دیدنی های بندر سیراف و جاذبه های تماشایی این بندر زیبا برای گردشگران

دیدنی های بندر سیراف و جاذبه های تماشایی این بندر زیبا برای گردشگران


منبع: آرگا

142

1398/10/22

22:32


یکی از پر رونق ترین بنادر در ایران بندر سیراف است که بر اثر زلزله آسیب های زیادی به آن وارد شده است این بندر دارای ارزش توریستی است و در شهر بوشهر قرار گرفته است از دیدنی های بندر سیراف می توان به بناهای تاریخی و باستانی اشاره کرد که از دوران قاجار برجای مانده اند.

یکی از جاذبه های تاریخی و باستانی مهم در استان بوشهر بندر سیراف است که از معماری برجسته و خاصی برخوردار است معماری هایی که در این بنا دیده می شود همچون معماری های ماسوله است این بندر قدیمی و مهم در ایران بسیار پر رونق است و نقش مهمی در برقراری ارتباطات تجاری میان آفریقا، آسیا و اروپا دارد. جالب است بدانید این بندر دارای تعدد مذهبی است و هر دینی در آن آزادانه است یکی از گورستان هایی که از دوران گذشته در این بندر برجای مانده است نشان می دهد که صاحبان این قبرها دارای ادیان مختلفی هستند.

اهمیت این بندر در خاورمیانه موجب اهمیت توریستی آن نیز شده است با توجه به اینکه رومی ها، چینی ها و یونانی در گذشته در این مناطق ساکن بوده اند می توان شاهد آثار و بناهای تاریخی متعددی از این دوران بود. در سال ۳۲۷ و ۴۹۶ زلزله ای هولناک که در این بندر رخ داد موجب شد تا بخش های مهمی از این بندر زیر آب برود. یکی از جذابیت های این بندر قرار گرفتن آن در میان کوه و دریا است از این رو در این بندر تنها یک خیابان وجود دارد بافت سنتی و باستانی که در این بندر به چشم می خورد در کمتر جایی از دنیا دیده می شود و از این رو می تواند یکی از جاذبه های توریستی بوشهر باشد.

دیدنی های بندر سیراف را بشناسید:

نزدک بودن بندر سیراف به شهرهای مهمی همچون شیراز و کنگان موجب شده تا هر ساله گردشگران زیادی به این مناطق جذب شوند همانطور در بالا اشاره شد مکان های گردشگری این بندر به جاذبه های تاریخی و باستانی آن ختم می شود با توجه به اینکه این بندر دارای اهمیت بالایی است می توان گفت این منطقه برای دو دسته از افراد دارای اهمیت است یک برای باستان شناسی که به دنبال تاریخ چند هزار ساله هستند و دو برای صنعتگرانی که به صنعت پتروشیمی علاقه دارند. تصاویر بندر سیراف و جذابیت هایش به خوبی نشان می دهد که این منطقه چقدر از ارزش توریستی تفریحی بالایی برخوردار است و برای علاقه مندان جذابیت های خاصی دارد که در این بخش با نمونه هایی از این جاذبه ها آشنا خواهید شد.

 

چاه های سنگی بندر سیراف:

این چاه ها در نزدیکی بندر قرار گرفته است و با ورود به این منطقه شاهد ۱۰۰ حلقه چاه آب هستید این چاه ها در منطقه ای با نام دره لیر و شیلر قرار گرفته اند عمق هر یک از این چاه ها ۱۳۰ متر است در فصل های خاصی از سال نیز می توانید شاهده پر آبی این چاه ها باشید. یکی از جذابیت هایی که این چاه ها می توانند برای گردشگران داشته باشند به دلیل نوع ساخت آن ها در گذشته است.

دیدنی های بندر سیراف

دست کندهای تاریخی کوه های سیراف:

تپه هایی که در شمال منطقه سیراف دیده می شود بسیار تماشایی هستند این تپه های دیدنی های بندر سیراف به شمار می آیند در این تپه ها حفره هایی ایجاد شده اند هر یک از تپه ها توسط دو دوره با نام های لیر و شیلر از یکدیگر مجزا می شوند باستان شناسان عقیده دارند حفره های ایجاد شده بر روی این تپه ها دست کنده های انسان در طول تاریخ است. در معرفی دیدنی های بوشهر نیز می توان به این دست کنده ها در بندر سیراف اشاره کرد که خیلی از گردشگران بوشهری دوست دارند از نزدیک آن ها را ببینند.

سیراف چه دیدنی هایی دارد

عمارت شیخ جبار نصوری سیراف:

این عمارت متعلق به خاندان نصوری است و قدمت آن ۲۰۰ ساله است قرار گرفتن این عمارت بر بالای تپه های بلند و نزدیک به دریا موجب جذابیت آن شده است این عمارت دارای دو حیاط بیرونی و درونی است همچنین دارای بخش شاه نشین نیز می باشد. ۱۸ تابلو از شاهنامه در ایوان غربی بنا وجود دارد این عمارت زیبا متعلق به دوران قاجار است.

نقاطی از سیراف

گور تمدن های سیراف:

این گورها بسیار شگفت انگیز هستند و از دیدنی های بندر سیراف اند که با وجود زلزله های شدید این منطقه از بین نرفته اند در این گورستان ها همانطور که بیان شد افرادی با ادیان مختلف دفن شده اند. بر این اساس این گورستان یک بنای باستانی است که شاهد خوبی برای تنوع ادیان در بندر سیراف به شمار می آید و توصیه می شود حتما از آن دیدن کنید.

چشم انداز سیراف

مجسد امام حسن بصری سیراف:

این مسجد بر فراز تپه های کوچکی از منطقه قرار گرقته است و در نزدیکی گلزار شهدا واقع شده است قدمت این مسجد تاریخی به دوران ایلخانی باز می گردد قرار گرفتن این مسجد بر روی مخروبه هایی از دژ ساسانی موجب اهمیت آن شده است. قبل از بروز زلزله در این منطقه این مسجد یکی از مساجد مهم و کهن بوده است که دارای مناره های بلند بوده است. بعد از بروز زلزله نیز این بنا مجدد مورد بازسازی قرار گرفته است این مسجد زیبای مربعی شکل است و دارای یک حیاط است د معماری ها اشاره می شود که این بنا یک معماری ساده و تماشایی دارد.

بناهای تاریخی سیراف

موزه بندر سیراف:

این موزه فرهنگی توسط مردمان فرهنگ دوست این منطقه ساخته شده است در این موزه بخش های مهمی از تاریخچه سیراف نگهداری می شود. در تاریخچه بندر سیراف شرحی از زندگی بزرگان و حاکمان در این منطقه ارائه می شود بخش هایی از این موزه نیز محلی برای نگهداری از اشیای قیمتی و ظروف است این موزه نیز یکی دیگر از جاهای گردشگری بندر سیراف است.

موزه سیراف

دخمه های باستانی سیراف:

این دخمه های باستانی بر دامنه های سیراف قرار گرفته اند باستان شناسان اشاره می کنند که این حوضچه ها محلی برای نگهداری از آب باران بوده است در گذشته با وجود سرریزهای حوضچه زمانی که بارش باران زیاد بوده است و حوضچه ها سرازیر می شدند آب باران به نواحی پایین هدایت می شده است. در حال حاضر برخی از باستان شناسان می گویند که این حوضچه ها محلی برای دفن مردگان بوده اند زیرا به دلیل وجود بیماری های طاعون امار مردگان زیاد بوده است و در نتیجه اجساد در این مناطق دفن می شده اند.

دیدنی های تاریخی سیراف

 معرفی مکان های دیدنی بوشهر برای هر گردشگری دارای جذابیت است همانطور که شااره شد سیراف یکی از دیدنی های بوشهر است که از اهمیت بالایی برخوردار است. در طول سفر خود به بندر سیراف می تواند گشت و گزاری در بازرهای محلی شهر داشته باشید همچنین گور سیبویه که بنایی برای دفن سیبویه است محلی برای بازدید علاقه مندان است. از دیگر دیدنی های بندر سیراف می توان به آبگیر دره لیر اشاره کرد این آبگیر یک بنای تاریخی است که در سال ۸۷ به عنوان یکی از آثار ملی به ثبت رسیده است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو