۱۴ وضعیت بد که باعث تغییر شخصیت شما می‌شود

منبع: فرزند

139

1398/3/27

02:12


۱۴ وضعیت بد که باعث تغییر شخصیت شما می‌شود

شخصیت در واقع شیوه‌ی فکر کردن، احساس کردن و عمل کردن شماست چیزی که سبب می‌شود، شما همینی که هستید باشید.

شخصیت عادت‌های شما، ویژگی‌های شما و نحوه‌ی واکنشی است که نسبت به جهان پیرامون‌تان نشان می‌دهید.

با وجود این‌که خلق و خوی شما تغییر می‌کند و در طول سال‌ها یاد می‌گیرید و رشد می‌کنید، هنوز هم یک نوع خاص و ثابت از شما وجود دارد. اما بعضی از اختلالات هستند که می‌توانند بر شخصیت شما تأثیر بگذارند و سبب شوند که شما به شیوه‌ای عمل کنید که برای شخصیت‌تان مناسب نیست.

۱ . بیماری آلزایمر

این بیماری بر تفکر، قضاوت، حافظه و توانایی تصمیم‌گیری شما تاثیر می‌گذارد. آلزایمر باعث می‌شود که احساس سردرگمی داشته باشید و در واقع شیوه‌ی رفتار شما را تغییر می‌دهد. در مراحل اولیه‌ی ابتلا به این بیماری ممکن است اضطراب داشته باشید یا خیلی راحت از دست دیگران آزرده شوید.

اما آلزایمر با گذشت زمان، می‌تواند اثرات جدی‌تری روی فرد مبتلا داشته باشد. حتی یک فرد مهربان و باملاحظه ممکن است به شدت استیلاگر و پرتوقع شود. یا کسی که سابقا شخصیت نگرانی داشت و همواره پر از استرس بود، پس از ابتلا به آلزامیر ممکن است آدمی ساده‌گیر و بی‌خیال شود.

۲ . زوال عقل با اجسام لویی

زوال عقل با اجسام لویی پس از آلزایمر، شایع‌ترین نوع زوال عقل است. توده‌ّهایی از پروتئین‌های غیر معمول، به نام اجسام لویی، در بخش‌هایی از مغز شما شکل می‌گیرند و حافظه، حرکت و تفکر را کنترل می‌کنند.

بنابراین این بیماری به لحاظ ذهنی و جسمی روی‌تان تأثیر می‌گذارد. افرادی که به این بیماری مبتلا می‌شوند معمولا منفعل‌تر هستند، احساسات کم‌تری را نشان می‌دهند و علاقه‌ای به سرگرمی و فعالیت‌های دیگر ندارند.

۳ . بیماری پارکینسون

پارکینسون ممکن است در نهایت روی چگونگی راه رفتن، صحبت کردن، خوابیدن و فکر کردن شما تاثیر بگذارد. حتی در اوایل ابتلا، ممکن است به چیزهایی مانند وسواس بیش از حد روی جزئیات کوچک و بی‌خیالی ناگهانی منجر شود.

بعدها ممکن است به نظر برسد که حضور ذهن ندارید و به اندازه‌ی سابق اجتماعی نیستید. مورد دیگر این‌که پارکینسون سبب می‌شود که نتوانید تا افکار خود را در یک جهت حفظ کنید.

۴ . تغییر شخصیت با بیماری هانتینگتون

هانتینگتون نوعی بیماری است که شما با آن متولد شده‌اید، اما معمولا در ۳۰ یا ۴۰ سالگی خود را نشان می‌دهد. این بیماری باعث آسیب رسیدن به سلول‌های مغزی می‌شود و در هر بخشی از زندگی شما تاثیر می‌گذارد.

ممکن است تفکر واضح برای‌تان دشوار باشد، یا به حدی عصبانی شوید که به دیوار ضربه بزنید، یا چیزهای اساسی مانند مسواک زدن را فراموش کنید. و حتی ممکن است متوجه نشوید که این اتفاق در حال رخ دادن است.

۵ . تصلب بافت چندگانه (MS)

در اثر این اختلال، سیستم ایمنی بدن شما به عصب‌های مغز و ستون فقرات حمله می‌کند. تصلب بافت چندگانه یا ام اس می‌تواند مشکلات زیادی را ایجاد کند از مشکلات مثانه گرفته تا عدم توانایی راه رفتن.

در بعضی موارد، این بیماری می‌تواند منجر به بروز احساس غم و اندوه شود، تا حدی که به نظر می‌رسد خوشبختی شما فراتر از حد نرمال است و در دنیای واقعی نمودی ندارد. ام اس در عین حال می‌تواند موجب خنده و یا گریه‌ای شود که به نظر می‌رسد تحت کنترل شما نیست یا با آن‌چه که واقعا احساس می‌کنید تناسبی ندارد.

۶ . بیماری تیروئید

تیروئید هورمون‌هایی تولید می‌کند که به بدن شما می‌گویند که با چه سرعتی باید عملکرد خود را انجام دهد. اگر هورمون بیش از حد نیاز تولید شود، مثل این می‌ماند که کسی پایش را روی پدال گاز مدام فشار می‌دهد. در این صورت ممکن است تحریک‌پذیر و مضطرب باشید، و نوسانات خلقی بزرگی داشته باشید.

اگر میزان تولید این هورمون‌ها کافی نباشد، شخصیت شما ممکن است ملال‌انگیز به نظر برسد. ممکن است مدام چیزهایی را فراموش کنید و زمان زیادی را صرف فکر کردن به آن‌ها کنید. اگر بیماری تیروئید درمان نشود، می‌تواند اثرات طولانی مدت روی مغز شما داشته باشد.

۷ . تغییر شخصیت با تومور مغزی

وجود یک تومور در مغز می‌تواند بخش‌هایی را که شخصیت، عواطف، حل مشکلات و حافظه را بر عهده دارند، تحت تاثیر قرار دهد. این بیماری می‌توانند سبب شود که گیج و فراموش‌کار شوید. نوسانات خلقی، تهاجمی شدن، و کج‌خیالی‌هایی مثل این‌که دیگران می خواهند به شما آسیب بزنند،‌از دیگر علائم این بیماری است.

۸ . برخی از انواع سرطان

تومور در مغز و نخاع تنها تومورهایی نیستند که می‌توانند شخصیت را تحت تاثیر قرار دهند. اگر شما یک تومور سرطانی در غده‌ی هیپوفیز خود دارید که سطح هورمون را در بدن شما کنترل می‌کند، شخصیت‌تان نیز تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

آدنوکارسینوم نیز (که در سلول‌هایی ایجاد می‌شود که مخاط و سایر مایعات را تولید می‌کنند) چنین تاثیری دارد. این بیماری می‌تواند در سراسر بدن شما، از جمله سینه، روده‌ی بزرگ، ریه‌ها و پانکراس ایجاد شود.

۹ . تغییر شخصیت با سکته مغزی

هنگامی که جریان خون به بخشی از مغز شما قطع می‌شود، سلول‌ها اکسیژن کافی دریافت نمی‌کنند و شروع به مردن می‌کنند. اثرات این اتفاق به طول مدت سکته‌ی مغزی و جای آن در مغز بستگی دارد. شما ممکن است قادر به حرکت دادن برخی از قسمت‌های بدن‌تان نباشید و شخصیت‌تان نیز تا حدی تغییر می‌کند. مثلا ممکن است صبر و تحمل‌تان را به راحتی از دست بدهید، نوسانات شدید خلق و خوی داشته باشید یا عملکردتان نسبت به گذشته درون‌رانشی‌تر باشد.

۱۰ . آسیب تروماتیک مغز

پس از یک ضربه جدی روی سر، تغییرات شخصیتی می‌تواند یک نشانه‌ی پنهان باشد که در طول زمان رخ می‌دهد. در موارد جدی‌تر، ممکن است کلا آدم دیگری به نظر برسید، چیزهایی بگویید که قبلا نمی‌گفتید، یا کارهایی انجام بدهید که قبلا انجام نمی‌دادید.

۱۱ . افسردگی

افسردگی روی هر بخشی از زندگی شما تاثیر می‌گذارد. این بیماری روحی نه تنها خلق و خوی شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد، بلکه فکرهایی که در سرتان دارید، حافظه‌تان و نحوه‌ی تصمیم‌گیری شما را عوض می‌کند. افسردگی شیوه‌ی تفکر شما را نسبت به جهان پیرامون تان تغییر می‌دهد.

این بیماری می‌تواند در مردان و زنان بسیار متفاوت باشد. زنان اغلب احساس عدم ارزش، غم و گناه دارند، در حالی که مردان احساس خستگی، تحریک‌پذیری و عصبانیت می‌کنند.

۱۲ . اختلال وسواسی فکری عملی

این اختلال (OCD) موجب احساس اضطراب در شما می‌شود و سبب می‌شود که افکاری به ذهن‌تان راه پیدا کنند که ابدا نمی‌توانید آن‌ها را متوقف کنید. به عنوان مثال، ممکن است دست‌های‌تان را بارها و بارها شستشو دهید.

ممکن است بارها و بارها به خودتان شک کنید و زمان زیادی را برای انجام وظایف ساده صرف کنید. اگر کسی از شما انتقاد کند، ممکن است این مشکل بدتر شود زیرا این رفتار از دیگران اضطراب شما را تغذیه می‌کند.

۱۳ . اختلال دو قطبی

این اختلال باعث بروز تغییرات خلقی در شما می‌شود که حتی فراتر از بالا و پایین‌های زندگی روزمره است. هنگامی که حال‌تان خوب است، ممکن است پرشور و حال باشید، به شدت تند صحبت کنید و ریسک‌های زیادی را بپذیرید.

هنگامی که حال‌تان خوش نیست، ممکن است نگران باشید، انرژی کمی داشته باشید و احساس کنید که بی‌ارزش هستید. و گاهی اوقات ممکن است ترکیبی از هر دو را احساس کنید. این تغییرات شدید می‌تواند در روند خواب و انرژی شما اختلال ایجاد کند و حتی سبب شود که نتوانید تفکر واضحی داشته باشید.

۱۴ . اسکیزوفرنی

این بیماری جدی روانی سبب می‌شود که صداهایی را بشنوید و چیزهایی را ببینید، که وجود ندارند. ممکن است چیزهایی را باور کنید که در واقعیت وجود ندارند. یا ممکن است مانند گذشته اجتماعی نباشید.

در حین این‌که بیماری بدتر می‌شود، دیگر به سختی می‌توانید افکارتان را روی خط طبیعی نگه دارید و شاید حتی نتوانید با آدم‌ها حرف بزنید. اسکیزوفرنی باعث می‌شود که گاهی رفتاری داشته باشید که به شدت دور از شخصیت‌تان، به سختی قابل پیش‌بینی و کاملا خارج از کنترل است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو