خواص درمان سیاه دانه , خاصیت سیاه دانه برای زنان باردار

در طب سنتی بسیار نام سیاه دانه را می شنویم و از فواید سیاه دانه برای موارد مختلف هم تقریبا اکثر افراد آگاهی دارند. مثلا خواص سیاه دانه برای لاغری یکی از مهمترین خاصیت این ماده خوراکی است که مورد استقبال مصرف کنندگان با این هدف قرار می گیرد و اثرات قابل توجهی هم در این زمینه دارد.

اکثر خانمها از فایده سیاه دانه برای مو هم مطلع هستند و برای همین هم آن را در رژیم روزانه خود گنجانده اند.

شاید به جرات بتوان گفت که طریقه مصرف سیاه دانه برای اکثر ایرانیان شناخته شده است و ما هم بنا به این آشنایی در این مقاله از پارسی نو برای شما در مورد این دانه های مفید صحبت کرده ایم و در مورد مضرات سیاه دانه هم  مطالبی را منتشر کرده ایم.

سیاه‌دانه که به آن «شونیز»  هم می گویند و در زبان انگلیسی به نام Nigella Sativa شهرت دارد، گیاهی یک‌ساله و گلدار است و بومی جنوب غربی آسیا محسوب می شود.

در ایران این سیاه دانه به طور خاص در شهرهای اراک و اصفهان به خوبی به عمل می آید و در طب سنتی ایرانی هم از دانه این گیاه به عنوان دارو بهره گرفته می شود.

اگر بخواهید در مورد سیاه دانه و شکل و منشا آن اطلاعات بیشتری داشته باشید، باید بدانید که سیاه‌دانه از راسته گل‌ های ساعت یا Ranunculales محسوب می شود و از تیره آلالگان یا Ranunculaceae است. دانه‌ سیاه دانه دارای اثر قاعده‌آور، ضد کرم، ضد باکتری، مسهل و زیادکننده ترشحات شیر مادر است و همه این موارد در طب سنتی به اثبات رسیده اند.

در مورد مزه و طعم سیاه دانه هم باید بدانید که سیاه‌دانه دارای مزه‌ای تلخ و ادویه‌ای است و کمی ته‌ مزه توت فرنگی هم دارد. از سیاه‌دانه در تهیه شیرینی‌جات و شربت‌ها و لیکورها استفاده می‌شود.

خوب است بدانید که سیاه‌دانه دارای نامهای دیگری هم هست از جمله سیاه تخمه، سرنیچ سیاه، سنوخ سیاه، کمون اسود، شونیز، شونوز و کمون هندی.


به دلایل زیر سیاه دانه بخورید

کاهش سطح قند خون ناشتا با سیاه دانه

سیاه دانه برای درمان و رفع مشکلات بیماری دیابت نوع ۲ بسیار مفید است. در این رابطه محققان در مطالعات شان دریافتند که مصرف فقط دو گرم به طور روزانه از دانه های سیاه دانه می تواند موجب کاهش سطح قند خون ناشتا، همراه با کاهش مقاومت به انسولین و افزایش عملکرد سلول های بتای در پانکراس شود.

رفع مشکلات بیماری صرع

سیاه دانه برای رفع مشکلات بیماری صرع نظیر ندارد. تحقیقات منتشر شده در این زمینه نشان داده است که سیاه دانه در کاهش تشنج در کودکان مبتلا به صرع که در برابر درمان مقاوم هستند، بسیار مفید است. دانه های سیاه دانه در واقع دارای خواص ضد تشنج هستند.

سیاه دانه دارای خواص ضد سرطان روده

سیاه دانه از بروز سرطان روده بزرگ پیشگیری می کند. در مطالعات سلولی، دانه های سیاه دانه دارای خواص ضد سرطان تشخیص اده شده اند و مانع رشد سلول های سرطانی روده ای به طور خاص می شوند.

سیاه دانه یک آنتی بیوتیک

سیاه دانه عفونت باکتریایی مقاوم و کشنده را می تواند درمان کند. MRSA سیاه دانه به عنوان یک آنتی بیوتیک عمل می کند.

مفید برای سلامت قلب

سیاه دانه از آسیب های قلبی پیشگیری می کند. عصاره سیاه دانه دارای ویژگی های مثبت برای قلب شناخته شده است و از آسیب های ناشی از حملات قلبی برای بدن پیشگیری می کند.

مناسب برای درمان سرطان پستان

پیشگیری و درمان سرطان پستان با مصرف سیاه دانه میسر است. مطالعات نشان داده اند که چندین عصاره تیموكینون از nigella sativa در سیاه دانه برای کاهش رشد تومور سرطان سینه و افزایش آپوپتوز (مرگ سلولی) در سلول های سرطانی پستان بسیار مناسب هستند.

مناسب برای سرطان مغز

مصرف سیاه دانه برای سرطان مغز بسیار مناسب است. مطالعه ای که در مجله اینترنتی PLoS One منتشر شده نشان می دهد thymoquinone که در دانه های سیاه دانه موجود است، می تواند باعث مرگ سلول های گلوبوبلاستوم شود. گلیوبلاستوما یکی از پرخطرترین تومورهای مغزی است.

مفید برای درمان انواع سرطان

طی مطالعات مختلف نشان دده شده است که تيموكينون که از تركيبات سياه دانه است باعث ايجاد آپوپتوز در سلول های لوسمی می شود و برای درمان انواع سرطان مفید است.

پیشگیری از آسیب مغزی ناشی از سرب

پیشگیری از آسیب مغزی ناشی از سرب با مصرف سیاه دانه یکی دیگر از مزایای خوردن سیاه دانه است.

همچنین بخوانید : خواص روغن کرچک برای پوست و مو

درمان سرطان دهان

درمان سرطان دهان با خوردن سیاه دانه هم از خواص آن محسوب می شود. تحقیقات نشان می دهد که تیموویونون از nigella sativa قادر به ایجاد آپوپتوز سلولی در سلول های سرطانی دهان می شود.

خوردن سیاه دانه , خوردن سیاه دانه برای سالمندان , خوردن سیاه دانه در کودکان


۷ مزیت و خاصیت روغن سیاه دانه

روغن سیاه دانه برای سلامت بدن بسیار مفید است و به عنوان یک درمان طبیعی برای جلوگیری از سرطان، دیابت، چاقی، ریزش مو، بیماری های پوستی و عفونت هایی مانند MRSA بسیار مفید است.

  1. خواص ضد سرطانی

دانه های سیاه دانه منحصر به فرد هستند و می توانند از طریق مکانیزم های مختلف برای پیشگیری و درمان سرطان کمک کننده باشند. مصرف روغن سیاه دانه باعث کاهش ۵۲ درصدی رشد سلول های سرطانی و تومور در بدن می شود.

  1. سلامت کبد

کبد یکی از مهمترین اعضای بدن است. تقریبا هر سمی در بدن از طریق کبد فرآوری می شود و به نوعی سلامت کلی بدن در گرو سلامت کبد است. از این رو برای کسانی که با عملکرد ضعیف کبدی به علت عوارض جانبی دارو، مصرف الکل یا بیماری مواجه هستند، روغن سیاه دانه می تواند روند بهبودی را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. مطالعات در این زمینه نشان داده اند که روغن دانه سیاه دانه از کبد محافظت می کند و مانع از بیماری ای و مشکلاتی کبدی می شود.

  1. درمان دیابت

محققان مختلف به این نتیجه رسیده اند که روغن سیاه دانه سبب بازسازی جزئی بتای پانکراس می شود، غلظت انسولین سرم را کاهش می دهد و غلظت سرمی گلوکز را کاهش می دهد. برای پیشگیری از ابتلا به بیماری دیابت نوع ۲ و حتی دیابت نوع ۱ ما پیشنهاد می کنیم که سیاه دانه را به طور روزانه مصرف کنید. جالب است بدانید که خوردن سیاه دانه در بیماران مبتلا به دیابت عوارض جانبی نداشته است اما توصیه می شود پیش از مصرف حتما با پزشک معالج خود مشورت کنید.

  1. از دست دادن وزن

مطالعات مختلف نشان داده اند که روغن سیاه دانه یکی از موثرترین داروهای طبیعی به شمار می رود که برای کاهش وزن بسیار مفید است و کسانی که از چاقی و اضافه وزن رنج می برند می توانند به طور روزانه از روغن سیاه دانه استفاده کنند.

  1. درمان ریزش مو

احتمالا یکی از منحصر به فرد ترین مزایای روغن سیاه دانه، توانایی آن در درمان ریزش مو است. به طور مستند نمی توان گفت که چرا این اتفاق می افتد، اما مطالعات تا به حال نشان داده اند که این موضوع به خواص آنتی اکسیدان و ضد میکروبی قدرتمند سیاه دانه بر می گردد. سیاه دانه با تقویت فولیکول های مو باعث افزایش مقاومت آنها می شود و موها را هم زیبا می کند.

  1. پوستی سالم تر

می توان گفت که روغن سیاه دانه برای از بین بردن اگزما و پیشگیری از آن بسیار مفید است و با تقویت لایه اپیدرم پوست مانع از آسیب دیدن آن می شود.

  1. عفونت (MRSA)

سیاه دانه و روغن آن یکی از مفیدترین داروهای ضد عفونت به شمار می رود به ویژه در درمان عفونت MRSA توسط محققان مفید اعلام شده است. این نوع عفونت بیشتر در سالمندان دیده می شود و از این رو این دسته از افراد باید به طور روزانه از سیاه دانه در رژیم غذایی خود بهره گیرند.

خواص سیاه دانه , خواص سیاه دانه برای لاغری , خواص سیاه دانه برای پوست


سایر فواید سیاه دانه

  1. سیاه دانه باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود و در درمان بیماری هایی از قبیل ایدز بسیار مفید هستند.
  2. سیاه دانه برای تقویت حافظه بسیار ناسب است.
  3. دانه های سیاه دانه باعث افزایش شیر مادر می شوند.
  4. سیاه دانه دیورتیک و ادرار آور است و جریان دفع آب اضافه بدن را به خوبی انجام می دهد.
  5. مصرف سیاه دانه باعث رفع مشکلات گوارشی از قبیل نفخ شکم می شود.
  6. سیاه دانه محرک است و جریان آدرنالین در بدن را افزایش می دهد، بدین معنا که سیاه دانه می تواند باعث استقامت و افزایش سطح انرژی شود.
  7. مصرف سیاه دانه باعث دفع کرم های بدن می شود.

مضرات مصرف سیاه دانه

هرچند در مزایای مصرف سیاه دانه شکی نیست اما این ماده خوراکی هم مانند سایر مواد خوراکی دیگر دارای منع مصرف در برخی از افراد است که د رادامه به آنها اشاره کرده ایم.

  1. زیاده روی در مصرف سیاه دانه عوارض گوناگون پوستی و گوارشی را به همراه دارد پس به میزان مناسب از آن استفاده کنید.
  2. افراط در خوردن سیاه دانه در افراد گرم مزاج، باعث ورم و دردهای گلو می شود و گرفتگی هایی را در گلو به دنبال خود دارد. راه حل این که گرم مزاجان هم بتوانند از سیاه دانه و خواص آن بهره مند شود آن است که باید سیاه دانه را در سرکه بخیسانند و سپس میل کنند.
  3. بیماران کلیوی و یا کسانی که دارای مشکلات کلیه هستند باید بدانند که سیاه دانه برای کلیه مضر است.
  4. در دوران بارداری از مصرف سیاه دانه و روغن آن خودداری کنید.

مقالات مشابه : خواص و فواید دارچین۱۲ خواص میوه انار