علامت اصلی زنان مبتلا به تنبلی تخمدان

منبع: نمناک

146

1398/10/21

13:29


تنبلی تخمدان یا سندرم تخمدان پلی کیستیک بیشترین دلیل ناباروری زنان است و علائمی مانند اضطراب و افسردگی دارد و باعث قاعدگی نامنظم خانم ها می شود.

علائم تنبلی تخمدان و روش های تشخیص انواع آن

تنبلی تخمدان که به آن نارسایی زودرس تخمدان نیز گفته می ‎شود، به وضعیتی گفته می ‎شود که در آن، تخمدان ها قبل از 40 سالگی فرد از کار بیفتند . در این شرایط ، تخمدان ها مقدار طبیعی هورمون استروژن را تولید نکرده و تخمک ها به طور منظم تولید نخواهند شد . این وضعیت اغلب منجر به ناباروری فرد می ‎شود .

تنبلی تخمدان ممکن است گاهی با یائسگی زودرس اشتباه گرفته شود اما این دو با هم متفاوتند . زنان مبتلا به تنبلی تخمدان ، قاعدگی نامنظم و گاه بی گاه را تجربه می ‎کنند و حتی ممکن است باردار نیز بشوند ، در حالی که زنان یائسه ، توانایی باردار شدن را ندارند .

تامین میزان استروژن مورد نیاز بدن در خانم های مبتلا به تنبلی تخمدان به جلوگیری از بروز برخی از عوارض ناشی از کمبود استروژن مانند استئوپروز کمک می ‎کند .

علائم تنبلی تخمدان

علائم و نشانه های تنبلی تخمدان مشابه علائم یائسگی یا کمبود استروژن است که این علائم عبارتند از:

تعریق و گرگرفتگی

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

در صورت به تاخیر افتادن چرخه قاعدگی به مدت 3 ماه ، به منظور شناسایی و درمان این بیماری به پزشک مراجعه کنید . علت این امر ممکن است به دلایل مختلفی مانند بارداری ، استرس ، تغییر رژیم غذایی و یا ورزش سنگین بروز پیدا کند اما با این حال به منظور درمان این وضعیت در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید .

حتی در صورت عدم وجود مشکلی در این رابطه ، بهتر است به منظور تعیین سطح میزان هورمون استروژن به پزشک مراجعه کنید زیرا کمبود استروژن ممکن است منجر به کاهش تراکم استخوان و افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی شود .

عوامل خطر تنبلی تخمدان

عواملی که خطر ابتلا به تنبلی تخمدان را افزایش می ‎دهند ، عبارتند از:

سن :

خطر ابتلا به تنبلی تخمدان در سنین 35 تا 40 سالگی افزایش می ‎یابد. اگرچه بروز این بیماری در زنان جوان تر از 30 سال نادر است اما با این حال تنبلی تخمدان ممکن است در دختران نوجوان و یا جوان نیز بروز پیدا کند .

سابقه خانوادگی :

افرادی که دارای سابقه خانوادگی ابتلا به بیماری تنبلی تخمدان هستند ، بیشتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری می باشند .

جراحی تخمدان :

جراحی های تخمدان ، خطر ابتلا به بیماری تنبلی تخمدان را افزایش می ‎دهد .

تخمدان پلی کیستیک

عوارض تنبلی تخمدان

عوارض احتمالی تنبلی تخمدان ، عبارتند از:

ناباروری :

یکی از عوارض شایع تنبلی تخمدان ناباروری است . در برخی موارد نادر بارداری در صورت تخمک گذاری تخمدان ها امکان پذیر است .

پوکی استخوان :

هورمون استروژن به حفظ استخوان های قوی کمک می‎ کند . خانم هایی که دچار کمبود هورمون استروژن هستند ، در معرض خطر پوکی استخوان قرار دارند .

افسردگی با اضطراب :

خطر ناباروری و سایر عوارض ناشی از کمبود سطح هورمون استروژن ممکن است باعث بروز افسردگی و اضطراب در برخی خانم ها شود .

افسردگی و اضطراب

بیماری قلبی :

یکی دیگر از عارضه هایی که در اثر کمبود استروژن به وجود می ‎آید ، بروز بیماری های قلبی است .

علاوه بر موارد ذکر شده ، تنبلی تخمدان باعث بروز مشکلات و بیماری هایی نظیر دیابت نوع 2، کلسترول بالا ، بیماری کبد، خونریزی غیر طبیعی رحم ، فشار خون بالا ، چاقی، سندروم متابولیک، سرطان، دیابت حاملگی و سقط جنین می ‎شود .

تشخیص تنبلی تخمدان

هیچ آزمایش واحدی نمی ‎تواند به شناسایی این مشکل کمک کند اما با این حال پزشک با بررسی سابقه خانوادگی ، معاینات پزشکی و انجام آزمایش خون به منظور اندازه گیری سطح هورمون های مختلف می‎ تواند این بیماری را تشخیص دهد .

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو