کاشت درخت خرما و آنچه باید درباره نحوه پرورش و نگه داری این درخت محبوب بدانید

کاشت درخت خرما و آنچه باید درباره نحوه پرورش و نگه داری این درخت محبوب بدانید


منبع: آرگا

249

1398/10/22

02:47


نخل خرما که از دیروباز درون کشور ما رواج داشته و مورد استقبال اغلب کشور های همسایه قرار گرفته و ما در این مقاله سعی داریم تا به بیان چگونگی کاشت درخت خرما در خانه بپردازیم با ما همراه باشید.

همانطور که می دانید که خرما از دسته گیاهان بومی کشور ما محسوب می شود که از گذشته تاکنون جزو سبد های صادراتی محسوب می شود و البته با گذر زمان اهمیت آن جندین برابر افزایش پیدا کرده است و به طور کلی ایران به عنوان یکی از کانون های تولید خرما شناخته شده است.

چگونگی کاشت درخت خرما

همانطور که آگاه هستید نخل خرما از دسته درختانی محسوب می شود که از گذشته تا کنون مورد کشت قرار گرفته و اغلب باستان شناسان احداث این نخلستان ها را حدود ۵ هزار سال پیش می دانند. بهتر است بدانید که در میان کشور های اروپایی نیز کشور اسپانیا بیش ترین قدمت را نسبت به تولید خرما دارد و این میوه درختی از دوره باستان در رژیم غذایی افراد قرار گرفته و از دسته قدیمی ترین میوه های جهان شناخته شده است. این نخل همیشه سبز بوده و فاقد انشعاب نیز می باشد. خرما گیاهی تک لپه ای و مناسب کشت در مناطق گرمسیر می باشد که دارای هسته ای سخت و محکم و روکشی خوراکی می باشد و همچنین دارای برگ های بزرگی به طول ۴ الی ۶ متر می باشد. همچنین جالب است بدانید که ارتفاع این درخت به ۲۱ الی ۲۳ متر نیز خواهد رسید.

چگونگی پرورش و کاشت درخت خرما در مناطق گرمسیری

به طور کلی افرادی که در آپارتمان ها زندگی می کنند می توانند برای ایجاد فضای سبز در خانه و کاهش آلاینده هوا اقدام به کاشت درخت خرما در خانه خود بکنند. توجه داشته باشید که اگر روند کاشت درخت خرما را بدون هیچ برنامه ای انجام دهید امکان سبز شدن آن به طور چشمگیری کاهش پیدا خواهد کرد و به همین منظور بایستی مراحلی را طی نماید.

دستورالعمل کاشت بذر خرما:

  • برای انجام این کار در ابتدا بایستی دانه و یا هسته خرما را به وسیله یک چاقو از خرما جدا نمایید.
  • حلا دانه را داخل آب سرد به مدت هفته قرار می دهیم و در این مدت گیاه را روزانه یک مرتبه آبیاری نمایید.
  • پس از گذشت این مدت زمان دانه ها را از آب خارج کنید و آن را به صورت کامل بشویید.
  • اکنون آن را داخل دستمال کاغذی بگذارید و درون یک کلاستیک شفاف قرار دهید و پلاستیک حاوی دانه ها را در مکان گرم و دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید.
  • توجه داشته باشید که در این مدت نباید اجازه دهید دستمال خشک شود و مرتبا بایستی بدان آب بدهید و اگر دستمال از بین رفت از دستمال دیگری استفاده نمایید.

آشنایی با مراحل کاشت گیاه خرما

  • با گذشت زمان متوجه خواهید شد که ریشه سفید رنگی از خرما خارج شده و البته ممکن است این روند چندین هفته طول بکشد.
  • پس از ریشه دادن بذر خرما آن را درون گلدانی حاوی خاک مرغوب قرار دهید و بر روی آن پلاستیکی شفاف قرار دهید تا رطوبت آن حفظ شود و سپس آن را به مکانی گرم و پر نور منتقل نمایید و توجه داشته باشید که نباید در این مدت اجازه دهید خاک گلدان خشک شود.
  • پس از سبز شدن گیاه بایستی فاصله آبیاری را افزایش دهید و تا زمانی که خاک خشک نشده اقدام به آبیاری نکنید. برای رشد بهتر گیاه می توانید آن را به پنجره ای منتقل کنید که نور کافی به آن برسد.

شرایط مورد نیاز برای پرورش درخت خرما:

همانطور که می دانید برای کاشت درخت خرما شما نیاز به فراهم کردن شرایطی دارید تا گیاه بتواند به راحتی در آن رشد پیدا کند و به همین منظور در ادامه به بیان چندی از موارد لازم پرداخته ایم:

آبیاری:

توجه داشته باشید که آبیاری منظم برای تمامی گیاهان از جمله گیاهان آپارتمانی از اهمیت بسیار برخوردار است و گیاه خرما اگر آب مورد نیاز خود را به طور کامل دریافت نکند به تدریج نوک برگ ها خشک شده و حاشیه آن کاملا رنگ قهوه ای به خود می گیرند. همچنین در طرف مقابل نیز نباید بیش از اندازه گیاه خرما را آبیاری نمایید و باید اجازه دهید در فاصله آبیاری خاک گلدان کاملا خشک شود و هنگامی که گیاه را مورد آبیاری قرار می دهید این کار را تا زمانی انجام دهید که آب از سوراخ ته گلدان خرارج گردد و در آخر حتما آب زیر گلدان را خالی نمایید.

آبیاری منظم گیاه خرما برای رشد بهتر

دما:

به طور کلی گلدان حاوی نخل خرما را بایستی در مکانی گرم قرار دهید زیرا این گیاه بومی مناطق گرمسیر است و دمای ایده آل برای آن در طول روز بین ۱۶ الی ۲۱ درجه سانتی گراد و در طول شب ۱۶ درجه سانتی گراد می باشد ولی توجه داشته باشید که گیاه خرما می تواند طیف وسیعی از دما را تحمل نماید.

کوددهی:

توجه داشته باشید که کوددهی بیش از حد به گیاه می تواند برای او مضر باشد و بهتر است بدانید که این گیاه به کود مایع رقیق شده و یا کود آهسته رهش برای رشد بهتر نیاز دارد و شما بایستی کوددهی را تنها در فصول رشد گیاه یعنی اواخر فصل زمستان تا اوایل فصل پاییز انجام دهید.

استفاده از کود مناسب برای پرورش درخت خرما

نور:

اگر از گیاه خرما در داخل منزل نگهداری می کنید بایستی بدانید که آن را نباید در معرض نور مسنقیم خورشید و یا برعکس قرار دهید. توجه داشته باشید که قرارگیری گیاه در مقابل نور مستقیم خورشید می تواند نشانه هایی مثل پژمرده و چروکیده شدن گیاه را در پی داشته باشد. بیشتر نخل های خرمای آپارتمانی برای رشد بهتر در تمام طول سال به نور طبیعی و زیاد نیاز دارند و به همین منظور توصیه می شود که گلدان را در پشت پنجره ای که آفتاب گیر باشد قرار دهید.

خاک:

به طور کلی کاشت درخت خرما به خاک بسیار غنی احتیاج ندارد و در هر نوع خاکی اعم از شن خالص و یا خاک های رسوبی که نیاز های اولیه گیاه را فراهم و مواد معدنی و آب مورد نیاز گیاه را تامین کند و همچنین دارای زهکشی مناسبی نیز باشد رشد خواهد کرد. بهتر است بدانید که کاشت این نخل درون خاک رسی سنگین و یا خاک های شنی توصیه نمی شود زیرا این نوع از خاک ها از نظر مواد غذایی بسیار فقیر می باشند.

استفاده از خاک مرغوب برای کاشت درخت خرما

تکثیر:

بهتر است بدانید که گیاه خرما را می توان از طریق دو روش تکثیر نمایید که در ادامه به بیان آن پرداخته ایم:

تکثیر از طریق بذر: تکثیر خرما از طریق بذر معمولا در برنامه های اصلاحی و تولید خرما برای مصارف غیر خوراکی مورد استفاده قرار می گیرد.

تکثیر خرما از طریق پاجوش: استفاده از این روش باعث حفظ همه ویژگی ها و خصوصیات گیاه مادر خواهد شد و در حال حاضر نیز مناسب ترین و ارزان ترین روش برای تکثیر گیاه خرما محسوب می شود که توسط نخل کاران ایران نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

در پایان پیشنهاد می کنیم با کلیک بر روی لینک های مقابل با روش کاشت درخت آلبالو، کاشت درخت انبه و کاشت درخت کاکائو نیز آشنا شوید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو