ما در مقالات قبل سعی کردیم به نکات لازم و ضروری برای تهیه و به کار گیری یک آکواریوم مناسب اشاره کنیم . در ادامه با ما همراه باشید.  

فیلتر های تصفیه

آب با کیفیت در تعیین سلامت ماهی حرف اول را می زند. فیلترهای تصفیه آکواریوم به حفظ کیفیت مطلوب آب کمک می کنند. سیستم تصفیه آب آکواریوم دارای سه مرحله است که شامل تصفیه مکانیکی، شیمیایی، و بیولوژیک می باشد.

2- تصفیه ثانویه: به صورت شیمیایی آلاینده های مولکولی را با استفاده از کربن و زئولیت پاک می کند.

3- تصفیه نهایی: مهمترین بخش تصفیه بوده و از نظر بیولوژیک آب را با کمک باکتری هایی که آلودگی را می خورند و هضم می کنند، تصفیه می کند. این مرحله تثبیت کننده کیفیت آب موجود در آکواریوم است.

اگر فضای آکواریوم جدید نسبت به محل زندگی قبلی ماهی کوچکتر باشد احتمال پرش ماهی افزایش می یابد.

انواع فیلتر

فیلترهای کنج: به شکل جعبه های پلاستیکی کوچکی هستند که داخل آ‌نها قطعه تصفیه کننده و کربن وجود دارد و به یک پمپ هوا متصل می شوند.

فیلترهای تحتانی: در نقطه پایینی و زیر تزئینات کف قرار می گیرند و به پمپ هوا متصل هستند.

فیلترهای کانیستر: به آکواریوم آویزان می شوند، و داخل آنها یک پمپ اختصاصی و یک محفظه برای ذخیره ضایعات وجود دارد.

فیلترهای بستر شاره: مانند فیلترهای کانیستر آویزان می شوند و آب را به سمت بالا پمپاژ می کنند.

البته ما هیچ کدام از فیلترهای مذکور را برای آکواریوم شما پیشنهاد نمی کنیم. توصیه ما به شما استفاده از فیلترهای زیست چرخه ای است.

فیلتر زیست چرخه ای

: یک فیلتر بسیار قدرتمند است که در قسمت تحتانی آکواریوم متصل می شود و دارای سیستم مکنده ای است که از طریق یک لوله سیفونی کوچک آب را از پایین آکواریوم به داخل کشیده و آنرا تصفیه می کند. در این زمان آب از فیلترهای ابریشم، کربن، زئولیت، و جرم گیرهای اسفنجی عبور کرده و از دستگاه خارج می شود. این فیلتر باکتری هایی تولید می کند که نه تنها برای ماهی ها هیچ گونه ضرری ندارند بلکه آلاینده ها را خورده و هضم می کنند و تا حد بسیار زیادی از حجم آلودگی ها را کاهش می دهند.

فیلترهای اسفنجی: این نوع فیلترها برای آکواریوم هایی مناسب هستند که در آن نوزاد ماهی وجود دارد و از گیر افتادن بچه های ریز درون فیلتر جلوگیری می کند.

پایه آکواریوم

آکواریوم پر از آب خیلی سنگین می شود و باید برای آن یک پایه ی مناسب در نظر بگیرید. آکواریوم ها عموماً دارای گارانتی سوراخ و چکه هستند ولی اگر آنرا بر روی پایه مناسبی قرار نداده باشید هر گونه سوراخ و خرابی شامل گارانتی نمی شود. برای پایه می توانید از میان جنس چوبی و استیل مدل مورد نظر خود را انتخاب کنید. فقط مطمئن شوید که اندازه آن مناسب با اندازه آکواریومتان است.

اصولاً آکواریوم آب شور باید دمای مناطق حاره ای را داشته باشد، به همین دلیل است که رنگ ماهی ها در آن خیلی پررنگ تر است.

درپوش

گاهی ماهی ها از داخل آب به بیرون می پرند و روی زمین فرود می آیند. این امر به ویژه در مورد ماهی هایی که به تازگی وارد آب شده اند صدق می کند و اگر فضای آکواریوم جدید نسبت به محل زندگی قبلی ماهی کوچکتر باشد احتمال پرش افزایش می یابد. بنابراین استفاده از درپوش ضروری است. علاوه براین یک سرپوش مناسب مانع تبخیر و ورود ذرات ریز معلق در هوا به داخل آب می شود. ماهی هایی که عمدتاً از آب بیرون می پرند عبارتند از: ماهی ریشدار، گربه ماهی، ماهی قرمز، دم شمشیری، سیکلید، تیان، و مارماهی.

انواع آکواریوم

عموماً معیار طبقه بندی آکواریم ها میزان شوری آب داخل آنهاست. نگهداری و مراقبت از ماهی های آب شیرین ساده تر است و قیمت و هزینه های جانبی نگهداری آنها نیز کمتر می باشد. ماهی های دریایی عموماً نیاز به مراقبت و تجهیزات بیشتری دارند. ماهی های آب شور هم که نیازمند ترکیبی از مزایای آکواریوم های آب شیرین و دریایی هستند.

یک نوع طبقه بندی دیگر به درجه حرارت آب بر می گردد. اصولاً آکواریوم آب شور باید دمای مناطق حاره ای را داشته باشد، به همین دلیل است که رنگ ماهی ها در آن خیلی پررنگ تر است.

تعیین تعداد ماهی ها

در یک آکواریوم تعداد معینی ماهی جای می گیرد. فاکتورهای محدودیت زا شامل میزان اکسیژن محلول در آب، و قدرت دستگاه تصفیه ضایعات است. یک حساب سرانگشتی برای تخمین تعداد ماهی ها وجود دارد که در این قسمت به آن اشاره می کنیم.  مثال های زیر برای تعیین تعداد ماهی های آب شیرین هستند. همانطور که می دانید ماهی های دریایی و ماهی آب شور نیاز به آب و فضای بیشتری دارند. هر 3 سانتی متر از طول یک ماهی بالغ نیاز به 4 لیتر آب دارد، یعنی یک ماهی 6 سانتی متری بالغ در حدود 8 لیتر آب نیاز دارد. به عبارت دیگر هر 1 سانتی متر از طول یک ماهی بالغ نیاز به فضای 30 سانتی متری دارد.

نشریه منزل

تنظیم برای تبیان: کهتری

مقالات مرتبط

قوطی های خوشمزه یا خطرناک!؟

فوت های کوزه گری

اول ایمنی، بعد کار

نگاهی به زیر پاهای مبارک

بهانه دیگه بسه

خانه داری با روش های معطر

منبع : tebyan.net