نامیده شدن امسال به سال اصلاح الگوی مصرف همگان را بر آن می دارد که به سبک ها و رویه های مصرفی خود تجدید نظری داشته باشیم. یکی از راهنماهای مهم در این امر برچسب های انرژی بر روی کالا می باشد. تصمیم به خرید یک وسیله خانگی می گیرید. وارد مرکز خرید می شوید و اولین گزینه ای که به ذهنتان می رسد، خرید کم هزینه ترین آیتمی است که پیدا می کنید. اما آیا لزوماً این کار رست است؟ خیر. چرا؟ هزینه هر وسیله که شما خریداری می کنید وابسته به سه مولفه متفاوت است: قیمت خرید، هزینه های تعمیرات و نگهداری، هزینه های کارکرد.

به عنوان مثال اگر قصد خرید یک یخچال فریزر جدید را داشته باشید، وقتی وارد بازار می شوید با نمونه های بیشماری مواجه می شوید با اینکه در ظاهر و کاربرد تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند اما دارای تفاوت های قیمتی زیادی هستند. اگر کمی دقیقتر نگاه کنید متوجه این تفاوت قیمت می شوید. بله یکی از آنها دارا ی مصرف برق 600 کیلو وات در ساعت است و دیگری 800 کیلو وات برق مصرف می کند. در حقیقت شما با خرید نمونه ی گرانتر، در دراز مدت پول خود را جمع کرده اید و در هزینه ها صرفه جویی بعمل آورده اید. به این منظور محصولات برقی دارای برچسب های انرژی هستند که با توجه به آن می توانید میزان بهینه بودن مصرف آنها را تخمین بزنید. در عین حال برخی از محصولات دیگر نیز هستند که دارای برچسب ستاره انرژی می باشند. به این معنا که این وسایل نسبت به مدل های مشابه برق کمتری مصرف می کنند.

این برچسب به شما می گوید که میزان کارآمدی یا مصرف سالانه انرژی مدلی که مشاهده می کنید نسبت به انواع مشابه خود در کدام رده قرار دارد.

چرا باید به میزان مصرف انرژی اهمیت بدهیم؟

هر چقدر وسیله ای که استفاده می کنید انرژی کمتری مصرف کند، هزینه های مصرفی برق شما کمتر می شود. از این گذشته مصرف کمتر انرژی برای حفظ و نگهداری محیط زیست ضروری است، از آلودگی هوا می کاهد و به حفظ منابع طبیعی کمک می کند و بستر سالم تری برای زندگی نسل های بعدی بشر بوجود می آورد.

بیشتر تفاوت ها به اجزای داخلی موتورها بستگی دارد که در این میان می توان به کیفیت کمپرسور، پمپ، سوپاپ، واشر، و سنسورهای الکترونیکی اشاره کرد. حتی اگر دو وسیله از نظر ظاهر و عملکرد مشابه باشند، یک تغییر کوچک در موتور کافی است که هزینه های ماهانه شما تا میزان بسیار زیادی کاهش پیدا کند.

برچسب انرژی چه اطلاعاتی را در اختیار من قرار می دهد؟

این برچسب به شما می گوید که میزان کارآمدی یا مصرف سالانه انرژی مدلی که مشاهده می کنید نسبت به انواع مشابه خود در کدام رده قرار دارد. به این برچسب به ویژه بر روی وسایل پر مصرف خانگی نظیر: ماشین لباسشویی، یخچال فریزر، و دستگاههای گرم کننده و خنک کننده مرکزی ساختمان دقت کنید. اگر کالای مورد نظر شما فاقد چنین برچسبی بود، می توانید از فروشنده در مورد آن سوال کنید.

استراتژی های خرید

1- سایز و مدل مورد نظر خود را انتخاب کنید. مقیاس فضایی که قصد دارید وسیله را در آن بگذارید اندازه گرفته و مطمئن شوید که به راحتی می توانید درب وسیله را باز و بسته نمایید.

2- محل دقیق خرید خود را مشخص کنید. حتی الامکان سعی کنید از مراکز خرید معتبر خرید کنید.

3- بازده مدل ها و مارک های مختلف را با هم مقایسه کنید. ببینید کدامیک از ویژگی های دستگاه برایتان مهمتر است. عملکرد مدل های مختلف را نیز مقایسه کنید: آیا دستگاه پر سر و صداست؟ مشخصه های ایمنی دستگاه چیست؟ تعمیرات و خدمات پس از فروش آن چگونه است؟ اگر دستگاه نیازمند آب است مصرف آن چقدر است؟ مصرف برق چطور؟

حتی اگر دو وسیله از نظر ظاهر و عملکرد مشابه باشند، یک تغییر کوچک در موتور کافی است که هزینه های ماهانه شما تا میزان بسیار زیادی کاهش پیدا کند.

نکاتی پیرامون کاهش مصرف ماهانه

یک مصرف کننده هوشمند انرژی بیشترین کارآیی را از میزان انرژی که مصرف می کند دریافت می کند. در این قسمت راهکارهایی را به شما آموزش می دهیم که به واسطه آن بدون از بین رفتن رفاه فردی می توانید مصرف انرژی را کاهش دهید.

صرفه جویی در مصرف برق : اگر یخچال نزدیک گاز، دریچه خروجی هواکش و یا سایر وسایل گرم کننده است، جای آن را عوض کنید.

سیم های برق را هر 3 ماه یکبار تمیز کنید تا گرد و غبار موجود بر روی آنها پاک شود.

صرفه جویی در مصرف گاز: قابلمه ها را به اندازه شعله گاز انتخاب کنید. هیچ گاه یک قابلمه و یا ماهیتابه کوچک را روی شعله بزرگ قرار ندهید. هنگام طبخ درب قابلمه را روی آن گذاشته و با شعله کم غذاها را آماده کنید.

صرفه جویی در مصرف آب:  میزان آب مصرفی و درجه حرارت آب را در ماشین لباسشویی نسبت به لباس هایی که می شویید تعیین کنید. به خاطر 2 تکه لباس، ماشین لباسشویی را روشن نکنید و اجازه دهید میزان رخت و لباس ها به اندازه کافی برسد.

نشریه منزل با اندکی تغییر

تنظیم: کهتری

مقالات مرتبط

آمادگی های زمستانی

خانه داری با روش های معطر

نا گفته های نور پردازی

به خنکای لیمو ترش

آیا می دانید که ...؟

خانه نگو، بهشت بگو

کفش هایی با دوام بیشتر

منبع : tebyan.net