عسل مانوکا یک ماده عالی است که می تواند به شما در مقابله با بسیاری از بیماری های زیبایی و پوستی کمک کند. استعمال این ماده چه به صورت خارجی و چه داخلی مفید است. علاوه بر این، ممکن است برای محافظت از زخم ها در برابر عفونت و ترغیب بهبود سریعتر آن ها نیز استفاده شود. بعلاوه، عسل مانوکا برای کاهش التهابات پوستی، درمان آکنه، آبرسانی پوست خشک، روشن شدن پوست های تیره، لکه ها، هاپیرپیگمنتاسیون و موارد دیگر مفید است. در این مقاله از بخش زیبایی, پوست و موی دکتر سلام، ما داروهای واقعی و بهترین دستورالعمل های ساخت ماسک صورت عسل مانوکا را برای رفع آکنه و چین و چروک و سایر موارد پوستی ذکر خواهیم کرد.

عسل مانوکا

عسل مانوکا چیست؟

عسل مانوکا نوعی عسل است که از بوته های گل مانوکا تهیه می شود این بوته ها در نیوزیلند و استرالیا یافت می شوند. عسل مانوکا از آنجایی که توانایی ضد باکتریایی بسیار قدرتمندی دارد، بیشتر از عسل معمولی خاصیت دارد. این ماده دارای خاصیت درمانی بیشتری است همچنین مغذی تر از عسل معمولی است. اگر می خواهید پوست سالم و زیبایی داشته باشید، می توانید از عسل مانوکا هم برای استفاده خارجی و هم برای مصرف داخلی استفاده کنید.

مزایای عسل مانوکا بر روی پوست

خواص ضد التهابی عسل مانوکا

عسل مانوکا پر از خواص ضد التهابی است که می تواند اثرات زخم را کاهش دهد. عفونت در جوش های سر سفید و جوش های سر سیاه از پاره شدن دیواره فولیکول که در آن عفونت رخ می دهد، ناشی می شود. این پارگی می تواند منجر به جای زخم شود.

عسل مانوکا با به حداقل رساندن التهاب مرتبط با عفونت می تواند به تسریع بهبودی بدون ایجاد زخم کمک کند، همچنین بهبودی را افزایش می دهد، و باعث ترمیم بافت ها و کاهش اندازه زخم می شود. عسل مانوکا با محل زخم و یا آکنه مقابله  کرده و در جوان نگه داشتن پوست به عنوان یک ماده فوق العاده عمل می کند.

توانایی های ضد باکتری و ضد میکروبی

عسل عادی از قبل توانایی ضد میکروب و ضد باکتریایی را دارد، اما عسل مانوکا حاوی غلظت بیشتری از آنزیم ها است، و این غلظت به افزایش قدرت آن در برابر میکروب ها کمک می کند. علاوه بر این به لطف مقدار قند آن باعث متوقف شدن رشد میکروب ها می شود.

آنتی اکسیدان ها

رادیکال های آزاد به سلول های شما آسیب می رسانند، و این خود منجر به پیری زودرس و رشد تومور می شود. همچنین، آن ها از عوامل داخلی و خارجی مانند دود، اشعه ماوراء بنفش، غذاهای ناسالم، علف کش ها، اشعه و … ناشی می شوند. عسل مانوکا شامل آنتی اکسیدان هایی است که برای مبارزه با رادیکال های آزاد و محافظت از سلول های پوستی شما مفید هستند. آنتی اکسیدان ها همچنین به تغذیه پوست شما کمک می کنند.

خواص مرطوب کننده عسل مانوکا

عسل مانوکا پوست شما را نرم و لطیف می کند زیرا این ماده به عنوان یک مرطوب کننده عمل می کند. همچنین با جذب و نگه داشتن رطوبت محیط می تواند مانع از خشکی بیش از حد پوست شود.

اثر شفابخشی محل زخم و سوختگی

عسل مانوکا در تسکین و بهبودی سوختگی و زخم های روی پوست به طور طبیعی کمک می کند. این گیاه دارای خصوصیات ضد باکتریایی و ضد التهابی است که برای تسریع روند بهبودی، کاهش درد و ضد عفونی کردن زخم ها با افزایش رشد بافت مناسب هستند. جدا از آن، ویسکوزیته و خاصیت مرطوب کنندگی آن به عنوان یک سد محافظ کمک کرده و از این طریق از بروز عفونت جلوگیری می کند.

کمک به پاک سازی پوست

به دلیل خاصیت ضد باکتریایی طبیعی، عسل مانوکا می تواند به پوست لکه دار کمک کند. این ماده پوست ملتهب را تسکین داده و لکه های پوستی را به دلیل خاصیت ضد التهابی قوی آن بهبود می بخشد. در کنار آن، از اسید آمینه هایی تشکیل شده است که می تواند به از بین بردن سلول‌های مرده پوست کمک کند و این به نوبه خود، به پاکسازی منافذ پوست کمک می کند.

کند شدن علائم پیری

عسل مانوکا می تواند ارتباط متقابل کلاژن را افزایش دهد و این باعث تحریک رشد کلاژن در سلول های پوست می شود. کلاژن سالم به معنای پوستی سالم، جوان، محکم است.

عسل مانوکا


بیشتر بخوانید: با این روش دانه های سر سیاه پوست خود را از بین ببرید!


13 دستور العمل ساخت ماسک عسل مانوکا جهت رفع آکنه، چین و چروک

1- ماسک صورت عسل مانوکا جهت رفع چین و چروک

چرا این ماسک اینگونه عمل می کند

قرار گرفتن در معرض نور آفتاب محافظت نشده، پوست بیش از حد خشک، حالت دادن های مکرر به صورت و استعداد ژنتیکی برخی از عوامل اصلی موثر در بروز چین و چروک روی صورت هستند. روغن اسطوخودوس راهی عالی برای کاهش ظاهر چین و چروک و خطوط ریز روی صورت هستند. این ماده سرشار از آنتی اکسیدان است که می تواند پوست را تغذیه کرده و با رادیکال های آزاد بجنگد.

فندق جادوگر می تواند پوست شما را محکم کند، بنابراین به صاف کردن چین و چروک کمک می کند. به دلیل داشتن تانن ها و پلی فنول های آن، فندق جادوگر می تواند پوست شما را در برابر ملانوما، سرطان و سایر آسیب های ناشی از نور UV محافظت کند. این ماده بیشتر در محافظت از کلاژن و خاصیت ارتجاعی پوست کمک می کند.

موادی که شما نیاز دارید:

  • عسل مانوکا – ½ قاشق چایخوری
  • روغن اسطوخودوس – 1 قطره
  • فندق جادوگر – ½ قاشق چایخوری

باید چه کاری انجام دهیم

عسل مانوکا، روغن اسطوخودوس و فندق جادوگر را به خوبی در یک کاسه مخلوط کنید تا خمیر یکدست حاصل شود. به آرامی ماسک را با کمک نوک انگشتان تمیز روی صورت تمیز خود بمالید و از ناحیه اطراف چشم دور بمانید. بگذارید تقریباً 5 دقیقه اثر کند. به ترتیب با استفاده از آب ولرم و آب سرد آن را بشویید. به طور معمول پوست خود را خشک کنید.

2- ماسک صورت عسل مانوکا برای رفع آکنه

دلیل اثر بخشی آن چیست؟

روغن درخت چای به دلیل ترکیبات ضد میکروبی و ضد باکتریایی که دارد به نبرد با باکتری های مسئول آکنه کمک می کند. همچنین برای انسداد غدد چربی، ضد عفونی کردن منافذ و کاهش آکنه نیز مفید است. همچنین می تواند چربی و گرد و غبار را به راحتی از بین ببرد و از پوست در برابر استرس اکسیداتیو محافظت کند.

اسپیرولینا می تواند به بدن در مبارزه با رادیکال های آزاد و از بین بردن سموم کمک کند،چراکه رادیکال های آزاد می توانند باعث ایجاد آکنه شوند. در کنار آن، می تواند به جلوگیری از رشد باکتری های کاندیدا کمک کرده و باعث جلوگیری از آکنه شود.

موادی که شما نیاز دارید:

  • عسل مانوکا – یک قاشق چایخوری
  • روغن ضروری درخت چای – 1 قطره
  • پودر اسپیرولینا – ¼ قاشق چایخوری

چه کاری باید انجام دهیم

مواد خود را در یک کاسه مخلوط کنید تا یک خمیر صاف ایجاد شود. شروع به استفاده از این خمیر بر روی صورت تمیز خود کنید و قبل از شستشو با آب ولرم به مدت پنج دقیقه آن را نگه دارید. صورت خود را به طور عادی خشک و مرطوب کنید.

3- ماسک صورت عسل مانوکا برای روزاسه

چرا این ماسک اثر بخش است؟

گلاب یک ماده فوق العاده برای کاهش قرمزی پوست تحریک شده، از بین بردن آکنه، روزاسه، اگزما و درماتیت است. همچنین یک ماده پاک کننده عالی است و به خلاص شدن از شر خاک و روغن انباشته شده در منافذ مسدود شده کمک می کند. خواص قدرتمند ضد باکتریایی موجود در آن برای از بین بردن هرگونه باکتری های طولانی مدت موثر است که ممکن است باعث از بین بردن آنان شود.

جدا از آن، در درمان تحریک و قرمزی پوستی که مستعد آکنه است کمک می کند. از طرف دیگر بلغور جو دوسر کلوئیدی با تسکین دادن پوست، کاهش التهاب و از بین بردن آکنه یا جوش های پر از چربی، اثر تسکین بخش فوق العاده ای را ارائه می دهد.

موادی که شما نیاز دارید:

  • گلاب – یک قاشق چایخوری
  • عسل مانوکا – یک قاشق چایخوری
  • جو دوسر کلوئیدی – یک قاشق چایخوری

چه کاری را بایستی انجام دهیم

تمام اجزای فوق را درون یک کاسه بریزید و آن ها را به خوبی مخلوط کنید تا به خمیر یک دست برسید. از این خمیر استفاده کنید تا روی صورت خود بمالید و بگذارید 5-8 دقیقه قبل از شستشو با آب ولرم روی آن بماند. صورت خود را خشک کرده و یک مرطوب کننده ملایم بمالید.

4- ماسک صورت عسل مانوکا برای التهاب پوست

چرا این ماسک اثر می کند

ژل آلوئه ورا دارای دو هورمون است، یعنی اکسین و جبرلین، که خاصیت ضد التهابی و بهبود زخم را دارند و می توانند التهاب پوست را کاهش دهند. جیبرلین رشد سلول های جدید را تحریک می کند و به پوست اجازه می دهد تا با ایجاد  کمترین زخم به طور طبیعی و بسیار سریع ترمیم شود.

بعلاوه، آلوئه ورا در داروهای آیورودا برای بهبودی از مشکلات مزمن پوستی مانند آکنه، پسوریاتیک و اگزما استفاده می شود. این گیاه همچنین دارای تعداد زیادی آنتی اکسیدان مانند بتاکاروتن و ویتامین های C و E است که به بهبود استحکام طبیعی پوست و مرطوب نگه داشتن آن کمک می کند.

عسل مانوکا

آنچه که شما نیاز دارید:

  • عسل مانوکا – ½ قاشق چایخوری
  • ژل آلوئه ورا – یک قاشق چایخوری

چه کار باید بکنیم

در یک کاسه، عسل مانوکا و ژل آلوئه ورا را با هم مخلوط کنید. شروع به استفاده از این مخلوط روی صورت تمیزتان کنید. بگذارید این مخلوط به مدت 5-10 دقیقه روی پوست شما باقی بماند و از آب ولرم به اندازه کافی برای شستشوی آن استفاده کنید.

5- ماسک صورت عسل مانوکا برای پیگمنتاسیون پوست

به چه دلیل این ماسک مفید است؟

زردچوبه یک ماده شناخته شده در مراقبت از پوست است. این می تواند با مشکلات متعدد پوستی مانند پیگمنتاسیون مقابله کند، همچنین به عنوان یک سفید کننده پوست عمل می کند، لکه های تیره را روشن می کند و چهره را روشن تر می کند. به همین دلیل است که اغلب برای مبارزه با پیگمنتاسیون از آن استفاده می شود. این ماده همچنین به درمان پوست های تیره کمک می کند.

آب لیمو موجود در این دستور العمل به عنوان یک ماده سفید کننده طبیعی عمل می کند، بنابراین به محو شدن رنگدانه های پوست کمک می کند. علاوه بر این، سرشار از ویتامین C است و ترکیبات آنتی اکسیدانی قدرتمندی که در آن وجود پوست را از آسیب UV محافظت می کند و لکه های تیره را روشن می کند.

موارد مورد نیاز شما:

  • عسل مانوکا – یک قاشق چایخوری
  • پودر زردچوبه – ½ قاشق چایخوری
  • آب لیمو تازه – ½ قاشق چایخوری

چه کاری را باید انجام دهیم

عسل مانوکا، پودر زردچوبه و آب لیمو را در یک کاسه به خوبی مخلوط کنید. آن را روی صورت تمیز خود بمالید. حدوداً پنج دقیقه صبر کنید و با استفاده از آب ولرم بشویید. طبق معمول، صورت را خشک و مرطوب کنید.

6- ماسک صورت عسلی ضد پیری مانوکا

چرا این ماسک کارایی دارد

روغن نارگیل دارای خواص ضد پیری شگفت انگیزی است که یک راه حل مناسب برای مقابله با لکه های چین و چروک است. خواص ضد التهابی موجود در این روغن به محافظت از پوست در برابر عوامل آسیب رسان مانند آفتاب، آکنه، بیماری های پوستی و عفونت ها و عوامل محیطی مانند آلودگی و دود سیگار که خود منجر به پیری زودرس می شود، کمک می کند.

علاوه بر این، به محافظت از پوست در برابر اثرات مضر UVA و UVB کمک می کند، ضمن اینکه از آسیب های پوستی که در اثر قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آفتاب مانند لکه های پیری، هایپرپیگمنتاسیون، کک و مک و چین و چروک جلوگیری می کند. اسانس لیمو سرشار از ویتامین C است و اغلب در محصولات ضد پیری OTC یافت می شود. جدا از خاصیت ضد پیری، در محافظت از پوست در برابر آفتاب نیز از قدرت بالایی برخوردار است.

موادی که شما احتیاج دارید:

  • عسل مانوکا – دو قاشق غذاخوری
  • روغن نارگیل استفاده نشده – چهار قاشق چایخوری
  • چوب دارچین (اختیاری)
  • آب لیمو  تازه- 3 قطره

چه کاری انجام دهیم

تمام مواد را در یک کاسه کوچک ترکیب کنید. این ترکیب را روی صورت خود بمالید و بگذارید این ماسک تغذیه کننده به مدت 10-15 دقیقه روی صورتتان باقی بماند. برای آبکشی ماسک از آب ولرم استفاده کنید. برای دستیابی به بهترین نتیجه، هفته ای یکبار از آن استفاده کنید.

7- ماسک صورت دارچین و عسل مانوکا برای پوست های مستعد آکنه یا چرب

چرا این ماسک موثر واقع می شود

دارچین حاوی فیبر، منگنز، آهن و کلسیم است و اغلب در بسیاری از غذاها مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر این، این ادویه معطر دارای خواص متعدد برای درمان بسیاری از مشکلات پوستی، مو و سلامتی است. همچنین به از بین رفتن سلول‌های مرده پوست و بازگرداندن شادابی و درخشش به پوست کمک می کند. علاوه بر این، به دلیل داشتن خاصیت ضد قارچی و ضد باکتریایی، به ترویج چهره کمک می کند.

موادی که شما نیاز دارید:

  • عسل مانوکا – یک قاشق چایخوری
  • دارچین – ½ قاشق چایخوری

چه کاری را باید انجام دهیم

فقط عسل و دارچین مانوکا را با هم مخلوط کرده و این مخلوط را روی صورت خود بمالید. حدود 30-45 دقیقه صبر کنید و آن را بشویید.

هشدارها

قبل از استفاده از این ماسک از انجام یک تست روی تکه ای از پوست خود اطمینان حاصل کنید زیرا این ماده به طور بالقوه می تواند واکنش ایجاد کند.


بیشتر بخوانید: درمان طبیعی مشکلات پوستی با آلوئه ورا


8- ماست و عسل مانوکا برای پوست خشک

چرا این ماسک موثر است

ماست حاوی مواد معدنی و روی فراوانی است که به عنوان یک خاصیت ضد التهابی عمل می کند و به جلوگیری از خشکی پوست ناشی از آسیب آفتاب کمک می کند. به علاوه، این ماده غذایی منبع غنی از اسید لاکتیک است که به رفع سلول‌های خشک، آسیب دیده و مرده پوست کمک می کند. در کنار آن، در صاف کردن بافت درشت و زبر پوست خشک کمک می کند.

سرشار از کلسیم است، که باعث تجدید پوست می شود و تشکیل سلول های جدید را برای کمک به بهبودی پوست خشک تسریع می کند. همچنین دارای ویتامین های مرکب از B شامل ویتامین های B2 ،B12 و B5 می باشد که همگی به مرطوب شدن، بهبودی و محافظت از پوست در برابر آسیب های رادیکال آزاد که یکی از دلایل اصلی خشکی پوست است کمک می کند.

عسل مانوکا

موادی که شما نیاز دارید:

  • عسل مانوکا – یک قاشق چایخوری
  • ماست ساده – یک قاشق چایخوری

چه کاری را بایستی انجام دهیم

تمام مواد فوق را به خوبی ترکیب کرده و آن را روی صورت خود بمالید. اجازه دهید این ماسک تقریباً 20 دقیقه روی آن بنشیند و آن را کاملاً بشویید.

9- ماسک صورت موز و عسل مانوکا

چرا این ماسک اثر می کند

موزها مرطوب کننده های طبیعی ایده آل برای پوست هستند. با تشکر از ویتامین A، آن ها در ترمیم رطوبت از دست رفته و ترمیم پوست آسیب دیده، و خشکی پوست به طرز شگفت آوری عمل می کنند. وجود ویتامین C در آن می تواند به حفظ درخشش جوانی و طبیعی پوست کمک کند. علاوه بر این، این میوه حاوی آنتی اکسیدان های فراوانی است که به از بین بردن سلول های مرده پوست کمک می کند و باعث می شود پوست احساس تازگی داشته باشد.

موادی که شما نیاز دارید:

  • نصف موز رسیده
  • عسل مانوکا – دو قاشق غذاخوری
  • دارچین زمینی – ½ قاشق چایخوری

چه کاری را انجام دهیم

موز را پوست بگیرید و داخل یک کاسه بگذارید. آن را رنده کرده و دارچین و عسل مانوکا را به آن اضافه کنید. این موارد را با دقت مخلوط کرده و روی صورت خود بمالید. بگذارید این ماسک به مدت پانزده دقیقه اثر کند و با استفاده از آب گرم آن را بشویید.

10- ماسک صورت ماچا و عسل مانوکا

چرا این ماسک اثر می کند

این ماسک صورت برای هر نوع پوستی مناسب است، اما برای پوست های بالغ بسیار مفید است زیرا چای ماچا پر از فواید ضد پیری و آنتی اکسیدان است. چای سبز دارای پلی فنول هایی است که پوست شما را در برابر اختلالات پوستی ناشی از نور خورشید UVB مانند ملانوما، اشعه و سایر سرطان های پوست محافظت می کند.

همچنین پر از آنتی اکسیدان ها و خواص دیگری است که می تواند با باکتری ها و التهابات مبارزه کند. این ماده همچنین به از بین بردن آلاینده ها و چربی اضافی کمک کرده و به پوست تازه و تمیز شده کمک می کند که در معرض خطر قرار نگیرد.

موادی که شما نیاز دارید:

  • عسل مانوکا – یک قاشق چایخوری
  • پودر ماچا – ½ قاشق چایخوری

چه کاری را باید انجام دهیم

پودر ماچا و عسل را در یک ظرف کوچک مخلوط می کنید. سپس آن را روی صورت مرطوب خود با انگشتان تمیز بمالید. حداقل 20 دقیقه صبر کنید. از آب گرم برای شستشو کاملاً استفاده کرده و خشک کنید. هفته ای یک یا دو بار از این ماسک استفاده کنید.

11- ماسک صورت عسل مانوکا جهت لایه برداری پوست

چرا این ماسک موثر است؟

قند قهوه ای بدون آسیب رساندن  به پوست به آرامی عمل لایه برداری را انجام می دهد. علاوه بر این، پوست را هیدراته نگه می دارد و رطوبت را در آن حفظ می کند. بنابراین، پوست شما احساس خشکی نمی کند. همچنین در از بین بردن رادیکال های آزاد مضر مؤثر است. جدای از آن، ترکیبات فرار و فنولیک مواد آنتی اکسیدانی خود را ارائه می دهد.

روغن زیتون یک آنتی اکسیدان است که به جلوگیری از آسیب ناشی از اشعه UV ناشی از سرطان کمک می کند. این روغن همچنین در مرطوب کردن و آبرسانی پوست مفید است.

موادی که شما نیاز دارید:

  • شکر قهوه ای – یک قاشق غذاخوری
  • عسل مانوکا – یک قاشق غذاخوری
  • روغن زیتون استفاده نشده – یک قاشق غذاخوری

چه کاری را باید انجام دهیم

تمام مواد فوق را برداشته و آن ها را کاملاً در یک کاسه ترکیب کنید تا یک ترکیب به دست آید. استفاده از آن را روی پوست مرطوب خود شروع کرده و با استفاده از آب گرم بعد از 10-15 دقیقه بشویید.

عسل مانوکا

12- ماسک صورت قهوه و عسل مانوکا

چرا این ماسک اثر می کند

کافئین موجود در قهوه می تواند گردش خون را افزایش دهد که به پوست شما کمک می کند صاف و سفت تر شود. همچنین به عنوان یک لایه بردار قدرتمند عمل می کند و قرمزی و التهاب را کاهش می دهد. سلول‌های مرده پوست را به آرامی از بین می برد، که به نوبه خود پوست سالم و تازه ای را برای شما به ارمغان می آورد.

موادی که شما نیاز دارید:

  • قهوه – یک قاشق غذاخوری
  • عسل مانوکا – یک قاشق غذاخوری

چه کاری را باید انجام دهیم

عسل و قهوه را در یک کاسه کوچک مخلوط کرده و آن را به پوست خود ماساژ دهید. 15 تا 20 دقیقه صبر کنید و بعد آن را با آب بشویید.

13- ماسک صورت عسل مانوکا و جوز هندی

چرا این ماسک اثر می کند

مغز گردو دارای خاصیت ضد باکتری و ضد التهابی فراوانی است که برای عوارض التهابی پوست مفید است. به علاوه، می تواند آکنه، جوش های سر سیاه و سایر جوش ها را را از بین ببرد و قرمزی و التهاب را تسکین دهد. پودر مغز گردو نیز حاوی بافت کمی ساینده است که برای لایه برداری ملایم پوست موثر است.

موادی که شما نیاز دارید:

  • عسل مانوکا – یک قاشق غذاخوری
  • پودر مغز گردو – ¼ قاشق غذاخوری

باید چه کاری را انجام دهیم

پودر جوز هندی و عسل مانوکا را به خوبی مخلوط کنید. آن را روی صورت تمیز خود بمالید. اجازه دهید برای مدت زمان 15 دقیقه روی صورتتان بنشیند و بعد از آن، با آب گرم بشویید.

عسل مانوکا


بیشتر بخوانید: رفع قرمزی و التهاب پوست


عوارض جانبی عسل مانوکا

یک واکنش آلرژیک یکی از عوارض جانبی احتمالی عسل مانوکا است. این واکنش می تواند در اثر زهر زنبور یا گرده ایجاد شود. علائم واکنش های آلرژیک به عسل مانوکا ممکن است شامل ایجاد کهیر یا جوش های پوستی، سرفه یا خس خس سینه، ناراحتی های معده مانند استفراغ یا حالت تهوع و مشکل در بلع باشد.

اگر هر یک از این واکنش ها را پشت سر گذاشتید، لطفاً به دنبال مراقبت های پزشکی باشید. همه این دستور العمل های ماسک صورت عسل مانوکا را می توانید به آسانی در خانه تهیه کنید. همین حالا این دستور العمل ها را امتحان کنید تا پوست سالم و زیبایی داشته باشید.