درمان خانگی لارنژیت با مواد طبیعی و در دسترس و نکاتی برای پیشگیری از التهاب حنجره

درمان خانگی لارنژیت با مواد طبیعی و در دسترس و نکاتی برای پیشگیری از التهاب حنجره


منبع: آرگا

197

1398/10/21

16:11


یکی از بیماری های تارهای صورتی لارنژیت یا التهاب حنجره می باشد که بنا به دلایل مختلفی ایجاد می شود و با علائم مختلفی نیز همراه است که با کمک روش های موثر جهت درمان خانگی لارنژیت می توانید این بیماری شایع را برطرف کنید.

التهاب حنجره یا لارنژیت از فشار آمدن به تارهای صوتی ایجاد می شود که معمولا به مدت چند هفته طول می کشد و می تواند مزمن و یا کوتاه مدت باشد که در بیشتر موارد لارنژیت در نتیجه خستگی بیش از حد تارهای صوتی، استفاده نادرست از صدا و یا یک عفونت تنفسی فوقانی می باشد و در برخی موارد نیز ممکن است از نتایج سیگار کشیدن بیش از حد باشد، ممکن است راه های مختلفی را جهت درمان انتخاب کرده اید اما به نتیجه مورد نظرتان نرسیده اید به همین خاطر پیشنهاد می کنیم تا پایان مقاله همراه ما باشید تا از روش های طبیعی بهبود لارنژیت بهره مند شوید.

بهبود لارنژیت با راهکارهای طبیعی

درمان خانگی لارنژیت با روش های موثر

به منظور برطرف کردن این بیماری شایع تارهای صوتی، روش های مختلفی وجود دارد و همانطور که در  درمان خانگی سوزش معده، درمان خانگی پسوریازیس، درمان خانگی عفونت ادراری استفاده از راهکارهای طبیعی بسیار مفید و موثر می باشند در درمان لارنژیت نیز استفاده از روش های خانگی بسیار موثر خواهند بود.

دارچین :

دارچین دارای خواص ضد عفونی، ضد باکتری و ضد التهاب است به همین دلیل به عنوان یک روش موثر جهت بهبود لارنژیت محسوب می شود، می توانید یک قاشق چای خوری پودر دارچین را با سه قاشق چای خوری عسل ترکیب نمایید سپس اجازه دهید مخلوط به دست آمده به مدت ده دقیقه داخل آب بجوشد و روزی سه بار از این ترکیب استفاده کنید.

چای زنجبیل:

 از دیگر روش های طبیعی جهت درمان خانگی لارنژیت استفاده از چای زنجبیل می باشد بنابراین یک تکه زنجبیل را به تکه های نازک برش دهید سپس به آب جوش بیافزایید و پس از زمان پنج دقیقه حرارت را خاموش کنید البته به منظور تاثیر گذاری بیشتر می توانید مقداری عسل و چند تکه لیمو به چای زنجبیل اضافه کنید و آن را در صبح بنوشید برای رسیدن به نتیجه بهتر از این چای یک یا دو بار در روز استفاده کنید.

درمان لارنژیت با روش های طبیعی

سیر:

سیر به دلیل داشتن خواص ضد میکروبی سبب از بین بردن باکتری و ویروس هایی می شوند که علت اصلی لارنژیت هستند بنابراین داخل یک کاسه چند حبه سیر و عسل بسابید سپس مخلوط به دست آمده از آن را با آب حداقل چهار بار در روز مصرف کنید، همچنین می توانید چهار حبه سیر را خرد کرده سپس یک قاشق چای خوری روغن حیوانی حرارت دهید و اجازه دهید سیر ها به مدت یک دقیقه داخل آن پخته شوند سپس به منظور طعم بهتر کمی نمک به آن اضافه کنید و آن را دو بار در روز مصرف کنید.

روش های درمان خانگی لارنژیت

آبلیمو:

استفاده از آب لیمو یک روش طبیعی موثر جهت رفع لارنژیت می باشد که به از بین بردن ویروس ها و باکترهایی که باعث ایجاد لارنژیت شده است کمک می کند و سبب افزایش تولید بزاق و در نتیجه خیس نگه داشتن گلو می شود، می توانید داخل یک لیوان آب گرم آب لیمو بریزید سپس به آن یک و نیم قاشق چای خوری نمک دریا اضافه کنید و محلول حاصل را دو بار در روز غرغره کنید.

درمان خانگی لارنژیت با راهکارهای موثر

عسل:

عسل به عنوان درمان طبیعی التهاب حنجره محسوب می شود و همچنین به کاهش و التهاب گلو کمک می کند از این رو، چهار بار در روز و به فاصله زمانی مناسبی یک قاشق عسل میل کنید به منظور اثر گذاری بیشتر می توانید مقدار کمی آب لیمو نیز به آن اضافه کنید تا تاثیر شگفت انگیزی در بهبود سریع لارنژیت مشاهده کنید.

سرکه سیب:

سرکه سیب دارای ماهیت اسیدی و خواص ضد باکتری است به همین خاطر سبب کاهش التهاب تارهای صوتی می شود، می توانید دو قاشق چای خوری سرکه سیب را همراه با یک قاشق عسل در نصف فنجان آب ترکیب کنید سپس روزی دو بار آن را مصرف کنید همچنین به منظور تسریع بهبود، سرکه سیب را با آب گرم مخلوط کنید سپس روزی چند بار آن را غرغره کنید.

درمان خانگی التهاب حنجره

میخک:

میخک حاوی مقادیر فراوانی آنتی اکسیدان است که به درمان لارنژیت کمک شگفت انگیزی می کند، یک قاشق چای خوری عسل را با چهار قطره روغن میخک ترکیب نمایید سپس از مخلوط به دست آمده سه بار در روز استفاده کنید.

غرغره آب نمک:

استفاده از غرغره آب نمک سبب رفع لارنژیت یا التهاب حنجره می شود بنابراین به یک لیوان آب گرم یک دوم قاشق چای خوری نمک سفره یا دریا را اضافه کنید و آن را روزی چهار تا پنج بار غرغره کنید و پس از غرغره به مدت سی دقیقه چیزی ننوشید و نخورید.

چای سبز:

به منظور خلاص شدن از لارنژیت می توانید چای سبز را امتحان کنید تا تاثیر فوق العاده آن را مشاهده کنید، در یک فنجان آب داغ یک چای سبز کیسه ای قرار دهید و پس از زمان سه دقیقه کیسه ی چای را برداشته و آن را در فاصله های زمانی مناسب بنوشید.

بهبود لارنژیت با روش های طبیعی

تخم رازیانه:

از دیگر روش های طبیعی جهت درمان خانگی لارنژیت استفاده از تخم رازیانه می باشد، می توانید به دو فنجان آب سه قاشق چای خوری تخم رازیانه اضافه کنید سپس آن را بجوشانید و مایع حاصل را چند بار در روز بنوشید اما به یاد داشته باشید که میزان مصرف تان بیشتر از سه قاشق چای خوری در هر ساعت نشود البته می توانید این مایع را بر روی قفسه سینه و گردن نیز بمالید.

آلوئه ورا:

با کمک آلوئه ورا می توانید التهاب حنجره یا لارنژیت را درمان کنید، دو قاشق چای خوری ژل آلوئه ورای تازه را با دو قاشق چای خوری عسل ترکیب کنید سپس روزی یک بار آن را مصرف کنید.

روش های طبیعی جهت درمان خانگی لارنژیت

زردچوبه:

سه قاشق چای پودر زردچوبه و پانصد میلی لیتر آب را با هم مخلوط کرده سپس هر روز صبح به منظور کاهش علایم لارنژیت از مخلوط حاصل استفاده کنید همچنین به منظور کاهش تلخی آن می توانید به آن کمی شکر نیز بیافزایید.

روغن اکالیپتوس:

این روغن دارای خواص ضد باکتریایی و ضد ویروسی است و بهترین روش جهت درمان خانگی التهاب حنجره می باشد، چند قطره روغن اکالیپتوس را به یک ظرف آب جوش بیفزایید سپس حوله ای را بر روی سر خود قرار دهید و بخار حاصل از آن را به مدت ده دقیقه استشمام کنید از این روش درمانی دو بار در روز استفاده کنید.

کاهش علایم لارنژیت با روش های طبیعی

شربت پیاز:

اگر دنبال یک روش قوی جهت درمان خانگی لارنژیت هستید استفاده از شربت پیاز بسیار مفید است زیرا، پیاز از خواص ضد عفونی کننده برخوردار است برای تهیه آن فقط کافی است مقداری پیاز خرد کرده و آن را داخل پنج لیوان آب  بجوشانید سپس داخل یک لیوان آب ولرم دو تا چهار قاشق چای خوری از این شربت، یک قاشق چای خوری عسل و چند قطره آب لیموی تازه قرار دهید سپس دو بار در روز از آن استفاده کنید.

سوپ:

خوردن سوپ به رفع التهاب حنجره کمک می کند بنابراین در این زمان از سوپ استفاده کنید فقط از اضافه کردن نمک زیاد به آن خودداری کنید.

انواع لارنژیت

لارنژیت حاد : این نوع لارنژیت به شکل ناگهانی آغاز می شود و معمولا خود محدود گر می باشد که علایم آن عبارتند از : عوامل عفونی مرتبط با عفونت های دستگاه تنفس فوقانی و قرار گرفتن در معرض عوامل اشتنشاق سمی می باشد که در واقع عوامل عفونی اغلب ویروس می باشند اما در برخی موارد باکتریال نیز هستند و زمانی که علت لارنژیت حاد عفونی باشد سلول های سفید خون  در طول مدت بهبودی این عفونت را از بین می برند.

 لارنژیت مزمن: در صورتی که بیمار بیش تر از سه هفته نشانه های لارنژیت داشته باشد این نوع لارنژیت از نوع مزمن می باشد که به دلیل آسیب های مداوم و طولانی مدت ایجاد می شود مانند شخصی که برای مدت زیادی رفلاکس معده داشته و اسید معده روزانه سبب ملتهب ساختن مخاط حلق او شده است و یا فردی که سال های زیادی سیگار مصرف کرده است و دود آن سبب درگیر کردن مخاط حنجره او شده است.

درمان خانگی لارنژیت با روش های طبیعی

 

علل ایجاد لارنژیت حاد

  • آسیب های حنجره ای : استفاده نادرست و بیش از حد از صدا
  • بیماری های عفونی : ویروسی، قارچی و باکتریایی
  • آلرژی : حساسیت به غذایی خاص یا مواد شیمیایی
  •  ضربه به تارهای صوتی در نتیجه لوله گذاری تنفسی یا جراحی
  • مواد استنشاق سمی : آلودگی هوا، کار در محیط آلوده و سیگار کشیدن
  • گرمایی : تنفس بخارات گرم زیاد، مصرف مایعات داغ، قرار گرفتن بیش از حد در برابر گرما

علت ایجاد لارنژیت مزمن

  • رفلاکس حلقی – حنجره ای : بازگشت اسید معده به فضای حلق و حنجره
  • استنشاق دود سیگار یا هوای آلوده
  • بیماری های خود ایمنی : گرانولوماتوز ونگر، آرتریت روماتوئید، سارکوئیدوز و…
  • ضربه تار صوتی : استفاده نا درست از صدا به خصوص در مداحان، قاریان، معلمان و خوانندگان
  • سینوزیت مزمن
  • مصرف مشروبات الکی

علت ایجاد لارنژیت

آشنایی با نشانه های لارنژیت

  • صدای خفیف
  • خشکی گلو
  • گرفتگی صدا
  • سرفه های خشک
  • درد در حنجره
  • مشکل در تنفس
  • بلع دردناک
  • مشکل در بلع
  • خس خس در زمان تنفس

در زمان ایجاد لارنژیت حتما نباید تمام علایم گفته شده را داشته باشید بلکه ممکن است برخی از آن ها در خود مشاهده کنید، بنابراین مشاهده تمام نشانه های گفته شده نشان دهنده شدت التهاب حنجره شما می باشد.

بررسی نشانه های لارنژیت

زمان مراجعه به پزشک

در بیشتر موارد التهاب های حاد حنجره به خودی خود برطرف می شود مانند: سرماخوردگی که با بهبود بیماری، التهاب آن نیز درمان می شود بنابراین در صورتی علایم زیر به پزشک مراجعه کنید:

  • افزایش درد
  • مشکل درتنفس
  • مشکل بلعیدن
  • تب
  • سرفه ی خونی

زمان مراجعه به پزشک

در صورتی که کودک تان دارای نشانه های زیر باشد بلافاصله به پزشک مراجعه کنید:

  1. مشکل در بلع شیر یا غذا
  2. آبریزش دهان بیش از حد
  3. افزایش دمای بیش از حد
  4. خس خس در زمان تنفس
  5. مشکل در تنفس

علایم لارنژیت در کودکان

روش های پیشگیری از التهاب حنجره

  • ترک سیگار
  • قرار نگرفتن در کنار شخصی که سیگار می کشد
  • نوشیدن آب به صورت مرتب
  • پرهیز از غذا های تند
  • استفاده از غلات، میوه و سبزیجات

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو