مافین ها جزو کیکهای ساده هستند که برای سرو یکنفره پخته میشن. تقریبا شبیه به کاپ کیک ها هستند ولی شیرینی مافین کمتر از کاپ کیک هست.  مافین ها را می توان با طعم های مختلفی تهیه کرد. در این مطلب آکاایران طرز تهیه دو نوع مافین کدو را آموزش داده است. با ما همراه باشید تا شیوه ی پخت آن را فراگیرید. 

طرز تهیه مافین کدو سبز:

مافین کدو سبز

مواد لازم:

سیب زمینی یک عدد
کدو و تخم مرغ از هر کدام دو عدد
آرد چهار قاشق سوپخوری
کره  دو قاشق سوپخوری
شیر یک پیمانه
نمک و فلفل به میزان لازم

طرز تهیه:

آکاایران: سیب زمینی و کدوها را نگینی خرد کرده و در کره تفت می دهیم تا کمی سرخ شود. نمک و فلفل می زنیم. در ظرف دیگری تخم مرغ ها، آرد و شیر را با هم مخلوط کرده و می زنیم تا یک دست شود بعد به کدو اضافه می کنیم و هم می زنیم.

قالب مافین ها را چرب کرده و کمی آرد می پاشیم و مایه را در آنها می ریزیم و در فری که از قبل با دمای 180 درجه سانتی گراد گرم شده به مدت 25 دقیقه قرار می دهیم. برای اطمینان از پخت داخل مافین خلال دندان وارد کرده اگر چیزی به آن نچسبد آماده است.

 

طرز تهیه مافین کدو حلوایی:

مافین کدو,مافین کدو سبز,مافین کدو حلوایی

مافین کدو حلوایی

مواد لازم:

پوره کدو حلوایی یک پیمانه
تخم مرغ 2 عدد
ماست یا باترمیلک 1/2 پیمانه
روغن مایع 1/2 پیمانه
آرد 3/4 پیمانه
سبوس گندم 3/4 پیمانه
شکر قهوه ای 3/4 پیمانه
بکینگ پودر یک قاشق چایخوری
دارچین 2 قاشق چایخوری
جوش شیرین یک قاشق چایخوری
کشمش یک پیمانه
نمک 1/2 قاشق چایخوری

طرز تهیه:

اماده کردن مایه این مافین چیزی در حدود ده دقیقه حتی کمتر طول می کشد و پختن مافین ها نیز ۱۸ تا ۲۰ دقیقه  زمان می برد. در نتیجه هم از لحاظ قیمت تمام شده و وقت مصرف شده بسیار اقتصادی و مقرون به صرفه می باشد. ابتدا طبق معمول شیرینی و کیک پزی فر را با دمای ۲۰۰ درجه سانتی گراد روشن کنید البته تنظیم دمای فر بسته به نوع فر دارد پس دما و زمان را با قلق فر خودتان تنظیم نمایید.

آرد ، سبوس شکر و بکینگ پودر ، نمک و بکینگ پودر را با هم مخلوط کنید. و در گوشه ای بگذارید. سپس در ظرف دیگری  پوره ی کدوحلوایی ، تخم مرغ ها  که از قبل کمی هم زده شده اند ، باترمیلک یا ماست و روغن را ترکیب کنید.

توجه: برای تهیه باترمیلک یا شیر ترش  می توانید به همان اندازه ای که در دستور قید شده یک قاشق غذاخوری کمتر شیر را با یک قاشق غذاخوری سرکه سفید یا آب لیمو مخلوط کنید و اجازه دهید چند دقیقه ای بماند تا شیر به اصطلاح خودمان ببرد و حالت پنیری نرمی پیدا کند . اگر مایل به استفاده از باترمیلک به این شیوه نیستید می توانید از ماست استفاده کنید.در مرحله آخر، مواد تر و خشک را با هم مخلوط می کنیم . یعنی مخلوط آرد را آرام آرام به مواد تر اضافه می کنیم و با لیسک یا قاشق مناسب هم بزنید. تا کاملا درهم آمیخته شوند. سپس یک پیمانه مویز بی دانه یا کشمش را اضافه کنید و هم بزنید. توجه داشته باشید به هیچ وجه بیش از حد هم نزده یا اینکه از همزن برقی استفاده نکنید.  سپس ۱۲ تا ۱۴عد قالب مافین را آماده کنید و آنها را با دو قاشق غذاخوری یا یک اسکوپ  به درون هر قالب بریزید.  و در طبقه وسط فر به مدت ۱۸ تا ۲۰ دقیقه بپزید یا تا هر وقت که اگر خلالی در وسط کیک فرو کردید هنگام بیرون آوردن تمیز باشد .

بعد از پخته شدن از فر خارج کرده و اجازه دهید تا خنک شوند . مافین ها آماده نوش جان شدن هستند. این مافین ها سرشار از ویتامین آ هستند. خبر خوب این که ویتامین آ در هنگام پخته شدن از بین نمی رود پس با خوردن این کیک ها که کالری هر عدد از آنها  در حدود ۲۰۰ می باشد مقدار متنابهی ویتامین آ و فیبر وارد بدن خود نمایید !

 

امیدواریم با تهیه این مافین کدوی خوشمزه، لذت کافی را برده و لحظات خوشی را در کنار خانواده سپری کنید.

نـوش جان

گردآوری: شیرینی پزی آکاایران