آکاایران: نکات ایمنی استفاده از گاز مایع (کپسول)

غلتانیدن سیلندر بر روی زمین خطرآفرین است، از غلتانیدن آن خودداری و برای جابجایی از دسته سیلندر و حتی الامکان چرخ دستی استفاده نمایید. هرگز سیلندر پیک نیکی را با سیلندر بزرگتر پر نکنید. این مورد تا به حال جان بسیاری را گرفته است. استفاده از وسایل گازسوز را به کودکان و افراد ناوارد واگذار نکنید.

اگر در موقع ورود به خانه و یا آشپزخانه نسبت به بوی شدید گاز احساس خطر نمودید، چنانچه سیگار در دست دارید فوراً به عقب برگردید و سیگارتان را خاموش کنید، به کلید برق دست نزنید، تمام افراد را از محل دور کنید و بعد رگولاتور را ببندید، سپس تمام درها و پنجره ها را باز کنید و با تکان دادن پارچه ای پنبه ای و خیس در محوطه پایین آشپزخانه، گازهای ناپیدا را پراکنده و خارج کنید.

اگر بخواهید مطمئن شوید که سیلندر و یا وسایل گازسوز سالم هستند و نشتی ندارند هرگز به آن کبریت نکشید، بلکه باید به شیر سیلندر، بدنه سیلندر، رگولاتور، شیلنگ لاستیکی و شیرهای وسیله گازسوز کف صابون بمالید، چنانچه نشت گاز وجود داشته باشد، حباب ایجاد می شود.

از سر رفتن غذا یا آب بر روی اجاق گاز جلوگیری نمایید، در صورت سر رفتن غذا بلافاصله اجاق گاز را خاموش کرده و بعد از تمیز کردن، آن را دوباره روشن نمایید. استفاده از «بست فلزی» در هر دو سر شیلنگ گاز الزامی است.

سیلندرهای گاز بزرگتر از 11 کیلویی و سیلندرهای اضافی را حتماً خارج از ساختمان و در هوای آزاد قرار دهید. در هنگام بروز نشت گاز از سیلندر، آن را به محیط باز منتقل و شرکت توزیع کننده را مطلع نمایید. برای روشن کردن وسایل گازسوز حتماً اول کبریت را روشن کرده و بعد شیر گاز را باز کنید، رعایت نکردن این امر تا به حال حوادث ناگواری به بار آورده است. همواره هنگام دریافت سیلندر گاز از وجود واشر گلوئی سالم که در داخل و بالای شیر سیلندر قرار دارد مطمئن شوید.

در مواقع اضطراری و اطمینان از نشت گاز از داخل شیر، با نصب رگولاتور روی شیر سیلندر و بسته نگه داشتن شیر رگولاتور از خطرات احتمالی جلوگیری نمایید.

هشدارهای ایمنی استفاده از گاز مایع

نکات ایمنی اجاق گازهای خانگی

توصیه های ایمنی استفاده از گاز مایع

توصیه های لازم در مورد گوشت مرغ

رعایت نکات استفاده از گاز مایع

توصیه های ایمنی در منزل

.

منبع :

نکات ایمنی استفاده از گاز مایع (کپسول)  | خانه داری