بانک جهانی: افت ۸.۷درصدی تولید ناخالص ایران

منبع: برترین ها

62

1398/10/20

20:28


بانک جهانی در گزارش تازه‌اش اعلام کرده است که ایران بیشترین افت تولید ناخالص داخلی را در جهان دارد.

برترین‌ها: به نقل از رسانه فارسی زبان؛ بانک جهانی در گزارش تازه‌اش اعلام کرده است که ایران بیشترین افت تولید ناخالص داخلی را در جهان دارد.

در این گزارش که روز پنج‌شنبه ۱۹ دی ماه در وب‌سایت رسمی بانک جهانی منتشر شده، آمده است که تولید ناخالص داخلی ایران در سال ۲۰۱۹ نسبت به سال ۲۰۱۸ حدود ۸.۷ درصد کاهش یافته است.

تولید ناخالص داخلی ایران در سال ۲۰۱۸ نسبت به سال قبل آن نیز ۴.۹ درصد کاهش یافته بود.

بر اساس ارزیابی بانک جهانی، در سال جاری میلادی رشد اقتصادی ایران صفر درصد خواهد بود. رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۱۹ کمترین میزان در میان کشورهایی بود که بانک جهانی درباره‌شان گزارش داده بود.

بانک جهانی کشورهای بحران‌زده مانند ونزوئلا و لیبی را از گزارش خود حذف کرده و دیگر آمارهای این کشورها را پوشش نمی‌دهد.

صندوق بین‌المللی پول در آخرین گزارش خود که مهر ماه منتشر شد، رشد اقتصادی ایران در سال گذشته را منفی ۹.۵ درصد ارزیابی کرده بود که بدبینانه‌تر از گزارش بانک جهانی است. هنوز صندوق بین‌المللی پول گزارش تازه‌ای منتشر نکرده است.

بانک جهانی همچنین در گزارش خود پیش‌بینی کرده که رشد اقتصادی جهان در سال جاری میلادی حدود ۲.۵ درصد باشد که یک دهم درصد بیشتر از سال ۲۰۱۹ است.

در این گزارش هشدار داده شده که عوامل خطرناکی مانند حجم عظیمی از استقراض‌ها و کاهش بهره‌وری کشورهای در حال توسعه و اقتصادهای نوظهور در بخش تولید، اقتصاد جهانی را تهدید می‌کند.

این نهاد بین‌المللی می‌گوید یکی از معضلات و تهدیدهای اقتصاد جهان رشد بی‌سابقه، سریع و هنگفت بدهی‌های کشورهای در حال توسعه و اقتصادهای نوظهور است.

میزان بدهی انباشته شده این کشور‌ها بسیار بالاتر از کل تولید ناخالص داخلی آنها است و می‌تواند اقتصاد این کشورها را با تلاطم مواجه کند.

این رقم در ۵۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده و میزان بدهی این کشورها از ۱۱۵ درصد در سال ۲۰۱۰ به ۱۷۰ درصد از کل تولید ناخالص داخلی کشورها در سال ۲۰۱۸ رسیده است.

موضوع دیگر که بر رشد جهانی اقتصاد سایه انداخته، فاصله چشمگیر بهره‌وری تولید در کشورهای نوظهور و در حال توسعه با کشورهای پیشرفته است.

متوسط میزان تولید کالا یا خدمات به ازای هر کارگر در این کشورها برابر یک پنجم کشورهای پیشرفته است. در مورد کشورهای فقیر با درآمد کم، میزان بهره‌وری برابر تنها ۲ درصد میزان تولید کالا یا خدمات به ازای هر کارگر در کشورهای پیشرفته است.

این گزارش در نهایت می‌گوید اگرچه رشد اقتصادی جهان در سال جاری نسبت به سال ۲۰۱۹ مقدار اندکی بهبود نشان می‌دهد، اما بسیار شکننده است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو