صندوقچه غذا به سلامت باد!

صندوقچه غذا به سلامت باد!«یخچالم مرتب برفک می‌زند، نمی‌دانم چرا؟ اینکه بهترین مدل و گران‌ترین نوع موجود در بازار است...» شما ممکن است مدرن‌ترین و مجهزترین آشپزخانه دنیا را داشته باشید و بهترین مدل‌های یخچال، فریزر، اجاق گاز و... را خریداری کرده باشید ولی روش استفاده درست از آنها را ندانید. این روش‌ها به شما کمک می‌کنند.

۱) بهترین محل قرارگیری یخچال و فریزر:
دقت کنید یخچال یا فریزر در کنار اجاق‌گاز، آبگرمکن و شوفاژ و حتی پنجره‌ای که نور آفتاب مستقیم از آن به داخل می‌تابد، قرار نگرفته باشد، چون در این مکان‌ها مصرف انرژی این دستگاه‌ها افزایش می‌یابد. اگر مجبورید این دستگاه‌ها را در مجاورت وسایل گرمازا در آشپزخانه کوچک آپارتمانتان بچینید، با یک پوشش مناسب (عایق حرارتی) دستگاه را از حرارت و گرما محافظت کنید. پشت یخچال و فریزر، ۲۰ سانتیمتر فضا را برای گردش هوا تا دیوار فاصله بگذارید. کنترل کنید در یخچال به‌طور کامل بسته باشد. اگر یخچال یا فریزر روی یک سطح تراز نباشد، گاهی در آنها باز می‌ماند. لوله‌های پشت یخچال را دست‌کم سالی دو بار گردگیری کنید.
۲) چراغ‌ها چشمک می‌زنند:
فریزرها اغلب سه چراغ سبز، قرمز و زرد دارند. چراغ سبز نشان می‌دهد که جریان برق به فریزر وارد می‌شود. وقتی چراغ قرمز روشن باشد، نشانه آن است که سرماسازی به‌خوبی انجام نمی‌شود، پس این چراغ باید در یک فریزر سالم خاموش باشد. برای چراغ زرد، کلیدی وجود دارد که اغلب اتصالات را به‌صورت مستقیم درمی‌آورد تا سرما به اندازه کافی برسد و چراغ قرمز خاموش شود. در این هنگام این کلید را به حالت خاموش درمی‌آوریم، چراغ زرد هم خاموش می‌شود.
۳) جنگ با برفک‌ها:
اگر لاستیک‌های دور در یخچال و فریزر خراب باشد، داخل فریزر مقدار زیادی برفک می‌زند. نوارهای لاستیکی در یخچال و فریزر به مرور زمان انعطاف خود را از دست داده و جدا می‌شوند و این سبب ایجاد برفک می‌شود. سالی، یک بار سالم‌بودن این نوارها را کنترل کنید تا در صورت کوچک‌ترین نشت هوا، آنها را تعویض کنید. برفک یخچال و فریزر را به‌صورت منظم آب کنید، چون با افزایش ضخامت برفک، مصرف انرژی بالا می‌رود. شما می‌توانید یخچال‌های مجهز به سیستم برفک‌ آب‌کن اتوماتیک را انتخاب کنید تا مصرف انرژی کاهش پیدا کند.
۴) تمیزکردن یخچال و فریزر:
برای تمیزکردن دیواره داخلی یخچال و فریزر، باید مخلوطی از جوش‌شیرین و آب تهیه کنید. در ۴ لیوان آب ولرم، یک قاشق جوش‌شیرین بریزید و سپس با یک اسفنج نرم آن را روی دیواره‌ها بکشید. سپس آن را با پارچه‌ای نرم و تمیز خشک کنید. وقتی فریزر نویی می‌خرید، می‌توانید درون آن را با همین روش تمیز کنید. پس از هر بار شست‌وشو برای یکنواخت‌شدن سرمای داخل آن باید چند ساعت خالی باشد و با در بسته کار کند.
۵) خوشبو کردن یخچال (رفع بوی بد):
برای اینکه یخچال‌تان بوی بد نگیرد، ظروف، اشیا و غذاهایی که درون یخچال می‌گذارید، باید تمیز و بدون بو باشد. برای از بین بردن بوی بد یخچال می‌توانید مقداری زغال را بکوبید و در کیسه‌های پارچه‌ای نازکی بریزید و در طبقه بالای یخچال بگذارید. هرچند هفته یک بار کیسه زغال را در آفتاب بگذارید تا خشک شود و دوباره بتوانید از آن به عنوان بوگیر استفاده کنید.
۶) استفاده بهینه از جامیوه‌ای:
جامیوه‌ای در بخش پایینی یخچال قرار دارد. بنابراین از سایر بخش‌های یخچال گرم‌تر است. سبزی و میوه را در این بخش قرار دهید. بعضی از میوه‌ها و سبزی‌ها مانند موز، لیمو و گوجه‌فرنگی را بهتر است در دمای بالای ۱۰ درجه بگذارید.
۷) جاسازی مواد غذایی:
مقدار زیادی مواد غذایی را روی هم در یخچال انباشته نکنید چون هوای سرد، دیرتر میان آنها نفوذ می‌کند، بنابراین زودتر فاسد می‌شوند. نگهداری مواد غذایی به نوع ماده غذایی ومقدار آن و درجه آلودگی و شرایط محیط وابسته است. گوشت قطعه قطعه نشده را چند روز در یخچال نگه ندارید. سبزی‌ها و کاهوها را پاک کرده، درون یک دستمال نازک بپیچید و در یخچال بگذارید. برای نگهداری خورش در یخچال آن را ۵ دقیقه بجوشانید و بگذارید خنک شود. سپس می‌توانید آن را دو، سه روز در یخچال نگهداری کنید. می‌توان مرغ را دو، سه روز و سبزی‌ها را تا یک هفته و میوه‌ها را گاهی تا چند هفته درون یخچال نگهداری کرد. اگر روی هر کیسه ماده غذایی درون فریزر نامش را بنویسید، دستیابی به آن آسان‌تر است و با باز نگه‌داشتن در فریزر موجب اتلاف انرژی نمی‌شوند.
۸) پزشک یخچال‌تان باشید:
ممکن است یخچال و فریزر منزل شما مشکلاتی داشته باشند که دلیلش را ندانید. اگر فریزرتان ریپ می‌زند و سپس روشن می‌شود، احتمالاً پلاتین رله‌ها کثیف شده و باید آنها را تمیز کنید. اگر فریزرتان سوت می‌کشد، باید لوله‌های یخچال شسته شوند و فریزرتان تجدید شارژ شود. اگر فریزرتان در طبقه‌های بالا خیلی سرد و در طبقه‌های پایین سرمای کافی تولید نمی‌کند، گاز فریزر تمام شده است.
۹ ) باز و بسته کردن در یخچال:
از باز و بسته کردن بیهوده در یخچال و فریزر خودداری کنید. در یخچال و فریزر را به مدت طولانی باز نگذارید. اگر برق قطع شد یا به دلیلی یخچال از کار افتاد از باز و بسته کردن در آن جلوگیری کنید و اگر می‌توانید روی یخچال‌تان چند عدد پتو بیندازید.
۱۰ )به اندازه کافی سرد:
درجه ترموستات فریزر را اغلب بین ۱۵ تا ۱۸ درجه زیر صفر و درجه ترموستات یخچال را از بین ۳ تا ۴ درجه بالای صفر تنظیم کنید. تنظیم درجه ترموستات برای کاهش مصرف انرژی لازم است و اگر درست تنظیم نشود موجب فاسد شدن یا یخ‌زدگی مواد غذایی و به تبع آن افزایش مصرف انرژی می‌شود.
۱۱) بطری نوشابه ممنوع:
بطری‌های نوشابه گازدار را در قسمت جایخی یخچال یا در بخش فریزر یخچال-فریزر نگذارید. چون پس از انجماد کامل مایع درون بطری، در بطری باز می‌شود یا بر اثر فشار زیاد به بطری، بطری می‌شکند و مایع آن در داخل یخچال پراکنده می‌شود. در این صورت شما مجبورید دقایقی برای تمیز کردن ترکیدگی بطری، در یخچال را باز بگذارید که موجب اتلاف انرژی می‌شود. قوطی‌های کنسرو، رب گوجه‌فرنگی،‌گالن‌ها و بطری‌های حاوی شربت، ترشیجات و شیشه‌های مربا و عسل را در یخچال نگذارید. اینها فضای یخچال را اشغال کرده و موجب افزایش مصرف انرژی یخچال-فریزر می‌شوند.
۱۲ )خرید یخچال جدید:
هنگام خرید یخچال مدل‌هایی را انتخاب کنید که مصرف انرژی کمتر و بازدهی بیشتری داشته باشند. همچنین برچسب انرژی یخچال را کنترل کنید. پس از جابه‌جایی یا حمل یخچال،‌حداقل ۲ تا ۳ ساعت پس از جابه‌جایی، یخچال را به برق وصل کنید

روزنامه تهران امروز
ویرایش و تلخیص:آکاایران