گل گاو زبان ایرانی , گل گاو زبان اروپایی

با زیاد شدن عوارض جانبی ناشی از استفاده از داروهای شیمیایی، بسیاری از افراد به داروهای گیاهی و سنتی روی آورده اند. یکی از مهمترین گیاهان دارویی که بسیار هم پر خاصیت است، گیاه گل گاوزبان است.

از خواص گل گاوزبان اکثر ما آرامش اعصاب را شنیده ایم اما مصرف گل گاوزبان دارای خواص زیادی است و ما در این مقاله از پارسی نو به همه آنها پرداخته ایم. البته همانطوری که هر چیزی که دارای خواصی است ممکن است دارای عوارضی هم باشد، باید به مضرات گل گاو زبان هم دقت داشت تا ناخواسته به مشکل ناشی از خوردن گل گاوزبان دچار نشویم. از جمله مهمترین روش مصرف این گیاه دارویی، چای گل گاوزبان یا همان دمنوش گل گاو زبان است که در این مقاله روش تهیه آن را شرح داده ایم.


اطلاعاتی در مورد گیاه گل گاوزبان

گل گاوزبان را همه ما به خاطر خواص دارویی آن می شناسیم. نام علمی این گیاه  Echium است و از نظر علم گیاه شناسی نام یک سرده از تیره گاوزبانیان است.

دو نوع از این گیاه دارویی وجود دارد. یک نوع ایرانی و نوع دیگر اروپایی است. از نظر علمی گل گاوزبان ایرانی را Echium می نامند و گل گاوزبان اروپایی Borage گفته می شود. گفتنی است که این دو گیاه به طور کلی متفاوت از هم هستند، تنها گل‌ هایشان کمی به هم شباهت دارد. از نظر خواص دارویی این دوگیاه هم دارای تفاوت های اندکی هستند. در ادامه این مقاله از پارسی نو برای شما خواهیم گفت که گل‌ های گل گاوزبان ایرانی از نظر ظاهری درشت تر از گل‌های گیاه گاوزبان اروپایی هستند. گل گاوزبان ایرانی از نظر رنگ لاجوردی هستند و از نظر شباهت شبیه به گل انار هستند.

تخم گل گاوزبان ایرانی شکل دایره ای دارد و لعابی است و از نظر محل پرورش هم باید بدانید که در کوه‌های البرز به خوبی رشد می کنند و به راحتی قابل دسترسی است. گفتنی است که در همه شهرهای ایران این گیاه قابل عمل آوری است اما گیاه گاوزبان بیشتر در اصفهان می‌روید و گیاه محلی این شهرها گل‌های لاجوردی و کوچک و دایره ای شکل دارد.

عوارض گل گاو زبان , گل گاو زبان برای فشار خون

اما این که چطور این گیاه به اروپا برده شده است و مورد مصرف قرار گرفته باید گفت که گیاه گاوزبان اروپایی از شمال آفریقا به اسپانیا منتقل شده است و موفق شده است تا به طب سنتی اروپا راه یابد. از جمله خاصیت های گیاه گاوزبان از نوع اروپایی آن است که عرق بدن را زیاد می کند و باعث زیاد شدن دفع ادرار می شود. به عبارتی گیاهی مدر است.


گل گاو زبان و همه خواص آن

در این مقاله از پارسی نو برای شما در مورد همه خواص آن صحبت خواهیم کرد :

خواص گل گاوزبان برای یائسگی

یکی از مشکلات دوران یائسگی زنان نوسانات خلقی اس. خانمها برای رفع این مشکل شان می توانند به جای استفاده از درمان های هورمونی که دارای عوارض جانبی هم هستند، از خواص دارویی گل گاوزبان استفاده کنند. بهرتین روش نوشیدن دمنوش آن است.

گل گاوزبان برای اعصاب

اگر دچار مشکل اختلال حواس هستید، پیشنهاد می کنیم که مصرف گل گاوزبان را فراموش نکنید. برای تقویت اعصاب و روان دمنوش گل گاو زبان بهترین گزینه به شمار می رود. به یاد داشته باشید که این گیاه دارای خاصیت نشاط آوری است.

خواص گل گاوزبان برای اعصاب

خاصیت گل گاوزبان برای سرماخوردگی و تنگی نفس

دمنوش این گیاه به همراه کمی لیمو عمانی و عسل برای رفع مشکلاتی مثل سرماخوردگی، تنگی نفس و گلودرد، سودمند است. بهترین روش برای درمان سرفه های فصل زمستان، نوشیدن دمنوش گل گاوزبان است.

گفتنی است که گل گاوزبان درمان سرفه های مزمن، وقفه های تنفسی و آسم های خفیف هم به شمار می رود. برای درمان سرفه های خشک به این روش عمل کنید که گیاه گل گاوزبان را با بابونه، سنبل الطیب، شقایق ترکیب کرده و دم کرده آنها را به صورت روزانه ۲ تا ۳ بار بنوشید.

فواید گل گاوزبان برای وسواس

وسواس یکی از امراض سوداوی به شمار می رود، روشهای مختلفی برای درمان وسواس وجود دارد که استفاده از دمنوش گل گاوزبان گزینه ای بدون عارضه است. اکیدا پیشنهاد می کنیم که کسانی که وسواس دارند، استفاده از گل گاوزبان را در رژیم غذایی شان بگنجانند.

خواص گل گاوزبان برای بیماری های دهان

برای رفع مشکلاتی مانند جوش های چرکین دهان اطفال، برفک، سستی بیخ دندان برگ تازه گل گاوزبان معجزه می کند و همینطور برای رفع حرارت دهان هم مفید است.

گل گاو زبان برای سرطان

از آنجایی که گل گاو زبان دارای منیزیم است به پیشگیری از ابتلا به انواع سرطان پیشگیری می کند. در حقیقت یکی از مهمترین خواص گل گاوزبان همین مبارزه و پیشگیری از بیماری سرطان است. سرطان های مختلف مثل سرطان پروستات، سرطان پستان و سرطان کبد با مصرف گل گاوزبان قابل درمان و پیشگیری هستند.

مصرف گل گاوزبان برای روماتیسم

گفته می شود که گل گاو زبان ضد حساسیت، ضد روماتیسم و ضد التهاب است و این خاصیت از آن رو است که گل گاو زبان دارای «آلکوالویید» است.

خواص گل گاوزبان برای روماتیسم

خوردن گل گاوزبان برای تابستان

اگر به دنبال نوشیدنی و یا خوراکی مناسب برای فصل گرما هستید، گل گاوزبان یکی از بهترین انتخاب ها به شمار می رود. برای درست کردن دمنوش گل گاوزبان برای تابستان،گل های تازه این گیاه را در آب بخیسانید و سپس آن را با آب لیمو و شکر مخلوط کنید و میل کنید. این نوشیدنی بسیار نشاط انگیز و خنک کننده است. همچنین خوردن برگ های تازه گل گاو زبان در سالاد برای خنک شدن در فصل تابستان بسیار مفید است.

خواص گل گاوزبان برای پوست

اگر به دنبال ترکیبی نرم کننده برای پوست تان هستید و یا دارای پوستی خشک هستید از عصاره برگ گل گاوزبان می توانید استفاده کنید. همینطور برای برطرف کردن خارش های پوستی هم گل گاو زبان بسیار مفید است. گفتنی است که افشره برگ گل گاوزبان با ترکیب مساوی آن با آب، برای درمان خشکی و یا خارش پوست مفید است و استفاده از آن جوش های عصبی روی پوست را برطرف می کند. همینطور می توان از ان خمیری تهیه کرد و روی جوش ها مالید.

خواص گل گاوزبان برای پوست

خاصیت گل گاوزبان برای مو

یکی از بهترین روشها برای رفع مشکلات پوست سر و همینطور برای زیبایی موها، مالیدن روغن گل گاوزبان به پوست سر و موها است. این روغن باعث می شود تا شوره سر هم درمان شود و از خواص گل گاوزبان برای شوره نیز بهره مند می شوید.

گفته می شود که گل گاو زبان برای درمان فولیکولیتیس مفید است. فولیکولیتیس فرایندی است که در آن فولیکول های مو در اثر عفونت دچار التهاب می شوند و آسیب می بینند، و باعث می شود تا فرد دچار ریزش مو شود. پس به این ترتیب گل گاوزبان برای ریزش مو هم مفید است.

خواص گل گاوزبان در بارداری

خانمهای باردار باید از مصرف گل گاو زبان جدا خودداری کنند؛ چرا که گل گاو زبان به علت دارا بودن آلکالوئیدها باعث می شود تا به جنین آسیب برسد. بنابراین توصیه می شود تا زنان باردار باید از هرگونه مصرف خودسرانه انواع جوشانده ها یا دم کرده های گیاهی از جمله دم کرده گل گاوزبان در دوران  بارداری خودداری کنند.

خواص گل گاو زبان در بارداری

فواید گل گاوزبان در شیردهی

وجود آلکالوئید در ترکیب گل گاو زبان باعث شده است تا متخصصان مصرف این گیاه را در دوران بارداری ممنوع اعلام کنند. علیرغم این ممنوعیت، کارشناسان مصرف دمنوش گل گاوزبان همراه با رازیانه را برای افزایش شیر مادران شیرده توصیه کرده اند. با تمام این صحبت ها، این دسته از مادران برای استفاده از خواص گل گاو زبان در دوران شیردهی زیر نظر پزشک باشند، نتیجه بهتری را خواهند دید.

گل گاوزبان برای کودکان

آلکالوئید برای کودکان نیز مضر دانسته شده است و بنابراین کودکان نباید گل گاوزبان مصرف کنند.

خواص گل گاو زبان برای قاعدگی و پریود

اگر دچار اختلال در چرخه قاعدگی هستید، پیشنهاد می کنیم تا گل گاوزبان بخورید. این را باید بدانید که مصرف بیش از پنج روز پشت سر هم دمنوش گل گاوزبان، باعث می شود تا خانمها به موقع پریود شوند. گفتنی است که دمنوش این گیاه به علت دارا بودن خواص ضد التهابی و ضد درد طبیعی برای درمان کمر درد و دل درد و سایر مشکلات در زمان قاعدگی مفید باشد.

گل گاو زبان برای فشار خون

گفته می شود که گل گاو زبان برای پایین آوردن فشار خون بسیار مفید است و این خاصیت اش از آن رو است که دارای آنتی اکسیدان هایی در ترکیب اش است که سبب بهبود گردش خون در بدن می شوند و بنابراین فشار خون بالا را برطرف می کنند. البته توصیه شده است کسانی که فشار خون بالا دارند، دمنوش گل گاوزبان را ترجیحا با چند قطره آبلیمو مصرف کنند و یا با مقداری لیمو عمانی.

خواص گل گاوزبان برای فشار خون

خواص گل گاوزبان مفید برای دیابت

افراد مبتلا به دیابت می توانند از گل گاوزبان و دمنوش آن استفاده کنند. دمنوش این گیاه دارویی می تواند به کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت کمک زیادی کند.

خوردن گل گاوزبان برای ترک الکل

اگر معتاد به مصرف الکل هستید، برای ترک اعتیاد الکل گل گاوزبان بهترین گزینه برای امتحان است. این خاصیت گل گاوزبان از آن رو است که مصرف این گیاه برخی پیام رسان های عصبی خاص را سرکوب می کند و در نتیجه این توانایی را دارد که ولع فرد را به مصرف الکل پایین آورد و به بهبود وضعیت خواب افراد الکلی هم کمک زیادی می کند.

خواص گل گاو زبان برای بیماری های قلبی

گل گاو زبان از جمله گیاهان دارویی است که باعث سلامت سیستم قلب و عروق می شود و مصرف آن باعث پیشگیری از بروز سکته و حمله قلبی و ناراحتی های سیستم قلبی و عروقی می شود.

گل گاو زبان برای روده

یکی دیگر از خواص روغن گل گاوزبان آن است که باعث تحرکات روده ای در سیستم گوارش می شود و در نتیجه بهبود عملکرد روده ها را به دنبال دارد. اگر جزو افرادی هستید که به تنبلی روده دچارید، پیشنهاد می کنیم که گل گاو زبان مصرف کنید.

مصرف گل گاوزبان , مضرات گل گاوزبان

خاصیت گل گاوزبان برای درمان عفونت دستگاه ادراری

مشکلات دستگاه ادراری با مصرف گل گاوزبان بر طرف می شود؛ چرا که این گیاه سرشار از پتاسیم و کلسیم است که بسیار ادرار آور هستند و در نتیجه با افزایش تعداد دفعات ادرار موجب از بین بردن عفونت ها در دستگاه ادرای می شوند و آنها را درمان می کنند.

فواید گل گاوزبان برای درمان اختلال بیش فعالی

گل گاوزبان یکی از روشهای سنتی در درمان اختلالات بیش فعالی به شمار می رود و چون گل گاوزبان تقویت حواس پنجگانه را به دنبال دارد، می تواند تمرکز بیشتر و درمان اختلال بیش فعالی را به دنبال داشته باشد.

خواص گل گاو زبان برای خون

بر اساس مطالعات انجام گرفته، گل گاوزبان دارای قدرت تصفیه کنندگی خون است و باعث می شود تا خون تصفیه شود. گردش خون تصفیه شده سلامت بدن را به دنبال دارد.

گل گاوزبان برای آلزایمر

مصرف گل گاو زبان و یا روغن این گیاه باعث افزایش انتقال امواج عصبی در بدن می شود و در نتیجه کاهش خطر ابتلا به آلزایمر را به دنبال دارد. پس برای پیشگیری از ابتلا به آلزایمر گل گاو زبان را مصرف کنید.

خواص گل گاو زبان برای آلزایمر

خواص گل گاوزبان برای ام اس (MS) یا مولتیپل اسکلروزیس

از جمله علائم بیماری ام اس، اسپاسم عضلانی و بی حسی اندام ها است که روغن گل گاوزبان برای کاهش این نشانه ها و علائم بسیار مفید است.

گل گاوزبان برای استخوان ها

از آنجایی که گل گاوزبان سرشار از کلسیم است و کلسیم هم عنصری مهم برای سلامت استخوان ها بویژه در سنین میانسالی به شمار می رود، مصرف آن از پوکی استخوان پیشگیری می کند.


روش تهیه دمنوش گل گاوزبان

دم کردن گل گاو زبان کار سختی نیست و ما در ادامه این مقاله از پارسی نو روش تهیه این دمنوش پر خاصیت را شرح می دهیم که امیدواریم مورد استفاده تان قرار گیرد.

برای شروع کار همانطوری که چایی را دم می کنید، مقداری گل گاوزبان(دو تا پنج مثقال) را با نیم لیتر آب جوش، مانند چای روی حرارت غیر مستقیم بخار کتری یا سماور قرار دهید و بگذارید تا به مدت ده دقیقه دم بکشد و بعد از دم کشیدن، اجازه دهید تا ده دقیقه بماند و بعد آن را بنوشید. در نظر داشته باشد که می توانید دو گرم گل گاو زبان را به صورت دمنوش درست کرده و سه بار در روز مورد مصرف قرار دهید.

نکاتی در تهیه دمنوش گل گاوزبان

چنانچه برگ های خالص گل گاو زبان را دم می کنید، به خاطر داشته باشید که برای دم کردن آنها نیازی به سپری شدن زمان زیادی نیست و نهایتادر ۱۰ دقیقه دمنوش شما آماده می شود..

پیشنهاد می کنیم که به مدت طولانی قوری دمنوش گل گاو زبان را روی حرارت نذارید چون عطر، طعم و خاصیت این دمنوش در اثر دم کردن طولانی‌مدت از بین می رود. افرادی که رنگ سیاه دمنوش گل‌گاوزبان را می پسندند، می‌توانند با اضافه کردن یک عدد لیمو عمانی کوچک به قوری دمنوش شان و یا ریختن چند قطره آبلیمو هنگام سرو آن، باعث ارغوانی شدن رنگ این نوشیدنی خاص، آرام‌بخش و مدر شوند.

همین خاصیت آرام‌بخشی گل‌‌گاوزبان باعث می‌شود تا به عنوان یک نوشیدنی مناسب بعد از شام و قبل از خوابیدن مورد استفاده قرار گیرد.

فواید برگ تازه گل گاوزبان چیست؟

در بسیاری از کشورها، برگ های تازه گیاه گل گاوزبان را در زمان تهیه انواع سالاد مورد استفاده قرار می دهند.

همچنین بنا بر تاکیدات طب سنتی، در مراحل اولیه ناراحتی های ریوی و یا در زمان سرماخوردگی های همراه با تب، دم کرده برگ تازه گل گاوزبان به شدت توصیه می شود و این مشکلات را برطرف می کند.

مصرف روزی سه مرتبه و هر مرتبه ده میلی لیتر آب برگ تازه یا افشره گل گاوزبان برای درمان مشکلاتی مانند افسردگی، اندوه و یا اضطراب بسیار مفید است.


خواص روغن گل گاوزبان را می دانید؟

روغن گل گاوزبان هم مانند دمنوش آن دارای خواص زیادی است. از جمله از این روغن پر خاصیت در درمان  اختلالات پوستی مثل اگزما، درماتیت سبورئیک که اغلب باعث خارش، قرمزی و پوسته ریزی مخصوصاً در ناحیه سر می شود مورد استفاده قرار می گیرد و همینطور در درمان درماتیت عصبی که واکنش پوست نسبت به فشار های عصبی است که منجر به پوسته ریزی و خارش پوست می شود، مورد استفاده قرار می گیرد.

خواص روغن گل گاوزبان

عوارض روغن گل گاوزبان

هر چند روغن گل گاو زبان دارای خواص زیادی است، اما نباید از این روغن زیاد مصرف کرد چرا که روغن  گل گاو زبان ممکن است باعث افزایش و طولانی شدن مدت زمان خونریزی شود به همین علت هم استفاده از این روغن بر روی زخم ها می بایست با احتیاط زیاد صورت گیرد.


عوارض و مضرات مصرف زیاد گل گاو زبان

هر گیاه دارویی با داشتن خواصی برای قسمتهای مختلف بدن، ممکن است دارای عوارض جانبی هم باشد و بنابراین باید اگر از مشکل خاصی در حوزه سلامتی مان رنج می بریم، هر گونه داروی گیاهی را تحت نظر پزشک مصرف کنیم. گیاه گل گاو زبان هم از این قاعده مستثنی نیست و باید در مورد عوارضی که ممکن است برای برخی در پی داشته باشد، هشیار باشیم. در ادامه به این هشدارها اشاره کرده ایم.

افراد با فشار خون بالا باید دقت کنند که مصرف گل‌گاوزبان باعث افزایش فشار خون در آنها می‌شود‌؛ توصیه می شود که این دسته از افراد دمنوش گل گاو زبان را به‌همراه چند قطره آب‌لیمو یا مقدار کمی لیمو عمانی، مورد مصرف قرار دهند.

عوارض گل گاوزبان

آنچه که معمول است آن است که از قدیم الایام گیاه گل گاوزبان را به‌همراه شکر و نبات، و حتی دم‌کردن آن با نبات را تهیه می کرده اند. پس نبات بهترین طعم دهنده به نوشیدنی گل گاو زبان است.

اگر می خواهید به شکل مرتب گل گاو زبان را مورد مصرف قرار دهید، پیشنهاد می کنیم که بعد از صرف شام از نوشیدنی را میل کنید.

مصرف بیش از پنج روز پشت سر هم گیاه گل گاوزبان، باعث عادت ماهانه در خانمها می شود؛ پس توجه داشته باشید که در صورت نیاز، پس از پنج روز متوالی استفاده از آن سه روز فاصله انداخته وسپس دوباره آن را مورد مصرف قرار دهید.

بر طبق عاداتی که از قدیم بوده، گل‌گاوزبان را با گیاهی به نام سنبل‌الطیب یا علف گربه دم می‌کنند، اگر شما هم این کار را کردید، در مصرف این نوشیدنی ترکیبی دقت کنید و زیاده روی نکنید؛ درست است که این دو گیاه برای تقویت اعصاب مفید هستند اما زیرا مصرف زیاد مخلوط این دو گیاه با هم مسمومیت، خستگی، احساس سبکی سر، گشاد شدن مردمک چشم و مسمومیت کبدی را برای فرد مصرف کننده در پی دارد.

اگر داروهای مربوط به سیستم عصبی مرکزی مانند داروهای ضد افسردگی‌، داروهای ضد اضطراب‌، داروهای آرام‌بخش‌ها، داروهای خواب‌آورها و آنتی‌هیستامین‌ها مصرف می کنید، از مصرف گل گاو زبان خودداری کنید.

مصرف گل گاو زبان در دوز زیاد یا دراز مدت، به علت دارا بودن موادشیمیایی خطرناکی که آلکالوئید های پیرولیزیدینی (PAS)  نام دارند، می تواند خطر بروز سرطان کبد و یا آسیب به این عضو حیاتی را به دنبال داشته باشد.

افرادئ که تحت عمل جراحی قرار گرفته اند چنانچه گل گاو زبان مصرف کنند، احتمال خونریزی در آنها بالا می رود و به همین جهت بر اساس نظر پزشکان توصیه می شود که حداقل تا ۲ هفته پس از جراحی از مصرف این گیاه خودداری کنند چرا که گل گاو زبان تا حدی باعث رقیق شدن خون می شود.

درست است که مصرف گیاه گل گاوزبان علائم سوداوی را در بدن تا حد زیادی کاهش می دهد و همینطور تاثیرات خواب آوری و آرامش بخشی را بعد از مصرف به همراه دارد، اما در نظر داشته باشید که مصرف گیاه گل گاو زبان به طور مداوم بیش از یک ماه، مسمویت کبدی را به همراه دارد.

مصرف بیش از اندازه گل گاو زبان باعث ایجاد درد در معده می شود و اختلال در عملکرد دستگاه گوارش را به دنبال دارد.

به خاطر داشته باشید که مصرف گل گاو زبان درد را در کسانی که به سنگ کیسه صفرا مبتلا هستند، افزایش می دهد. پس این دسته از افراد باید در خوردن گل گاو زبان احتیاط لازم را داشته باشند. همین مشکل در افراد مبتلا به سنگ کلیه هم در صورت افراط در مصرف گل گاوزبان پیش می آید.


گل گاوزبان را به تنهایی مصرف نکنید!

برای برخی این سوال وجود دارد که آیا مصرف روزانه گل گاو زبان ایرادی دارد؟ برای رسیدن به پاسخی برای این سوال در ادامه این مقاله از پارسی نو ما را همراهی کنید.

بنا به نظر محققان پزشکی به‌طور کلی، مصرف روزی یک وعده دمنوش گل‌گاوزبان برای افراد سالم مشکلی به وجود نمی آورد. اما به شرطی که برای خرید گل‌ها و برگ‌هایی که می‌توان از آنها دمنوش‌ گیاهی گل گاو زبان تهیه کرد، دقت لازم را داشته باشید و از فروشگاهها و مراکز خرید مطمئن خریداری کنید.

چنانچه گل‌گاوزبان را از مراکز خرید معتبر تهیه کنید، می‌توانید دمنوش آن را با ترکیب گل این گیاه و آب‌جوش با هم و دم کردن این ترکیب به مدت زمان حدود ده دقیقه روی حرارت غیرمستقیم، حرارتی از قبیل حرارت و بخار کتری یا سماور آماده کنید.

اگر طعم شیرین این دمنوش را می پسندید، بهترین شیرین‌کننده آن نبات است. می‌توان نبات را از همان ابتدای دم کردن داخل قوری بیندازید تا طعم شیرین نبات با طعم گل گاو زبان ترکیب شود و در نهایت یک دمنوش با طعم بی نظیر را میل کنید.

به خاطر داشته باشید که اضافه کردن لیموعمانی یا آب لیمو به جوشانده گاوزبان کار ضروری نیست و صرفا برای خوشرنگ و خوشگوار کردن این نوشیدنی به کار گرفته می شود و این را باید بدانید که اضافه کردن نبات به دمنوش گل گاو زبان برای کسانی که تپش قلب اضطرابی همراه با داغی بدن و سینه و صورت دارند، مفید است.

اطلاعات علمی کامل گل گاوزبان

در ابتدا باید بدانید که نام دیگر گیاه گل گاوزبان،گیاه افعی است. از نظر گیاه شناسی هم باید بدانید که گل گاوزبان گیاهی علفی و یک ساله به شمار می رود. ارتفاع ساقه گیاه گل گاوزبان تا ۶۰ سانتیمتر هم می رسد.

ساقه این گیاه دارویی شیاردار و خاردار است و برگ های آن ساده و مخملی هستند که پوشیده از تارهای خشن هم هستند و همین تارهای خشن در زمان چیدن آن، باعث گزیدگی ملایمی در دست ها می شوند. جالب است بدانید که این گیاه یک نوع گیاه خودرو است که در دامنه کوه های البرز می روید و تنوع گونه آن بسیار بالا است. از نظر مصرف گیاه گل گاوزبان باید گفت که بخش مصرفی این گیاه برگ ها و گل های آن هستند.

طبع گل گاو زبان چیست؟

از نظر طب سنتی گیاه دارویی گل گاوزبان دارای طبع گرم و تر است و یک منبع غنی از آنتی اکسیدان، فلاونوئید، آنتو سیانین، اسید گاما لینولئیک، کولین، ویتامین های B، ویتامین C، منیزیم، کلسیم، آهن و پتاسیم است.

بهترین روش مصرف گل گاوزبان

یکی از مهمترین و بهترین روشها برای استفاده از خواص درمانی گل گاوزبان آن است که گل ها و برگ های گل گاوزبان را خشک می کنند و سپس با این برگها چای و دمنوش و عرق آن را درست می کنند و مورد مصرف قرار می دهند.


مقالات مشابه : خاصیت کرفس برای لاغری خاصیت نارگیل و خواص عرق یونجه