خواص سبزی شاهی و مهمترین فایده های مصرف آن برای سلامتی بدن

خواص سبزی شاهی و مهمترین فایده های مصرف آن برای سلامتی بدن


منبع: آرگا

178

1398/10/22

11:13


یکی از انواع سبزیجات پر خواص و پرکاربرد شاهی می باشد که از خاصیت های شگفت انگیزی برای سلامت بدن برخوردار است در این مقاله شما عزیزان را با خواص سبزی شاهی آشنا خواهیم کرد.

شاهی یکی از انواع سبزی های خوردن می باشد که در سبد غذای بسیاری از خانواده دیده می شود و فواید بسیار زیادی برای سلامت بدن دارد که به نام های ترتیزک یا تره تندک معروف است و فایده های بی نظیری در زمینه بارداری، سلامتی، پوست و مو و لاغری دارد.

فواید بی نظیر سبزی شاهی

بررسی خواص سبزی شاهی

شاهی یکی از سبزیجات همیشگی است و دارای مزایای شگفت انگیزی است که در ادامه شما را با خواص سبزی شاهی آشنا خواهیم کرد:

پیشگیری از بیماری های قلبی:

وجود مقادیر فراوان ویتامین C در سبزی شاهی نقش بسیار مهمی را در سلامت سیستم قلب و عروق ایفا می کند همچنین به دلیل داشتن ویتامین K به پیشگیری از بیماری های قلبی کمک می کند.

تقویت سیستم ایمنی بدن:

از دیگر خاصیت های بی نظیر سبزی شاهی دارا بودن مقادیر بالایی ویتامین A است که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و در نتیجه خطر ابتلا به انواع آلرژی ها و حساسیت های غذایی را در فرد کاهش می دهد.

فواید بسیار زیاد شاهی

درمان پوکی استخوان:

کلسیم موجود در شاهی به محافظت از بدن در مقابل پوکی استخوان کمک می کند و همچنین با تحریک تولید استئوبلاست سبب تقویت استخوان ها می باشد و باعث محافظت از تراکم استخوانی افراد پیر و جوان می شود.

رفع کم خونی:

بسیاری از افراد از داشتن کم خونی رنج می برند که ویتامین B6 موجود در سبزی شاهی سبب تولید هموگلوبین های خون می شود در نتیجه گلبول های قرمز آهن و اکسیژن ها را به سلول های مختلف بدن می رسانند و به درمان کم خونی و نشانه های کم خونی کمک می کند.

فواید باور نکردنی شاهی

درمان سرما خوردگی:

از جمله مزیت های شگفت انگیز مصرف سبزی شاهی، مقداری فراوان ویتامین C است که سبب تقویت دستگاه ایمنی و درمان آنفولانزا، سرماخوردگی و سرفه در کودکان می شود.

درمان مشکلات گوارشی:

سبزی شاهی به عنوان یک پاکسازی کننده محسوب می شود که سبب حفظ باکتری های سالم موجود در روده و پیشگیری از رشد باکتری های بد می شود که باعث مشکلات گوارشی مانند اسهال و یبوست می شود علاوه بر این شاهی دارای فیبر محلول و مقداری زیادی آب است در نتیجه به هضم غذا کمک شایانی می کند.

خواص سبزی شاهی بر سلامت بدن

پاکسازی و سم زدایی:

شاهی به عنوان یک پاکسازی کننده عمل می کند که با افزایش میزان ادرار به از بین بردن مواد سمی از بدن کمک شگفت انگیزی می کند.

سلامت دندان ها:

به دلیل اینکه شاهی سرشار از کلسیم است لذا تاثیر فوق العاده ای در محکم تر و قدرتمند تر کردن دندان ها به همراه دارد و در حقیقت به منظور استحکام دندان ها جویدن شاهی راهی بسیار مفید و بی نظیر است و همچنین به درمان خونریزی لثه نیز کمک می کند.

خاصیت سبزی شاهی بر سلامت دندان ها

سلامت بینایی:

از مهم ترین خواص شاهی کمک به حفظ سلامت چشم ها می باشد زیرا ویتامین C موجود در این سبزی پر خواص سبب محافظت از چشم در مقابل بیماری هایی مانند آب مروارید می شود.

جنین و بارداری:

سبزی شاهی به عنوان یک تقویت کننده و محرک نیروی جنسی در مردان و زنان محسوب می شود و شانس بارداری را افزایش می دهد، همچنین به خاطر داشتن ویتامین B9 سبب پیشگیری از نقص لوله عصبی جنین در دوران بارداری می شود و در نتیجه به تولد نوزادی سالم کمک خواهد کرد.

فایده سبزی شاهی برای سلامتی

دوران شیردهی:

مصرف سبزی شاهی سبب تقویت غده های پستان و در نتیجه افزایش شیر مادر در دوران شیردهی می شود علاوه بر این وجود پروتئین و آهن در شاهی به تقویت خانم ها بعد از زایمان کمک می کند.

کاهش وزن :

سبزی شاهی دارای چربی کم و مقدار زیادی پروتئین است بنابراین از جمله سبزیجات بسیار موثر و مفید به منظور کاهش وزن و لاغری است، برای بهره مندی از خواص شاهی در این زمینه مقداری از دانه شاهی را با آب مخلوط کرده سپس صبح به صورت ناشتا میل کنید.

خواص سبزی شاهی بر سلامت بدن

تنظیم قند خون:

مقادیر فراوان فیبر محلول در سبزی شاهی سبب کاهش جذب کربوهیدرات ها از روده می شود و از آنجایی برای افرادی دیابتی حفظ سطح قند خون یا درمان قند خون از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است استفاده از شاهی به تنظیم سطح خون بسیار مفید است.

فواید بی نظیر شاهی

درمان مشکلات سیستم عصبی:

یکی دیگر از فایده های سبزی شاهی در زمینه سلامت بدن داشتن مقادیر فراوان ویتامین B2 می باشد که برای درمان مشکلات سیستم عصبی از جمله : مولتیپل اسکلروزیس یا ام اس، آلزایمر، صرع و اضطراب گزینه بسیار مناسبی است.

رفع لکه های قهوه ای پوست:

شاهی به منظور برطرف کردن لکه های قهوه ای صورت و سفید کردن پوست بسیار مفید است که به منظور تهیه ماسک ابتدا جوانه شاهی را له کرده سپس با آب و گلیسیرین ترکیب کنید و مخلوط به دست آمده را بر روی صورت بمالید در نهایت پس از زمان ۲۰ دقیقه با آب گرم پوست تان را بشویید.

خواص سبزی شاهی بر سلامت پوست

درمان آفتاب سوختگی:

از فواید سبزی شاهی در زمینه سلامت پوست درمان التهاب ناشی از آفتاب سوختگی پوست می باشد از این رو، مقداری سبزی شاهی را کوبیده سپس خمیر حاصل را با عسل مخلوط نمایید و بر روی نواحی آسیب دیده بمالید و بعد از زمان بیست دقیقه با آب سرد صورت تان را بشویید.

درمان ریزش مو:

شاهی دارای مقداری زیادی آهن و پروتئین است که می تواند به رفع ریزش مو کمک زیادی کند، بذر شاهی را داخل یک کاسه کوبیده سپس به آن مقدار عسل اضافه کنید و مخلوط به دست آمده را بر روی پوست سر و مو ها بمالید و اجازه دهید به مدت نیم ساعت بماند سپس با شامپو و آب گرم بشویید، به منظور رسیدن به نتیجه بهتر این کار را هفته ای دو بار انجام دهید تا بهترین نتیجه را به دست آورید.

فواید سبزی شاهی بر سلامت مو

عوارض سبزی شاهی:

سبزی شاهی دارای گیتروژن هایی می باشد در نتیجه سبب کاهش جذب ید و تشدید گواتر و کم کاری تیروئید می شود و همچنین زیاده روی در مصرف این سبزی سبب ایجاد مشکلات گوارشی در افراد می شود.

فواید شگفت انگیز سبزی شاهی

ارزش تغذیه ای سبزی شاهی در صد گرم

  • چربی : ۰.۷ گرم
  • قند : ۴.۴ گرم
  • پروتئین : ۲.۶ گرم
  • کالری : ۳۲
  • کربوهیدرات : ۶ گرم
  • فیبر : ۱.۱ گر

در پایان پیشنهاد می کنیم به منظور آشنایی بیشتر با خواص انواع سبزیجات دیگر از جمله : خواص اسفناج، خواص شوید، خواص گشنیز و خواص کرفس کلیک نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو