خواص کنجد , خاصیت کنجد

یکی از دانه های مهم و با ارزش غذایی بالا، کنجد است. از خواص کنجد هر کسی تقریبا اطلاعاتی را دارد و برخی از خانواده ها از روغن کنجد هم در پخت و پز و مصرف روزانه خانواده استفاده می کنند و از خواص روغن کنجد بهره مند می شوند.

در این مقاله از پارسی نو به اطلاعات بیشتری در این مورد پرداخته ایم تا از خواص کنجد برای کودکان مطلع شوید و همینطور از خواص کنجد برای پوست اطلاعات کامل تری را کسب کنید. ورزشکاران هم با این مقاله همراه ما باشند تا از خواص کنجد در بدنسازی هم مطلع شوند. برای مادران باردار هم از خواص کنجد در بارداری صحبت کرده ایم.


درباره کنجد و ارزش غذایی آن بیشتر بدانید

یکی از دانه های مغذی، دانه کنجد است که ما ایرانیان از آن در طبخ غذا و شیرینی و تهیه دسر به روشهای مختلف استفاده می کنیم و از روغن آن هم استفاده های زیاد داریم. در واقع کنجد و روغن آن یکی از مهمترین چیزهایی است که در طب سنتی بر آن تاکید شده است. خوب است بدانید که کنجد یک نوع گیاهی گلدار است که در رده‌ی دولپه‌ ای‌ ها گنجانده می شود.

همانطور که گفتیم از این دانه روغنی هم استخراج می شود که روغن بسیار با ارزشی به شمار می رود و موارد استفاده خوراکی و غیر خوراکی دارد. این دانه‌ها حاوی ۵۵ درصد چربی و ۲۰ درصد پروتئین هستند و به همین علت هم یک منبع بسیار غنی از اسیدهای چرب ضروری برای بدن محسوب می شوند و همینطور جزو منابع اصلی بعضی از اسیدهای آمینه‌‌ نیز به شمار می روند.

اگر بخواهید در مورد روغن کنجد اطلاعات بیشتری داشته باشید، باید بدانید که دانه‌ های کنجد ۵۰ تا ۶۰ درصد روغن دارند و دارای دو آنتی‌ اکسیدان بسیار مفید از خانواده‌ لیگنان‌ها هستند که به نام‌های سسامین و سسامولین شناخته شده اند. همچنین روغن کنجد نیز دارای دو ترکیب فنولیک دیگر به نام‌های سسامول و سسامینول است که در فرایند تصفیه شکل می گیرند.

روغن کنجد منبع مغذی از اسید لینولئیک و اسید اولئیک محسوب می شود که بخش عمده‌ آنها گاما-توکوفرول و سایر ایزومرهای ویتامین هستند. در کنجد اسیدهای آمینه‌ هم وجود دارد که به نامهای لیزین، تریپتوفان و متیونین مشهور هستند.

در مورد این که مثلا یک قاشق غذاخوری کنجد دارای چه ارزش غذایی است باید بدانید که با مصرف هر یک قاشق غذاخوری از دانه‌های کامل کنجد می توانید موارد زیر را به بدن خود برسانید :

۵۲ کالری

۴ گرم چربی

۱ گرم کربوهیدرات

۲ گرم پروتئین

۴ میلی‌گرم مس معادل ۱۸ درصد از نیاز روزانه بدن

۲ میلی‌گرم منگنز معادل ۱۱درصد از نیاز روزانه بدن

۸۷ میلی‌گرم کلسیم  معادل ۹ درصد از نیاز روزانه بدن

۳۱ میلی‌گرم منیزیم معادل ۸ درصد از نیاز روزانه بدن

۳ میلی‌گرم آهن معادل ۷ درصد از نیاز روزانه بدن

۵۷ میلی‌گرم فسفر معادل ۶ درصد از نیاز روزانه بدن

۷ میلی‌گرم روی معادل ۵ درصد از نیاز روزانه بدن

۱ میلی‌گرم تیامین معادل ۵ درصد از نیاز روزانه بدن


طبع کنجد چیست؟

از نظر طب سنتی طبع کنجد گرم است و بنابراین مصرف این دانه و روغن آن به افراد سرد مزاج به شدت توصیه می شود و باعث می شود تا سردی بدن شان گرفته شود.

کنجد سیاه , کنجد سفید

انواع کنجد (کنجد سیاه، سفید و قهوه ای)

کنجد دارای نژادها گوناگونی است و در چند رنگ مختلف سیاه، سفید و قهوه ای قابل استفاده است؛ گفتنی است که روش آماده کردن کنجد در کارخانه باعث می شود تا رنگ های مختلف آن به دست آید. مثلا به صورت طبیعی کنجدی با رنگ سفید مایل به کرم وجود دارد که با جدا کردن پوست آن کاملا سفید رنگ می شود. یک نوع کنجد هم داریم که به طور طبیعی قهوه ای رنگ است که با جدا کردن پوست اش رنگ آن روشن تر و سفید می شود. کنجد سیاه هم یکی از انواع کنجد به شمار می رود.

کنجد سیاه از انواع کنجد و دانه های روغنی به شمار می رود که ۵۴ نوع ماده مغذی دارد و در چین و آسیای جنوبی بیشتر کشت می شود. در مورد کنجد سیاه باید بدانید که این نوع کنجد نسبت به کنجد سفید دارای طعم و رایحه قوی تری است و میزان کلسیم آن نیز در مقایسه با کنجد سفید بیشتر است و  اکثرا هم در داروسازی کاربرد دارد.

از نظر طعم و مزه، انواع کنجد تفاوت چندانی با هم ندارند؛ همه این انوع مزه بسیار ملایمی دارند و فقط کنجد سیاه کمی مزه آن به تلخی می زند. از نظر خواص هم تقریبا انواع کنجد دارای خواص مشابهی هستند.

مقایسه کنجد با پوست با کنجد بدون پوست

پوست کنجد سرشار از فیبر غذایی است و برداشتن این پوست مقدار زیادی از اگزالیک اسید، کلسیم، فیبر، پتاسیم و آهن کنجد را از بین می برد.به همین علت است که گفته می شودکنجد با پوست بهتر است و دارای ارزش غذایی بیشتری است. از آنجایی که دانه کنجد در بردارنده مقدار زیادی چربی غیر اشباع است برداشتن پوست این دانه، باعث می شود تا سریعتر فاسد شود.


مهمترین فواید کنجد

خواص کنجد برای کلسترول

بنا بر نتایج منتشر شده از پژوهش هایی که روی فیتونوترینت‌‌هایی که در دانه‌ های کنجد وجود دارند، بویژه بر روی اسیدهای چرب و آنتی‌اکسیدان‌ها انجام گرفته است، دانه‌ها و روغن کنجد عملکرد فیتواستروژنی دارند و بر این اساس تا حد قابل ملاحظه ای می‌توانند کلسترول خون را پایین آورند.

خوب است در مورد این خاصیت کنجد بدانید که تقریبا دانه‌های کنجد در میان تمام مغزها، دانه‌ها، حبوبات و غلات دارای بیشترین فیتواسترول‌های کاهنده‌ کلسترول هستند. در مورد فیتواسترول‌ها هم باید بدانید که ترکیباتی هستند که از نظر ساختاری شبیه به کلسترول هستند. به این ترتیب کنجد در سیستم گوارش با توجه به این عملکرد خود می تواند جای کلسترول را در بدن بگیرد و بر این اساس  باعث می شوند تا جذب کلسترول در روده‌ها کاهش یابد.

بنا بر نتایج برخی پژوهش‌ها در بین ۲۷ نوع مغز و دانه‌‌ گوناگون، دانه‌های کنجد همراه با آرد مغز گندم،  دارای بیشترین فیتواسترول هستند.

خاصیت کنجد برای قلب

پژوهش های علمی نشان داده اند که لیگنان‌ها باعث بهبود وضعیت چربی‌ ها در بدن می شوند و تنظیم کلسترول و فشار خون را به دنبال دارند. گفتنی است که لیگنان‌ها این توانایی را دارند که سِرم خون و سطح کلسترول کبد را کاهش دهند و در نتیجه به شکل طبیعی باعث می شوند تا کلسترول کاهش یابد، به همین علت برخی مواقع محققان مواد شیمیایی موجود در دانه‌های کنجد را «عامل هیپوکلسترولُمی» اعلام می کنند.

محققان نشان داده اند که مشخص شده است که خوردن پنجاه گرم پودر کنجد در ‌مدت ۵ هفته، تأثیرات مثبت روی سطح کلی کلسترول، کلسترول LDL، نسبت LDL به HDL و وضعیت آنتی‌اکسیدانی در بدن را به دنبال دارد.

خواص کنجد برای فشار خون

یکی از مهمترین داروها برای پایین آوردن فشار خون، روغن کنجد است که محققان بر این اساس آن را یک ضد فشار خون قوی معرفی کرده اند. در تحقیقی که در سال ۲۰۰۶ انجام گرفت و هدف آن بررسی تأثیر مصرف روغن کنجد بود، به این نتیجه رسیدند که کنجد یک ماده خوراکی طبیعی و مفید است که توانایی پایین آوردن فشار خون را دارد.

خواص کنجد برای فشار خون

پژوهشگران بعد از پیگیری علائم مختلف در ۳۲ بیمار که فشار خون بالا داشتند و از نظر سنی در سنین ما بین ۳۵ تا ۶۰ سال قرار داشتند و به مدت ۴۵ روز روغن کنجد را به‌عنوان تنها روغن خوراکی مورد مصرف قرار دادند، به این نتیجه رسیدند که این روغن گیاهی مغذی باعث کاهش فشار خون، کاهش پراکسیددار شدن لیپید می شود و مصرف آن افزایش وضعیت آنتی‌اکسیدانی در اکثر این بیماران را به دنبال داشته است.

فواید کنجد برای تنظیم هورمون‌ ها

بنا بر مطالعات علمی انجام گرفته، کنجد این توانایی را دارد که بر روی تولید هورمون‌های جنسی تأثیر مثبتی داشته باشد و این توانایی کنجد از آن رو است که مصرف آن سوخت ‌و ساز بهتر اسیدهای چرب در بدن بویژه در خانم‌های یائسه را به دنبال دارد.

در یک  مطالعه‌ معتبر علمی نشان داده شد که هضم کنجد اثرات مثبتی بر چربی‌های خون و وضعیت آنتی‌اکسیدانی در بدن زنان بزرگسال را دارد که در نهایت باعث بروز تاثیرات مثبت بر هورمون‌های بدن می شود.

گفتنی است که سسامین که یکی از لیگنان‌های کنجد به شمار می رود، به وسیله میکروفلورای روده‌ای به انترولاکتون مبدل می‌شود و یک ترکیب خاصی را شکل می دهد که یک ترکیب فیتواستروژنی با عملکرد مشابه استروژنی بالا می باشد. این را هم باید بدانید که سسامین فعالیت متابولیسمی داخل روده‌ای را به دنبال دارد و در این مورد جالب است بدانید که فرایندی شبیه به همین عملکرد در لیگنان‌های تخم کتان هم حاصل می شود.

در این مطالعه انجام گرفته ۲۶ زنی که به سن یائسگی رسیده بودند طی یک دوره‌ ۵ هفته‌ای، به صورت روزانه ۵۰ گرم پودر کنجد مصرف کردند و بعد از گذشت این مدت زمان، محققان اثرات کنجد روی هورمون‌ های جنسی و همینطور اثرات بر میزان اکسیداسیون و چربی بدن آزمایش شوندگان را مورد بررسی قرار دادند محققان در این بررسی ها بهبودهایی در پیوندهای هورمون‌ های جنسی سِرم در آنها ملاحظه کردند و همچنین مشاهده کردند که سطح کلی‌ کلسترول‌ بد خون آنها کاهش یافته و وضعیت آنتی‌اکسیدانی‌ بدن شان هم به وضعیت بهتری رسیده بود. از آنجایی که دانه‌های کنجد غنی از مواد مغذی مهم هستند و دارای پروتئین و چربی‌های لازم برای بدن می باشند، برای دوران بارداری هم یک ماده غذایی فوق العاده به شمار می رود.

خاصیت کنجد برای سرطان

همانطور که پیشتر هم اشاره کردیم، دانه کنجد مثل تخم کتان، منابع غنی از لیگنان پستانداران به شمار می روند. در این مورد باید بدانید که لیگنان‌های پستانداران که به نامهای انترولاکتون و انترودیول هم شهرت دارند، به وسیله میکروفلورا در روده  بزرگ تولید می‌شوند.

نتایج بسیاری از مطالعات نشان داده اند که این لیگنان‌ها خواص ضدسرطانی دارند و می‌توانند از بروز سرطان روده بزرگ و همینطور از بروز سرطان سینه جلوگیری کنند. در این خصوص یک مطالعه‌ای در سال ۲۰۰۵ انجام گرفت و در آن تأثیر مصرف ۲۵ گرم دانه‌های سبوسدار کتان و کنجد را به مدت چهار هفته در زنانی که به اصطلاح یائسه شده بودن اما در سلامت کامل بودند را مورد بررسی قرار دادند. بر اساس نتایج تست ادرار خانمهایی که کنجد را مورد مصرف قرار داده بودند، میزان لیگنان‌های پستانداران‌ در بدن‌ آنها افزایش یافته بود.

به این ترتیب، هم تخم کتان و هم دانه کنجد توسط میکروفلورا در روده‌ بزرگ به انترولاکتون و انترودیول مبدل می شوند و بنابراین می‌توانند از اکسیداسیون و بروز سرطان روده‌ی بزرگ جلوگیری می کنند.

بر اساس یک مطالعه دیگر که در سال ۲۰۱۲ صورت گرفت، لیگنان‌های غذایی این توانایی را دارند که به‌ عنوان درمان طبیعی برای بیماری سرطان عمل کنند و با عمل تضعیف تومور، احتمال بروز بیماری سرطان سینه را پایین می آورند.

برای اثبات علمی این ادعا، ۶۸۳ زن مبتلا به بیماری سرطان سینه و ۶۱۱ زن سالم که بیماری سرطان سینه نداشتند، لیگنان‌های خاصی را مورد مصرف قرار دادند و پس از آزمایش آنها، محققان دریافتند که خانمهایی که لیگنان‌های بیشتری مصرف کرده بودند، به میزان ۴۰ تا ۵۰ درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری سرطان سینه بودند.

خواص کنجد برای لاغری و چربی سوزی

یکی از مهمترین خواص کنجد خاصیت آن برای چربی سوزی در بدن است. چربی‌ها با فرستادن پیام‌هایی به مغز، باعث ترشح هورمون‌ هایی می شوند که باعث می شوند تا ما احساس سیری کنیم. به طور کلی چربی‌های سالم با کاهش دادن گرلین یا همان هورمون گرسنگی، باعث می شوند تا فرایند چربی سوزی سرعت بیشتری بگیرد.

در مورد چگونگی فرایند چربی سوزی با مصرف کنجد باید بدانید که ترکیبات فیتوشیمیایی خاصی که در دانه‌های کنجد هست و قسمت مهمی از خانواده‌ لیگنان‌ها به شمار می روند، برای افزایش سوخت‌وساز بدن و در نتیجه برای افزایش چربی سوزی به طور چشمگیری سودمند هستند.

در یک مطالعه‌ای که بر روی حیوانات صورت گرفت، به این نتیجه رسیدند که دانه‌های کنجد به ‌عنوان یک خوراکی چربی سوز بسیار عالی محسوب می شوند و در ضمن لیگنان‌های موجود در کنجد تقویت مکانیسم‌های مهم کبد را به دنبال دارد. این لیگنان‌های کنجد می‌توانند با افزایش دادن فعالیت آنزیم‌های گوناگون کبد که وظیفه تجزیه‌ی اسیدهای چرب را بر عهده دارند، فرایند چربی سوزی را افزایش می دهند.

اگر می بینید که امروزه مکمل های غذایی زیادی برای چربی سوزی یا بدنسازی در بازار وجود دارند، دقیقا به همبن علت است. این مکمل ها در بر دارنده عناصر فعال مشتق ‌شده از دانه‌های کنجد هستند. ما توصیه می کنیم که ورزشکاران و بدنسازان از خوراکی های طبیعی بهره بگیرند و برای استفاده از خواص کنجد، خود کنجد را مصرف کنند و کمتر سراغ محصولات فرآوری شده و مکمل های دارویی بروند و به این ترتیب سلامتی شان هم تضمین می شود.

اگر به خوردن شیرینی عادت دارید و چنان چه اشتهای مفرط دارید و می خواهید با پرخوری مبارزه کنید، اضافه کردن چربی‌های مفید و سالم به رژیم غذایی توصیه می شود. به ویژه افزودن چربی‌های گیاهی از قبیل تخم شربتی، تخم کتان و تخم آفتابگردان توصیه می شود.

مصرف کنجد برای جذب مواد مغذی

کنجد دارای خاصیت آنتی اکسیدانی است و این خاصیت به علت دارا بودن لیگنان‌های موجود در دانه‌ های کنجد است. این ترکیبات باعث جذب ویتامین E و سایر مواد شیمیایی گیاهی در بدن می شوند. این اصل کلی را همیشه به یاد داشته باشید که بدن برای جذب ویتامین‌ها و مواد محلول در چربی از قبیل ویتامین A، ویتامین D و بسیاری از انواع آنتی‌اکسیدان‌ها، به اسیدهای چرب نیازمند است. به این ترتیب مصرف چربی‌های سالمی از قبیل دانه‌های کنجد، روغن کنجد یا کره‌ کنجد در وعده‌‌های غذایی، می‌تواند به بدن کمک کنند تا مواد مغذی به خوبی جذب شوند.

خوردن خواص کنجد برای کم خونی

کنجد از جمله منابع خوراکی به شمار می رود که سرشار از املاح گوناگون، فیبر و حتی پروتئین است. در این مورد باید بدانید که دو قاشق غذاخوری از کنجد در بر دارنده میزان قابل ملاحظه ای از آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، مس و منگنز به شمار می رود و همچنین حاوی دو گرم فیبر و سه تا چهار گرم پروتئین هم هست. این را هم بدانید که کنجد در مقایسه با سایر منابع پروتئین از قبیل مغزها و دانه‌ها، دارای پروتئین بیشتری است.

خواص کنجد برای کم خونی

کنجد دارای میزان زیادی آهن است. آهن موجود در کنجد کمبود آهن، کم‌خونی و کمبود انرژی در بدن را از بین می برد. کنجد این توانایی را دارد که مس مورد نیاز بدن را هم تامین کند. مس برای حفظ سلامت سیستم عصبی، برای استخوان‌ها و برای فرایند سوخت‌وساز بدن موثر است.

اگر می خواهید از طریق مواد غذایی طبیعی به بدن تان کلسیم برسانید، روی کلسیم موجود در کنجد حساب کنید. این را به خاطر داشته باشید که کنجد جزو مواد غذایی کلسیم‌ دار به شمار می رود. اما این را هم باید گفت که کنجد مانند تمام مغزها و دانه‌ ها در بردارنده مقداری ترکیبات ضد تغذیه‌ای است که می‌توانند جذب درصد قابل توجهی از کلسیم در بدن را با مشکل مواجه کنند. کلسیم با اگزالیک اسید ترکیب می‌شود و در نتیجه خاصیت آن کم می شود.

برای رفع مشکل فوق، پوست کنجد را می گیرند که باید بدانید برداشتن پوسته‌ خارجی از روی دانه‌های کنجد باعث می شود تا مقدار قابل توجهی از اگزالیک اسید آن از بین رود، اما با انجام این کار میزان دریافتی از کلسیم، فیبر، پتاسیم و آهن آن برای بدن نیز از دست می‌رود. گفتنی است که اگر می خواهید از خاصیت کنجد به شکل کامل بهره مند شوید، دانه های کنجد را برشته کنید. در برخی از کشورها از جمله در کشور ژاپن، خوردن دانه‌ های کامل و برشته‌ی کنجد یک امر متداول است و به گونه ای است که این دانه های برشته بخشی از رژیم غذایی‌ مردم این کشور به شمار می روند. گفتنی است که مصرف دانه های کنجد به شکل کامل و پوست نکنده و البته برشته شده می تواند به گوارش کلسیم و سایر مواد مغذی کمک کند.

البته گفته می شود که برشته کردن دانه‌ های کنجد آن هم در دمای بالا باعث می شود تا بیشتر اگزالات آن از بین رود، اما این روش همراه با نکات منفی هم هست چرا که به چربی‌های حساس موجود در این دانه‌ ها، آسیب می رسد. برای همین است که گفته می شود روشهای مصرف کنجد متفاوت است و هر کدام همراه با مزیت ها و معایبی هست و بنابراین هر روشی که بهترین مزیت را دارد برای مصرف خود انتخاب کنید.


خواص کنجد برای پوست، مو و ناخن

در این که روغن کنجد برای پوست و مو و ناخن دارای خواص زیادی است، هیچ شکی نیست. در این مورد باید بدانید که خوردن فقط یك قاشق غذاخوری كنجد باعث می شود تا ۱۴ درصد از نیاز كلسیم بدن زنان تامین شود. خانمهایی که دوست دارند تا ناخن هایی بلند و زیبا و البته مقاوم داشته باشند می توانند از کنجد استفاده کنند و دیگر نگران شکنندگی ناخن هایتان نباشند.

خواص کنجد برای پوست

کنجد یک نرم کننده مناسب برای پوست

روغن کنجد یکی از طبیعی ترین موادی است که برای مرطوب کردن پوست مناسب است. این روغن با داشتن مواد مغذی، اسیدهای چرب و ویتامین‌هایی از قبیل ویتامین E می‌تواند به عنوان یک کرم عالی مرطوب‌کننده و نرم‌کننده برای هر نوع پوستی مورد استفاده قرار گیرد. سعی کنید از روغن خالص کنجد برای پوست تان استفاده کنید. اگر بخواهید این روغن را معطر کنید، پیشنهاد می کنیم که چند قطره گلاب یا اسانس مورد علاقه‌تان را با آن ترکیب کنید.

از این روغن می توانید در حین حمام یا بعد از آن روی پوست صورت و بدن ماساژ دهید وکل پوست بدن را نرم و مرطوب کنید. گفتنی است که این روغن دارای خاصیت ترمیم‌کنندگی هم هست و بنابراین بهترین راه درمان برای رفع چروک و ترک زانو، آرنج و ترک پا به شمار می رود. اگر به صورت روزانه از این روغن استفاده کنید قسمت هایی از پوستتان که خشک است از جمله آرنج و… ترمیم می شود و دیگر نیازی به درمان و استفاده از داروهای شیمیایی نخواهد بود.

کنجد یک ضدآفتاب برای پوست

کنجد یکی از معدود گیاهانی است که می تواند از تاثیر اشعه‌ مضر آفتاب بر پوست پیشگیری کند. پس اگر یک ضد آفتاب طبیعی می خواهید هرگز روغن کنجد را فراموش نکنید.

در مورد تاثیر کنجد و روغن آن به عنوان یک ضد آفتاب، باید بدانید که ویتامین E و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در روغن کنجد اجازه نمی دهند که که نور خورشید بر روی پوست چین و چروک و یا لک ایجاد کند. شاید همین ویژگی خاص روغن کنجد است که آن را به روغن جوانی پوست تبدیل کرده است. به این ترتیب پیشنهاد می کنیم که به شکل مداوم روغن کنجد را به جای کرم‌ دست و صورت مورد استفاده قرار دهید، به این شکل هم پوست نرم و لطیفی خواهید داشت و هم از پیری زودرس آن جلوگیری می کنید.

گفتنی است که روغن کنجد در برابر اثرات کلر استخرهای آبی، از بدن محافظت‌ می‌کند.

لایه‌ بردار پوست با کنجد

این یک واقعیت است که پوست بدن به طور مداوم در معرض آلودگی‌ها و سموم محیط قرار دارد و باید نسبت به پاکسازی آن اقدام کرد. در این راستا روغن کنجد مانند بسیاری از روغن‌های گیاهی دیگر، دارای خاصیت سم‌زدایی است و این توانایی را دارد که سموم روی پوست را در خود حل کند و پوست را به شکل عمیق لایه برداری و تمیز کند. برای لایه برداری پوست با روغن کنجد، می توانید مقداری روغن کنجد و شکر را با هم ترکیب کنید و به مدت یک ربع پوست صورت و بدن را با آن ماساژ دهید و به این شکل به روش زبیعی و بدون عوارض جانبی پوستتان را لایه برداری و تمیز کنید.

کنجد برای ترمیم آسیب های پوستی

روغن کنجد یکی از انواع روغن هایی است که به سرعت از طریق پوست جذب می شود و کل خواص خود را به بدن و پوست و مو منتقل می کند. اگر این روغن را با سایر روغن های گیاهی از قبیل زیتون و آفتابگردان ترکیب کنید، مواد مغذی موجود در آن چند برابر می شود و با همین خاصیت اعجاب برانگیزش می تواند پوست را ترمیم کند. روغن کنجد با تسهیل گردش خون در پوست، پاک‌سازی سلول‌های مرده و تقویت پوست جدید، این توانایی را پیدا کرده است که آسیب‌های مختلف پوستی را درمان کند.

از آنجایی که این روغن یک ضدباکتری طبیعی به شمار می رود می تواند برای درمان قارچ و باکتری پوست مورد استفاده قرار گیرد.

پیشنهاد می کنیم برای این که مطمئن باشید پوست تان به روغن کنجد حساس نیست، مقداری از آن را روی پوست زده واگر حساسیت نداشتید، برای کل بدن و صورت مورد استفاده قرار دهید.


خاصیت کنجد برای مو

روغن کنجد یکی از روشهای درمانی مفید برای رفع خشکی پوست سر است. این را باید بدانید که ماساژ دادن پوست سر با روغن کنجد باعث می شود تا خشکی پوست سر از بین برود و به این ترتیب چنانچه ریزش مو  دارید، به راحتی درمان می شود.

خواص کنجد برای مو

گفته می شود روغن کنجد برای رشد مو مفید است. در این مورد باید بدانید که ماساژ دادن موها و پوست سر به طور منظم با روغن کنجد گرم باعث افزایش گردش خون می‌شود و به این ترتیب رشد مو را افزایش می‌دهد. به یاد داشته باشید که ترجیحا روغن را گرم کنید و به موها بزنید. در این صورت نفوذ روغن به پوست سر بیشتر می شود.

اگر موهایتان آسیب دیده و موهایی درخشان و نرم می خواهید از مصرف کنجد و روغن آن غافل نشوید؛ روغن کنجد به عمق پوست نفوذ می‌کند و باعث تغذیه موها می شود.

از آنجایی که روغن کنجد دارای خاصیت آنتی باکتریال است برای از بین بردن عفونت پوست سر به ویژه از بین بردن عفونت قارچی کمک کننده است.

یکی از عوامل مهم در ریزش مو، استرس است. اگر برای درمان استرس از کنجد و روغن آن کمک بگیرید، خواص خنک کننده‌ روغن کنجد باعث کاهش استرس در بدن می شود.

اگر می خواهید از موها در برابر اشعه‌ی ماورای بنفش خورشید محافظت کنید از روغن کنجد و یا از خوردن کنجد غافل نشوید. کنجد و روغن آن در برابر اثرات مضر آلودگی مقاوم هستند و اجازه تاثیر آلودگی بر موها را نمی دهد.

اگر موهایتان سفید شده و یا می خواهید از سفید شدن موهای تان جلوگیری کنید، روغن کنجد و یا کنجد را مصرف کنید. این روغن خاصیت تیره کنندگی برای موها را دارد. برای جلوگیری از سفید شدن زودرس موهای‌تان پیشنهاد می کنیم که روغن‌کنجد را با روغن آرگان، روغن نارگیل، روغن زیتون و روغن بادام شیرین مخلوط کنید و آن را روی مو و پوست سرتان بمالید. پس از مدتی تاثیر آن را خواهید دید.

می توانید روغن بادام یا روغن زیتون را با هم مخلوط کنید و موها را با آن ماساژ دهید. موهایتان ابریشمی و ضخیم می شود.

اگر مبتلا به شوره سر هستید، از روغن کنجد برای رفع این مشکل پوستی خود غافل نشوید. برای این هدف روغن کنجد را گرم کنید و روی تمام قسمتهای پوست سرتان بمالید و بگذارید شب تا صبح بماند. اگر به مدت یک ماه به شکل مرتب این کار را انجام دهید مطمئن باشید مشکل شوره سر در شما درمان می شود.

همچنین می توانید روغن کنجد را با آب لیمو ترکیب کنید و این ترکیب را با انجام حرکات دایره‌ای روی پوست سر ماساژ دهید. همه قسمت‌های پوست سر را پوشش دهید و بگذارید که یک شب بماند. چنانچه در نظر دارید تا از این روغن به عنوان یک نرم‌ کننده بهره بگیرید، پس توصیه می کنیم که موهای‌تان را داخل یک حوله‌ی گرم بپیچید. حوله گرم کمک می‌کند تا روغن به عمق پوست سر نفوذ کند.

یک راه دیگر استفاده از این روغن برای نرم و لطیف کردن مو آن است که  روغن کنجد را با یک نرم‌کننده ترکیب کنید و موی خود با ترکیب حاصل از این دو ماساژ دهید. بگذارید یک شب بماند و صبح موها را بشویید. می بینید چقدر موهایتان نرم و زیبا شده است. پس از شستشو برای درخشندگی و حجم دادن به موها، می توان ۲ تا ۳ قطره روغن‌کنجد را بین کف دست‌ ها مالش داده  و آن موها را با آن ماساژ دهید، موها فورا درخشان می شوند.

کنجد برای شپش

یکی از روشهای از بین بردن شپش موها، استفاده از روغن کنجد است.  زمانی که این روغن با دیگر روغن‌های معطر مخلوط شود، می‌تواند به از بین رفتن شپش کمک  زیادی کند. برای این کار روغن را روی پوست سر بمالید و بگذارید تا جذب پوست شود. سپس از یک شامپو استفاده کنید و مو را به طور کامل شستشو دهید. بعد موها را شانه کرده تا تمام شپش‌ها از موها جدا شوند. در این مورد باید بدانید که خواص ضد میکروبی روغن‌کنجد از پوست سر در مقابل عفونت‌های باکتریایی و قارچی به خوبی محافظت می‌کند.


خواص کنجد در بارداری

خانمهای باردار بدانند که کنجد به عنوان یک دانه روغنی شامل ترکیبی از اسیدهای چرب اشباع نشده، چربی، پروتئین، مواد معدنی و کربوهیدرات (قند) است. همچنین این دانه شگفت انگیز سرشار از ویتامین‌ها است. از جمله ویتامین‌های خانواده B شامل ویتامین B1 و B2 و اسید فولیک و ویتامین E است و جالب است بدانید که هر سه عضو خانواده ویتامین B برای تکامل جنین و ارتقاء سلامتی مادر باردار سودمند هستند، به همین علت است که خوردن دانه کنجد برای زنان باردار توصیه می شود.

در مورد این که مادران باردار باید در کدام مرحله از چرخه بارداری کنجد مصرف کنند، باید بدانید که در سه ماهه دوم بارداری خانمها می توانند کنجد بخورند، چرا که در این دوران این دانه باعث می شود تا هم کلسیم را تامین ‌کند و هم از آنجایی که دارای امگا ۳ بالایی است، روی ضریب هوشی کودک تاثیرمثبتی می گذارد.

مادران باردار باید بدانند که سه ماهه‌ سوم بارداری زمانی است که سیستم عصبی جنین در حال تکمیل شدن است و توانایی‌هایی از قبیل خندیدن، راه رفتن و تکلم در جنین شکل می‌گیرد، می بایست پیام‌های عصبی از طریق مغز فرستاده شود و برای این که مغز به شکل سالم شکل گیرد نیازمند املاح و ویتامین‌های متعددی است که از جمله آنها کلسیم است و باید بدانید که ۳۰ گرم دانه کنجد حاوی ۲۵ درصد کلسیم مورد نیاز مادر و جنین را تأمین می‌کند که این میزان معادل یک سوم لیوان شیر است.

به این ترتیب دانه کنجد این توانایی را دارد که به عنوان منبع کلسیم مناسب در دوران بارداری به خوبی مورد استفاده قرار گیرد. باید افزود که دانه‌های کنجد منبع خوبی از مس، منگنز، فسفر و منیزیم در دوران بارداری محسوب می شوند و می توانند مورد استفاده مادر باردار قرار گیرند.

از جمله مشکلات رایج مادران در زمان بارداری مسئله کمبود آهن است و به همین علت هم نیاز به مصرف آهن در این دوره در مادران به شدت افزایش می‌یابد. این را باید بدانید که حجم خون در زمان حاملگی به طور تقریبی دو برابر می‌شود و سلول‌های خونی جنین و جریان خون‌ آن در این دوره در حال شکل‌گیری است، بنابراین مصرف روزانه ۳۰ گرم کنجد یک پنجم نیاز آهن بدن مادر و جنین را تامین می کند.

برای تقویت سیستم ایمنی بدن مادر و جنین هم خوردن کنجد توصیه شده است چرا که کنجد و روغن آن دارای خاصیت آنتی اکسیدانی هستند.

نکاتی مهم برای مصرف کنجد و روغن کنجد در زمان بارداری

زمان حاملگی یکی از مهمترین دوران در زندگی خانمها است، و نباید بدون مشورت با پزشک هر گونه دارو گیاهی و غیر گیاهی مصرف کنند. پیشنهاد ما در این مقاله از پارسی نو آن است که حتما با پزشک متخصص مشورت کنید و سپس از کنجد و روغن آن استفاده کنید.

این را باید بدانید که زیاده‌روی و افراط در مصرف کنجد و روغن آن خطر سقط جنین را افزایش می دهد و دقیقا به همین علت است که مصرف زیاد آن در ماه‌های اول بارداری توصیه نمی شود،  اما برعکس مصرف آن در ماه آخر بارداری مخصوصا یک هفته به زایمان می‌تواند باعث شود تا مادر نوزاد خود را به شکل طبیعی به دنیا آورد.  پس به طور کلی استفاده از نظر متخصص و مصرف مناسب این دانه و روغنش به مادران باردار توصیه می شود.


خواص کنجد در شیردهی

خانمهای شیرده باید بدانند که مصرف کنجد در این دوران به رشد سلول‌های عصبی مرکزی در نوزادشان کمک زیادی می‌کند و دقیقا به همین علت است که متخصصان تغذیه مصرف کنجد و فراورده های آن را به مادران شیرده توصیه می‌کنند.

خواص کنجد برای کودکان

کنجد با توجه به ارزش غذایی بالایی که دارد برای کودکان که در حال رشد هستند یکی بهترین مواد خوراکی است. این دانه ویتامینها و املاح مورد نیاز کودکان را به بدن آنها می رساند . برای مصرف کودکان می توان کنجد را پودر کرد. پودر کنجد برای کودکان در سنین ۱ تا ۲ سال می تواند مورد استفاده قرار گیرد. مادران می توانند این پودر را به عنوان چاشنی سوپ ها و آش ها و پوره های غذایی برای کودکان ۱ تا ۲ سال خود بریزند.

خواص کنجد برای کودکان

اگر می خواهید کودکتان قد بلندی داشته باشد، حتما به آنها کنجد بدهید. چرا که کنجد به علت این که دارای کلسیم بالایی است در رشد قدی کودکان نیز اثرات مثبتی دارد.

مادران باید بدانند که با استفاده از پودر جوانه ها و غلات و حبوبات می توانند غذای كودكشان را مقوی و مغذی کنند. چرا که این مواد علاوه بر اینكه منابع غنی از ویتامین های B و C هستند باعث می شوند تا غذا به خوبی در دستگاه گوارش کودک هضم شود. گفتنی است که غلات صبحانه یکی از مناسب ترین گزینه ها برای وعده صبحانه کودکان به شمار می روند و اغلب کودکان هم از خوردن شان لذت می برند.


خواص روغن کنجد را می دانید؟

روغن کنجد برای بهداشت دهان و دندان مفید است و غره غره کردن این روغن به مدت ۱۰ دقیقه باعث می شود تا باکتری ها از دهان و دندان حذف شوند و در نتیجه دندان ها و لثه سالم می مانند. استفاده از این روغن برای تراکم استخوان ها بسیار مفید است. ماساژ این روغن روی پوست باعث می شود تا چین و چروک ها برطرف شوند و پوست تان درخشان شود. اگر لک پوستی دارید برای رفع آنها از روغن کنجد استفاده کنید. اگر موهای نرم و ابریشمی می خواهید و با با شوره سر مواجه هستید و یا موهایتان موخوره  دارند، روغن کنجد یکی از راههای طبیعی برای درمان این مشکلات به شمار می رود.

افرادی که یبوست دارند و یا با مشکلات دستگاه گوارش و معده مواجه هستند می توانند با مصرف روغن کنجد این مشکلات شان را مرتفع کنند.

از روغن کنجد می توان در طبخ انواع غذاها استفاده کرد، این روغن بر خلاف روغن نارگیل یا زیتون می تواند گرم شود و نقطه دود در آن ۴۰۰ درجه فارنهایت است و به همین علت گرم کردن آن هیچ مشکلی برای فرایند پخت و پز به وجود نمی آورد.

اگر مشکل سوزش ادرار دارید، روغن کنجد برای درمان آن مفید است. برای رفع مشکلات جنسی مردان روغن کنجد بسیار مفید است از جمله مصرف روغن کنجد ازدیاد اسپرم را به دنبال دارد و افزایش و تقویت نیروی جنسی مردان را باعث می‌شود.

روغن کنجد برای قلب هم مفید است و بیماران و میتلایان به مشکلات قلب و عروق می توانند از این روغن استفاده مفید داشته باشند.

روغن کنجد برای دیابت

افراد مبتلا به دیابت می توانند از کنجد و روغن آن استفاده کنند. این دانه و روغنش به دلیل داشتن منیزیم و دیگر مواد مغذی برای مبارزه با دیابت به ویژه  برای بیماران دیابتی نوع ۲ سودمند است.

روغن کنجد برای دیابت

مضرات روغن کنجد

درست است که گفته می شود روغن کنجد برای لاغری و یا باری دیابت مفید است اما افرادی که دچار مشکل چاقی و دیابت هستند باید با احتیاط لازم روغن کنجد مصرف کنند. همچنین مصرف کنجد و فراورده‌های آن از جمله روغن کنجد برای کسانی که دارای معده ضعیفی هستند، چندان مناسب نیست زیرا هضم آن سنگین و مشکل است و ممکن است برای این دسته از افراد ایجاد مشکل کند. چنین افرادی باید روغن کنجد و کنجد را با عسل و سرکه میل کنند.


عوارض مصرف کنجد

کنجد با داشتن مواد مغذی فراوان ممکن است مانند سایر مغزها و مواد خوراکی بروز واکنش‌های حساسیتی در برخی از افراد را به دنبال داشته باشد. اخیرا مطالعات نشان داده اند که بروز حساسیت نسبت به خوردن کنجد رو به افزایش است و در مورد علت آن هم گفته اند که آلودگی متقاطع در اثر تماس با سایر مغزها، دانه‌ها و فرایندهای کارخانه‌ای می تواند این حساسیت ها را به دنبال داشته باشد.

عوارض مصرف کنجد

کسانی که به دشواری می‌توانند مغزها و دانه‌هایی از قبیل کتان و تخم شربتی را هضم کنند، توصیه می شود دانه‌های کنجد را با احتیاط مصرف کنند.

پیشتر در خواص کنجد گفتیم که کنجد حاوی اگزالات است و حجم بیشتر کلسیم موجود در پوست کنجد به شکل کلسیم اگزالات است. اگر ارده مصرف می کنید باید بدانید که اکثر ارده‌هایی که در فروشگاه‌ ها به فروش می رسد اغلب از دانه‌ های بدون سبوس تهیه شده‌اند، این محصولات چنانچه به‌اندازه‌ مورد مصرف قرار گیرند عموما بی‌خطر هستند، اما این نکته را هم باید بدانید که سبوس این دانه‌ها حاوی اگزالات بیشتری است و می‌توانند موجب تشدید برخی از بیماری های از جمله بیماری نقرس شوند.

برای این که بدانید ارده سبوس دار هست یا نه، می توانید با توجه به رنگ و طعم ارده، آن را تشخیص دهید. در این مورد باید بدانید که ارده‌ تهیه‌شده از دانه‌ های کامل و سبوس دار کنجد، دارای رنگی تیره‌تر است و طعم آن هم تلخ‌تر از نمونه‌های بدون سبوس آن است.

کسانی که به بیماری ویلسون مبتلا هستند می بایست از خوردن افراطی کنجد خودداری کنند چرا که کنجد دارای مس است و مس هم برای این بیماران مفید نیست. گفتنی است که بیماری ویلسون یک ناهنجاری ژنتیکی است که تجمع مس در کبد را دنبال دارد و به این دلیل است که گفته می شود این بیماران نباید کنجد که حاوی مس است بخورند.


مقالات مشابه : خواص کرفس خواص کیوی و خواص گل گاوزبان