آکاایران: کریستال از خرید تا شست وشو

خانه و خانه داری, روی خط خبرگزاری ها

ظروف کریستال و بلور یکی از محبوب ترین ظرف ها نزد بسیاری از ایرانی هاست. محبوبیت کریستال و بلور در حدی است که بسیاری از شرکت های تولید کننده تنها به تولید ظروفی از این جنس بسنده نکرده و مجسمه و اشیای تزئینی کریستالی را نیز به بازار عرضه کرده اند که بسیار مورد توجه قرار گرفته است. دانستنی هایی مفید درباره خرید و شستن ظروف و وسایل بلور و کریستالی را در ادامه همین مطلب بخوانید.

* هنگام خرید ظروف کریستال، حتما به اصل یا تقلبی بودن آن توجه کنید. برخی مدل های تقلبی ظروف کریستال در بازار وجود دارد که با کیفیت پایین تولید می شود و با قیمت انواع اصلی به فروش می رسد. تنها راه مطمئن، خرید از مراکز معتبر و نمایندگی هاست. همچنین کریستال های اصل برگه مخصوصی دارند که کشور سازنده درصد کریستال آن ها را در آن برگه مشخص کرده است.

* کیفیت آن چه را که می خرید، بررسی کنید. برای تشخیص شیشه و بلور با کیفیت بالا باید فاکتورهای زیادی مانند ظاهر جنس و نحوه بسته بندی آن را در نظر داشت. به طور مثال، شیشه و بلور تولیدی نباید رنگ مات داشته و دارای حباب باشد. این که شیشه و بلور دارای رنگ سفید یا به اصطلاح بی رنگ باشد، نشان دهنده کیفیت خوب آن است.

نکاتی برای نگهداری و شستن ظروف بلور و کریستال

* به دلیل حساسیت بالای ظروف کریستال در شست و شو، باید روش های مراقبت مناسب و شست وشوی صحیح آن ها را یاد بگیرید. ظرف های کریستال را با مایع ظرفشویی و آب ولرم بشویید و اگر تمیز نشدند، مخلوطی از یک سوم سرکه و دو سوم آب تهیه کنید و با کمک برس، ظروف را شست و شو دهید و سپس بلافاصله آن را خشک کنید. پس اگر کریستال شما شفافیت همیشگی اش را از دست داده است، می توانید از سرکه سفید کمک بگیرید. وقتی می خواهید ظرف کریستال را بشویید، مقداری سرکه سفید به آب ولرم بیفزایید و در ظرف کریستال بریزید. اگر ته ظرف رسوب جمع شده، اجازه بدهید یک شبانه روز سرکه و آب داغ درون ظرف بماند و بعد از این زمان، اگر هنوز کثیفی مانده بود، باید عمل را یک بار دیگر تکرار کنید.

* لیوان و ظروف بلوری بعد از مدتی شفافیت خود را از دست می دهند و کدر می شوند. برای این که این ظروف دوباره تمیزی و شفافیت خود را به دست آورند و براق شوند، یک لیموترش را نصف کنید و با حوصله ظروف را با سطح لیموترش ها تمیز کنید و بعد با آب ولرم بشویید.

*همچنین می توانید برای چرک زدایی ظروف بلوری از آمونیاک استفاده کنید. چند قطره آمونیاک را در ظرفی محتوی آب ولرم بریزید و ظروف را در آن بشویید. سپس با آب ولرم، آب کشی و آن ها را خشک کنید.

* ظروف کریستال را همراه ظروف چرب در ماشین ظرفشویی نشویید. سعی کنید ظروف کریستال را با دست بشویید و از ماشین ظرفشویی برای شست و شوی آن ها استفاده نکنید زیرا ممکن است روی آن ها خط و خش بیفتد. همچنین با توجه به این که ماشین ظرفشویی ظروف را با آب بسیار گرم می شوید، ممکن است قسمت های طلا یا نقره کوب دچار ایراد شود.

* ممکن است برخی از ظروف به دلیل استفاده زیاد یا بی احتیاطی دچار پریدگی در برخی از قسمت ها شده باشد، اگر ظروف شما در لبه دچار پریدگی شده باشد، می توانید برای رفع این مشکل از سمباده استفاده کنید، البته در صورتی که پریدگی کم باشد.

* برای از بین بردن آثار خراش ظروف بلور و کریستال می توانید از خمیر دندان استفاده کنید.

* برای جلوگیری از شکستن ظروف، هنگام شست وشو در آب داغ بهتر است آن ها را از قسمت انتها داخل آب داغ نگذارید، بلکه از قسمت پهلو در آب فرو ببرید.
خراسان – 1393/02/09 شماره انتشار 18674

.

منبع :