سفارش غذا با گوشت پرندگان شکاری!

106

1398/10/18

18:10


سفارش غذا با گوشت پرندگان شکاری!

سلامت نیوز: یک کارشناس اکوتوریسم با اشاره به وجود عرضه و تقاضای گوشت پرندگان مهاجر در بازارهای محلی، گفت: مادامی که سفارش غذا با گوشت پرندگان شکاری در رستوران ها وجود دارد، شکار نیز ادامه خواهد داشت.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،حسن محمد عمویی با بیان اینکه تالاب انزلی یکی از تالاب های بین المللی ثبت شده در کنوانسیون رامسر است، اظهار کرد: شکار پرندگان مهاجر یکی از عمده دلایلی است که تالاب انزلی را در فهرست مونترو(تالاب های در خطر انقراض) قرار داده است.


وی شکار بی رویه در کنار ورود فاضلاب های صنعتی و پساب ها به تالاب انزلی را از جمله خطراتی دانست که این اکوسیستم منحصر به فرد را تهدید می کند و گفت: حدود ۲۳۰ گونه بومی و مهاجر تالاب انزلی را به عنوان مقصد خود انتخاب کرده اند لذا تالاب انزلی نه فقط برای ایران، بلکه برای بسیاری از کشورهای آسیایی، اروپایی و آفریقایی مهم و اثرگذار است.


این کارشناس اکوتوریسم با تاکید بر لزوم استفاده خردمندانه از منابع طبیعی در بستر آموزش، خاطرنشان کرد: متاسفانه مردم به استفاده مستقیم از منابع طبیعی روی آورده اند و شکارچیان با کومه نما و تور و تفنگ شکار می کنند.


جای خالی پرنده نگری در سبد تفریحی خانوار
عمویی شکار تفریحی را به مراتب بدتر از شکار برای کسب درآمد دانست و افزود: درصد زیادی از شکارچیان شغلشان شکار نیست و تنها با خرید یک تفنگ مجوزدار یا بدون مجوز اقدام به شکار می کنند. برخی از شکارچیان نیز به واسطه معیشت ضعیف از راه شکار کسب درآمد می کنند و روزگار می گذرانند.


وی قانون و جریمه و زندان را راهگشای حفاظت از محیط زیست ندانست و تصریح کرد: باید توانمندسازی جوامع محلی را دنبال کنیم، زیرا جوامع محلی بیشترین ضربه را به محیط زیست می زنند. اگر جوامع محلی را توانمند کنیم و استفاده خردمندانه از طبیعت را به آنان یاد دهیم، حفظ طبیعت برایشان منافع ایجاد خواهد کرد و خودشان نگهبان طبیعت و محیط زیست می شوند.


این کارشناس ارشد زیست شناسی پرنده نگری را یکی از فعالیت های اکوتوریستی سازگار با طبیعت دانست و عنوان کرد: پرنده نگری یک تفریح لذت بخش برای دوستداران طبیعت است، اما هنوز جای پرنده نگری در سبد تفریحی خانوار خالی است و اگر مردم یک بار پرندگان مهاجر را از نزدیک ببینند، احساسات آنها درگیر خواهد شد و برای حفاظت از محیط زیست تلاش می کنند. در واقع اگر مردم بدانند رها کردن زباله در طبیعت ممکن است منجر به مرگ پرندگان مهاجر از طریق خوردن آن زباله شود، هرگز این کار را نمی کنند.


عمویی برگزاری تور پرنده نگری را موجب ایجاد اشتغال برای جوامع محلی دانست و اضافه کرد: جوامع محلی گیلان عمدتا کشاورز هستند، اما در پاییز و زمستان درآمدی ندارند و لذا شکار یکی از راه های در دسترس برای کسب درآمد است. در گذشته های دور هر منطقه چند شکارچی داشت و این شکارچیان تعداد مشخصی از حیوانات و پرندگان را شکار می کردند و به عنوان غذا برای مردم می آوردند لذا میزان شکار در تعادل با محیط زیست بود و موجب منقرض شدن حیوانات نمی شد، اما امروز شکارچیان به خاطر کسب سود بیشتر شکار می کنند و هزاران حیوان و پرنده را می کشند.


بازارهای محلی؛ مکان عرضه و تقاضای پرندگان شکارشده
وی پرندگان مهاجر را میهمانان گیلان دانست و یادآور شد: برخی از این پرندگان هزاران کیلومتر پرواز کرده اند و برای زمستان گذرانی خود را به تالاب انزلی رسانده اند، اما هرگز باز نمی گردند و زادآوری نخواهند داشت. شکار پرندگان و عدم زادآوری آنان هم بر اکوسیستم ما تاثیر منفی دارد و هم برای دنیا نگران کننده است و متاسفانه ما هم در این قتل عام دست داریم.
این کارشناس اکوتوریسم، بازارهای محلی را مکان عرضه و تقاضای پرندگان شکارشده دانست و گفت: مادامی که خریدار پرندگان مهاجر و سفارش غذا با گوشت پرندگان شکاری در رستوران ها وجود دارد، شکار نیز ادامه خواهد داشت.


وی شکارچیان محلی را بهترین راهنمایی پرنده نگری دانست و عنوان کرد: شکارچیان پرندگان بومی و مهاجر را به خوبی می شناسند و اطلاعات دقیقی درباره آنان دارند. تالاب انزلی هم مهاجران بهاره دارد و هم مهاجران زمستانه، اما بیشتر مهاجران همچون غازسانان، اردک سانان، حواصیل ها، باکلان ها، پلیکان ها و فلامینگوها در فصل زمستان به این منطقه می آیند.


عمویی، زنبورخوار معمولی و چلچله رودخانه ای را از جمله مهاجران بسیار زیبای بهاره دانست که در دیوار عمودی رودخانه لانه گذاری و زادآوری دارند و تصریح کرد: گردشگران می توانند با قایق رودخانه را طی کنند و لانه ها و جوجه های این پرندگان را ببینند و لذت ببرند.


تالاب انزلی زنده و پویاست
این کارشناس ارشد زیست شناسی با اشاره به اجرای فاز دوم پروژه مدیریت اکولوژیک تالاب انزلی به مدت پنج سال با همکاری جایکا، خاطرنشان کرد: در راستای این پروژه مرکز آموزش پرنده نگری را در سلکه صومعه سرا دایر کردیم. همچنین مرکز بازدیدکنندگان تالاب انزلی(در حاشیه پل ولایت) احداث و تحویل شهرداری شده است. مرکز بازدیدکنندگان تالاب انزلی نخستین مرکز بازدیدکنندگان تالاب در ایران است.


وی با بیان اینکه تالابی مانند انزلی نیازمند حداقل سه مرکز بازدیدکنندگان است، گفت: هدف از احداث مرکز بازدیدکنندگان تالاب در گام نخست انتقال مفاهیم علمی به زبان ساده است تا اهمیت تالاب انزلی و کارکردهای آن را برای پرندگان و آبزیان و انسان به مردم و گردشگران نشان دهیم.


این کارشناس اکوتوریسم خواستار همکاری ادارات کل حفاظت محیط زیست و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان جهت ترویج پرنده نگری شد و تاکید کرد: در حال حاضر تنها در مرکز اکوتوریستی باقرخاله انزلی ۱۰ دوربین دوچشمی و یک تلسکوپ برای پرنده نگری در اختیار داریم و تعدادی از شکارچیان تفنگ را کنار گذاشته و راهنمای پرنده نگری شده اند.


وی با بیان اینکه سالانه ۱۰۰۰ پلیکان به تالاب انزلی می آیند، اظهار کرد: هر پلیکان در طول روز ۱.۲ کیلومتر ماهی می خورد که روزانه یک تن ماهی می شود. عقاب دم سفید ماهی خوار نیز به عنوان بزرگترین عقاب ایران جزو پرندگان بومی تالاب انزلی است و در این منطقه زادآوری دارد لذا اکوسیستمی که می تواند این حجم غذا فقط برای پرندگان فراهم کند، زنده و پویاست و ما باید در حفظ این اکوسیستم ارزشمند بکوشیم.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو