یا ژل رو با اپلیکاتور به درون مقعد وارد کنید. به این نوع از محصولات شیاف هم گفته می شود. این محصولات برای شقاق داخلی طراحی شده اند و باید توسط پزشک تجویز شوند. 

این ژل برای تسکین موقت خارش موضعی، درد، سوزش و ناراحتی هایی همراه با بواسیر و شقاق تجویز می شود. 

 

توصیه های تکمیلی و پایانی در رابطه با استفاده از لیدوکائین

 

  • از لیدوکائین برای درمان مشکلات مختلفی استفاده می شود. برخی از کرم ها و پمادهای لیدوکائین فقط برای استفاده داخلی طراحی و تولید شده اند و برخی دیگر برای استفاده موضعی برای پوست هستند. بنابراین لازم هست همیشه قبل از مصرف این ژل ها و پماد ها دستورالعمل ان را بررسی کنید.

 

  • معمولا توصیه میشه روزی چندبار از کرم لیدوکائین مخصوص شقاق استفاده کنید. این موارد رو باید به دقت انجام بدید و استفاده از این ژل رو فراموش نکنید. معمولا توصیه میشه در ابتدای صبح، آخر شب و بعد از هر بار مدفوع، این ژل رو مورد استفاده قرار بدید. (درمانهای خانگی موثر برای انواع مشکلات سلامتی)

 

  • به هیچ عنوان بیش از مقدار توصیه شده از کرم لیدوکائین استفاده نکنید. زیرا ممکن هست در اثر استفاده طولانی مدت و بیش از اندازه، پوست شما نسبت به ترکیبات ژل یا کرم لیدوکائین حساس شده و واکنش آلرژیک نشان دهد. (این تغییرات در بدن را باید جدی بگیرید!)

 

  • به هیچ عنوان بدون تجویز و دستور پزشک از کرم لیدوکائین برای درمان شقاق در کودکان زیر 12 سال استفاده نکنید.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو