بطر‌ی‌های جادویی، زیر سینک ظرفشویی

اما در چند سال اخیر بطری‌های جادویی زیر سینک ظرفشویی نصب می‌شوند که همیشه آب شرب خالص و تصفیه‌ شده‌ای را راهی شیر آب می‌کنند. خرید این بطری‌های جادویی که همان دستگاه‌های تصفیه آب هستند، از وقتی شایعات و واقعیاتی مبنی بر آلوده بودن آب برخی مناطق کشور سر زبان‌ها افتاد، رایج شد.
البته بد نیست بدانیم تاریخچه تصفیه آب به چند هزار سال پیش باز‌می‌گردد. برای نمونه، نقاشی‌های مصریان ۱۳‌قرن پیش از میلاد به خوبی عملیات تصفیه آب را نشان می‌دهد.
اگرچه تصفیه آب در زمان‌های دور فقط با استفاده از جوشاندن و صاف کردن آب صورت می‌‌‌‌گرفت اما این نوع تصفیه به نسبت آلودگی‌های موجود در آن زمان و نبود تکنولوژی پیشرفته معقول می‌نمود.
اما در قرن حاضر و با توسعه صنایع آلاینده، انبوهی از مواد سمی، فاضلاب‌های صنعتی و میکروارگانیسم‌های مضر از طریق خروجی‌های کارخانه‌ها و چاه‌های فاضلاب وارد آب‌های شیرین زیرزمینی می‌شود.
همین عامل به علاوه نیاز بشر امروزی به دستگاه‌های تصفیه‌ مدرن‌تر باعث روی کار آمدن نسل جدیدی از دستگاه‌های تصفیه‌ شده که مصرف خانگی دارند.
این دستگاه‌ها به راحتی سر راه لوله‌های حاوی آب شرب نصب می‌شوند و مطابق نوع دستگاه برخی ناخالصی‌ها و مواد مضر را از مسیر آب شرب خارج می‌کنند.
در کشور ما و پیش از رایج شدن استفاده از تصفیه‌کننده‌ها، خرید آب معدنی به اوج خود رسید و بخشی از آن همچنان ادامه دارد. این در حالی است که تمامی آب‌هایی که به صورت بطری فروخته می‌شوند لزوما آب معدنی نیستند.
عبارت آب آشامیدنی روی برچسب این بطری‌ها به خوبی نشان می‌دهد که این بطری فاقد املاح کافی است و برخی از آنها تفاوت چندانی با آب داخل لوله‌ها ندارد. از سوی دیگر مصرف مداوم آب‌های دارای املاح معدنی نیز می‌تواند برای سلامتی مضر باشد.

همشهری آنلاین
ویرایش و تلخیص:آکاایران