10 علت قرمزی چشم و درمان فوری آن

منبع: اوما

175

1398/10/23

21:20


10 علت قرمزی چشم و درمان فوری آن

قرمزی چشم وقتی رخ می دهد که رگ های چشم شما متورم یا تحریک می شوند. قرمزی چشم که به آن چشم خونی نیز گفته می شود ، می تواند نشانگر وجود چندین مشکل مختلف باشد. در حالی که برخی از این مشکلات خوش خیم هستند ، برخی دیگر جدی هستند و نیاز به مراقبت های اضطراری پزشکی دارند.

قرمزی چشم ممکن است دلیلی برای نگرانی باشد. با این حال ، بیشترین مشکلات چشم وقتی اتفاق می افتد که قرمزی همراه با درد یا تغییر در بینایی باشد.

علت عمده قرمزی چشم چیست؟

شایع ترین علت قرمزی چشم رگ های ملتهب در سطح چشم است.

1- تحریک کننده ها

تحریک کننده های مختلف می توانند باعث التهاب عروق چشم شوند. تحریک کننده ها عبارتند از:

  • هوای خشک
  •  قرار گرفتن در معرض آفتاب
  • گرد و خاک
  • واکنش های آلرژیک
  •  سرماخوردگی
  • عفونت های باکتریایی یا ویروسی مانند سرخک
  • سرفه

خستگی چشم یا سرفه می تواند منجر به یک بیماری خاص به نام خونریزی ناشی از انسداد عضله شود. هنگامی که این اتفاق می افتد، یک لکه خون در چشم ظاهر می شود. این بیماری به نظر جدی است. اما اگر همراه درد نباشد، معمولاً طی 7 تا 10 روز برطرف می شود.

2- عفونت چشم

علل جدی تر قرمزی چشم عفونت ها می باشند. عفونت ها می توانند در ساختارهای مختلف چشم ایجاد شوند و به طور معمول علائمی مانند درد ، ترشحات یا تغییر در بینایی ایجاد می کنند. عفونت هایی که می توانند باعث قرمزی چشم شوند عبارتند از:

  •  التهاب فولیکول های مژه ، به نام بلفاریت
  •  التهاب غشایی که چشم را می پوشاند ، به نام ملتحمه یا چشم صورتی
  •  زخم هایی که چشم را می پوشانند ، به نام زخم های قرنیه
  •  التهاب یووا ، به نام یووئیت

سایر دلایل قرمزی چشم عبارتند از:

3- تروما یا آسیب دیدگی چشم

4- افزایش سریع فشار چشم که منجر به درد می شود ، به نام گلوکوم حاد

5-خراش های قرنیه ناشی از تحریک کننده یا استفاده بیش از حد از لنز

6-  التهاب قسمت سفید چشم به نام اسکلریت

7- گل مژه پلک

8- مشکلات خونریزی

9- آرتریت روماتوئید (RA)

10- مصرف ماری جوانا

درمان فوری قرمزی چشم

درمان مناسب قرمزی چشم به علت قرمزی بستگی دارد. به طور کلی ، یک یا چند مورد از موارد زیر باعث بهبود قرمزی چشم می شوند.

کمپرس گرم

یک حوله را در آب گرم خیس کنید و آب اضافی آنرا بگیرید. اطراف چشم حساس است، بنابراین درجه حرارت را در حد معقول حفظ کنید. حوله را حدود 10 دقیقه روی چشم بگذارید. گرما باعث افزایش جریان خون به منطقه می شود. همچنین گرما باعث افزایش تولید چربی روی پلک ها می شود. این مسئله باعث می شود چشم روغن کاری بیشتری انجام دهد.

کمپرس سرد

اگر کمپرس گرم عمل نکرد، می توانید از روش مخالف استفاده کنید. یک حوله خیس شده در آب خنک نیز می تواند به صورت کوتاه مدت به کاهش علائم قرمزی چشم کمک کند. این حوله به کاهش تورم و خارش ناشی از تحریک کمک می کند. از هرگونه افزایش بیش از حد یا کاهش بیش از حد دما در اطراف چشم خودداری کنید زیرا ممکن است مشکل را بدتر کند.

خیار

شما ابتدا باید خیار را به مدت 15 دقیقه داخل یخچال بگذارید.سپس آن را برش دهید و به مدت 30 دقیقه روی چشم قرار دهید و برای گرفتن نتیجه بهتر دو بار در روز این کار را تکرار کنید.

گلاب

پنبه ها را به گلاب آغشته کنید و سپس به مدت 15 دقیقه روی چشم هایتان قرار دهید و این کار را 2 تا 3 بار در روز انجام دهید.

چای کیسه ای

ابتدا آنها را داخل یخچال قرار دهید.یعد از یک ساعت خارج کنید و بر روی چشمهایتان قرار دهید، و بگذارید تا به مدت 15 الی 20 دقیقه بماند.

اشک مصنوعی

اشک چشم باعث روانکاری چشم می شود و به تمیز نگه داشتن چشم کمک می کند. برای رفع خشکی کوتاه مدت یا بلند مدت می توان از اشک مصنوعی استفاده کرد. اگر اشک مصنوعی خنک توصیه شد، حتماً محلول را در یخچال نگهداری کنید.

راه حل های بلند مدت برای درمان

 

درمان قرمزی چشم

اگر مرتبا قرمزی چشم و تحریک چشم را تجربه می کنید، باید به فکر راه حل سریع باشید. در اینجا چند تغییر در شیوه زندگی وجود دارد که به تسکین علائم کمک می کند. اگر مشکل همچنان ادامه داشت باید با پزشک خود صحبت کنید.

تعویض لنز

اگر قرمزی مزمن چشم را تجربه کرده اید و لنز استفاده می کنید، قرمزی به لنز شما مربوط می باشد. مواد موجود در لنزهای خاص می توانند احتمال عفونت یا سوزش را افزایش دهند. اگر به تازگی لنز خود را تعویض کرده اید - یا اگر مدت مدیدی همان لنز را استفاده کرده اید - و قرمزی را تجربه کرده اید ، با چشم پزشک صحبت کنید. چشم پزشک می تواند به شما در مشخص کردن مشکل کمک کند. محلول لنز نیز می تواند روی چشم شما تأثیر بگذارد. برخی از مواد تشکیل دهنده محلول با برخی از مواد لنز سازگار نیست. اطمینان حاصل کنید که از بهترین محلول های لنز استفاده می کنید.

به رژیم غذایی خود توجه کنید

اگر به قدر کافی به بدن شما آب نرسد، متوجه خونریزی چشم می شوید. به طور کلی، هر فرد برای حفظ تعادل مناسب مایعات، روزانه به 8 فنجان آب نیاز دارد. خوردن مقدار زیاد غذاهای التهابی ممکن است باعث قرمزی چشم شود. مصرف بیش از حد غذاهای فرآوری شده ، لبنیات و فست فود باعث ایجاد التهاب می شوند. می توانید با محدود کردن مقدار غذایی که می خورید یا اضافه کردن غذاهای کاهش دهنده التهاب به رژیم غذایی، التهاب را کاهش دهید.

تحقیقات نشان داده است مصرف غذاهای سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 می تواند التهاب را کاهش دهد. این مواد معمولاً در ماهی قزل آلا و دانه ها و آجیل ها مانند دانه کتان وجود دارد. همچنین می توانید مکمل های حاوی امگا 3 مصرف کنید.

مراقب اطراف خود باشید

محیط شما همچنین می تواند روی چشم شما تأثیر بگذارد. اگر دائماً در معرض آلرژن ها مانند گرده یا دود قرار دارید ، ممکن است ریشه مشکل باشد. هوای خشک ، رطوبت و باد نیز می تواند تأثیر داشته باشد.

قطره برای رفع قرمزی چشم

داروهای بدون نسخه می توانند به درمان قرمزی خفیف تا متوسط چشم کمک کنند. داروهای محبوب عبارتند از:

1- نافازولین 

که در داروهایی مانند Clear Eyes Itchy Eye Relief یافت می شود. نافازولین ماده ضدعفونی کننده ای است که می تواند قرمزی ناشی از واکنش های آلرژیک و تحریک جزئی را درمان کند. 

2- تتراهیدروزولین

که در قطراتی مانند ویسین یافت می شود. تتاهیدروزولین ماده ضدعفونی کننده ای است که مانند نافازولین ، قرمزی ناشی از آلرژی ، خستگی و تحریک را برطرف می کند. 

3- قطره روان کننده چشم

قطره های زیادی در دسترس است که بیشتر آنها از چربی ها برای تقلید اشک واقعی استفاده می کنند. درمورد اینکه مواد نگهدارنده برخی قطره های چشم بی خطر هستند، بین پزشکان چشم بحث و گفتگو است. قطره بدون مواد نگهدارنده نیز موجود است.

4- قطره فنیل افرین

معمولا یک قطره از این دارو، هر سه یا چهار ساعت استفاده می‌شود. توصیه می‌شود درمان با این دارو از ۴ روز تجاوز نکند و حتما درباره تعداد دفعات استفاده روزانه از آن با پزشک مشورت شود. توجه داشته باشید که برای استفاده از این دارو، نوک قطره چشمی را لمس نکنید یا آن را به طور مستقیم بر روی چشم قرار ندهید.

برخی داروهای تجویز شده ممکن است موثر باشند؛ به ویژه اگر بیماری یا عفونت باعث ایجاد قرمزی چشم شود. پزشک ممکن است داروهای زیر را تجویز کند:

  • قطره گلوکوما برای کاهش فشار چشم 
  •  قطره یا پماد آنتی بیوتیک برای درمان عفونت چشم 
  •  تجویز اشک مصنوعی، که می تواند باعث افزایش رطوبت چشم و کاهش تحریک شود

چه کسی نباید قطره چشمی استفاده کند؟

قطره تسکین قرمزی برای همه بی خطر نیست. مبتلایان به گلوکوم باید از مصرف داروهای بدون نسخه اجتناب کنند زیرا برخی قطره های چشم باعث افزایش فشار در چشم می شوند. زنانی که باردار هستند و یا شیردهی انجام می دهند، باید قبل از استفاده از هرگونه درمان چشمی، با پزشک خود صحبت کنند. برخی قطره ها می توانند روی کودک در حال رشد تأثیر بگذارد و یا به شیر مادر منتقل شود.

در صورتی که در خصوص قرمزی چشم شک دارید با پزشک خود صحبت کنید. قرمزی چشم قابل درمان است ؛ حتی اگر ناشی از یک بیماری جدی باشد. پزشک درمورد علائم، سلامتی عمومی و مشکلاتی که ممکن است باعث تحریک چشم شود، سؤالاتی می پرسد. همچنین پزشک چشم را معاینه می کند و از یک محلول نمکی برای شستشوی تحریک کننده در چشم استفاده می کند.

Gary Heiting. Red eyes (bloodshot eyes): How to treat red eyes. Page updated July 2019

Alan Kozarsky. Why Are My Eyes Red? on August 11, 2018

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو