درمان گل مژه چیست , درمان گل مژه

گل مژه یکی از مشکلاتی است که در ناحیه پلک ها رخ می دهد و تقریبا هر فردی در طول زندگی یکبار این مشکل را تجربه می کند و به دنبال راه درمان گل مژه می افتد و در افراد نادری هم این مشکل بروز نمی کند و در پاسخ به این سوال که گل مژه چیست؟ پاسخ روشنی در ذهن ندارند.

در مورد این مشکل چشمی باید بدانید که خطرناک نیست و تقریبا خود به خود هم رفع می شود و فقط درد و خارش گل مژه شاید کمی سخت باشد.

اگر در مورد علت گل مژه می خواهید بدانید باید گفت که آلودگی مهمترین علت بروز آن است که باید در این مورد دقت لازم را داشت و هیچ وقت با دست های آلوده چشم ها را نمالید و یا شب ها با آرایش نخوابید و حتما پلک ها را تمیز کنید.

در این مقاله از پارسی نو برای شما در مورد درمان خانگی گل مژه بیشتر صحبت کرده ایم.


چطور می­توانیم از شر گل مژه راحت شویم؟

در ابتدا در مورد گل مژه باید بدانید که این مشکل که به صورت یک برجستگی قرمز رنگ و متورم در حاشیه پلک دیده می شود ناشی از عفونت غدد است که در نزدیکی و در پایه مژه باز می شود و معمولا دردناک است و البته خطری برای بینایی فرد مبتلا هم ندارد. به طور معمول گل مژه در یک پلک اتفاق می افتد اما گاهی همزمان در هر دو پلک هم بروز می کند.

این مشکل در هر فردی ممکن است رخ دهد و یا در فردی برای چندبار در طول یک سال ممکن است بروز کند و در مقابل برای فرد دیگر، فقط یکبار رخ دهد.

علائم گل مژه

وقتی گل مژه روی پلک ایجاد می شود، ابتدا احساس درد خیلی کمی با قرمزی مشاهده می شود و با نشانه های دیگر هم همراه است که در ادامه به آنها اشاره می کنیم:

  • یک برآمدگی قرمز رنگ کوچک روی پلک
  • احساس می کنید چیزی در چشم تان است
  • احساس حساسیت به نور دارید
  • پوسته پوسته شدن پلک
  • احساس خارش در اطراف چشم
  • اشک ریزش چشم

درمان خانگی گل مژه

اگرچه اکثر گل مژه ها خطرناک نیستن و ضرری ندارند و در حدود یک هفته خود به خود بهبود می یابند، اما خارش آن و قرمز شدن پلک باعث ایجاد ناراحتی در فرد می شود. روشهای درمان برای این مشکل وجود دارد، از جمله روش خانگی درمان گل مژه که به راحتی و با چند روش ساده می توانید از خارش و درد و تورم گل مژه رهایی یابید.

درمان گل مژه با طب سنتی , درمان گل مژه چشم

تمیز کردن پلک ها

وقتی که مشکل گل مژه برای شما پیش آمد، اولین کاری که شما در منزل می توانید انجام دهید، پاک کردن پلک های تان است. برای این کار، از شامپو بچه رقیق شده استفاده کنید و با استفاده از یک لیف نرم، پلک را ماساژ دهید و سپس با آب گرم بشویید و بعد خشک کنید. قبل از این کار دست های خود را به خوبی بشویید، و از حوله مشترک دیگران برای خشک کردن پلک تان استفاده نکنید.

برای پاکسازی پلک می توانید از گزینه های دیگر هم استفاده کنید، از جمله از پدهای مرطوب کننده استفاده کنید که در داروخانه ها یافت می شود و نیازی به نسخه برای خرید آنها ندارید.

به این نکته دقت لازم را داشته باشید که حتما تا زمان برطرف شدن گل مژه از آرایش چشم های تان خودداری کنید. آرایش کردن چشم باعث پوشانده شدن گل مژه می شود و اجازه بهبود را به آن نمی دهد.

همچنین پیشنهاد می کنیم که از مواد آرایشی که تاریخ مصرف آنها گذشته است و یا قدیمی شده اند، استفاده نکنید. اگر از لنز بخصوص برای رفع مشکل ضعیفی چشم استفاده می کنید، سعی کنید تا بهبودی کامل از عینک استفاده کنید.

کمپرس آب گرم

برای درمان سریع گل مژه در خانه، شما می توانید از کمپرس آب گرم در طول روز برای سه تا چهار بار آن هم به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه استفاده کنید. کیسه های مخصوص برای کمپرس کردن وجود دارد اما اگر از این کیسه ها در دسترس نداشتید، می توانید از لیف تمیز حمام هم استفاده کنید. لیف را با آب گرم نه خیلی داغ مرطوب کنید و چشم تان را ببندید و لیف را روی آن بگذارید، دقت کنید که پلک را فشار ندهید، چون برای رفع مشکل گل مژه اصلا کار درستی نیست و درد و خارش را بیشتر می کند.

هدف از این روش درمان خانگی برای درمان گل مژه مانند درمان یک جوش است که به آرامی التهاب و عفونت آن خارج می شود. در حقیقت کمپرس آب گرم باعث می شود که عضله باز شود، و گل مژه تخلیه و درمان شود بدون اینکه به پلک آسیب برساند یا اینکه عفونت پخش شود. در صورتی که اگر با دست گل مژه را فشار دهید باعث منتشر شدن عفونت آن می شوید.

در ضمن سعی کنید استرس و نگرانی را از خودتان دور کنید و کارهایی مانند گوش دادن موسیقی را انجام دهید تا آرامش بر روح و روان شما مستولی شود و در نتیجه آرام آرام گل مژه هم در شما برطرف می شود.

همچنین ببینید : تعبیر خواب چشم

احتیاط در مصرف داروها

استفاده از داروهایی مثل استامینوفن و ایبوپروفن روشهای مناسبی برای درمان گل مژه نیستند، پس در مصرف آنها جانب احتیاط را رعایت کنید.

در برخی اوقات که مشکل گل مژه طول می کشد و با درد هم همراه است، باید به پزشک مراجعه کرد تا با عمل جراحی آن را تخلیه کند.

مراجعه به پزشک متخصص

اگر موارد بالا در رفع مشکل شما جواب ندادند، توصیه می کنیم حتما به پزشک مراجعه کنید. در اکثر مواقع دکتر از پماد یا داروهای موضعی دیگر برای رفع این مشکل استفاده می کند.

دقت کنید که اگر مشکل گل مژه در شما بیشتر از یک هفته ادامه داشت، حتما به پزشک مراجعه کنید چون اگر در این مورد بی توجهی کنید، این مشکل بینایی شما را تحت تاثیر قرار می دهد. به هر صورت زمانی که به پزشک مراجعه می کنید، دو راه وجود دارد یا دارو تجویز می شود و یا عمل جراحی صورت می گیرد.


بهترین روش درمان برای گل مژه در بزرگسالان و کودکان

در زمان بروز گل‌مژه‌های معمولی مصرف قطره‌های آنتی‌بیوتیک یا آنتی‌بیوتیک خوراکی اثر چندانی ندارد. اما در کودکان یا افرادی که گل‌مژه‌هایی بروز می کند که شدیدا ملتهب هستند، شاید نیاز باشد بنا به تشخیص چشم پزشک آنتی‌بیوتیک خوراکی جهت پیشگیری از گسترش عفونت به قسمتهای دیگر پلک مورد مصرف قرار گیرد. البته برای درمان راه دیگر هم وجود دارد و آن هم استفاده از یک پماد چشم ویژه گل مژه است که در داروخانه ها یافت می شود و یا می توان با نسخه پزشک مورد استفاده قرار داد.

درمان گل مژه با چای , درمان گل مژه در کودکان

روش پیشگیری از ابتلا به گل مژه

همیشه قبل از خواب، پلک های خودتان را از مواد آلوده و از مواد آرایشی پاک کنید و از استرس و اضطراب هم دوری کنید.

یکی از مهمترین علل بروز گل مژه تماس دست آلوده با چشم است که التهاب لبه پلک را به دنبال دارند که در نهایت باعث ایجاد گل‌مژه می‌شوند، البته این را هم باید بدانید که در اکثر افراد این مشکل در فصول سرد سال رخ می دهد، یعنی سرمای هوا در ایجاد گل مژه تاثیر زیادی دارد.

گل مژه در چه افرادی بیشتر بروز می کند؟

گل مژه در هر فردی آن هم در هر رده سنی ممکن است رخ دهد و در این مورد استثنایی وجود ندارد و در صورت وجود هر کدام از عللی مثل دست آلوده به چشم زدن، سردی هوا و… گل مژه امکان بروز دارد.


مرسوم ترین روشهای درمان گل مژه را بشناسید

درمان گل مژه با چای

چای یک از قدیمی ترین روشهای درمان برای مشکلات چشمی از قبیل گل مژه است. روش درمان گل مژه با چای به این صورت است که یک تکه پنبه را با چایی تقریبا سرد شده خیس کنید و ناحیه مورد نظر را به آرامی ماساژ دهید.

روش دیگر هم آن است که چای کیسه ای خیس شده در آب سرد را جایگزین کنید و با پنبه به آرامی گل مژه را شستشو دهید. پیشنهاد می کنیم که برای نتیجه بهتر از چای کیسه ای بابونه استفاده کنید.

درمان گل مژه با روغن کرچک

یکی دیگر از شیوه های طبیعی برای رفع مشکل گل مژه استفاده از روغن کرچک است که روشی است که در هر خانه ای به آسانی قابلیت کاربرد دارد؛ در این روش درمان شما به طور مستقیم و به صورت روزانه می توانید گل مژه را با این روغن ماساژ دهید و بهترین نتیجه را به دست آورید.

درمان گل مژه با آب سیر

سیر از جمله مواد غذایی است که خواص درمانی زیادی دارد از جمله یک تکه پنبه را با آب سیر آغشته کنید و در طول روز ۶ تا ۷ بار آن را به گل مژه بمالید و مطمئن باشید بهترین نتیجه را خواهید گرفت.

درمان گل مژه با سفیده تخم مرغ

از سفیده تخم مرغ هم برای درمان سریع گل مژه غافل نشوید. در این روش شما می توانید سفیده تخم مرغ بر روی یک تکه پارچه پنبه ای ریخته و آن را به محل مورد نظر بمالید. این کار را  ۳-۴ بار در روز تکرار کنید.

ما در این مقاله از پارسی نو سعی کرده ایم به طور جامع و کامل در مورد علت بروز گل مژه، درمان های گل مژه، پیشگیری از بروز گل مژه و روشهای خانگی درمان گل مژه برای شما صحبت کنیم که امیدواریم مورد استفاده تان قرار گیرد.

منبع این مقاله : allaboutvision.com


مقالات مشابه : راه های درمان اسهال در بزرگسالان و کودکاندرمان سرفه های خشک و شدید