طرز تهیه حلوای ساده , آرد مناسب برای حلوا

یکی از دسرهای ایرانی، حلوا است که در مجالس با مناسبت های مختلف طبخ و مورد استفاده قرار می گیرد. طرز تهیه حلوای ایرانی را تقریبا همه خانمهای ایرانی بلد هستند و به خوبی این نوع حلوا را درست می کنند.

اما نکات مهم در تهیه حلوا است که برخی به خوبی به آنها تسلط ندارند. و همین نکات است که رمز موفقیت در پختن حلوا به صورت خوشمزه و خوشرنگ است. تهیه حلوای مجلسی یا تهیه حلوای زغفرانی با در نظر گرفتن این نکات برای هر فردی حتی افراد مبتدی هم امکان پذیر است. یا حتی طرز تهیه حلوای دو رنگ هم میسر می شود.


طرز تهیه حلوای ساده

مواد لازم برای حلوای خوشمزه با یک روش جدید

مواد مورد نیازمیزان لازم
آرد گندم۲ پیمانه
شکر۱ پیمانه
روغن۱ پیمانه
گلابنیم پیمانه
پودر هل۱/۲ قاشق چایخوری
پودر زعفران۱/۲ قاشق چایخوری

نکته : این مواد گفته شده برای ۱۵ نفر مناسب است. شما می توانید به تعداد نفرات مد نظرتان، این تعداد را کم یا زیاد کنید.

آموزش درست کردن حلوای ساده

برای تهیه این حلوا در ابتدا می بایست شهد را آماده کنیم. برای درست کردن شهد شکر را به همراه یک پیمانه آب روی شعله با حرارت ملایم قرار دهید تا آرام آرام شکر در اثر گرما در آب حل شود.

شکر را خوب هم بزنید تا به خوبی حل شود. زمانی که خوب حل شد،گلاب ، پودر هل و زعفران را به آن اضافه کنید. پیشنهاد می کنیم زمانی این مواد را به شهد اضافه کنید که حرارت را خاموش کرده باشید. زیرا حرارت باعث می شود عطر این مواد خوشبو از بین برود.

در گام بعدی از تهیه حلوای ساده ایرانی، به سراغ آرد بروید. برای این که هوای لا به لای آرد از بین برود، آن را یکی دو بار الک کنید. به این صورت آرد به اصطلاح سبک می شود و در زمان پخت گوله گوله نمی شود. سپس این آرد الک شده را در یک ظرف نچسب و مناسب به همراه روغن روی حرارت ملایم بگذارید و شروع کنید آن را تفت دهید. آرد و روغن را کاملا مخلوط کنید به صورتی که یکدست شود.

نکته: هر چه آرد و روغن را روی حرارت تفت دهید، رنگ آن به سمت قهوه ای تیره می رود.

بعد از اینکه در اثر تفت دادن آرد، رنگ دلخواه شما به دست آمد، آن را از روی حرارت بردارید. در مرحله بعد، شهد را به آرد اضافه کنید.

نکته: حواستان باشد که در زمان اضافه کردن شهد می بایست حلوا را مدام و به صورت سریع هم بزنید تا به این صورت شهد به طور کامل با آرد تفت داده شده، مخلوط شود و به اصطلاح شهد به خورد حلوا برود و حلوای شما در وسط ظرف نچسب شما جمع شود. بعد از این کار تابه یا ظرفی که حلوا را در آن تهیه کرده اید را مانند گهواره تکان دهید تا حلوا از دو طرف ضربه بخورد و آماده شود.

اگر تا به حال این حرکت گهواره مانند را انجام نداده اید، باید به این صورت عمل کنید که از دو طرف دسته های تابه را بگیرید و مدام ظرف یا تابه به چپ و راست تکان دهید. با این کار حلوای شما آماده است و شما می توانید آن رادر ظرف دلخواه خود بکشید و بنا به سلیقه خود با پودر پسته، پودر نارگیل و یا هر پودر که می پسندید، آن را تزیین کنید.

این حلوای اصیل ایرانی است که به طور معمول همه خانمهای ایرانی طرز تهیه آن را خیلی خوب بلد هستند.

آموزش درست کردن حلوا , دستور تهیه حلوا


دستور تهیه حلوای دو رنگ مجلسی

حلوا مجلسی درست کردن نشان دهنده اهمیت میزبان به میهمان است و یکی از گزینه ها برای بهترین پذیرایی از میهمانان شما، درست کردن حلوا دو رنگ است که در ادامه روش درست کردن آن را شرح داده ایم و امیدواریم درست کنید و از طعم آن رضایت داشته باشید.

برای تهیه حلوای دورنگ به این موادی نیاز داریم :

مواد مورد نیازمیزان لازم
آرد۳ پيمانه
پودر نشاسته۱ پيمانه
كافی ميت۱ پيمانه
کره۱/۲ پيمانه
روغن مايع۱/۳ پيمانه
پسته پودرشده۱ پيمانه
زعفران دم كرده۱ قاشق سوپخوری
پودر هل۱ قاشق مرباخوری

برای درست کردن شربت حلوای دو رنگ به مواد زیر نیاز داریم :

مواد مورد نیازمیزان لازم
شکر به میزان ۲ و  ۱/۲ پيمانه
آب۱ و ۱/۲ پيمانه

روش مرحله به مرحله برای تهیه حلوای دورنگ :

در ابتدا آرد را در یک تابه ای نسبتا بزرگ بریزید و آن را روي حرارت ملايم قرار دهید. سپس آن را مرتب با قاشق چوبی هم بزنيد تا بوی خامی آرد گرفته شود. دقت كنيد كه آرد نبايد در اثر تفت زیاد رنگش زیاد تيره شود.

زمانی که بوی آرد تفت داده شده به مشام تان رسید، پودر نشاسته را هم به آن اضافه كنيد. در این زمان مخلوط آرد و نشاسته را به مدت سه دقيقه روی حرارت تفت دهيد.

در ادامه پودر هل و كافی ميت را هم اضافه کنید و سپس تابه را از روی حرارت برداريد. مواد را با هم خوب مخلوط کنید و سپس این مخلوط را الک كنيد.

در ظرفی دیگر روغن و كره را بریزید و ظرف را روی حرارت ملایم بگذاريد تا كره آب شود و با روغن مخلوط شود. همین قدر که کره آب شد، آن را از روی حرارت برداريد.

در مرحله بعدی مخلوط كره و روغن را به مواد خشک الک شده قبلی تان اضافه کنید و مرتب هم بزنيد تا حلوا يكدست و يكنواخت شود.

در گام بعدی، شكر را در آب حل کنید  و روی حرارت قرار دهید تا به جوش آید و شهد آماده شود. این شربت تقریبا غليظ شده را از روي حرارت برداريد تا كمي سرد شود و از حرارت بیفتد. قالب مد نظرتان را آماده كنيد. كف و ديواره های این قالب را با كيسه فريزر بپوشانيد.

شربت سردشده را آرام آرام به مايه حلوا اضافه کنید و خوب هم بزنید تا زمانی که حلوا آماده می شود. نصفی از این حلوای آماده شده را در قالب آماده شده بریزید و روی آن را  با پشت قاشق خوب صاف كنيد. پودر پسته را روی لايه اول حلوا بريزيد و آن را به صورت یکنواخت پهن كنيد.

سپس زعفران را به نصف ديگر از حلوا اضافه کنید و خوب هم بزنید. سپس آن را در قالب ریخته و با پشت قاشق آن را صاف و يكدست كنيد.

روی حلوا را با کیسه فریزر  بپوشانيد و بگذارید قالب به مدت زمان چهار ساعت در يخچال بماند. بعد از.گذشت اين مدت زمان قالب حلوا را بيرون آورده و حلوا را با كمك نايلون از قالب برگردانید. حلوا را برش زده و در ظرف بچينيد.

به همین راحتی یک حلوای دو رنگ و مجلسی را می توانید تهیه کنید و امیدواریم در کنار خانواده از طعم آن لذت ببرید.

دستور تهیه حلوای آرد برنج , دستور تهیه حلوا با آرد گندم

نکاتی مهم که باید در پخت حلوا به آنها توجه کنید

  • آرد مورد استفاده برای پختن حلوا بسیار مهم است. باید بدانید که بهترین آرد برای تهیه حلوا آرد گندم، آرد سنگک، آرد‌های غنی شده و آرد سبوس‌دار هستند و چنانچه از این آردها برای درست کردن حلوا استفاده کنید، مطمئنا حلوای با ارزش غذایی بالاتری را آماده کرده اید.

نکته مهم : این انواع آرد‌ها که گفتیم نسبت به آرد سفید نیاز به زمان بیشتری جهت تفت‌دادن دارند و البته رنگ آرد سفید در مقایسه با رنگ حلوای به دست آمده از این آردها، زیباتر و شفاف تر است. همینطور دارای بافت لطیف‌تری هم هست. شما می توانید از آرد برنج و آرد نخودچی هم در پختن انواع حلوا استفاده کنید.

  • اگر می خواهید حلوای روشن و شفافی داشته باشید، می‌توانید مدت زمان تفت‌دادن آرد را کم کنید و در مقابل مقدار زعفران بیشتری را مورد استفاده قرار دهید.
  • توصیه ما در پارسی نو آن است که ابتدا آرد را به تنهایی تفت دهید و بعد به آن روغن تان اضافه کنید. اگر این کار ار انجام دهید تغییر رنگ آرد برای شما قابل مشاهده است. این ترفند برای تازه کارها و مبتدی ها بسیار جواب می دهد
  • اگر حلوا به رنگ خیلی تیره را می پسندید، بعد از این که روغن را به آرد اضافه کنید به طور مرتب تفت دهید تا به رنگ دلخواه شما در آید.
  • حتما برای پختن حلوا از شهد استفاده کنید و هرگز شکر را به آرد اضافه نکنید. به این نکته هم دقت کنید که تا حلوا داغ است، شیرینی ان هم زیاد به نظر می رسد، پس جای نگرانی نیست.
  • مناسب ترین روش برای معطر کردن حلوا تان آن است که زعفران و گلاب را به شهد اضافه کنید.
  • به میزان ناسب شهد تهیه کنید، چنانچه میزان شهد کم باشد باعث می شود تا حلوای شما بافت منسجمنداشته باشد.
  • شهد را تا گرم است به حلوا اضافه کنید. چنانچه شهد شما خنک و یا سرد باشد، هم زدن حلوا به سختی انجام می‌شود و در نتیجه حلوا هم انسجام کافی پیدا نمی کند.
  • برای درست کردن شهد حتما نیاز نیست که شهد به قوام برسد، حل شدن شکر در آب کافی است.
  • چنانچه شهد زیادی در مقایسه با آرد تفت داده شده به حلوا اضافه کردید و حلوای تان شل شد، توصیه می کنیم که ظرف حلوا را مجدد روی حرارت ملایم بگذارید تا آب اضافی آن تبخیر شود.
  • اگر برعکس اتفاق افتاد و شل بودن حلوا به علت اضافه‌کردن بیش از اندازه روغن بود، توصیه می کنیم مقداری آرد تفت داده شده را به آن اضافه کنید.
  • پیشنهاد پارسی نو آن است که از قاشق چوبی براي هم زدن آرد و شربت در زمان پخت حلوا کمک بگیرید.

نکته مهم دیگر : حتما از میزان مناسب کره یا روغن در تهیه حلوا استفاده کنید چرا که اگر بیش از اندازهروغن بریزید، روغن می‌بندد و  چنانچه کم‌تر از حد معمول روغن بریزید، حلوای شما ترک خورده و بی شکل می شود.

    • برای برخی از خانمها این سوال پیش می آید که از چه روغنی برای درست کردن حلوا استفاده کنید؟ در این مورد باید بدانید که روغن جامد به خوب سرخ شدن آرد و پوك شدن حلوا کمک زیادی می‌کند. در مورد كره هم باید بدانید که طعم لذیذی به حلوا می‌دهد و در مورد روغن مايع هم باید بدانید که استفاده از آن حلوا را براق می کند.
    • اگر به هر دلیل در فصول سرد سال حلوا را درست می کنید، باید بدانید که روغن جامد برای پختن به تنهايي گزینه مناسبی نیست، چرا که استفاده از روغن جامد باعث می شود تا حلوتا سفت شود و مزه و ظاهر ان هم خوب نمی شود.
    • برای پختن حلوا در حجم زیاد مثلا برای صد نفر، شما می توانید از ۱۰ پیمانه آرد استفاده کنید.
    • خانمهای کدبانو به این نکته دقت لازم را داشته باشند که، برای تزیین حلوا بگذارید حلوای تان کمی خنک شود چون حلوای گرم به خوبی فرم نمی گیرد.

مطالب پیشنهادی : آموزش درست کردن دسر پان اسپانیا – طرز تهیه پنکیک و طرز تهیه شله زرد مجلسی